PEN - Dussafu følger plan og budsjett - Aje god progress

gunnarius
PEN 03.06.2018 kl 11:46 29046

I det etterfølgende skal jeg forsøke å beskrive på en enkel måte hvorvidt det finnes en plan for videre Aje-utbygging og om finansiering kan bli mulig.

Panoro skiver i årsrapporten fra 2017 om sitt Aje-eiendel:

The Company’s license in Nigeria OML 113 is due for renewal
during the year 2018. Although, the license renewal is
expected to be customary, a near-term expiry exposes theGroup to short-term uncertainty.

Ved å skrive fornyelse av lisensen ”during the year 2018”, tror jeg her må ses i lys av pågående forhandlinger med myndighetene. For rent rettslig utløper lisensen i juni i år.

Fra årsrapport 2017:

In July 2017, a Turonian Gas Field Development Plan (FDP)
was submitted to Nigerian regulators for consideration. The
FDP comprises four or five production wells in the Turonian
tied back to existing and new infrastructure. The process
for the renewal of the OML 113 lease in June 2018 has commenced in 2017.

FDP (gass) i juli 2017 ble innsendt sammen med lisensforlengelse.

Turonian Oil Rim Prosjektet ikke har blitt verifisert ved reserver. MX Oil skriver følgende i sin presentasjon av 1. Mai 2018:

The recent performance of the Aje-5ST2 well completed on the Turonian oil rim has encouraged the Aje partnership to consider a more extensive development of this oil rim. Since the Aje Gas FDP was completed and submitted ahead of this well coming on line, AGR TRACS has only been able to recognise contingent resources associated with four horizontal wells proposed as a Phase 2 development in that plan. The encouraging production performance for the Aje-5ST2 well so far provides a strong incentive for further studies to better understand how the oil rim can be optimally developed.

These results confirm the commerciality of the Aje gas development, highlight the need for a revision to the development plan once the oil rim studies are completed and will underpin a final investment decision on the development of the Turonian reserves in the future.

Det som imidlertid er interessant å få med seg er at CEO i MX Oil skriver i et tilsvar som gjengitt på MXO-forumet at Oil Rim Project er tenkt bli utbygget ved prosjektfinansiering. Det skal forhandles om dette, sier Stefan Oliver. Derved må forventes at om Oil Rim prosjektet forsøkes bli prosjektfinansiert, må ditto gjelde for gassutbyggingen. Dette virker mest logisk. Det er også Turonian reservoaret som tappes. Det legges således til grunn at det trolig blir et integrert utbyggingsprosjekt, dvs. samlet både O&G, som trolig iverksettes ved at Aje-lisensen søker felles finansiering. Vil anta samlet utbyggingskostnad vil ligge på USD 500-600 mill. Ved endelig at lisensen er i vater (full settlement) , vil det virke meningsløst om ikke partnerskapet nå løser denne finansieringen til alles beste. Hva dette trolig vil innebære: Hver enkelt partner må og skal godkjenne endelig utbyggingsplan.

THE NATION skrev 4. mai 2017:

The Lagos State government is in discussion with the Federal Government through the Department of Petroleum Resources (DPR) – Nigeria’s oil and gas industry regulator, to get approval to take all the gas produced from Aje field located offshore Lagos.

A source in the Ministry of Petroleum Resources who requested for anonymity told The Nation that the discussion is progressing well but couldn’t confirm whether the state would be able to get the government’s endorsement for its request.

