Bull? Er tiden inne for kjøp av rigg og NODL?

R19
NODL 10.11.2019 kl 15:04 43507

West Mira er nå på kontrakt til en grei rate, 290.000 usd pluss bonus og selskapet har betalt 365 mill usd for riggen. West Bollsta er kjøpt til 400 mill usd ligger i Spania og er på vei til Norge til en kontrakt med Ludin på 305.000 usd pluss bonus. Selskapet har ca 400 mill usd i gjeld med 2 HE rigger på kontrakt. Nodl vil generere gode kontantstrømmer i 2020 og vil være en av få som vil gå med overskudd. Disse riggene er kjøpt til masse rabatt og de trenger ikke like høye rater som det var tidligere i nordsjøen. West Bollsta var vel bestilt til nesten 700 mill usd av Fred Olsen Energy. Nodl har også billig gjeld i forhold til sine konkurrenter med 350bps+libor.

Selskapet har hentet inn 230 mill usd, 250 mill usd og 250 mill usd, til sammen 730 mill usd (6-7 mrd nok) og selskapet er priset til ca 2,4 mrd nok.

Da selskapet kjøpte West mira for 365 mill usd og hentet inn 230 mill usd til 43 kroner var markedet for HE rigger helt elendig og ratene var rundt 150.000. Nå er west mira på kontrakt på dobbel rate av dette og aksjekursen er halvvert siden aksjen gikk på børs. West mira og West bollsta er priset til ca 500 mill usd idag i følge Bassoe.

I tillegg til disse 2 semiene har nodl 2 drillship på verftet Daewoo med levering 2021. Begge ble kjøpt til 296 mill usd og med betydelig rabatt fra nybygg pris som var i overkant av 500 mill usd. Nodl har allerede betalt 30 prosent av kjøpesummen og betaler resterende ved levering. Markedet for drillship er idag forhodsvis tøft, men markedet er i bedring, og seadrill fikk akurrat en kontrakt på West Tellus på 233.000 som avsluttes i 2021. Da begynner vi å komme på et nivå der nodl vil være komfortabel til å få kontrakt på sine drillship. Et drillship koster ca 130.000-140.000 usd om dagen i opex, pluss utgifter til renter/avdrag på lån. En rate på ca 200.000 vil være nok til å dekke opex og renteutgifter, men de trenger høyere langsiktig for å betale ned på lånet. På 250.000 om dagen har selskapet nok til å betale alt. Det er ikke usannsynlig at vi ser over 250.000 i drillship når nodl tar levering av sine drillship 2021. Når en ser på det negative i drillship markedet er at prisene har fortsette å falle, og i følge bassoe er skipene nå verdt ca 250 mill usd pr stykk.

Hva er riggene kjøpt for og hva er dagens verdi? Kjøpspris: 365+400+296+296= 1357. Dagens verdi: 500+500+250+250= 1500. Fremdeles er riggene kjøpt lavere enn dagens verdi, og det som er positivt er at det markedet som er dårligst der leveres ikke riggene før 2021. Ja, markedet for rigg er ikke veldig bra og mange hadde forventet en raskere og sterke oppgang, men det finnes også muligheter. Nodl tjener godt med penger i 2020, og de vil ha ingen problemer å ta levering av drillshipene i 2021, og selskapet vil ikke ha masse gjeld men en sunn kapitalstruktur.

Jeg brukte tiden sist uke til å kjøpe Nodl, syns aksjen er grisebillig. Man kjøper aksjen til halvpris av når selskapet ble børsnotert og 1/3 av de andre emisjonene. Ja, utviklingen er ikke super i riggmarkedet, men det trenger det heller ikke være for nodl som ikke har mye gjeld og 2 greie kontrakter på sine semier. Hva mener dere? Jeg har også litt tro på at nodl kan bli en nyttårsrakett og kan gå godt frem mot nyttår. Må si jeg traff ganske bra sist gang da jeg analyserte bdrill: https://finansavisen.no/forum/thread/52682/view

Redigert 21.01.2021 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2019 kl 00:52 6187

