Magseis - kjøp 1 kr for 50 øre - årets nyttårsrakett?

Davinci_me
MSEIS 08.11.2019 kl 21:11 7708

Magseis har falt 75,95%% fra toppen (20,50 NOK) den 22. februar 2019. Etter flere flauser av den tidligere ledelsen som har bommet på esimater, var spikeren i kisten for selskapet da styreleder presterte å si no red falgs for Q3-Q4 i en investorcall medio september.

Deretter så ny CEO seg nødt til å rydde opp. Han kom med en PW og fremmet like etter et mistillitsforslag mot styreleder, som ble kastet. Aksjen ble solgt ned fra 11 kr til 5 kr på underkant av 1.8 % av de utestående aksjene i selskapet.

Magseis har 495 millioner NOK i kontantbeholdning.
Magseis har 25.000 noder verd a 65.000 NOK pr node. = 1.62 MRD NOK
Magseis har kontanter og lett omsettlig eiendeler fro 2,12 milliarder kr.
Magseis har flere verdifulle patenter, som er vanskelig å verdivurdere.
Magseis har en backlogg - denne settes til null! for å vise nøkternhet.

Magseis har ca 400 millioner kr i lån - en såkalt covernants. Til svært lav rente, 3%. De betaler fast 70 milllioner NOK i halvåret på dette lånet.

Magseis prises pr i dag til latterlig lave 912 millioner NOK.

Etter en prat med en analytiker som dekker selskapet avkrefter han muligheten for kapitalutvidelse. Selvom man tar høyde for ytterligre avskrivninger/kostander ifbm med fusjonen av Magseis og Fairfild, vil det ikke være i fare for å komme i brudd. Men som han sa. Mye elendighet er priset inn i Magseis nå, deriblandt kapitalutvidelse. Risk/reward i Magseis nå er historisk bra!

Magseis er den aksjen som har gått mest ned på Oslo børs, i tillegg er det stadig høyere etterspørsel etter havnbunnseismikk og fundamentae forhold i bransjen bedrer seg og vi forventer å gå inn i en ny oppgangskonjuktur for hele seismikk bransjen. Med dette bakteppe og at aksjen har falt såpass mye, ledelse er skiftet ut og egenkapitalen er såpass sterk som nevnt ovenfor. Ligger alt til rette at investorer som aldri har eid en Magseis aksje vil ta plass her innen kort tid for å sitte utover nyåret.

Når man i tillegg har en ny CEO som har uttalt at det er flere kontrakter til signering i Q4 (0 til nå) det er 34 børsdager igjen av Q4 og i 2019. For hver dag som går, jo større kjans er at man vokner opp til kontrakt eller bud på selskapet.

Topp 20 - har økt sin beholdning jevnt og trutt siden mars 2019. Og besitter nå rett i underkant av 70% av selskapet.

Bud på selskapet er jokeren som absolutt burde være med i alles investeringsbeslutning. Det er konsolidering i bransjen, Magseis sitter på unike patenter knyttet til sin havbunnseimikk. Det har gått rykter lenge når aksjen lå mellom 15-20 kr. Lurer på hva en evt intressent tenker nå når den ligger på 5 kr?

Jeg mener oppriktig at Magseis er den største oppkjøpskandidaten på Oslo børs.

Så, kjøpe 1 kr for 50 øre? Og i tilllegg posisjonere seg for årets nyttårsrakett?

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Monckybizz
12.11.2019 kl 13:12 2880

Det er en ting jeg lurer på ? Er det noen som vet hvor mange aksjer som ligger i short pt, og vil det være nok aksjer tilsalgs blant småaksjonærene for å dekke inn disse hvis kursen skulle flytte seg oppover ? Slik det ser ut for meg har 98 % av aksjonærene et snitt mellom 10 og 20 kr, -og disse selger ikke, såvidt jeg kan se ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Odi.1
12.11.2019 kl 13:23 2865

Fra Newsweb 06.12-18 :
"
Publication of Information Memorandum
Reference is made to the stock exchange announcement published by Magseis ASA (the "Company") on 30 October 2018 related to the acquisition of Fairfield Geotechnologies' ("Fairfield") Seismic Technologies business from Fairfield (excluding the Brazilian operations) together with 100% of the shares of Fairfield International Limited, being the parent company for the WGP group in the UK (the "Transactions").

As required by Section 3.5 of the Continuing Obligations of Stock Exchange Listed Companies, an information memorandum related to the Transaction has been prepared by the Company. The information memorandum was approved by the Oslo Stock Exchange on 6 December 2018.

Completion of the Transaction is subject to the conditions set out in the stock exchange notice dated 8 November 2018. The Transaction is expected to be completed on or about 19 December 2018.

The information memorandum is attached, and is also available at Magseis www.magseis.com and Oslo Stock Exchange (www.oslobors.no) websites.

