MAXen atter på vingene


Noen vil sikkert huske at jeg solgte meg ut av NAS etter at JV var på plass, og kursen begynte å skli nedover. Rett etter jeg var ute begynte den å klatre, og jeg kjøpte meg inn i en liten post. Fikk derfor med meg emisjonen nylig. Timingen min er håpløs. Men jeg har kjøpt meg opp på bunnen nå. Jeg tror virkelig dette er den store bunnen. Nå har "alt" negativt kommet opp på bordet, er avklart og priset inn. Nå gjenstår en lang rekke gladnyheter i form av stadig gode trafikktall og avklaring av erstatninger.

Apropos dette - leste nettopp over frokosten at et av de større amerikanske selskapene tar ibruk MAXen fra mars neste år:
https://www.dn.no/luftfart/american-airlines/boeing/max-8/american-airlines-vil-ta-i-bruk-boeing-737-max-8-fra-mars-neste-ar/2-1-703834
Dette er gode nyheter. MAXen vil trolig kunne tas ibruk utpå våren, noe som er perfekt timing i forhold til NAS sine behov om økt kapasitet når nordmenn skal ut på tur. Det faktum at Boeing er i Norge i fohandlinger med NAS er også en indikator på at ting nærmer seg sluttfasen. NAS har solgt unna en del fly også (med god profitt) nylig. Det kan være fordi de vet innholdet i en avtale med Boeing. En slik avtale inneholder trolig ikke bare en lump-sum pengeoverføring inn på NAS' bankkonto. Trolig inneholder den betydelige rabatter på fremtidige fly. Men verdien vil være stor, og når det offentliggjøres vil det bli en betydelig kursdriver.

God helg.
Epona
09.11.2019 kl 10:50 5646

Det er flere enn deg som er dårlig på timing, - jeg er også en av dem. Sitter fullastet i NAS igjen men hadde et kort opphold der jeg klarte å generere et aldri så lite papirtap fra før oppholdet. Vel, bare ett av mine elegante børsbrølere, - egentlig bare å le av.
Derimot klarte jeg å kjøpe en studentpost i SAS før framleggelsen og den har tatt igjen det tapte på NAS, enn så lenge.
Vet jo godt at det er galematias å ikke være med i NAS, og det betyr at det ikke bare er magefølelsen man må følge, - også litt sunn fornuft.

God helg ja 🌞
Mr Fox
09.11.2019 kl 20:00 5395

Tror både du og Hegnar har misforstått nyheten litt. Den sier ikke annet enn at de tidligst tar i bruk MAX i mars fremfor tidligst januar som forrige status var.
pysaok
09.11.2019 kl 20:36 5336

Max-flyene vil bli tatt i bruk når de er godkjent for bruk. Ingen vet når det skjer enda. Norwegian har lagt planer for at maxene er ute til og med mars 2020. Men blir flyene godkjent tidligere vil de antageligvis opp i luften igjen så fort som mulig.
Redigert 09.11.2019 kl 21:09 Du må logge inn for å svare

Mon tro om MAX er med i planene når Norwegian starter en rekke nye ruter til våren?
https://flysmart24.no/2019/11/11/dette-er-norwegians-16-nye-direkteruter-til-varen/
drmoney
11.11.2019 kl 20:13 4639


Boeing raller på høyt volum i kveld...:)

Jepp...
https://e24.no/naeringsliv/i/wPkjdP/max-flyene-kan-vaere-paa-vingene-i-januar
Dette blir verdens tryggeste fly. Testet på alle bauger og kanter. Snakk om prestisje for Boeing. Skulle det skje en mekanisk svikt ved en MAX i fremtiden er selskapet ferdig som flyprodusent. Det er mye presitsje for amerikanske myndigheter som har typegokjent flyet også. Kommer til å bli en pengemaskin for NAS. Nå kommer vel snart erstatningsoppgjøret også. Julenissen kom tidlig i år?

Astrup kjøper Nasgjeld. Noen som ser beløpet? Hva vil dere lagt i dette kjøpet?

MAX problematikken vil med største sannsynlighet fortsette grunnet følgefeil etter å ha plassert vingene og dermed også tyngdepunktet for langt frem som et resultat av et kritikkverdig valg av snarveier for å unngå en utvidet sertifisering av den utgående tredje generasjon av 737 ....

Mao, med en slik start så kan MAX suksessen være slutt før den er begynt ...

Erstatningsbeløp i form av cash blir minimalt om noe - mest sannsynlig og hovedsaklig i form av rabatter på fremtidige leveranser og servicer.