Takk for fyldig hovedinnlegg. At NODL kansellerte West Cobalt ( Transocean kansellerte den først) og at det ligger usolgte nye rigger ved diverse verft, er noe man må ta alvorlig. Det illustrerer vel hva riggmarkedet selv mener om rateutviklingen de kommende årene. Det er dermed overhodet ikke sikkert at de to nye rigger er så billige allikevel, og at det må påregnes avskrivninger/nedskrivninger på alle NODL sine rigger en gang i fremtiden. Med forsiktige anslag så tjener NODL 1,50 per aksje i 2021, men uansett så er slike anslag så å si umulige å gjøre, og det er 2 år frem i tid. Meglerhus har konsekvent bommet på sektoren siden oljekrisen, og Nordea fortsetter med å anbefale SDRL med kursmål 121. Det beste som burde skje er at det kommer sylskarpe miljøkrav for hele riggsektoren. Da må det skrapes en masse, og selskaper som NODL blir da en vinner. Slikt kan man se langt etter, så da vil især de amerikanske og franske giganter ikke skrape så mye som et hårstrå.Tilbake til realitetene: «ekspertene» har i 6 av 6 år spådd ratene feil, og det har sine opplagte årsaker. Jeg har mer tro på hva riggeiere foretar seg, og de sitter fullstendig stille i dyppvannssegmentet. Det legges foruten det press på hele oljesektoren fra grønn energi, og også dette kan medføre vedvarende lavere rater over lengre tid. Det skal selvsagt fortsatt bores, men hvor mye er veldig usikkert. Sålenge USA fortsetter å maissubsidiere skiferproduksjon i din iver å bli verdens største oljeland ( fullstendig feilslått politikk) vil også dette legge en demper på dyptvannsboring. Så det er fortsatt mange skjær i sjøen også for NODL. Da tenker jeg primært på hvordan ratene faktisk blir fra 2021 og utover, om flåtens verdi må justeres ned ( eller opp🤑) og om da 20 kroner var en dyr eller bra investering. Fortsatt en 24 måneders lottokupong...
danmark1
23.11.2019 kl 12:01 6090

Netop det faktum, at der har været 6 svære år betyder, at mange rigge aldrig kommer ud igen. Olieprisen er stigende og den sidste prognose, jeg har læst fra en bank siger 75$ i H1 2020. Banken forventer lavere skiferproduktion i 2020 på grund af det store fald i antal rigge i det sidste år. Din tolkning omkring skiferproduktion, ser jeg ikke. Selskaber med moderne effektive rigge vil bliver foretrukket. SDRL har stigende indtjening og ser lysere på fremtiden, noget de ikke er ene om. Jeg tror, du ser for negativt på fremtiden.
Surik
23.11.2019 kl 13:40 6046

Jeg er også bull på rigg offshore, men det er et vesentlig usikkerhetsmoment rundt vekstpotensialet til amerikansk skifer.
Man må ikke se seg blind på antall rigger. Ved å sette en rigg i drift onshore US kan du regne ca. 760 fat/dag den første måneden. I 2013 måtte du ha 3,5 rigger for å oppnå det samme. Mer olje per rigg i dag med andre ord.
Det mest positive er kanskje at capex med stor sannsynlighet skal ned US onshore, ihvertfall for "pure-play shale companies". På den andre siden øker "Big Oil" skifersatsingen, og totalt sett kan vi vel forvente videre vekst men kanskje ikke i samme grad som tidligere?
Som du sier, moderne rigger offshore foretrekkes og skal man investere i rigg bør man velge selskaper med relativt ung flåte og sunn balanse, men i dag er det for mye tonnasje og jeg tror skraping blir viktig for å få balanse i markedet.
zavva
23.11.2019 kl 16:39 5977

Unormalt mange oppegående innlegg på denne tråden.

Har selv kjøpt meg opp i NODL de siste ukene og sitter nå med en solid post med snitt 20,5kr. Satser på vi er rundt bunn nå men er klar over risikoen i rigg om dagen. Ser dog på NODL som et av casene med lavest risiko i sektoren og jeg tror vi vil få se ytterligere handler fra Fredriksen etter Q3 er presentert.

