MAXen atter på vingene


Noen vil sikkert huske at jeg solgte meg ut av NAS etter at JV var på plass, og kursen begynte å skli nedover. Rett etter jeg var ute begynte den å klatre, og jeg kjøpte meg inn i en liten post. Fikk derfor med meg emisjonen nylig. Timingen min er håpløs. Men jeg har kjøpt meg opp på bunnen nå. Jeg tror virkelig dette er den store bunnen. Nå har "alt" negativt kommet opp på bordet, er avklart og priset inn. Nå gjenstår en lang rekke gladnyheter i form av stadig gode trafikktall og avklaring av erstatninger.

Apropos dette - leste nettopp over frokosten at et av de større amerikanske selskapene tar ibruk MAXen fra mars neste år:
https://www.dn.no/luftfart/american-airlines/boeing/max-8/american-airlines-vil-ta-i-bruk-boeing-737-max-8-fra-mars-neste-ar/2-1-703834
Dette er gode nyheter. MAXen vil trolig kunne tas ibruk utpå våren, noe som er perfekt timing i forhold til NAS sine behov om økt kapasitet når nordmenn skal ut på tur. Det faktum at Boeing er i Norge i fohandlinger med NAS er også en indikator på at ting nærmer seg sluttfasen. NAS har solgt unna en del fly også (med god profitt) nylig. Det kan være fordi de vet innholdet i en avtale med Boeing. En slik avtale inneholder trolig ikke bare en lump-sum pengeoverføring inn på NAS' bankkonto. Trolig inneholder den betydelige rabatter på fremtidige fly. Men verdien vil være stor, og når det offentliggjøres vil det bli en betydelig kursdriver.

God helg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Herman*
16.11.2019 kl 13:09 5688

Det er svært viktig for FAA å signalisere at de ikke lar seg presse av noen, og at de tar dette ekstremt seriøst. Det er vel allikevel grunn til å tro at Boeing har fått visse forsikringer fra FAA før de informerer markedet om at flyet vil bli godkjent senest i desember.
Britax
16.11.2019 kl 13:49 5730

Folk flest vet ikke forskjellen på en Airbus a320 og en Boeing 737-MAX.

Folk flest - i alle fall i Norden assosierer MAX med Norwegian og det er jo alt annet enn positivt om de ikke vet forskjellen på MAX og DreamLiner for da kan jo Norwegian bli valgt bort mer enn nødvendig ....

Sat 16 Nov 2019 04:46 PM

While Boeing had set a fourth quarter target for the Max’s return to the skies, Saif Al Suwaidi, the director general of the General Civil Aviation Authority, has said he believes that Q1 2020 is more likely. ....

* Eller q2 ... eller ..... mao, det er ingenting som er sikkert hvor sannsynligheten er størst for at det blir en eller annen gang i 2020 hvor ikke alle kan sende sine MAX i lufta samtidig, men er avhengig av at de er blitt gjort klare i samarbeid med Boeing ...

https://www.arabianbusiness.com/transport/433374-boeing-working-to-mitigate-impact-of-737-max-groundings-on-flydubai
Epona
18.11.2019 kl 11:17 5456

Tiden går og MAX står. Det vil bli interessant når MAX kommer på vingene hvorvidt flyene blir fulle igjen. Her er et lavprisselskap som i hvert fall har trua på MAX: https://check-in.dk/europaeisk-lavprisflyselskab-forbereder-stor-max-ordre/

Nå ser man konsekvensen av Boeings selvforskyldte tragedie:

LES - Emirates kjøper 50 Airbus-fly - verdt 145 milliarder

LES - Det var ordrer på to Boeing 787–9 Dreamliner til Biman Bangladesh Airlines.