For further information, please contact:
"






Fra Newsweb 18.12-18 :

" Completion of agreement to acquire Fairfield Geotechnologies’ Seismic Technologies business
Reference is made to the stock exchange notice on 30 October 2018 where Magseis ASA (the "Company") announced that the Company had entered into an agreement with Fairfield Geotechnologies ("Fairfield") whereby the Company will acquire the Seismic Technologies business from Fairfield (excluding the Brazilian operations) together with 100% of the shares of Fairfield International Limited, being the parent company for the WGP group in the UK, (the "Transaction").

The Company hereby announces that all conditions for completion of the Transaction have been fulfilled, and that the Transaction has been completed.

As resolved by the extraordinary general meeting of the Company held on 12 December 2018 (the "EGM"), the Company's name is Magseis Fairfield ASA with effect from today.

Further, as resolved by the EGM, Chuck Davison began his term as the new chairman of the Board of Directors today, replacing Jan P. Grimnes who ended his term at the same time. Similarly, Anthony Dowd began his term as a new member of the nomination committee today, replacing Jon H. Walle.

Following completion of the Transaction, Fairfield has subscribed for and will be allocated 33,500,000 shares (the "Consideration Shares"), and 18,250,000 warrants. The share capital pertaining to the Consideration Shares will be registered on or about 19 December 2018, and listing of the Consideration Shares on Oslo Børs will occur on or about 19 December 2018. Following this, Fairfield will hold 33,500,000 shares corresponding to 18.11% of the shares and votes of the Company, and shares and rights to shares corresponding to 27.9% when including the warrants. "


Emi kapitalen for å kjøpe dette opp gikk unna på under 2 timer. " Kr 16,95 " Så om sidelinjen skulle få rett, viser det bare hvor sterk rygg MF har om de må av en eller annen grunn hente inn Overflødig kapital :)
Tenkt senario fra mitt ståsted vil da være, de vinner denne enorme kontrakten i Brasil "alene" , varighet 4-6 år , se Madseren tråd om invitasjonen til dette, der er MagseisFairfiel en av få aktuelle tilbydere. Da er det ikke uvanlig å styrke MASS Crewene og beordre produksjon av NODER , eventuelt Båter om de blir prest for mye på pris, da MF i utgangspunktet bare leier inn Båter på prosjekt til prosjekt. AAthene er det vel en liten Leasing på ( 6usm?? ) pr år.

edit : Tjukk blir for øvrig bytte ut 22.11 på egf
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Odi.1
12.11.2019 kl 13:47 2841

Veldig mye av de aksjene fra 11,15 er Short sine egne aksjer dem har spilt hazard med. At noen få skjeler er lurt til å selge finnes det jo alltid.
Da har de en rimelig tung jobb å gjøre nå ,om en Brasil eller Mexico Gulf kontrakt tikker inn på FAX til MagseisFairfield kontoret.

HOLD, eller Last er rådet her nå. ( for long posisjon ,eller spekuler i om Short desperat kjøper de på 10-11 kr?, en flott trade det også )
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
12.11.2019 kl 17:06 2778

Alle selskaper på børs trenger penger, enten gjennom emisjoner eller lån fra tid til annen. Eneste gode grunn til å være på børs.

All historikk viser at det siste man trenger å være redd for er at Matsern får rett, ref så fersk historikk som siste to måneder: Halveringskameratene stuper, PGS og Otello stiger.
Stikk motsatt av de «bunnsolide» påstandene til han som hater alle andre selskaper enn sine egne to bunnløse lottokuponger.

Siden jeg sa Sell MSEIS og EMGS på hhv 18 og 4 kroner er det mange hundre prosent til det vil nærme seg å ha vært fornuftig å høre på de tusen innleggene om å kjøpe disse bunnselskapene.

EMGS er i brudd på covenants, MSEIS det samme, dere kan vel umulig ha gått glipp å hva det har ført til av kursfall?

Jeg skjønner at det stikker at andre tjener grovt på at dere bommer, men som de sier; hate the game, not the player 😎

Jeg har dekket inn MSEIS, viktig å ikke bli for grådig, selv om en emi vil oppfylle min halvannet år gamle påstand: Kursmessig vil MSEIS bli en EMGS 2.0, ned 99 % på fem år.

Foreløpig har MSEIS kun falt 75 % på ett år, men det kan fort bli en halvering til når skjelletene fra tidligere CEO og CFO ramler ut.

Bon appetitt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2019 kl 17:41 2747

Favorittene dine SDRL, BDRILL, TRVX, NANO, OTELLO og PGS, er triste historier alle sammen. For hver dag som går, nærmer PGS seg emisjon. At noen kjører opp kursen på ren spekulasjon og trading, endrer ikke det faktum at PGS må refinansiere og legge om til OBN for å overleve. Etter all sannsynlighet blir det en stygg emisjon. SDRL må mest sannsynlig refinansiere på nytt, emisjon kommer TRVX, samme med OTELLO.

