Priskutt på ferdigstilte prosjekter har begynt.

paneldata
09.11.2019 kl 13:13 9619

Enkelte utbyggere har solid kapitalbase som gjør at de kan sitte lenge med tomme usolgte enheter i ferdige prosjekter. Se for eksempel Obos Rosenholm.

Det er imidlertid ikke alle utbyggere som kan sitte lenge uten å selge unna, og det er derfor de minst likvide utbyggere med de mest utålmodige bankene som kommer til å bestemme markedsprisene på nybygg framover.
Priskutt på ferdigstilte byggeprosjekter i Oslos randsone er igang. Her er et eksempel:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=154372523

Pris per dato
8,7 10/8-2019
8,35 1/10-2019
7,95 9/11-2019

Her er et annet eksempel:
Resalg på ferdigstilt objekt:
Pris og dato:

3,83 8/7-2019
3,79 25/10-2019
3,69 5/11-2019


https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=151626965
Redigert 21.01.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
BALLEPILOT
13.11.2019 kl 22:44 3377

Ja et stykke å sykle Kolbotn - Oslo, med El sykkel går det ok... Ski - Oslo = jævlig langt.
Men tog Kolbotn - Oslo på 12 min er meget bra. Så Kolbotn er fint sted. Man har alt av butikker og noen spisesteder i senter og hvis man vil til Oslo er det jo kjapt.
Bankerått
14.11.2019 kl 11:09 3297

kator her ser du planen for Ensjø fra 2006, de brune er det som skal bygges. Per i dag er ganske nøyaktig halvparten av dette bygget. Så det går framover, sakte men sikkert. http://www.ensjo3d.no/About-the-project.html

Grønvoll Alle ligger nord for Fyrstikktorget, det blir nok fint der etterhvert når byggeaktiviteten opphører og det kommer noen grøntarealer på plass.

Det største problemet med å strekke utnyttelsesgraden at barnehager og skoler i området er ikke dimensjonerte for det. Allerede er kapasiteten sprengt og elever busses til og fra til skoler over hele Ensjøbyen/Brynseng/Hasle alt etter hvilket trinn de er på (noe av det skyldes nok at alle skoler er under oppgradering for tiden for å ta imot de forventede nyinnflyttere). Den flunkende nye solcelle-drevne Brynseng skole ser ut til å være «endestasjon» på ungdomsnivå.

Det er enn så lenge mange grøntområder i Oslo indre øst, men det blir press på dem også etter hvert hvis man skal bare pakke på med folk.

De nye eiere av Fyrstikktorget som har vært litt dårlig utnyttet de siste årene, vil ha monsterhus på 24. etasjer, men av de overnevnte grunnene så går dette bare ikke. https://www.ensjo.org/plan-og-bygningsetaten-avslar-a-fremme-reguleringsplanen-for-24-etasjer-hoyhus-ved-fyrstikktorget-pa-helsfyr-til-videre-behandling/

Jeg har fulgt med på boligsalget sånn generelt på Vålerenga, Etterstad og Ensjø, de pleier å gå unna, nytt eller gammelt, etter 1. visningsrunde. Tror fordi kvmprisene er fortsatt relativt lave i forhold til nærhet til sentrum. I fjor var det enkelte tilfeller av latterlig lave kvmpriser på flunkende nye leiligheter på Ensjø solgt på resalg - nede i 55.000 kvm - rett og slett fordi det var ved siden av en byggeplass der det bygges mer.
Redigert 14.11.2019 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 11:46 3283

Takk igjen....Fine kart som jeg ikke hadde studert tidligere. Bare en liten presisering i forhold til Grønvoll Allé - i forbindelse med boligprosjektet "Grenselunden" ble veien "splittet" / forlenget ned mot Fyrstikkalleen - slik at leiligheten ligger på litt på nedsiden/sørsiden av Fyrstikktorget. Og nedenfor Grønvold Torg...Grønvoll Alle 20-40 ligger her - noe nord / noe parallelt og noe sør for Fyrstikktorget. Litt merkelig - men man valgte å gjøre det slik i stedet for å lage et nytt veinavn..

Det er vel kommet inn en ny deleier i Fyrstikktorget som har stor erfaring fra området. https://www.estatenyheter.no/2019/07/03/stor-oslo-eiendom-kjopte-pa-helsfyr/
Så at det blir en utbygging er jeg ikke i tvil om - men det er jo ALLTID slik at utbygger legger frem veldig ambisiøse planer ovenfor plan-og bygg i fase 1. Så har man litt å gå på i forhold til hva man egentlig er fornøyd med....og kan lage et kompromiss...
Redigert 14.11.2019 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Bankerått
14.11.2019 kl 13:27 3244

Den hersens E6, bussholdeplassen og brua skjærer gjennom den delen av Gamle Oslo og hindrer at Fyrstikktorget ble «bydelens tyngdepunkt» som de kaller det, fordi det har vært et ork for folk fra Ensjø, Vålerenga og Etterstad å forsere den E6-strekningen som kommer opp til dage fra Vålerengatunnellen. De må enten gå sikksakk gjennom Malerhaugen/Grønnvoll Allé (har gått meg bort flere ganger), eller helt til øverste nordøstlige hjørnet på Etterstadsletta og sikksakk gjennom T-banetunnellen. Da er fristelsen stor til å heller gå eller ta bussen eller T-banen til Grønland eller Tøyen torg i stedet.