According to the source, Lagos wants to take all the gas produced from Aje field to generate power for residential, commercial and industrial electricity consumers. However, he didn’t give further details on the transaction.

http://thenationonlineng.net/lagos-seeks-fed-govts-approval-use-aje-fields/

Se på tidslinjen: THE NATION melder 4, mai at all gass, søkes bli brukt innenland, Lagos. Nå vites ikke eksakt hva som vil bli max gassproduksjon på Aje. Dersom all gass skal tas vil det være lite eller ingenting tilbake, slik at dette kan bli gjenstand for export, ref. WAGP (pipeline for export til landene i vest). Klart at Aje-lisensen vil ha max pris. Og normalt gjelder at export gir bedre pris enn domestic use. Det kan således ligge en interessekonflikt mellom myndighetene og Aje-lisensen. Således kan dette være en kime til uenighet, hvor muligens myndighetene benytter Aje-lisensforlengelsen aktivt. Egentlig ikke noen stor sak, for partene har samlet sett felles målsetting: Aje-lisensen vil selge til en kunde som kan garantere å bli off-taker, med garanterte betalingsforplktelser og myndighetene i Lagos ønsker all gass fra Aje. Er i alle fall hva media har meldt som en løsning.Viser til hva vi har omtalt tidligere:

1.2bn scf gas targeted as Lagos’ energy sector reform gets underway

by JOSHUA BASSEY | May 24, 2018 12:25 am

And as a strategy to making this real, the state government under the reform will be looking to sign long term off-take contracts for gas found in any oil field in Lagos.

Already operational in Badagry, Lagos, is the Aje Oil Field operated by Yinka Folawiyo Petroleum Company while the Dangote Oil Refinery within the Lekki Free Trade Zone (LFTZ) is proposed to commence operation in 2021.

http://www.businessdayonline.com/1-2bn-scf-gas-targeted-lagos-energy-sector-reform-gets-underway/

Tidslinjen virker logisk: Med hva som ble meldt i THE NATION 4. mai om Lagos som omsøker ta all gass og Panoros årsrapport 2017, som oppgir at FDP (gass) ble innsendt juli 2017 sammen med forlengelse av Aje-lisensen, korrelerer med artikkelen i THE NATION.

Samlet sett er det her man står i dag. Det er ikke unaturlig at det foregår et spill på innsiden, med tautrekking av egne interesser. Uansett, og selv om dette tar noe tid – kan jeg ikke se at Panoros interesser vil bli svekket med tilhørende value impact. Snarere tvert i mot. Det meste tyder nå på at lisensen vil ha på plass forlengelse og at Lagos trolig inngår off-take contract med Aje-lisensen. Dette bør medvirke til at lisensen enklere kan skaffe funding ifm. videre utbygging, med en betalingsgarantist og myndighetene i bånn. Videre finnes også en fundig-åpning ved at for eksempel Glencore som i dag er off-taker og det skal finnes en pre-fin. opsjon, vil være ytterligere interessert – gitt Oil Rim Project iverksettes, jf. funding.

Aje-lisensforlengelse bør bli meldt in due time, da rimeligvis Aje-lisensen neppe forserer uten endelig forlengelse.

Hva det hele koker ned til: MXO har indikert til en aksjonær og gjengitt på MXO-forum at en RNS (melding) om videre løp på Aje vil komme soon og at det vil bli søkt om mulig prosjektfinansiering.

Etter dette ser jeg ikke at Panoro bør ha bråhast med å selge sitt eiendel på Aje. La tiden og prosessene få virke, så kan resultatet bli at Aje-lisensen selv ordner med prosjektfinansiering. Det vil således og deretter mest sannsynlig være enklere å finne en kjøper og sikre best mulig pris for Panoros eiendel.
Tidsscenario og slik det forstås fra min side skissert av MXO: Oil Rim Project studies, Q2 2018. FID (O&G) utbygging - intensjon Q4 2018. Boring Turonian (Oil Rim), Q1 2019. Ambisiøst, men det haster også for myndighetene i Lagos som tydeligvis forutsetter Aje-gassen til eget konsum/kraftprod. fortest mulig.