Kursen har i dag og ikke overraskende krysset emi kursen på 40nok og endte på 39,6nok noe jeg vil anta betyr at det ikke vil bli gjennomført noen reperasjonsemisjon ...

Disclaimer - jeg har en lyttepost om det er noen som lurer ....

Redigert 11.11.2019 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Britax
11.11.2019 kl 21:42 4262

Har du tilbydt din ekspertise til Boeing?

Vel,

det har aldri vært aktuelt da jeg ikke har det med å jobbe gratis, ei heller vil jeg kunne få bruk for rabbater på fremtidige bestillinger eller servicer ... ;)

Haha. Tenk om de bare hadde fått plukke hjernen til rischioso før alt dette 😂
Herman*
11.11.2019 kl 22:33 3986

Det er jo interessant at Boeing bruker mange måneder og milliarder av dollar på å løse Max floken uten å leie inn tekniske eksperter fra HO. Jeg er sikker på at de hadde betalt noen millioner, du kunne ha blitt rik Mr. rischiso. Når det er sagt, kan en jo aldri utelukke fremtidige problemer med noen flytyper-ei heller Max. At de blir de tryggeste flyene i kommersiell luftfart er dog rimelig sikkert. Kursen går nok litt i morgen, men går nok enda mer når den offisielle godkjenningen kommer fra FAA.

Er det ikke det ene så er det det andre ...

Boeing whistleblower raises doubts over 787 oxygen system
By Theo Leggett Business correspondent, BBC News

6 November 2019

A Boeing whistleblower has claimed that passengers on its 787 Dreamliner could be left without oxygen if the cabin were to suffer a sudden decompression.

John Barnett says tests suggest up to a quarter of the oxygen systems could be faulty and might not work when needed.

He also claimed faulty parts were deliberately fitted to planes on the production line at one Boeing factory.

Mr Barnett, a former quality control engineer, worked for Boeing for 32 years, until his retirement on health grounds in March 2017.

https://www.bbc.com/news/business-50293927

* Det skulle tatt seg ut om også DreamLinerne blir satt på bakken ...
Redigert 11.11.2019 kl 22:50 Du må logge inn for å svare

Virker ikke helt som detter var så mye hold i?
Britax
12.11.2019 kl 08:07 3444

Du finner folk på nettet som sier myndighetene sprayer oss med kjemikalier, at jorda er flat, evt smultringformet, at myndighetene iscenesatte 9/11, at AP instruerte ABB til terror for å skape sympati osv osv..

Ingen røyk uten ild så man bør kunne utgå fra at det vil komme mer legger vi kilden til grunn.

Man kan jo velge å tro at dette er oppspinn fra ende til annen og at han er betalt av Airbus, men det er vel heller lite trolig ...

Uansett så kan ikke FAA ignorere dette spesielt ikke etter MAX problemene som i senere tid visste seg å ha vært varslet tilbake i 2016 ...

Mao, dette vil nok kke akkurat ha en akselllererende effekt om og rundt FAA godkjennelsen på MAX ...
Epona
12.11.2019 kl 08:39 3277

Skrivemåten på forumet avslører at «Richioso» er mr ... x og Frodpå. Fint det med nye (nesten) hatter, helt til det ugjenkjennelige ..
Redigert 12.11.2019 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Flaxx
12.11.2019 kl 10:09 3133

Det du tar opp er en sak fra 2017 ... som allerede er adressert av FAA og Boeing.
Det fremgår også av artikkelen ..
Flaxx
12.11.2019 kl 10:17 3098

Det er blitt tydeligere nå:
1) Max 8 kan komme raskere i drift enn antatt
2) NAS er i god fremdrift med Boeing om kompensasjon

Dette er begge vesentlige faktorer for NAS sin kursutvikling.
Usikkerhet på vei til å bli borte ...

Vrak hele driten og prøv på nytt
Flaxx
12.11.2019 kl 12:10 2858

Når MAX 8 kommer i drift igjen vil dette være de mest testede og sikrede flyene i bransjen.
Barthoma
12.11.2019 kl 12:18 2849

NAS LETTER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 3% opp så langt, rekker NAS 41.4-41.6 allerede intradag?

Godt å se:-)! Vel fortjent. Caset er meget spennende! Tror nas blir svært interessant de kommende år, ikke bare på kort sikt.

Håper Karlsen bekreftes som ny CEO snart, og at de finner en bra Finansdirektør.
Flaxx
12.11.2019 kl 12:58 2762

Rent matematisk skulle den siste kaptalutvielsen gitt en kurs nå på rundt 44,75 .... med utgangspunkt i kursen dagen utvidelsen ble satt: 46,06.
Markedet VET mer nå ... bl.a at Boeing kan få Max 8 i lufta tidligere enn antatt.
Derfor er det grunnlag for en kurs nå på rundt 45.

