Vurderer Manuell gear

merida1
08.11.2019 kl 18:31 653

Har hatt en del problem med automatgear på mercedesen
Vurderer derfor manuell gear når jeg snart skifter
Ulempen er naturlig nok skifte av clutch som fort kommer opp i 10-15 000.
Men en overhaling av automat med oljeskift er vel i samme område.
20 år siden jeg hadde manuell gear, så det hadde vært artig å prøve det igjen. Hvordan er gearkassene på 2008-2010 modellene?

Er vel et ikkeproblem at skifte gear - og for den del clutch (dersom du skal ha bilen 2-300000, tidligere dersom ikke du filer eller ikke klare holde foten fra at henge på clutchen). Tekno-idiotene (eller er det mer rett at skrive blåruss-mafiaen på øverste dekk) hos bilprodusenter har selvsakt klart at også fucke noe så enkelt som en clutch opp - slik de nå lager et mer sårbart dobbelsystem, slik du må skifte både svinghjul og clutch om du må skifte. Som selvsagt er (mer end 3-4 gange) dyrere end bare en clutch-pakke.
merida1
10.11.2019 kl 10:01 524

Ja, det kan du si. Vitsen er vel at de prøver å spare drivstoff.

P . s Må ikke forveksles med dobbel-clutching i gamle dager :)
Redigert 10.11.2019 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
mishka
10.11.2019 kl 12:18 471

Om det er en bil som typisk har automatgir så er den omtrent uselgelig som brukt i versjon med manuell girkasse. Men en C klasse eller A klasse kan vel til nød gå an med manuell kasse. Og alle disse har da vel helt vanlig clutsj. Når man snakker om dobbeltclutch så er vel det automatene til VW og MB A klasse som har dette. Mercedes sine manuelle kasser er regnet som helt supre på kvalitet, men ikke så presise og lettgirede som BMW sine. Trøbbel med MB-automatgir er vel svært sjeldent fenomen og helst vanlig på biler som har gått over 150 k.km. uten automatservice. Her er en link til en youtube video med verkstedgutta, die Autodoctoren i Køln og automatsevice på en E klasse 211.

https://www.youtube.com/watch?v=zCfMxsg7dUo

Forøvrig en artig serie den som er litt bilinteressert bør abbonere på hos youtube,
Redigert 10.11.2019 kl 12:18 Du må logge inn for å svare

Jeg froretrekker selv alltid manuelt gir dersom jeg kan velge, har likevel hatt endel biler med automat, tipper ca 60% manuelt og 40% med automat.

De gangene jeg har hatt problemer med girkassen har det alltid vært med automatkasser.

Clutch har jeg aldri hatt problemer med noengang utenom på motorsykler, og jeg har kjørt bil i 35 år, de som får problemer med clutchen er vel som regel folk som ikke kan å kjøre bil og som slurer etc. Med normalt bruk bør en clutch vare i hele bilens levetid, vel dersom man kjører veldig mye i kø kan de nok skje ting.

Har nå en bil med automat, men vil forsøke å få manuel gir neste gang.

Ulempen med manuelt gir er selvsagt når man kjører i kø, som kan være litt slitsomt men bortsett fra det er manuelt gir å foretrekke. Iallfall på sportslige biler, en sportbil med automatgir gir for meg ingen mening.
Redigert 11.11.2019 kl 15:39 Du må logge inn for å svare

Adaptiv cruisecontrol er digg. Funker dårlig med manuell gear😂
pengex
12.11.2019 kl 12:40 188

De fleste nye autokassene har jo en manuell mulighet hvis du absolutt vil gire.

En av varebilene har vært postbil, og den må ha ny clutch etter bare 130.000 km. Men det er ikke så utrolig dyrt da, 4090,- kr for delene på merkeverksted, og så blir det kanskje litt mindre i jobb siden det er på annet verksted.
Man har lett for å tro at deler alltid er så mye dyrere på merkeverksted, men i dette tilfellet var dyreste alternativ hele 10.000,- kr, Mekonomen ca 6000,- og Ford altså klart billigst av de tre jeg spurte. De var også eneste leverandør som uten videre kunne komme med rett deler med en gang, andre hadde alternativer og var usikre på hvilken som egentlig var rett.
Fiat'en skulle ha oljeservice bare. Også da måtte jeg kjøpe originalt da alternativ leverandør hadde hele 6 filter til samme motor uten å vite hvilket som var rett!
merida1
12.11.2019 kl 13:40 147

Ikke så ille hvis det koster ca 10 000.-
Siden jeg vurderer Mercedes regner jeg med 15 000.- Og siden jeg har behov for bil bare 3 mnd i året tenkte jeg på en 2008/2009 som har gått mellom hundre og to hundre tusen. Regner med at det da vil bli behov for å skifte clutch hvis jeg ikke er heldig med at det nettopp er blitt gjort.
Ikke noen stor sak
Merc'er med manuell gear er vel ofte bensindrevne også , så en får litt mer sportslig kjøring om en kan kalle det det.
Alternativet jeg har sett på er en mindre BMW, 1-serie 116i av alle ting ;)

Det er neppe vanlig å måtte bytte clutch på en bil som bare har gått 200.000.
Som sagt min hadde vært postbil og det i 5 år, da er det jo ekstremt mange igangkjøringer i forhold til km stand.
Og den går egentlig fortsatt, men må nok byttes om et halvt års tid så gjør det like godt nå som bilen ikke er i drift da den nye uansett vil vare bilens levetid ut.

Jeg tror nok at det er lettere å selge brukt BMW med manuelt gir enn en brukt MB med manuelt gir. Sikkert mange flere til salgs også.
Inntrykket er vel at ingen vil ha en MB med manuelt gir, MB er jo komfort biler. BMW er mer sport, og da er det mange som liker manuelt.
Redigert 12.11.2019 kl 13:57 Du må logge inn for å svare