Redigert 21.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Nayroun
07.06.2018 kl 10:58 6432

Er vel nå man skal unnskylde for sin kritikk av gunnarius sine utspill mot QEC, ubetinget overgi seg og gå over til PEN. Hahah, man må ta børsen med humor. :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
helloween
07.06.2018 kl 10:56 6440

DOF Subsea has been awarded a contract in the Atlantic region to undertake a
FPSO hook-up offshore Nigeria. DOF Subsea will deploy the Skandi Skansen to
undertake the works in Q3 2018.
This contract reaffirms DOF Subsea's position as a leading mooring installation
and hook-up contractor



Går ut fra det er på Dussafu;)

Nok en bekreftelse på at ting går etter planen??
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
helloween
07.06.2018 kl 10:19 6561

Alby

Nå har enn sjanse på en X gang, og sjansen er stor.
Å spolere dette som en kun får oppleve en sjelden gang på OSB er galskap:)

La de som vil inn krangle om de få aksjene her nede.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Alby
07.06.2018 kl 10:16 6585


Fizberg

??
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Øretriller
07.06.2018 kl 10:16 6590

Da var 13 tallsfrykten et foreløpig tilbakelagt problem....
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.06.2018 kl 10:15 6597

Var opp over 10% ja. Jeg håpet igår at 13 tallet ble fort historie, og jommen ser det slik ut?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Fizberg
07.06.2018 kl 10:09 6622

Alby (alias Mossing): Enten du vil høre det eller ikke, men det hjelper på PEN-kursen at ex QEC´ere melder overgang til PEN.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 09:58 6678

Vært oppe i 14,45 - dette er allikevel bare begynnelsen på en lang oppgang.

Aksjen er inne i reprisingsmodus og hvis man kommer igang med produksjonen i år slik det nå ser ut, skal den mest sannsynlig minst doble seg herfra.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Fizberg
07.06.2018 kl 09:58 6679

PEN RT kr 14,45-. PEN er opp mer enn en 1 krone det siste kvarteret.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Haussegutten
07.06.2018 kl 09:56 6692

AMEN
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Fizberg
07.06.2018 kl 09:54 6504

PEN handles nå for 14 kroner +
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
sveno
07.06.2018 kl 09:54 6509

Den aksjen det er relevant å diskutere er BWO. Hvorfor denne har stupt den siste tida har jeg større problemer med å forstå.
Er nå nede på nivået den ble omsatt rundt 1.mars!
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Alby
07.06.2018 kl 09:53 6507


Halloween
Så enig, så enig ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
helloween
07.06.2018 kl 09:51 6514

Det er nok ekstremt viktig å ikke prøve seg på en trade nå.
Tror snart vi er tomme for aksjer som er for salg her nede.

ALLE vet hva som kommer;)

Kun ett velment ord, men for all del.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Alby
07.06.2018 kl 09:46 6532


Fernet
Da kan dere ta det på Qec trådene, det er mange å velge mellom

Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 09:43 6506

Litt GPP får du bare tåle. QEC har en spesiell historikk og ikke helt urelevant generelt sett. Mange av oss har vært innom denne tidligere og gjort noen kroner. Alltid godt i ettertid å kjenne man har gjort noe rett når det går såpass til helvete. Ville nok oppleves som hovering om vi posta dette under qec-tickeren.

Nok om dette fra meg. Ha en PEN dag!
helloween
07.06.2018 kl 09:38 6519

Alby enig!

----------

Det er så lite aksjer til salgs på dette nivået, at kjøper må nok strekke seg å ta til takke for det enn får:)

Liten trigger liste som vi veit kommer:

• Adolo sin avgang fra Singapore nærmer seg.

• Produksjonsbrønn nr 2 begynner å bli ferdig.

• Testbrønn med høy cos kjøres i gang etter produksjonsbrønnen.

• De skal kjøre i gang fase 2 med hele 6 brønner(?) etter fase 1.

