Vås fra DN-Thor?

Sundancer
NAS 09.11.2019 kl 11:39 2341

"Norwegians aksjonærer må betale 87 mill. i året for at kursen skal kappes på 50 kroner" er overskriften på hans siste artikkel https://www.dn.no/borskommentar/norwegian/bw-offshore/oslo-bors/norwegians-aksjonarer-ma-betale-87-mill-i-aret-for-at-kursen-skal-kappes-pa-50-kroner/2-1-703266

Han forklarer imidlertid ikke hvorfor den obligasjonen medfører et tak på 50 kr. Jeg har fulgt på på de konvertible obligasjonene i Marine Harvest som ikke satte noen demper på kursutviklingen. Kun en liten fartsdump. Ser ikke hvorfor den skulle gjøre det i NAS. Enig?
Redigert 20.01.2021 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
notatblokk
09.11.2019 kl 12:14 2284

Det er vanskelig å si om det blir likt eller ei i dette tilfellet. Det som jeg reagerer på er at det har vært en ekstrem negativt dekning på NAS, noget vel ufortjent. Disse reportere er muligens kjøpt og betalt for å vinkle dette i en viss retning..men ja, sånn er det børsen. Jeg har som vanlig ingen respekt eller tro på journalister så jeg tror vi får bruke vår verdifull på noe annet enn å diskutere disse journalistene og deres artikler.
NaiveNormenn
09.11.2019 kl 12:46 2234

Det er vanskelig å si hva som foregår på bakrommet der avtaler lages som Sissner sier. Videre kan han ikke forstå hvorfor obligasjonslånet til Nas er så høyt i forhold til konkurrentene.

Har du forbrukslån hos Bank Norwegian med nye og bedre ligningstsll må du refinansiere for å få lavere rente. Nå som Norwegian Air Shuttel har fått endret sin økonomi til det bedre bør all gjeld refinansiere til hyggeligere rente
NaiveNormenn
09.11.2019 kl 13:03 2205

Jeg tviler på av de nye obligasjon eierne vil la seg løse ut og ved en slik løsning vil kursen sprette over kr 50,- Som er konverteringskursen på det gamle.

Det hadde snudd hele psykologien..
pysaok
09.11.2019 kl 18:04 1970

Hmm, korriger meg gjerne om jeg tar feil, men i DN-artikkelen står det: "Hva skjer når knapt 1,4 milliarder kroner i pålydende konverteres til aksjer på kurs 50? Jo, det vil bli utstedt 27 millioner nye aksjer, som utgjør syv prosent av dagens antall aksjer i Norwegian (og altså før den rettede emisjonen)."

Dagens antall aksjer er 136 308 377. I henhold til børsmeldingen fra NAS vil antall aksjer øke med 32 328 752. I tillegg kommer de eventuelt 7 000 000 ekstra fra reperasjonsemisjonen. Nytt antall aksjer blir da 175 637 129.

Hvis obligasjonslånet konverteres til aksjer blir det ytterligere 27 millioner aksjer. 27 000 000 / 175 637 129 = 0,1537 = 15,37 % flere aksjer.

Det er altså ikke 7 % flere aksjer, men 15,37 % flere aksjer, og det er etter emisjon og inkludert den eventuelle reperasjonsemisjonen.

Hvem regner feil? Jeg eller kommentatoren i DN?
vagabonder
09.11.2019 kl 18:52 1911

Fyren er faktisk en av de bedre i DN, Han tar ofte opp saker der småaksjonærene blir tapslidende,
pandoraX
09.11.2019 kl 19:34 1838

Det blir utstedt 27.250.000 aksjer ifm emisjon, 7 mill i rep emi og evt 27.250.000 som kan konverteres. De 5 mill hedging-aksjene er lånt ut av HBK og noen andre.
drekkapilsen
10.11.2019 kl 07:02 1619

Herregud, men nas er et sted man må holde seg unna. Må hente nye milliarder flere ganger i året, og nå kommer vinteren. Blir nok flere emisjoner fremover, det er ikke nok nå heller selvom de har gjort mye det siste året. Nå er oppkjøp lite aktuelt da IAG tok AirEuropa i stedet. Ser stygt ut dessverre, synd for oss forbrukere, men en sånn gjeld går det ikke Ann å betjene. I tillegg har de satset på feil fly(maxen) som ingen vil tørre å fly med. Hele Max-prosjektet burde legges dødt for alltid.
ToffeeMan
10.11.2019 kl 07:21 1605

Her har du glemt mye som snur butikken til lønnsomhet!
Først og fremst JV og salg av fly. Erstatninger fra RR og Boeing, og store summer fra kortselskap kommer i 2020. Ulønnsomme ruter er lagt bort. Det har sjelden sett bedre ut! Det kan fort komme bud, selv om jeg helst vil se utviklingen på noen år. Håper Karlsen blir CEO. Han har bevist handlekraft.
EliotS
10.11.2019 kl 08:42 1505

Drekkapilsen - Som svar til dit noget negative syn på Norwegian, syntes jeg det er passende at lese følgende Dagens Næringsliv artikel:

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/oslo-bors/motorproblemer/norwegian-sjefen-etter-ny-kapitalinnhenting-vi-kan-gi-full-gass-i-det-som-er-det-viktigste-at-selskapet-skal-tjene-penger/2-1-701453

Og der er fortsat ikke noget til hindre for at IAG køber NAS, hvis de skulle ønske dette. Ejerne bagved IAG har penge nok til dette, hvis de skulle finde det startegisk rigtigt.