EMGS doblet seg etter økningen i backlog i 2019, før den falt tilbake, men er fortsatt opp 66% siden nyttår.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
12.11.2019 kl 19:36 2682

Jeg er ydmyk nok til å vite at fremtiden kan ingen forutse, så jeg lukker ikke døren for noen utfall. Det er det flere som burde lære seg...

I mellomtiden leker jeg meg så godt jeg kan med svingninger, sykluser og feilprisinger.

MSEIS var kraftig overvurdert, benyttet muligheten til å kjøpe Fairfield mens valutaen til selskapet var sterk / overvurdert. Flere med meg skjønte at denne boblen kom til å sprekke, og reisen fra 17 til 5 var som forventet. Den tok jeg for gitt, og satset relativt friskt på det. Penger på gaten, akkurat som PGS var det på 10,50. Fortsatt ikke solgt den og er opp 70 % på tre måneder. Dette høres kanskje enkelt ut, men det krever noen tiår i markedet å forstå mekanismene bak aksjebevegelser og momentum.

EMGS har nettopp misbrukt sin mulighet til å snu momentumet ved å kløne det til med finansene og covenants. Aksjen var 3.5 for noen måneder siden. De skulle revet plasteret av såret da og satt emisjonen mens det var trøkk i aksjen. Nå uteblir betalingene, covenants er i trøbbel og investorene vil ikke ta i aksjen.
DER ser man forskjellen på en god ledelse (PGS) og en svak en (EMGS).
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
vagabonder
12.11.2019 kl 20:54 2635

Meget høy innsikt i hvordan aksjemarkedet sin dynamikk virker. Her er det mye god kunnskap å lære - for den som evner det..
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2019 kl 21:11 2621

Meget høy innsikt når man anbefaler konkurskandidater.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
vagabonder
12.11.2019 kl 21:16 2608

kommentaren din viser at du ikke forstod poenget.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
12.11.2019 kl 21:28 2595

Ingen av meglerhusene mener at det kan komme emisjon de har en svært gunstig rente og betingelser (hvor mye egenkapital man bør ha til enhver tid for å kunne ha en viss løpetid/rente) hos DNB. Dette blir trukket frem senest i en rapport fra Artic som er 3 uker gammel, som meget usannsynlig. Rapporten påpeker at Magseis er avhengig av kontrakter men at dem ikke kan selge seg like billig som før. Etterspørselen skal være stor etter MF sitt produkt.

Det kunne ikke utelukkes av ny CEO at det KAN komme ytterligere utgifter knyttet til fusjonen og endring i adminstrasjoen. I all hovedsak hos Fairfild. Dette handler nok mer om tilllit og forsøk å gjenoppbygge dette. Min analytiker mener det verste er over og at x-faktoren for hele selskapet vil være hva Fairfield foretar seg neste sommer, samt forsøk på å kjøpe opp selskapet.

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2019 kl 00:41 2516

if you don't feel comfortable owning a stock for 10 years, you shouldn't own it for 10 minutes. -Buffett


Teknologien er rock solid og MF jobber kontinuerlig med å forbedre og forenkle. Dette er en aksje jeg ikke har noe problemer med å eie i 10år. Det vil tikke inn kontrakter løpende, slik det har gjort. Fra kontrakt blir annonsert til oppstart, er kortere enn før. Oljeselskapene fokuserer i stadig økende grad på bedre data og ny teknologi.

Mange har et mikroperspektiv når de handler aksjer, håpet er at kursen skal lette neste børsdag. Sånn ender det ikke for de fleste. Skjer det ikke noe, eller at kursen faller i løpet av et par uker, blir mange utolmodige og hopper over på noe annet. Det samme mønsteret gjentas til aksjekapitalen har forduftet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Monckybizz
13.11.2019 kl 15:51 2403

"og reisen fra 17 til 5 var som forventet." Unnskyld men har det streifet hodet ditt at dette gjelder ca 1,8 % av ihjelskremte småaksjonærer, og at resten av aksjene fremdeles har en pris mellom 10 og 20 kr som aldri vil bli solgt under den prisen...??? Ingen handler til dagens pris unntatt en håndfull småaksjonærer, tradere og shortere som aldri skulle vært i aksjen i utgangspunktet. Om aksjen faller til 3 eller 2 kr etter Q3 er dette fullstendig irrelevant for 98 % av aksjonærene som selvfølgelig venter til MF tjener enda mer penger enn de gjør nå...Kansje 2 til 3 år hvis det må til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2019 kl 17:22 2352

Han har holdt på med denne argumentasjonen lenge. Om en aksje faller kraftig med 1000kr i omsetning, vil han fortsatt bruke kursfallet som argumentasjon. En del med lite greie på aksjer vil nok bite på, dessverre.

EMGS gikk fra ca 10 mill kroner i daglig omsetning for noen år siden, til 200-300 tusen i dag. Når volumene kommer tilbake, vil kursen gå flere hundre prosent. Når man setter ting litt i perspektiv og sammenligner fundamentale den gang med i dag, ser man potensialet i aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare