Noen som har lest eller hørt noe om samtalene med Boeing

Fred55
NAS 10.11.2019 kl 10:38 2295

Ble bekreftet ac GK at de var på besøk hos NAS i slutten av forrige uke. Om jeg ikke tar helt feil dro de hjem på lørdag/søndag. Har ikke fått med meg noe rundt disse samtalene. Eneste var vel GK som sa at de skulle ha de og håpet på dialog. Noen som vet noe
Redigert 20.01.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Epona
10.11.2019 kl 10:46 2278

Det lekker nok ikke ut noe før alt er styrebehandlet hos begge parter. Det kan ta noe tid, i og med at dersom ett eller begge styrene ikke godkjenner en evt avtale så må det styrebehandles på nytt. Ting tar tid.
EliotS
10.11.2019 kl 11:45 2193

Værd at notere sig at Boeing's bestyrelse formand har bekræftiget at man har afsat penge til at gi kompensation:

“There’s no question there will be a fair number of settlements,” said David Calhoun, a Blackstone executive and longtime Boeing board member. “Our company and our balance sheet has provided for what we think that resolution will be.”

https://www.cnbc.com/2019/11/05/boeing-balance-sheet-can-handle-settlements-over-grounded-737-max.html

Boeing har ifølge artiklen afsat 4,9 mia. $ til at kompensere flyselskabene. Så vidt jeg er orienteret så var der 370 Boeing 737 Max fly der fløj kommercielt i marts 2019 da det blev besluttet at sætte flyene på bakken. Der er så yderligere 300 fly som ikke er blevet leveret til kunderne. Det er så ca. 670 fly som skal dele kompensation. 4,9 mia/670 = 7,3 mio $ per fly (Ca 65 mio NOK per fly). Det betyder at NAS kan nok regner med en kompensation på 1,1 mia NOK. Det er ud fra en konservative beregning fordi jeg tror at selskaber som har haft tidligere aktive fly vil blive mere kompenseret end dem som eksempelvis skulle ha leveringer i denne høst. Så er spørgsmålet om kompensationen bliver i cash eller leveringer av fly som der ikke skal betales for eller andre former for non-cash leverancer/ydelser.

Det er hellere ikke utænkeligt at der kommer en stor omlegning af hele order-situationen mellem Beoing og NAS.

Redigert 10.11.2019 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Kantarell
10.11.2019 kl 11:53 2174

Norwegian har Premium avtale med BOEING.
Det er 0% tvil at de vil få fult erstatning for leasing av fly.

Både RR & Boeing er ikke priset i dagens kurs.
EliotS
10.11.2019 kl 15:23 1989

Kantarell - Jeg er også ret overbevist om at Boeing kompensere for udgiftene på leasing af fly. Men jeg tror hellere at Smedgaard og Karlsen vil se løsninger uten cash, hvis dette kan gøre værdierne større. Jeg tror faktiske at Smedegaard og Karlsen nu vil argumentere overfor Boeing at emissionen delvist skyldes at Boeing har udskudt og udksudt deadline for Max-flyene og dermed kompensationen og nu kunne Norwegian ikke vente længere. Dette er sket for en kunde som har været mere eller mindre ren Boeing kunde. Så jeg tror der er stort pres på den forhandlinger som er ved at blive avsluttet nu. Jeg tror vi har en melding inden dec.
Epona
10.11.2019 kl 15:54 1932

Takker for dine sannsynlige prognoser, - ser du følger selskapet tett 👍
Kvike11
10.11.2019 kl 16:21 1883

Må være afsluttende samtaler. Det er ikke Boeing der bestemmer hvor meget NAS skal have I kompensation, det er NAS.
Bliver der det mindste tvivl om dette, så er det slut med Boeing som leverandør.
Forstår ikke helt deres melding, først bliver der meddelt de har haft møde om erstatning, og så er der totalt tavshed.
Tror Boeing prøver at slippe for at betale erstatning, det kan blive skruen uden ende.
Helt sikkert de skal have penge og erstatning betalt inden de tager Boeing fly I brug igen, ellers er det slut med Boeing fly hos NAS.
I det mindste aconto i milliard dollar, så kan resten betales senere.
Slettet bruker
10.11.2019 kl 16:24 1874

Tror ikke fly som ikke er levert vil ha samme størrelse av erstatning som fly som er levert. Det koster mer å ha et fly stående på bakken enn bare å bare lease erstatning.

Mulig de skaffer seg en prisjustering i tillegg til utbetalt beløp.
Redigert 10.11.2019 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Herman*
10.11.2019 kl 17:07 1795

Det hadde vært unaturlig at Boeing og NAS klarte å ferdigforhandle en avtale, fått den gjennom juridisk avdeling, og styrebehandlet-alt i løpet av to dager. Det kan komme en melding i morgen og det kan drøye til nærmere jul. Vi husker hvordan det gikk med JV, der var de nesten i mål i månedsvis.
gbkvinlog
10.11.2019 kl 18:02 1709

Akkurat det med jv har egentlig lite sammenligningsgrunnlag, men jeg tror erstaningene fint kan drøye til flyet er i lufta igjenz og man da ser den totale økonomiske belastningen. Avsetningen de gjorde var for nok for 2019 og hva de venter å måtte ut med i 2019, og jeg tror den kan være for liten. De trodde neppe da at det skulle drøye så mye som det ha gjort. Dette har blitt en enorm skade for Boeing med tanke på beløp. Flyet tror jeg får tillitt igjen.
EliotS
10.11.2019 kl 19:52 1525

Jeg tror ikke at Boeing har prøvet at slippe under et betale men jeg tror at de har prøvet at undgå at skulle udbetale for meget cash og hellere konvertere kompensationen til service og andre ydeleser. Men jeg tror at Boeing gik for langt og derfor endte det med at Kavin McAllister måtte gå og bliver erstate av Stan Deal (Så må vi håpe han kan leve op til sit navn). Norwegian var først selskab til at oplyse Boeing at de gik i retten, hvis ikke de ikke fik kompensation. Så jeg tror at Norwegian bliver fulgt nøje af alle ikke-amerikanske flyselskaber for hvordan forhandlingene går.

https://www.reuters.com/article/us-norwegian-air-boeing-chairman/norwegian-air-welcomes-boeing-leadership-change-chairman-idUSKBN1X30WJ

Jeg har hørt rygter fra Danmark om at Smedegaard kender Stan Deal fra før den reorganisering. Det er vel også derfor at tonen er så positiv i artiklen.