* Mao, markedet har talt ... NAS sitter på en mengde fly som nærmest ingen vil ha og enda flere er i bestilling. Så for de som tror at det blir enkelt for NAS å selge Boeing flyene fremover for å realisere kapital bør tenke seg om 2 ganger ...

https://e24.no/naeringsliv/i/K3XoK7/emirates-kjoeper-50-airbus-fly-verdt-145-milliarder
Redigert 18.11.2019 kl 13:37 Du må logge inn for å svare

De burde vente for om ikke lenge vil de kunne vasse i tilbud som blir kastet etter dem ... ;)
stud_trd
18.11.2019 kl 13:46 5287

Er vel Airbus flyene som skal selges og flyttes i JV, og så skal Max'ene brukes av de selv. Blir vel til slutt det sikreste serieproduserte flyet vi har sett. ;-)
TomW
18.11.2019 kl 14:15 5253

" NAS sitter på en mengde fly som nærmest ingen vil ha og enda flere er i bestilling."

Er det ingen som vil ha max flyene? Har det vært mange avbestillinger?
Om din påstand hadde vært korrekt hadde det vært hundrevis av avbestillinger i ordreboken til Boeing. Men for oss som liker fakta er totalt 75 fly avbestilt. Med en ordrebok på 5000 fly tilsvarer dette 1,4%. Markedet har talt

"det blir enkelt for NAS å selge Boeing flyene fremover for å realisere kapital bør tenke seg om 2 ganger ..."

Skal Nas selge max fly?

RE - Har det vært mange avbestillinger?

* Følger ikke folket med ...?? ....

Mange har kansellert hvor Boeing kjemper for livet gjennom søksmål - det blir spennende og se fremover for de har så absolutt ikke levert som lovet og viser det seg at folk generelt kvier seg for å fly med disse og/eller at det dukker opp en ny feil noe som er svært sannsynlig legger vi til grunn det som er kommet frem i ettertid om multiple varsler fra ansatte så vil det bli krise og ikke bare hos Boeing ...

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&ei=1pvSXen4Ho-drgST77s4&q=cancel+max+orders+&oq=cancel+max+orders+&gs_l=psy-ab.3..0i22i30j0i22i10i30j0i22i30l3.80657.86437..86848...0.0..0.99.1177.18......0....1..gws-wiz.......0j0i131j0i67j0i10j0i19j0i22i30i19.95VWknv79JY&ved=0ahUKEwjpu5eT7vPlAhWPjosKHZP3DgcQ4dUDCAo&uact=5
Redigert 18.11.2019 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Epona
18.11.2019 kl 14:49 5160

Jaja, mange som tror de vet mye om MAX. Mange tror de tar feil:

TDN Direkt
Sunexpress utøver opsjoner for bestilling av 10 MAX-fly
SunExpress har utøvd opsjoner for bestilling av ytterligere 10 fly av typen Boeing 737 MAX 8, ifølge en melding fra Boeing mandag.

Ifølge listepriser er kjøpet på rundt 1,2 milliarder dollar.

"Vi har full tillit til at Boeing vil levere oss et trygt, pålitelig og effektivt fly. Vår største prioritet hos SunExpress er og har alltid vært sikkerhet", skriver selskapet.
Redigert 18.11.2019 kl 14:50 Du må logge inn for å svare

RE - "Vi har full tillit til at Boeing vil levere oss et trygt, pålitelig og effektivt fly. Vår største prioritet hos SunExpress er og har alltid vært sikkerhet", skriver selskapet.


* Vel, hadde de virkelig hatt fokus på sikkerhet så hadde de vel bestilt en annen plass - av et selskap som prioriterer safety...

https://www.nytimes.com/2019/10/02/business/boeing-737-max-crashes.html

https://www.reuters.com/article/us-france-airshow-boeing-certification-e/exclusive-boeing-seeking-to-reduce-scope-duration-of-some-physical-tests-for-new-aircraft-sources-idUSKCN1TH0A3

Nei dette bunner ut i ikke annet enn tilbudspriser nå som Boeing har fått en mengde med avbestillinger og er villige til å dumpe priser for å kunne opprettholde produksjonen og minimalisere behovet for oppsigelser ...

https://www.wsj.com/articles/boeing-to-cut-787-production-11571831356
Redigert 18.11.2019 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
TomW
18.11.2019 kl 15:35 5071

Følger ikke folk med?