Det nye er flere shortere ... men som alltid gjelder det mot dem ... GI IKKE VED DØRENE ... når de har presset kursen nedover.
Redigert 12.11.2019 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Stephen
13.11.2019 kl 10:59 2429

Alt kan nok ikke ordnes med programering. Nye vinger og motor plassert litt greiere? Hvem ville tatt en ferge som ikke fløt uten god PC kraft ?

Mvh Stephen
TomW
13.11.2019 kl 11:16 2387

Godt å se vi har sofa ingeniører her på HF som tror de har en filla peiling innen dette feltet.
Stephen
13.11.2019 kl 12:05 2312

Så så Tom, det går nok greit med Nas til slutt. Forbli tålmodig.

Mvh Stephen
Epona
13.11.2019 kl 13:19 2235

Synes det er mange uavklarte MAX spørsmål enda. Hangar.no skriver om et par av dem her: https://www.hangar.no/

Dette kommer til å ta tid - lengre enn de fleste tror ...

----------------------------

Vil ta den tiden de trenger med 737 MAX

- Jeg kommer ikke til å godkjenne dette flyet før jeg flyr det selv.

Stephen Dickson i det Amerikanske luftfartstilsynet (FAA) har bedt teamet sitt om å «ta den tiden de trenger» i undersøkelsene av Boeing 737 MAX, melder Reuters.

Dickson skal i et notat ha understreket at veien til godkjenning ikke er guidet av en kalender eller tidsplan.

- Jeg kommer ikke til å godkjenne dette flyet før jeg flyr det selv, og er fornøyd med å sette min egen familie på det uten å nøle, skal Dickson ha sagt fredag.

737 MAX-flyene har stått på bakken verden over siden mars etter to flystyrter på kort tid med flytypen i Indonesia og Etiopia, som til sammen tok livet av 346 mennesker.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/11/15/7473143/vil-ta-den-tiden-de-trenger-med-737-max

----------------------------

I tillegg vil det være både crew og potensielle passasjerer som vil kvie seg for å sette sine ben i disse flyene og oppdages det bare en liten feil etter at de igjen er i lufta så er det ingen som vil gå inn i ett - og en feil kommer sjelden alene når det først er blitt gjort en betydelig ombygging under tidspress med tilhørende slurv som et resultat etter kappløpet med Airbus....

More to come ... ;)
Redigert 15.11.2019 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
xjack
15.11.2019 kl 23:47 1838

Sikkert denne drøvtyggede nyheten som sendte Boeing-aksjen opp en god prosent i dag. Dickson har også tidligere uttalt (på CNBC) at han personlig skulle teste flyet før klarsignal. Imidlertid er det jo av stor viktig at Finansavisen får gnidd usikkerheten skikkelig inn!

RE - Sikkert denne drøvtyggede nyheten som sendte Boeing-aksjen opp en god prosent i dag.

* Will Boeing stock go down?
Boeing has been a public company for a long time. ... Barron's — which estimates that about 25% of its 2021 earnings will come from 737 MAX shipments — reported that Wall Street expects Boeing's sales to drop 21% to $19.1 billion and its earnings to be down 46% to $1.79 a share.

----------------------------

Boeing's latest 737 Max problems could come at huge cost

New York (CNN Business)For Boeing, a very bad 2019 keeps getting worse. And potentially much more expensive.
Boeing is already on record that it is counting on getting approval for its grounded 737 Max to fly again by the end of this year. But that apparently became more difficult Friday after the FAA demanded that the aircraft maker explain why it did not disclose that some of its employees had concerns about the safety of the plane during the certification process in 2016.

https://edition.cnn.com/2019/10/18/business/boeing-737-max-financial-impact/index.html

Kanskje lurt å sjekke datoen på det du bringer til torgs...denne er en måned gammel, og godt kjent. Skjønner jo at du ikke ønsker at det skal gå bra med NAS, men motivasjonen for det er noe uklar for meg
Britax
16.11.2019 kl 10:01 1570

Du er meg en god tullebukk du, rischioso.

De kommer til å ta den tiden de trenger samtidig som du mener det er betydelig ombygging under tidspress med slurv.

Det er vel strengt tatt ingen betydelig ombygging engang, mest software endringer.
Mange fly har hatt barnesykdommer, også airbusmodeller har måtte gå gjennom betydelige endringer etter krasj.
Men dette er glemt etter kort tid. Slik blir det med MAX også.

