Hvem importerte ULV til Norge på 70-80 tallet ?

kokkohill
09.11.2019 kl 10:35 2086

Det var ulvefritt i Norge ,men noen var imot dette og importerte ulv . Denne ulven er til plage for bønder og folk flest på bygda.

Nå er gentesten klar og opphavet til disse ulvene er fra dyreparker rundt i Europa.

De skyldige må finnes for denne miljøskandalen og straffes.


Norske ulver kan stamme fra dyreparker

Oppsiktsvekkende DNA-rapport om ulver i Norge

Ulv i Slettåsflokken i Trysil kan opprinnelig stamme fra en dyrepark i Paris
Enkelte norske ulver viser slektskap med Molosserhunder.
Tre norske ulver har trolig opprinnelse fra Latvia.
Dette er foreløpige konklusjoner Bonde og småbrukerlaget i Telemark har fått etter å ha sendt inn prøver av norske ulver til DNA-analyse. Målet har vært å finne mer fakta om ulvenes opprinnelse i Skandinavia.

Resultatene legges fram under et foredrag foran årsmøte til Norges Bonde- og småbrukerlag på Gardermoen fredag kveld.


https://www.tv2.no/nyheter/10971625/
kokkohill
09.11.2019 kl 11:20 1820

Finsk politi fant 64 ulovlige ulver og hybrider

Politiet mistenker systematisk import av ulv og avl av hybrider. 30 dyr er allerede avlivet.

Åtte personer har status som mistenkte i den dyretragedien som finsk politi har avdekket.
Man tror de har importert ulver fra hovedsaklig Russland, og at formålet har vært avl av hybrider. Dette skal ha pågått siden juni 2016, om ikke tidligere, antar finsk politi.
Det var nyhetskanalen YLE som tidligere torsdag kunne fortelle om saken.


https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/06/20/195587787/finsk-politi-fant-64-ulovlige-ulver-og-hybrider

triki
09.11.2019 kl 11:52 1956

Det er ikke lov å ta hår eller vevsprøver fra ulv.
Hvordan har denne loven kommet på plass? Dette stinker hvem i staten har som mål og gjøre livet vanskelig for folk i distriktene. Det er vel de samme folkene som setter ut gjedder i ørretvann, kun med et mål, for å ødelegge for folk, for i distriktene skal folk ikke være.
Fluefiskeren
09.11.2019 kl 11:56 1948

Artikkelen sier også:

«Seniorforsker Øystein Flagstad ved Norsk Institutt for naturforskning NINA påpeker at dette går imot all tidligere forskning knyttet til den skandinaviske ulvens opphav..

– Dette virker både rart og oppsiktsvekkende, sier han, og viser til at tidligere og ny forskning viser at ulvene i Skandinavia har vandret inn fra Finland og Russland.»

Hvor tok du ikke med det? Passer det ikke inn i din agenda?
kokkohill
09.11.2019 kl 12:02 1930

De ble jo hevdet at ULVEN skulle være en god vilforvalter som tok ut dårlige reinsdyr etc i Naturen, bare tøv

Denne hybriden som er i Norsk natur løper rundt som en lystmorder, dreper ,tar en godbit og dreper neste dyr.

Vi har sett så mange flokker med husdyr som ligger drept og nå må dette ta slitt.

Utrydd dette skade dyret fra Norsk fauna omgående 💣
Slettet bruker
09.11.2019 kl 12:07 1915

Innlegget er slettet
Er som å sette ut genmodifiserte piraya i Sognsvann og som kunne overleve vinteren.....
Vært fornøyelig faktisk..😁
Redigert 09.11.2019 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
triki
09.11.2019 kl 12:18 1902

Hvor tok du ikke med det? Passer det ikke inn i din agenda?
Var den til meg.

Nei jeg er ikke imot ulv eller andre rovdyr, men hvis det er slik som det antydes her er det fan mæ galskap. Det er manipulering av folk, dyr og fauna.
Fluefiskeren
09.11.2019 kl 14:46 1866

Nei. Det var selvsagt til TS. Det var jo han som la ut link til artikkelen.
kokkohill
09.11.2019 kl 15:50 1839

Fluen tidligere forskning er selvsagt tilpasset den virkeligheten de ville ha, Genene lyver ikke og kan ikke tilpasses....
Fluefiskeren
09.11.2019 kl 16:11 1824

Jeg tror på at de kommer opprinnelig fra Russland. Et sted må de jo komme fra etter at vi utryddet den. Den hadde jo levd her i tusener av år før det. Ulven er forfaren til vår venn hunden. Synes jeg ser steinaldermennesker sitte rundt bålet og kaste mat til dem. Det vokste fram et tillitsforhold som gjorde at noen av dem etterhvert ble temmet. Hatobjektet har ihvertfall skaffet oss menneskets beste venn som hunden kalles. Det dummeste jeg leser er ihvertfall at den ikke hører hjemme her fordi vi utryddet den.
kokkohill
09.11.2019 kl 16:18 1819