Det er tydeligvis du som ikke er helt oppdatert. Det har vært 75 avbestillinger. Hvis du faktisk går inn å leser hva du selv linker til så blir det så mye greier å ha oversikt
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_737_MAX_orders_and_deliveries

"og/eller at det dukker opp en ny feil noe som er svært sannsynlig legger vi til grunn det som er kommet frem i ettertid om multiple varsler fra ansatte så vil det bli krise og ikke bare hos Boeing ..."

Du henviser til den saken om oksygenmaskene? Som ble rettet opp i 2017

Håper du spøker om at du baserer investeringer på Wikipedia ....



Redigert 18.11.2019 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
TomW
18.11.2019 kl 15:44 5037

Har ikke noe problemer med å hente informasjon om avbestillinger fra Wikipedia. Du må gjerne komme med en mer troverdig kilde som sier noe annet.


Wikipedia er jo ikke annet enn enn plass som du og jeg kan gå og oppdatere så er du ute etter real time info så er Wikipedia IKKE plassen å hente det ...

Jeg ville heller ha forholdt meg til det faktum at Boeing etter Max skandalen har halvert bunnlinja og Airbus har økt - ikke mer komplisert enn det med forbehold om at man virkelig ønsker å forholde seg til realitetene ... ;)
TomW
18.11.2019 kl 16:00 4989

Du fant ikke noe som bekreftet påstanden din nei? Da anbefaler jeg deg å slutte å påstå at markedet har talt og at Boeing har fått en mengde med avbestillinger for det er bullshit.

Helt greit å forholde seg til det, men det sier absolutt ikke noe om avbestillinger. En hver idiot forstår at bunnlinjen går ned når man ikke får levert fly i påvente av godkjennelse fra myndighetene.
Triaden din her inne handler om at Nas nå sitter på et fly markedet ikke vil ha og baserer dette på avbestillinger. Når dette viser seg å være totalt feil drar du inn bunnlinjen til Boeing som en fasit for påstanden din. Da dette heller ikke har noe med saken å gjøre så lurer jeg på hva neste blir?

Enn så lenge så ser det ut som at flyselskapene stiller seg bak max flyene og da hjelper det lite at du mener noe annet basert på egne ønsker.
Redigert 18.11.2019 kl 16:21 Du må logge inn for å svare

Ingen grunn til å ta så på vei for dette. Det er en realitet at det er kommet flere avbestillinger. Det er en realitet at Boeing i et desperat forsøk i denne forbindelse har tatt en eller flere til retten. Det er en realitet at mange som hadde planer om å bestille av Boeing har endret mening og har bestilt av Airbus.

Men denne informasjonen finner du ikke på Wikipedia ... ;)
TomW
18.11.2019 kl 16:33 4925

" Det er en realitet at det er kommet flere avbestillinger." Ja jeg venter spent på denne oversikten. Om det er en realitet at det har kommet fler enn 75 avbestillinger så kom gjerne med kilden. Klarer du ikke det så har du null troverdighet desverre.

Og ja det er ingen tvil om at max krisen har svekket Boeing og det har garantert resultert i at flere har valgt airbus. Likevel så har dette ikke noe med backloggen å gjøre. Hadde markedet mistet tilitten til Boeing hadde backloggen sett helt anderledes ut. Anbefaler deg å se intervjuene fra Paris Air show og se hva lederne i de ulike selskapene sier.

Noen kommentarer om 737 max fra noen av industriens størst aktører:

Lufthansa Group CEO Carsten Spohr told reporters at a recent lunch meeting in New York. "We have not lost our trust in Boeing, they've built wonderful aircraft over the decades, and I'm sure they will fix the current issues."

The Boeing 737 Max aircraft has the potential to be a “game changer” despite its delayed return to service following safety concerns, Ryanair CEO Michael O’Leary said Monday.

Willie Walsh, chief executive of the parent company of Aer Lingus: ‘I have no safety issues about Boeing and Airbus’ Bloomberg
"I’ve flown the 737 Max in a simulator. Based on my experience as a former pilot, I have no concerns.”

Qatar Airways group chief executive Akbar Al Baker
"We have full confidence in Boeing that the issues will be resolved, and regulators will certify the aeroplane."