Britax,

den som tuller er jo den som svarer på et innlegg man ikke har skjønt ... ;)

Når jeg snakker om ombygging så er det fortid - man bygde om den tredje generasjon 737 til å bli MAX som er den fjerde generasjon 737. Dette ble gjort i hui og hast i konkurranse med Airbus som stod på trappene til å få ferdig en ny modell av A320-serien

Det var i den forbindelse det ble gjort shortcuts - med short cuts så mener jeg at ombyggingen var betydelig så normalt skulle det ha blitt avkrevd en full resertifisering fra FAA sin side noe som ikke bare betyr en betydelig kost, men også tar veldig lang tid og tid var noe de ikke hadde om de skulle rekke å komme opp med en ny generasjon i konkurranse med Airbus sin nye generasjon A320. I alle år har FAA støttet seg til det meste av hva Boieing og andre store veletablerte selskaper har anbefalt nettopp fordi det er selskapene som sitter på den største ekspertisen, men nå er dette endret gjennom redusert tillitt og det er hovedårsaken til at beslutningsprosessen er endret og at ting vil ta tid - mye lengre enn tidligere ...

For å unngå dette så måtte de beholde så mye av den tredje generasjonen som mulig for å slippe en full resertifisering og gjennom det for å beholde så mye som mulig av den originale flykroppen så ble vingene montert lengre frem noe som igjen forskjøv tyngdepunktet og som vi kjenner til når noe endres så dukker det opp annet. Som et resultat av det så tok det ene det andre og for å gjøre en lang historie kort så endte man opp med styling prevent sensorene og de 2 påfølgende ulykkene som satt MAX flyene på bakken - dessverre noe sent .....

Mao, det er shortcut pga tidspress som ligger til grunn for problemene og av samme grunn er det naturlig at FAA denne gang ikke tar alt for god fisk når 2 fly allerede har styrtet og det i etterkant er funnet ut at det fra Boeiing ansatte siden 2015/-16 er blitt flagget flere varsler som er blitt bortforklart og bagatellisert av Boeing ....

https://www.washingtonexaminer.com/news/boeing-workers-raised-red-flags-about-safety-of-737-max-jet

Sagt på annen måte, Boeing har ikke lengre den tilliten de en gang hadde,, MAX flyet vil med største sannsynlighet aldri bli en suksess slik det kunne ha blitt - ikke en gang i nærheten nettopp fordi både crew og potensielle passasjerer vil kvie seg for å fly med denne flytypen - man glemmer over tid, men ikke over natta og tillitt tar det kort tid og miste og veldig lang tid å få tilbake ...

Så på hvilken måte vil dette kunne forbli et langsiktig problem for bla Norwegian selv med en eventuell FAA godkjennelse?

Jo, de har fått levert en del MAX allerede hvor det med største sannsynlighet ikke vil bli lett å fylle disse flyene så lenge det finnes alternativer på samme rute noe det alltid gjør gjør - mao, på ruter som Norwegian vil benytte MAX vil vi nok se at de vil miste passasjerer over til konkurrentene.

I tillegg så har de mange MAX i bestilling - fly som ikke vil være et trekkplaster når det kommer til passasjerer og av samme grunn heller ikke lett å videreselge så sett på denne måten så virker alle de som har fått levert og fortsatt har bindende bestillinger på MAX å kommet ut for bordet fanger da de vil kun bli kompensert en heller ubetydelig cash andel (om noe) hvor kompensasjonen hovedsaklig vil ligge i fremtidige bestillinger/leveranser og service noe som er logisk og en nødvendighet for Boeing's overlevelse ....

https://fortune.com/2019/07/31/airbus-profit-a320-boeing/
Redigert 16.11.2019 kl 12:45 Du må logge inn for å svare

Tror et stor flertall vil fly Max. Det vil væte så gjennomsjekket at det vil være trygt. Det tror jeg du kan være sikker på, men ja, kjenner jo selv også at jeg ville være litt skeptisk, men det er helt naturlig. Så går tiden og jeg tror man vil få bevist at dette er helt trygt.

Ja for aksjonærene og selskapet selv så kan vi jo håpe på det, men jeg har mine tvil for som du selv sier så er du litt skeptisk og slik føler jeg og de fleste andre det også. Forskjellen på fly og andre transportmidler er jo at ved alvorlige feil så får man ikke noen second chance og det er akkurat det som vil ligge til grunn for problemene fremover - time will show, men det er all grunn til å være skeptisk og det finnes ingen plausibel grunn til å skulle bagatellisere det...