Vel det får du finne deg i å lese, ulven hører IKKE til her . De som er her er ødelagte drapsmaskiner og SKAL utryddes.
Slettet bruker
09.11.2019 kl 20:06 1783

Da tar jeg det som en selvfølge at staten sender inn egne prøver for å bekrefte/avkrefte dette, selv om jeg frykter for at svaret vil gi SP ytterligere vind i seilene.
na-ta
09.11.2019 kl 21:30 1751

Hvilke goder har alle de utplasserte ulvene tilført Norge og nordmenn? Svaret er vel kun problemer, bekymringer, store ekstra kostnader og ingen fordeler.
Utplasseringen av disse lystmorderne økte sterkt i omfang under Torbjørn Berntsen's tid som miljøvernminister i tidsrommet 1990 - 1997. En effektiv medhjelper hadde han i sin statssekretær Børre Pettersen. Det er nærliggende å tro at disse ekstreme tiltakene var en ren hevnaksjon mot bønder og norsk landbruk for at de støttet nei til EU-bevegelsen under valget i 1994.

Slettet bruker
09.11.2019 kl 21:33 1744

Jeg er også mot ulv.
Men av problemene Norge har er ulveproblemet ikke stedet å begynne.
Fluefiskeren
10.11.2019 kl 10:07 1689

Vi mennesker er noe irrasjonelle og merkelige skapninger. Redd for ulven skal vi være og den skal altså utryddes mener man. Ingen mennesker har blitt drept siden år 1800. Da var vi i union med Danmark.

Men å kjøre bil gjør vi enda det blir drept rundt hundre mennesker pr. år. Vi slipper inn utenlandske trailere med slitte dekk på smale, glatte norske vinterveier. Jeg er vel typisk tusen ganger reddere hvis jeg kjører på disse veiene enn når jeg går tur i skogen. Men gjør vi noe med det? Ikke annet enn å kontrollere noen få ved grensen. Disse dødsmaskinene aksepterer vi med andre ord, men ser man en ulv som er et annet sted enn der det er tillatt for den å være skal den selvsagt drepes. Eller «tas ut» som er uttrykket som brukes. Er du ulv får du jammen lære deg å lese.
Fluefiskeren
10.11.2019 kl 13:53 1650

Innlegget er slettet
Det brukes stadig argumentet at den er farlig. Forøvrig er det tydelig at du ikke har respekt for liv. Du greide ikke engang å ta poenget med innlegget.
Redigert 10.11.2019 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2019 kl 14:27 1626

"De skyldige må finnes for denne miljøskandalen og straffes."

-----------

Importen av ulv skjedde i etterkant av at en viss miljøvernminister hadde underskrevet Bern-konvensjonen i 1979. I tiden etter ble det gjort endel observasjoner på diverse skogsbilveier. Uansett dette med utsetting av ulven og dermed at utmarksbeite etterhvert blir umulig å benytte seg av, med konsekvens gjengroing av kulturlandskap og etterhvert vanskeliggjør å overleve på tradisjonell næring i bygde-Norge, var bare et tidlig steg på vei mot å drive kveget (oss) inn til byene. Juklerød reagerte f.eks. noen år tidligere på nedleggelsen av skoler, (han stoppet de jo munnen på). Siden har det bare pakket på seg med tiltak for å avfolke bygde-Norge og få kontroll på kveget inn i gettoer (smart cities).
Redigert 10.11.2019 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.11.2019 kl 14:34 1624

Ulven er ikke innført til Norge. De har vært her i tusener av år. Som den møkkaarten vi er utryddet vi dem, men heldigvis kom det endelig nye inn fra Sverige. Ulven kjenner ikke landegrenser.
Slettet bruker
10.11.2019 kl 14:37 1619

Og du som driver å torturerer fisk på gøy har liksom respekt for liv?
Slettet bruker
10.11.2019 kl 14:39 1614

Men de ulvene som er her nå, er nok innførte noe uavhengige studier i tyskland tyder på.
Slettet bruker
10.11.2019 kl 14:40 1612

"Ulven er ikke innført til Norge. De har vært her i tusener av år."