“We have full confidence that Boeing will deliver us a safe, reliable, and efficient aircraft,” said SunExpress CEO Jens Bischof.
Redigert 18.11.2019 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
EliotS
18.11.2019 kl 16:49 4896

Der er på nuværende tidspunkt (eller for 6 dage siden) 4525 Max Jets på bestilling hos Boeing.

Boeing har tabt 200 Max Jet fly order i 2019. Disse endring skyldes enten at flyselskabet som har bestilling er gået fallit eller flyselskabet har skiftet til en anden fly type fra Boeing.

Ifølge Wall Street Journal skulle der IKKE var noget afbestillinger på grund af den globale "grounding" af Max flyene.

https://www.wsj.com/articles/boeing-widebody-deliveries-fall-short-11573574271

Redigert 18.11.2019 kl 16:49 Du må logge inn for å svare

Lektor; når man er nødt til å ty til Trump som sannhetsvitne (det er nemlig han som har uttalt dette) og kilde da er det virkelig lavmål....Mannen er jo en notorisk løgner og har null troverdighet uansett tema
Artige
18.11.2019 kl 18:02 4779

Mener du da lektor eller Trump? Kanskje begge er riktig:)
1337
19.11.2019 kl 10:19 4554

"Boeing har inngått avtaler om 737 Max-fly verdt 53,8 milliarder" er vel et sikkert tegn på at ting har snudd.

https://e24.no/boers-og-finans/i/awe57L/boeing-har-inngaatt-avtaler-om-737-max-fly-verdt-538-milliarder
Stephen
25.11.2019 kl 06:31 3855

Tror du det er mye forbehold; om og ,men i slike opsjoner? Det tror jeg.

Mvh. Stephen

Dette er hentet fra e24 i dag: "Selskapet varslet i vinter en omfattende ruteendring og kutt av baser i Sør-Europa. I august ble det klart at selskapet droppet alle Max-rutene mellom Europa og USA. Når Boeings Max-fly igjen kan tas i trafikk en gang vil flyene heller bli brukt i Europa og på ruter til for eksempel Dubai."
EXTrader
27.11.2019 kl 15:07 3322

BOEING:FAA GJENTAR AT DE KONTROLLERER 737 MAX-GODKJENNINGSPROSESSEN
Oslo (TDN Direkt): Den amerikanske luftfartsmyndigheten, FAA, sier at de vil bruke all den tiden de trenger for å anse Boeings 737 Max som trygge, melder CNBC onsdag.

"FAA har ikke fullført sin gjennomgang av endringene i design av Max-fly og tilhørende pilotopplæring. Byrået vil ikke godkjenne flyet før det har gjennomført en rekke runder med streng testing", heter det.

11. november sa Boeing i en uttalelse at det var mulig å fortsette levering av fly til kunder i desember, etter godkjennelse fra FAA, med påfølgende flydyktighet i januar 2020.

Fire dager senere sa administrerende direktør Steve Dickson i FAA at "FAA kontrollerer godkjenningsprosessen fullt ut".

CNBC har spurt Boeing om de opprettholder målsetningen om retur til tjeneste i slutten av januar, og selskapet har ikke endte disse utsiktene.

The Air Current skrev i går at Boeing lite trolig vil få en godkjennelse fra FAA før januar 2020 tidligst, og viste til en rekke kilder.

NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
EXTrader
27.11.2019 kl 15:49 3240

Noe positivt ihvertfall !!!!

SMA 20 og 50:
Siste 20 dagers glidende gjennomsnitt (41,07) ligger over siste 50 dagers glidende gjennomsnitt (38,63). Dette er teoretisk sett et positivt tegn. Dette kan indikere at aksjen er oversolgt. Dette er teoretisk sett et positivt tegn.