Nå kommer jo til å bo langt mer folk rundt Fyrstikktorget, så kanskje de opplever en ny vår. Bygges nå også sinnssvakt med kontorplasser i høyhus helt mot Helsfyr T-bane. Flere etater vil flytte dit. Ser for meg at området rundt Fyrstikktorget blir en kopi av Nydalen - på steroider. Det er litt hultertilbulter nå, først må det bygges ferdig og så modnes litt. Tar vel 10-15 år. (Helsfyr sett fra øst mot vest http://v.imgi.no/s5ghchnaur )

Når det er gjort så vil sikkert utbyggere sette kronen på verket, og lage et kjøpesenter og skyskraper, muligens på et lokk over hele Helsfyr-krysset. Blir noe sånt som dette: https://www.estatenyheter.no/2017/06/16/hoyhus-helsfyr-stasjon/

Potensialet er enormt, når halve Bussterminalen skal flyttes til Helsfyr/Bryn. https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/slik-bygger-vi-oslo/bryn-kollektivknutepunkt/#gref

Når det gjelder utbygging - utbyggere ødelegger for seg selv og andre ved å legge frem absurde planer ikke i tråd med bydelenes og bystyrets vedtak og ønsker, og så krangles det gjerne i ett år eller to, før det blir en kompromiss, og så krangles det med naboene i tillegg. Alt ville ha gått mye raskere med raskere turnover ellers.
Redigert 14.11.2019 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
karlman
27.11.2019 kl 10:32 3061

Solgte leiligheter i Skis gågate for 117 millioner kroner på en kveld: – Det var full fart og stormende jubel
SKI: Anders Borgen i Attentus Eiendomsmegling hadde det man kan betrakte som en god dag på jobben mandag. 19 salg med en totalpris på 117 millioner kroner er ikke dagligdags, men så er det heller ikke hver dag det legges ut 52 leiligheter i Ski sentrum.

Prisliste:
https://giljehagen.no/boligvelger#prisliste

ca 88k per kvm, toppleiligheter ligger ca 100k per kvm. Ikke billig dette.
paneldata
27.11.2019 kl 10:34 3055

Ikke billig. Enig. Men i mine øyne mye mer for pengene og mer attraktivt enn det som ligger på Kolbotn til nær 100k per kvm.
Slettet bruker
27.11.2019 kl 12:04 3012

Skjønner at jeg må ta meg en tur til Ski for å kikke nærmere på stedet. Bare for å holde meg oppdatert.....For meg har Ski bare vært 10-15 minutter "lengre unna" Oslo enn Kolbotn - og et tettsted som engang var litt småkoselig, men som har blitt ødelagt /delt av Ski Storsenter. Men har vel ikke vært der på 10 år.....Så får "åpne sansene" og få med meg stedets kvaliteter.
karlman
27.11.2019 kl 12:51 2979

Nå er det mye byggeaktiviteter rundt Ski sentrum, follobane med ny Ski stasjon med reise torg.
paneldata
27.11.2019 kl 17:48 2910

.... og byggeaktiviteten i sentrum vil forbli høy i mange år, også etter follobanen er ferdig. Østre linje skal legges om, veisystemet endres, og store skoleprosjekter skal ferdigstilles.
Krækknissen
27.11.2019 kl 18:06 2891

Utrolig at leiligheter i ski går for Oslopriser. Ville tenkt at de enten er for høye eller at Oslopriser er for lave.
paneldata
27.11.2019 kl 18:09 2882

Lite sosiale problemer å streve med i Ski. Derfor må du nok sammenligne med de litt finere strøk i Oslo, og der er vel kvm pris fortsatt en del høyere enn Ski.
Krækknissen
27.11.2019 kl 18:14 2874

Samtidig er jo ski langt ute i gokk. Burde være ubegrenset med utbyggingsmuligheter i skogene rundt der. Ikke spesielt fint heller. Ville heller bodd ved fjorden hvis jeg skulle bo i gokk xD
Slettet bruker
27.11.2019 kl 18:15 2871

Takk for informasjon ! - så Ski har blitt et hyggelig og innholdsrikt sentrum hvor folk har lyst til å være? Jeg har ikke veldig tro på det jeg ser mye av her på den andre siden av byen - hvor man bygger utallige nye boliger - mest blokker og får mange nye innbyggere uten at man legger noe av de samme ressursene i å skape trivelige "møterom" og skape levende sentrum - med mange kulturtilbud av forskjellige slag. Ikke minst i helger og på ettermiddag-/kveldstid. Lillestrøm har fått til litt av det - ellers synes jeg det er ganske lite av det her ute .... (kanskje bare min mening - hva vet jeg). Det er flott og viktig med gode kollektiv tilbud - og kort avstand med tog til Oslo feks. Men jeg tror folk - i hvertfall de med mye ressurser - i økende større grad vil etterspørre og "kreve" slike ting i nærmiljøet - livet er mer enn jobb - og bo - og togturer.
Redigert 27.11.2019 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
27.11.2019 kl 18:51 2845

Da ville jeg heller kjøpt brukt til samme pris på Oslos vestkant enn betale 88.000 Kvm i Ski.
petterpan2
27.11.2019 kl 23:43 2753

Når kvadratmeterprisen på Ski er høyere enn i Oslo Sentrum så bør det blinke noen lamper..
paneldata
28.11.2019 kl 00:04 2740

Helt enig. Blinker game over, mens folk løper for å kjøpe.
Så langt er det ikke eksempler på usolgte ferdigstillte i Ski sentrum. Det ser man derimot i Oslo.