--------

Tullball, du må ikke svelge så mye propaganda. Ulven var utryddet her tidligere, det VET vi som faktisk levde dengang og som ferdes i naturen. Vi vet også at det begynte det å bli observert mistenkelige transporter med bur på skogsbilveier, dette skjedde også I Sverige. Tror du ulven bare ventet til sovjetiske grensevakter la ned våpnene i -91? Hvor naiv godtroende er det faktisk mulig å bli? Les litt om hva Lars Toverud sier om saken. : http://www.rovdyr.org/arkiv/toverud_dolen.html
Slettet bruker
10.11.2019 kl 14:45 1604

"driver å torturerer fisk på gøy har liksom respekt for liv? "

--------


Å pokker er det en slik catch and release fisker denne fluefiskeren? Fy pokker det er noe av det verste jeg vet. Skal en fiske får en fiske det en skal ete og ikke leke seg med liv, uansett hva slags liv det gjelder.
Redigert 10.11.2019 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
10.11.2019 kl 14:54 1594

Ser du har skrevet to innlegg til meg. Jeg har blokkert deg for en stund siden og gidder ikke å deblokkere for å lese. Jeg ve jo at det er angrep på meg og bare tullprat resten.
Slettet bruker
10.11.2019 kl 15:02 1583

Han skrev bare at de ulvene som er her nå er innført til landet, noe uavhengige studier i Tyskland tyder på.
Hr.Suhr
10.11.2019 kl 15:07 1571

Vi burde lært av Australia som har forstått, og slår hardt ned på
innførsel av alt fremmed, både av fuggel, fisk, pattedyr og fauna.

Sjølsagt burde kunstig utsetting av fremmede arter vært forbudt.
Er arten ikke tilpasset, så vet vi nå utmerket godt at det ikke er garanti for konsekvensene.

Sist omtalt er kongekrabben.
Husker fiskerne nordpå advarte om at den rammet eksisterende liv der den oppholdt seg,
og ønsket den utryddet.
De talte for døve ører. Krabben hadde ingen fiender og stortrivdes
i våre farvann og ble t.o.m. en ny inntektskilde.
Nå er den tross beviselig å være en trussel, blitt kvoteregulert...den også
Fluefiskeren
10.11.2019 kl 15:19 1565

Vel. Ingen vet sikkert, men både norske og amerikanske undersøkelser viser at den kommer fra Russland. Sikkert ikke så lett å fastslå med sikkerhet.

«Miljødirektoratet har på vegne av Stortinget også nylig levert en rapport som har utredet dette spørsmålet.
Tre amerikanske forskere har gått igjennom forskningen for å si noe om ulvens gener. Deres rapport gir støtte til det etablerte synet, nemlig at den skandinaviske ulven har sitt opphav i Finland og Russland. De finner heller ikke bevis for at det er blanding med hunder i dagens ulvebestand. «

https://forskning.no/rovdyr-ny/hvor-kommer-egentlig-ulven-fra/315674


Jeg uttaler meg ikke bombastisk. Der burde ikke dere heller gjøre selv om det støtter deres agenda.

Nekter å tro at han ikke skrev noe negativt om meg for jeg kan ikke huske at han har skrevet et eneste innlegg som kommentar til meg uten å være svært ufin. Nei. Han der kan du få billig av meg.

Redigert 10.11.2019 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2019 kl 16:13 1539

Vel, jeg bryr meg ikke om ulven er fra Tyskland eller Russland. Når den skaper så mye konflikt som den gjør, er det bare å fjerne den.
CS_invest
10.11.2019 kl 16:24 1529

Det var nok en grunn til at forfedrene vore utryddet ulven - men den passer vel ikke inn i politisk korrekte konversasjoner innen caffe-latte miljøet i Oslo; naivister som knapp har sett noe annet levende natur end rotter og måker?
Slettet bruker
10.11.2019 kl 16:34 1521

På begynnelsen av 1800-tallet var bestanden av ulv stor i Skandinavia (Norge og Sverige), men fra midten av århundret ble den betraktelig redusert som følge av blant annet ulvepest, som slo til rundt 1840. https://no.wikipedia.org/wiki/Ulv
Fluefiskeren
10.11.2019 kl 16:45 1512

Innlegget er slettet
Registrerer at du synes det er helt greit at det kommer utenlandske trailer på sommerhjul eller nedslitte vinterhjul. Jeg synes det er en hån mot de som har blitt drept eller skadet for livet. Også for de etterlatte.

Hadd aldri sett før at noen synes dette e greit, men nå har jeg opplevd det også.
Slettet bruker
10.11.2019 kl 16:47 1504

Hva har trailere på sommer hjul med ulv å gjøre?
Fluefiskeren
10.11.2019 kl 16:59 1496

Du får lese det jeg skrev da. Makan,

Dermed blokkerer jeg deg også. Kommer ikke til å savne dine opplysende og faglig gode innlegg.


dirken
I dag kl 01:36
50
I kveld har je fått juling etter at jeg pisset på Lerkendal stadion gett. Det var gøy