Hvilke norske aksjer er egentlig "grønne"?...

Heks
09.11.2019 kl 09:24 1900

...og hvorfor vil DU definere disse som "grønne aksjer"???
Redigert 19.01.2021 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Odi.1
09.11.2019 kl 10:04 1861

PLCS
Pga dem har Grønne båter.
Heks
09.11.2019 kl 12:14 1800

Jeg liker arrogansen din. Takk
ghosthowler
09.11.2019 kl 12:32 1778

Lakseaksjene, siden det er en mye mer klimavennlig måte å produsere protein på enn kjøttproduksjon.
Heks
09.11.2019 kl 12:46 1763

Takk, men havmiljøet vil vel bli skadelidende hvis masseproduksjonen utvides betraktelig? Jeg tenkte her på kjemikalier som benyttes til å bekjempe sykdommer som alltid vil dukke opp i all masseoppdrett om det er fe eller fisk. Og foret må vel produseres uansett?
Odi.1
09.11.2019 kl 12:54 1750

Ser en på Oslo Børs selskap?

Uten tvil NAPA, denne teknologien dem er med på nå med verdens største data selskap , og forbrukere, vil revolusjonere så mye de neste årene at det er uten tvil den som vil gi mest igjen på ALT som skal fornybares innen nesten alle segmenter , til og med på forsvarssiden .

Klar NR 2 er NOME gruve , dette metallet er med å revolusjonere vekt , holdbarhet, styrke og ikke minst gjenbruk.

Klar NR 3 Aluminiumproduksjon , noe det samme som ( 2 )

Nel -SSO og Rec er slike drømme selskaper , kun mye visjoner som er helt ute av proporsjoner for verdens behov. Betyr kun promille i det store bildet.

Redigert 09.11.2019 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
09.11.2019 kl 12:58 1741

Bon - vind, Hex - trykktank, Nel - hydrogen,
Sso - solpark, Stb inv.fler, Sship - avfall,
Elk - batteri osv, Kvaer - vindpark , Tomra - pant,
Agea - solpark. Listen er et forslag over
selskaper som kan være involvert i aktiviteter
som kan kalles «grønn» utvikling og er helt
sikkert heller ikke komplett.
Så er det din oppgave å lese deg opp på
selskapene, rapporter mv. og finne de beste
objektene. Lykke til !
Redigert 09.11.2019 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
ghosthowler
09.11.2019 kl 13:07 1716

Det er mye støy rundt dette i media, men 80% av det er framstilt på en ekstremt tabloid og feilaktig måte. Jeg vet ikke helt hvorfor det har blitt slik, men det er endel aktivister der ute som ser ut til å hate næringa. Legg dog merke til at få av disse har en relevant fagbakgrunn.

Noe avtrykk på miljøet er uunngåelig når man produserer mat, men avtrykket fra fiskeoppdrett er langt lavere enn kjøtt. Det brukes omtrent ikke antibiotika i Norge, og mengden lusemidler er betydelig redusert senere år. Produktet er også veldig sunt for forbrukeren. Foret må produseres ja, men fisk nyttegjør seg av for mer effektivt enn varmblodige dyr. Det er derfor bedre å bruke det til å fore opp en laks enn ei ku. Internasjonalt er akvakultur et av de hotteste vekstområdene innenfor matproduksjon.
Heks
09.11.2019 kl 13:22 1697

hm?? jeg hadde vært takknemlig for noen stikkord bak selskapene. Hvis du gidder;-)
Muggost
09.11.2019 kl 13:33 1675

Jeg synes AKERBP og sekundært EQNR er de grønneste selskapene. Uten tvil de som har skrevet mest om miljø i virksomhetsplanen sine.

Dessuten må Transocean og Exxon være veldig grønne. Tror ikke det er flere som har ryddet opp mer oljesøl enn dem...
Odi.1
09.11.2019 kl 13:48 1648

Statoil , EQNOR , de bruker jo enormt med EL kraft for å produsere Gass og Olje .
Marketwatch
09.11.2019 kl 14:06 1619

Så Kværner er grønn fordi de lager noen betongunderstell for vindmøller til havs.
Fremstilling av sement er jo en av de største co2 synderne, for ikke å snakke om at Kværner
for 90% bistår de stygge, fæle oljeselskapene. Vindmøller kommer forøvrig til å rasere fuglebestandene,
blir trolig forbudt å bygge etter få år.
Fremstilling av hydrogen er jo svært energikrevende, en lite farbar vei i en verden som vil mangle
energi dersom ikke olje kan forbrennes.
Sso er svært bra (for der har jeg aksjer).
Beste grønne selskap må da være DBS (dersom de finnes lengre) kan dere tenke dere noe mer
miljøvennlig, tenk å sykle helt uten skam!
Ellers vil jeg definere Jotun som en grønn aksje (ihverfall for den grønne delen av produksjonen).
egget
09.11.2019 kl 14:51 1580

Statoil og AKERBP, pga de leder til CO2 utslipp.

Det er bra at det blir mer CO2, det gir mat til trærne og gresset, og alt annet som er grønt.

CO2 livets gass.
Fluefiskeren
09.11.2019 kl 14:54 1575

Lakseaksjer!!! Den var god. Grønt er ikke det samme som klima, men omfatter også natur og miljø. Da er de vel så lite grønne at det blir for dumt. Ødelagte fjorder. Ødelagte villfisk ( lakselus, genetikk, fete deformerte torskefisket osv. Døde reker. You name it. Grønne aksjer 🤮
Fuhrmeister
09.11.2019 kl 15:02 1562

Napatech ! Den likte jeg:) De får iallefall dataparker
over hele verden til å snurre raskt og sikkert.
ghosthowler
09.11.2019 kl 15:12 1548

Et godt eksempel på den typen støy jeg siktet til. Perspektivløs og lite kunnskapsbasert overdrivelse av negative effekter (av typen «ødelagte fjorder»), og ingen fokus på det positive.

Den type kritikk kan framføres mot enhver form for matproduksjon. Det disse folkene egentlig sier er at de ikke vil ha matproduksjon i sitt nærmiljø. Greit nok.. men noen må produsere maten vår.