Surik, jochie og dere andre her inne; tanker om hva som er akseptable rater på Libra og Aquila? Er vel flere som peker på mulig bareboat med Sonadrill. Ville vært perfekt med en langsiktige bareboat kontrakter men etter mine beregninger må en opp på en 100.000$ pr båt? (Tilsvarende 250.000ish)

Mira og Bollsta bør være bankers på OK kontrakter i overskuelig fremtid.

Spennende tider med shale vekst som avtar. Demokratiske presidentkandidater som vil forby fracking og underinvestering i konvensjonelle prosjekter i flere år.

Spørsmålet er om det er et år for tidlig enda men jeg tror vi
er svært nær den optimale inngangen i rigg nå.



Redigert 23.11.2019 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
zavva
23.11.2019 kl 20:12 5907

Blir også svært spennende å se om selskapet gir noe mer farge på hvorfor de brøt Cobalt kontrakten. Slike prosesser kan fort ta tid men det spørs hvor gode kort en har på hånd og om DSME vil gjøre seg til uvenn med JF. Vil tro en kommer til en avtale som er spiselig for begge parter - gitt kortene til NODL er ok.

Ca 50MUSD er jo litt for et selskap som er priset til litt over 2mrd på børs. Greit å slippe rentekost på RCF.
Surik
24.11.2019 kl 11:58 5773

Har det ikke foran meg nå men mener jeg regnet meg frem til ~$220-230 000/dag i BE ($70-80 000/dag i renter og avdrag, $150 000 OPEX). Markedet ligger vel rundt det nå (jfr. West Carina PTTEP, estimert $230 000/dag av Bassøe). Bør altså være muligheter for disse 2 boreskipene etterhvert. Flere, inkludert debattanter her på forumet, har spekulert at Libra og Aquila skal inngå i Sonadrill, men det kom ihvertfall ingen bekreftelse på dette fra Seadrill i Q3-rapporten så det er vel fortsatt åpent: "A further two Seadrill-owned or managed units are expected to be bareboated into the joint venture".
Det tar sannsynligvis ikke av i rigg i 2020 heller, E&P spending offshore forventes å ligge flatt. Men jeg har troen på at dette kommer seg og skal ihvertfall ikke selge Northern Drilling-aksjene mine.
Davinci_me
29.11.2019 kl 12:47 5451

Kan NODL bli brukt som leverage i en restruktureringsprosess som innbefatter Seadrill??
Klimbull
29.11.2019 kl 12:58 5434

NODL kan vel kjøpe ut rigger med kontrakter og Seadrill Management ved en evt. konkurs.
Nugatti
30.11.2019 kl 10:06 5264

Sentimentet er dårlig. Men NODL fremstår som en perle med sine moderne HE rigger på fine kontrakter. Her kommer ratene opp på effektive moderne rigger. 95% utnyttelse nå. De store oljeselskapene vil ha kvalitet. Kommer UDW også litt opp blir dette en skikkelig pengemaskin.

Gamle rigger i opplag kommer ikke ut igjen. De blir skrotet eller for umoderne for oljeselskapene. Kan bli den perfekte stormen for NODL. De tjener penger , selv om mange andre sliter...
Redigert 30.11.2019 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
vagabonder
30.11.2019 kl 10:28 5251

Førstevalget i rigg for min del er Odfjell, men på andre kommer NODL. Selv Odfjell som kun er i HE-makedet med gode kontrakter blir priset lavt. I NODL er det enda litt usikkerhet om det må hentes penger vedrørende drillskipene som ikke er levert. Så er det selvsagt at de ikke har noen kontrakter for disse. I tilegg kommer felles-problemene til riggsektoren.
Men en aksje kan være dyr eller billig lenge men til slutt vinner mattematikken.
sober-minded
03.12.2019 kl 13:38 4934

Fra Wintershall:
"I tillegg til at sikkerhet og effektivitet har høy oppmerksomhet i borekampanjen, er også utslippsreduksjoner et mål i seg selv. Hybrid-løsningen på West Mira reduserer dieselforbruket. Dermed blir CO2-utslippene redusert med 15 prosent og NOx-utslippene redusert med 12 prosent.