Jeg anbefaler alle her inne til å droppe diskusjoner med Risckioso. Han er notorisk kverulerende og går ut og inn av aksjer .Han snur på en femøring og argumenterer alt ettersom han er inne eller ute av en aksje. Helt håpløst og lite intelligent.
EXTrader
03.12.2019 kl 20:15 2917

Boeing 737 MAX Timeline Slipped

In October, we assumed that it would take the FAA and Boeing roughly six weeks to have the Boeing 737 MAX recertified and another six weeks for US carriers to put the plane back into service. This was centered on the assumption that the complete fix for the Boeing 737 MAX which includes changes to the MCAS and the flight control system would be submitted at the time of writing (1st of October). Keeping in mind that each day that Boeing did not provide the fix from the 1st of October reference point, it was quite easy to conclude that Boeing would not succeed bringing the Boeing 737 MAX back by early Q4. It shows that my assessment in no way was too negative, and while Boeing still saw an early Q4 return as a possibility, I already assumed a slower schedule:


https://seekingalpha.com/article/4310162-boeing-737-max-timeline-slipped?lift_email_rec=false&utm_medium=email&utm_source=seeking_alpha

Noen som vet noe ca tid for godkjenningsprosessen? Er den pågående fra Faa eller venter de på Boeing på noe vis?
Epona
17.12.2019 kl 08:54 2394

Ingen vet ingenting om når MAX er i luften igjen, men Boeing har disse planene: "Før groundingen producerede Boeing i gennemsnit 52 fly per måned, men allerede den 8. april i år besluttede man at nedsætte produktionen med 20 procent, hvorfor der siden april hver måned gennemsnitligt har været produceret 42 fly.
Når forbuddet ophæves har den amerikanske flyproducent planer om at levere op mod 60 til 70 MAX-fly per måned til sine kunder. Den hidtidige rekord for flest leverede fly fra Boeing 737-serien på én måned var i december sidste år. Her leverede Boeing 69 styk."

Fra https://check-in.dk/
EXTrader
17.12.2019 kl 10:17 2225

Icelandair tror Max-flyene blir stående på bakken til mai
2 minutter siden · Martin Hagh Høgseth
Det islandske flyselskapet Icelandair opplyser tirsdag at det ikke venter Boeing 737 Max-flyene tilbake i trafikk før i mai neste år. Det kommer frem i en melding.
«Denne beslutningen har minimal påvirkning på passasjerer og på Icelandairs flyplan for perioden», skriver selskapet.
Samtidig vil selskapet holde flere Boeing 757-fly i trafikk gjennom 2020 enn hva som i utgangspunktet var planlagt. Det er også innleid to Boeing 737–800 NG som vil være en del av flåten fra våren. Selskapet forhandler samtidig om å leie et tredje fly.
Icelandair har tidligere inngått en foreløpig avtale med Boeing om kompensasjon i forbindelse med parkeringen av 737 Max-flyene. Det opplyses tirsdag at samtalene om ytterligere kompensasjon fortsatt pågår.
Meldingen fra Icelandair
EXTrader
17.12.2019 kl 13:51 2044

Southwest Airlines tar Max-flyene av programmet til april


Det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines legger tirsdag frem en finansiell oppdatering og anslag for fjerde kvartal. Samtidig gjør selskapet det klart at det utsetter Boeing 737 Max-flyenes tilbakekomst til midten av april neste år.
Southwest Airlines er det flyselskapet i verden som hadde flest fly av flytypen før de ble midlertidig parkert etter to dødsulykker som krevde 346 menneskeliv.
Rundt 300 avganger daglig vil bli påvirket av beslutningen frem til 13. april neste år. Flyselskapet opererer rundt 4.000 flyginger daglig.
I rapporten kommer det også frem at selskapet har kansellert rundt 3.000 avganger så langt i fjerde kvartal. Hovedsakelig har kanselleringene skjedd på bakgrunn av vintervær.
Selskapet anslår at kanselleringene kun i svært liten grad vil kunne påvirke resultatet for kvartalet.
De øvrige anslagene i ligger rundt samme nivå som tidligere anslag.
Southwest Airlines inngikk i forrige uke en konfidensiell avtale med Boeing som kompensasjon for Max-parkeringen.
I lys av avtalen ga styret tillatelse til å dele erstatningsbeløpet med ansatte, hvor selskapet setter av 125 millioner dollar (1,1 milliarder kroner) til dette.
Fireglo
21.12.2019 kl 11:28 1834

Her er en veldig godforklaring av hva MAX-problemet egentlig dreier seg om (verdt å se for de som tror det er noe galt med selve flyet):
https://www.youtube.com/watch?v=cQ1DseELk-I