• Det jobbes med Aje(oml113)
Alby
07.06.2018 kl 09:31 6540


Hallo hallo kan dere ikke diskutere Qec et annet sted og heller konsentrere dere om Pen !!!
Fluefiskeren
07.06.2018 kl 09:18 6587

Jeg har sittet i qec for mange år siden, og gikk ut mef stor gevinst. En av de største jeg har hatt faktisk. Etter det var det uaktuelt å gå inn igjen. Har lovt meg selv å aldri investere i selskaper som lefler med olje/tjæresand samt oljeskifer.
Slettet bruker
07.06.2018 kl 09:04 6623

Styggeste jeg har sett på lenge. 43 prosent ned på sekundet og over 20 mill i omsetning på fire minutter. Holy crap!
Redigert 07.06.2018 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
gunnarius
07.06.2018 kl 08:59 6627

Uten fracking og utvinning av de ernorme Utica gassforekomstene, som egentlig det moderne QEC er tuftet rundt. Iallefall rent euforisk, så er det fullt mulig at QEC kan havne langt, langt ned. Vil ikke si annet enn at dette blir skrell og volum, nærmest uten sidestykke.
Redigert 07.06.2018 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
soton
07.06.2018 kl 08:48 6638

Qec vil nok falle 30-40% i dag. Disse pengen kan man fint tjene inn igjen ved å bli med Pen toget videre mot first oil Dussafu:-)

Skal ikke se bort ifra at en del velger å bytte over til oss. Ren gambling å satse på at det ordner seg for Qec nå.
Redigert 07.06.2018 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
07.06.2018 kl 07:02 6758

Utelukker ikke at vi får en overreaksjon i QEC. Språkbruken i meldingene virker politisk farget for å få reguleringer gjennom på tross av motstand. Slik jeg har forstått er der lite nytt: Diskusjonen har lenge vært om grensen til tett befolkning og drikkevann skulle bli 500 eller 1000 m. Det ser ut å bli 1000 m.
At kravet blir meget strenge sikkerhetsrutiner har vært åpenbart hele tiden.
Selv om dette ikke er en QEC tråd , bar ment som en kommentar.
Fizberg
06.06.2018 kl 22:30 6946

Ja - QEC`erne er velkommen over til PEN.
PEN kan gjerne ta en QEC. Dere husker vel den gangen QEC-kursen gikk fra ca 3 kroner til over 30 kroner.
helloween
06.06.2018 kl 21:35 7036

Spitzer

Bingo:)
--------

Men trøsten til Qec'ere er at de kan kjøpe Pen å gjøre X-gangen??
Spitzer
06.06.2018 kl 21:25 7059

#NorseEnergyDejavu@NewYorkState
helloween
06.06.2018 kl 21:13 7090

Var trist for dem som var inne tungt i Qec.
Klok av tidligere skade, så har eg heldigvis ikke Qec.

Som eg sa tidligere, det er bedre med en fugl i handa enn 10 på taket.
Slettet bruker
06.06.2018 kl 21:11 7098

En så sviende melding rett i fleisen håper jeg virkelig vi ikke opplever i pen i fremtiden. Det der er skikkelig kjipern! Glad jeg fulgte de kritiske røstene og magefølelsen denne gang. Pluss at jeg ikke ønsker å realisere større summer fra aksjesparekonto ennå uten "garantier". Var fryktelig nære på å handle qec i går etter siste oppdatering. Føler med de som får en skrell nå. Ingen moro hovere over sånt.

Bare å takke og bukke til de skribentene her på forumet som gjør at man kan gjøre gode vurderinger. Takk takk takk!
Redigert 06.06.2018 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
06.06.2018 kl 20:56 7139

Sånn er det alltid, Gunnarius. Synd, men sant.

EDIT. Da får aksjonærene bare håpe at LOIen ikke er bindende.
Redigert 06.06.2018 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
gunnarius
06.06.2018 kl 20:40 7159

Ettersom vi kjapt diskuterte QEC tidligere i dag nevnes at det ble holdt pressekonferanse i Quebec, hvor skiferen nå endelig er lagt død.

Her er to twitter meldinger fra minsiter for miljø og klima, deretter journalist i Le Devoir, Alexandre Shields:

Ministeren:

I am very pleased to be with my colleague @pierremoreauplq for this important and historic announcement for Quebec regarding #hydrocarbons and the protection of the environment, once again demonstrating that we are listening to the public! #polqc

Le Devoirs journalist:

Last hour: After years of controversy, the Couillard government finally puts an end to shale gas projects in Quebec. @LeDevoir @equiterre @UMQuebec @FQMenline

Fytt i katta det blir blodbad i morgen med QEC!

piff, håper du kom deg tilbake til PEN i tide og lyttet til alle mine skriverier og formaninger ifm. det regulatoriske i Quebec.

Her følger en siste twitter fra minister Moreau:

From now on, in Quebec, the exploration and exploitation of hydrocarbons is forbidden, unless it meets the most rigorous rules in order to protect our environment.

Game over for shale gas og Questerre i Quebec. Så gikk det som jeg sa: Man tukler ikke med befolkningen i et valgår. Er veldig godt fornøyd med å ha analysert riktig, men det føles ikke som en seier ved at flere nå står ribbet tilbake. Men gudene skal vite hvor mye dritt jeg har fått slengt rett i fjeset for mine skriverier og anti-holdning til fracking i Quebec.


Redigert 06.06.2018 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
MD12
06.06.2018 kl 20:38 7166

Afrika = risiko (ingen fordommer)
Slettet bruker
06.06.2018 kl 20:14 7177

So what ? Et utall selskaper jobber i afrika har selv jobbet for en rekke oljesdlskaper dernede
Slettet bruker
06.06.2018 kl 18:19 7304

Viktig å huske på to ting:

1) Dette er utbygging og produksjon av olje og gass.
2) Dette er i Afrika.
PetterX
06.06.2018 kl 18:08 7327

Jeg ser jo klart at det er en enormt potensiell oppside i PEN. Hva er deres mål på aksjekurs angående oppside i forskjellige scanarioer? Ser dere ingen nedside i det hele tatt? Ser dere noe som kan gå så galt neste 1-2 år som gjør aksjen verdiløs?
Slettet bruker
06.06.2018 kl 16:03 7456

Det kan virke som om markedet begynner å få troen på at Dussafu faktisk kommer i produksjon i 2018 - som planlagt. Oppsidepotensialet på dette feltet er jo hinsides dersom man tar med Prospect A & B (1 mrd fat). Prospect 6 blir også svært spennende å få svar på når det blir borret i juli.

Les gjerne denne analysen fra desember 2017:

https://seekingalpha.com/instablog/49022789-moonflash2017/5088683-panoro-energy-asa-rare-oil-gas-investment-opportunity-massive-upside-potential
helloween
06.06.2018 kl 16:02 7452

De fleste som eier pen aksjer selger ikke på dette nivået:)

Vi vet jo hva som kommer ?
PetroMonkey
06.06.2018 kl 15:40 7493

Ganske sterk kjøper siden fra 12,80 og oppover også ....

Holder på å brytte ut av en langsiktig trend kanal på oppsiden også.

Bull Bull Bull Bull alle veier. Teknisk og fundamanetalt og alt annent du kan tenke på :-)

Pensjonere meg når jeg har 8 siffer på kontoen of feit utbytte!
JUICEitUP
06.06.2018 kl 12:34 7635

Har plutselig etablert seg en heftig selgerside. Kan se ut som mange hadde 13 som target. Kommer nok ikke gjennom denne i dag, da må det en storfisk på banen. I morgne derimot kan det igjen se helt anderledes ut. Vært en trend noen dager nå at det tas ut litt volumer fra morgenen av. Satser på EOD på 13 blank og en touch av 13,50 i morgen.
Fizberg
06.06.2018 kl 12:08 7680

Nordea er "bull" på BW Offshore - se melding på HO idag kl 10:43:
"Nordea Markets ser god verdi i BW Offshore, men mener aksjekursen fortsatt vil svinge fremover, går det ifølge TDN Direkt frem av en oppdatering.- Vi verdsetter verdien av den nåværende FPSO-flåten til minst 50 kroner per aksje. I tillegg kommer verdien på olje- og gassvirksomheten på Dussafu, som vi konservativt verdsetter til 13 kroner per aksje. Velger BW Offshore å bore ytterligere to brønner i området, anslår vi at verdien kan øke ytterligere 7,50 kroner per aksje, skriver meglerhuset"

Dette vil også kunne gi positiv påvirkning for verdien av PEN.
gunnarius
06.06.2018 kl 11:45 7728

Det er verdt å merke seg at det nå er på regjerings - og føderalt hold Nigeria det uttales av Mr Ibe Kachikwu, Minister of State for Petroleum Resources at gass offshore Lagos vil utgjøre fremtidig prod. og leveranse av gass via WAGP. Tidligere er det regjeringen i Lagos som har forespurt på føderalt hold Nigeria om staten Lagos kan få ta all gass fra Aje, samt det er meldt i media at Lagos vil inngå off-take kontrakter med selskap offshore Lagos. Her er det etter min kunnskap kun Aje feltet som ligger så langt frem i løypa at dette er mulig i et realtivt kortsikitg tidsperspektiv. Slik ministeren her uttaler seg synes dette nå kunne være akseptert. Ellers hadde ikke ikke offshore Lagos blitt nevnt eller off-take kontrakter i regi regjeringen Lagos.

Mener egentlig å si at det synes være progress ifm. Aje O&G utbyggingen, som kan bli meldt i den nærmeste fremtid, selv om det sikkert er forhandlinger på innsiden. Man er faktisk kommet rimelig langt ved at det synes være synkronisert regjeringen Lagos vs. regjeringen på føderalt hold Nigeria at Aje gassen skal opp og frem.


Jun 6th 2018


Business and Financial News

Nigeria will boost gas supply with new gas discoveries offshore Lagos
Ibe Kachikwu, Minister of State for Petroleum Resources speaking at the event

The Minister of State for Petroleum Dr. Ibe Kachikwu has revealed that more gas resources are being discovered offshore Lagos.

The minister who disclosed this at the West African Gas Pipeline Project’s Committee of Ministers’ Meeting in Abuja noted that with the relative peace in the oil-rich Niger-Delta and the new gas discoveries offshore Lagos, would further boost the country’s revenue base and increase the country’s gas supply to the West Africa Region.

Kachiukwu further noted that Nigeria along with the partner countries had nurtured the WAGP project and are looking at further addressing the challenges that had hindered the achievement of their set targets.

Recall that in 2016, the Federal Government granted the approval for four of the five Aje Oil wells, discovered in Lagos State and disclosed plans to commence disbursement of 13 percent derivation fund to the state as an oil producing entity.

Aje is an offshore field located in OML 113 in the western part of Nigeria in the Dahomey Basin. The field is situated in water depths ranging from 100 to 1,000 meters and is about 24 kilometers from the coast.

It contains hydrocarbon resources in sandstone reservoirs in three main levels – a Turonian gas condensate reservoir, a Cenomanian oil reservoir and an Albian gas condensate reservoir.

Also at a recent press briefing, the Lagos State Commissioner for Finance, Mr. Akinyemi Ashade disclosed that since the state joined the league of oil producing States, it had received a total of ₦327million revenue, comprising ₦197million and ₦130million received in 2017 and first quarter of 2018 respectively.

The West African Gas Pipeline (WAGP) is a natural gas pipeline to supply gas from Nigeria’s Escravos region of Niger-Delta area to the Benin Republic, Togo and Ghana. It is the first regional natural gas transmission system in sub-Saharan Africa.

The project which began in 1982, when the Economic Countries of West Africa (ECOWAS) proposed the development of a natural gas pipeline throughout West Africa region.

http://www.deeplookers.com/nigeria-will-boost-gas-supply-with-new-gas-discoveries-offshore-lagos/