– For Wintershall Dea er det viktig at vi hele tiden forbedrer oss og bidrar til teknologiutvikling for å redusere utslippene fra virksomheten, sier Alv Solheim, administrerende direktør for Wintershall Dea i Norge."
Investor 33
03.12.2019 kl 17:00 4877

Det John Fredriksen-dominerte riggselskapet Northern Drilling vurderer å skille to av sine værharde rigger, og sier samtidig at det vil hente inntil 100 millioner dollar, eller i overkant av 900 millioner kroner i frisk kapital.

Pengene skal gå til å finansiere de gjenværende byggekostnadene for riggene, og Fredriksen har gjennom investeringsselskapet Hemen Holding lovet å bidra med minst rundt 40 millioner dollar i ny kapital.

Samtidig har Northern Drilling fått løfter fra sine banker om å utvide en et eksisterende lån med 50 millioner dollar.

Det er de to riggene "West Mira" og "West Bollsta", som er tenkt skilt med sine tilhørende driftsselskaper. West Mira er allerede på jobb for Wintershall, mens West Bollsta starter opp på kontrakt for Lundin i andre kvartal neste år.

- En utskillelse er ventet å krystallisere de underliggende verdiene i Northern Drillings flåte med værharde rigger, heter det i en børsmelding tirsdag etter børsslutt.

Dagens Northern Drilling-aksjonærer vil gis et tilbud om å bytte til seg en andel i selskapet som skal eie de to riggene, Northern Ocean. Dette ventes i første kvartal neste år.

Northern Ocean ventes notert på otc-unotertlisten, og har allerede begynt prosess for notering på Oslo Børs.
sober-minded
03.12.2019 kl 19:07 4708

Steike…!! …Den der var det nok ikke mange som så komme!

Her kan bli et kappløp for å få eierandeler i Northern Ocean, og inngangsporten der blir gjennom eierandeler i Northern drilling !!!
Investor 33
03.12.2019 kl 19:13 4694

Vil det si at Northern Ocean blir et utbytte selskap av det store, og hvor mye gjeld vil selskapet "ha" etter emisjonen. Spennende må man kunne si. Og hva med Nodl?
donotworry
03.12.2019 kl 20:28 4529

Implisitt prising for eierandel i Northern Ocean 16% over dagens sluttkurs.
abbos
03.12.2019 kl 21:40 4392

Da vil vel kjøkkenveien via billige Nodl aksjer gi en billig inngang i Northern Ocean ?
Fortun25
03.12.2019 kl 22:13 4330


Da fikk vi svaret på kursfallet. Alt sammen vel regissert. Ikke rart det har vært tynt med innsidehandler. Nå får alle i bøtter og spann.

Hvor stor blir utvanningen?

Total remaining all- in- ready- to - drill = usd126 ???????? Her detter det ned kostnader i bøtter og spann. Selskapet blir tilført ny egenkapital
på usd 100 mill usd. Og gjelden øker til usd 525 mill.
habbiten
03.12.2019 kl 22:14 4326

Det er vel godt mulig at NODLaksjer koster en god del mer i morgen enn de gjorde i dag.

Selv tok jeg et skattemotivert tap i dag men kjøpte aksjene tilbake 1 minutt senere på en investeringskonto Zero gjennom nordnet så nå får jeg både skattefradrag og muligens en fin utsatt skattefordel :)
Surik
03.12.2019 kl 22:24 4291

Tja, min første tanke er at nå er det bare å lempe ut NODL og kjøpe Northern Ocean over børs i 2020 hvis man ønsker et rent bet på HE semirigger.
Libra, Aquila og Cobalt har vært klampen om foten lenge, de to førstnevnte blir nå værende i NODL sammen med rettstvisten rundt sistnevnte som kan trekke ut og koste en formue i advokathonorarer. Blir NODL Fredriksens søppelkasse?
Vil gjerne høre hva de mener med "Pure play harsh environment fleet ideally positioned for M&A". Kan ikke se for meg et eneste riggselskap som er i stand til å bla opp for Mira og Bollsta på lenge. Så da er det kanskje Northern Ocean som skal hamstre rigger, er jo noen distressed assets der ute og de kan jo begynne med HE-riggene til Seadrill.
Single Malt
03.12.2019 kl 22:50 4215

tynt med innsidekjøp? hvor mye tok Fredriksen i siste innkjøp på 27,00 NOK? og han har vel vist om dette en god stund tenker jeg.
zavva
03.12.2019 kl 23:13 4090

Helt korrekt - eneste mulige inngang før NOL går på børs er aksjer i NODL. Og med begge rigger på kontrakt fra Q2 har en mulighet til å dele ut en 150mill kroner i utbytter pr kvartal. Så vil tro prisen på NODL skal opp fremover..

Dette er selvsagt nøye gjennomtenkt for å maksimere verdier. Skal ikke se bort i fra at scenarioet en styret ut i fra nå er kraftig økning i kurs før en tilbyr NOL aksjer. Og dermed kan kjøre emisjon i NODL på betydelig høyere kurs
om en sikrer kontrakt på boreskipene. For hvem vil vel sitte i NODL etter Mira og Bollstad er skilt ut?

Helt brilliant av Fredriksen med venner.

Husk også at Mcreaken har betydelig med opsjoner i NODL på kurs rundt 60kr.

Så det Surik skriver i innlegget over - lempe ut NODL nå for så handle NOL over børs er trolig ikke særlig smart. Den beste inngangen tilbys nok eksisterende aksjonærer i selve byttet. Det er her Fredriksen sitter og jeg følger ham.

Spennende å se rabatten i morgen - den tror jeg blir svært liten. Tipper 20kr blank
Redigert 03.12.2019 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Tm3P
03.12.2019 kl 23:21 4070

Hvis jeg forstår riktig så vil dagens Nodl aksjonærer kunne få en eiendel i NOL verdsatt til 20kr per Nodl aksje og samtidig beholde en opsjon på drillskipene?
Single Malt
04.12.2019 kl 00:52 3990

nemlig!
R19
04.12.2019 kl 05:03 3929

http://www.northerndrillingltd.com/nodl-private-placement-sucessfullt-placed/

Emisjon på 49 nok verdsetter NOL til ca 3,1 mrd nok. ca 900 millioner er hentet inn fra nye investorer og da er NODL sine aksjer i NOL verdsatt til ca 2,2 mrd nok og NODL er verdsatt til 2,2 mrd nok på Oslo Børs. NODL skal langt opp idag. Når det er sagt blir det ikke mye verdi igjen i NODL, og selskapet vil nok trenge endel kapital når de tar levering av drillshipene.

Det som er meget spennende med NOL er at de nå kan bruke den gode aksjekursen til å trykke opp nye aksjer hvis de skulle finne assets de er interessert i eller betale gode utbytter. Kan det bli en fusjon med Awilco drilling?
Redigert 04.12.2019 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
Tm3P
04.12.2019 kl 06:57 3852

Fredriksen fikk ikke en eneste aksje mer enn han var garantert. Stor etterspørsel altså. Rart det ikke har vært mer interesse over å kjøpe aksjer over børs, men det har vel vært bekymring rundt finansiering av de nye drillshipene som har holdt folk vekk.

Jeg fyller på mer idag hvis det skulle bli mulig å få noe rundt gårsdagens sluttkurs.
Investor 33
04.12.2019 kl 07:09 3828

Men hva kan kursen til NODL bli idag? Forstår ikke det med emisjon på 49 kr når sluttkursen var på 20,50 kr. Men at NODL har et datterselskap NOL så langt henger jeg med, og emisjon på 49 kr i datterselskapet, men hvordan verdsette NODL da................det forstår jeg ikke helt.
Kan det medføre som R19 skriver at kursen skal langt opp, men hvor mye skal man da verdisette NODL ? Snakker vi om 30 eller 40 kr par aksjer muligens idag?

Det jeg forstår ut fra artikkelen til DN er at man vil skiller ut selskapet, og at NOL blir et eget selvstendig selskap som kan bli svært lønnsomt for aksjonærene.. Muligens funksjonere selskapet med et annet lønnsomt drill selskap etter hvert.
Tm3P
04.12.2019 kl 07:34 3777

Eierandelen av Northern Drilling sitt eierskap i datterselskapet med de to harsh enviroment riggene ble idag verdsatt til ca. 20kr per aksje.
Dvs. at hvis man kjøper Northern Drilling for 20kr aksjen idag så får man drillshipene "gratis". Spørsmålet blir jo hvor mye verdi man kan legge i dette. Utviklingen i drillshipsegmentet har ikke akkurat vært strålende.
R19
04.12.2019 kl 07:35 3772

Ja, nol blir et eget selskap med 2 semi rigger som nodl eier 70 prosent av til en aksjekurs på 49.
Klimbull
04.12.2019 kl 07:42 3753

Etter hva jeg leste ut fra Q3 så er det kunde som skal tilbakebetale for oppgraderinger på West Bollsta i løpet av kontraktstiden og trolig er det disse som kan utløse "Bonus potential of up to USD 50k/d".

Får tro de kan få høy effektivitet på West Bollsta.

DN har ikke forstått at emisjonen er i datterselskapet

John Fredriksens Northern Drilling henter 900 mill.
De nye aksjene er utstedt til kurs 49. Sluttkurs i Northern Drilling tirsdag var 20,50 kroner.
Tm3P
04.12.2019 kl 07:47 3729

Jeg ser ut fra den forrige kvartalsrapporten at gjenværende beløp for å betale ut de 2 drillshipene er på $412m.

Så det som vi i Nodl får er:

-Eierandel i NOL verdsatt til 20kr pr aksje
-Opsjon på 2 drillship på litt over $200m som leveres i 2021. (I utgangspunktet bestilte Seadrill disse riggene til over $550m per)
-Et krav mot verftet til Cobolt på ca. $50m.
-Muligens noe cash som ligger i datterselskapene til drillshipene(la merke til at NOL hadde $31m i cash mens Nodl har $51m)
Redigert 04.12.2019 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Klimbull
04.12.2019 kl 08:28 3623

Foreløpig vet vi ingenting om evt. bytteforhold når NODL aksjonærene får NOL aksjer i Q1 eller på hvilken måte dette vil bli gjort.
Noen får finne frem regneark og regne på dette. Har ikke tid selv, men regner med at NODL skal relativt fort opp mot 30-40 NOK igjen.
Tm3P
04.12.2019 kl 08:32 3592

Bytteforholdet har ingenting å si i forhold til det å kunne verdsette datterselskapet i forhold til denne emisjonen.
Tm3P
04.12.2019 kl 08:41 3547

Emisjonen på 919m gir en eierandel på 30%. Det gir en total verdsetting på (919*100)/30= 3 063m. Northern drilling sin andel av dette er 70%. 3,06*0,7= 2,14mrd noe som tilsvarer rundt 20kr per aksje-
parson
04.12.2019 kl 08:43 3540

Kan noen forklare meg om jeg forstår dette rett , som småaksjonær:

1. Hvis man blir med på reparasjons emisjonen i 1. kvartal så blir man ikke utvannet i noen av selskapene i forhold til det eierforholdet som man hadde.
eller blir man utvannet med 30% i Northern Ocean?

2: Beløp man må inn med i reparasjons emisjonen? Forstår jeg det rett at man får tegne aksjer for ca 1/3 av det man har fra før av. Hvis man eier aksjer i NODL for 100.000,- så vil reparasjons beløpet utgjøre ca 30,000,-?
Redigert 04.12.2019 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Tm3P
04.12.2019 kl 08:48 3510

Man blir utvannet med litt under 30%. Reparasjonsemisjonen blir relativt liten i forhold til det man blir utvannet.

Reparasjonsemisjonen blir på maks 10% av den vanlige emisjonen. La oss anta at selskapet i utgangspunktet hadde 70 aksjer. Emisjonen gir nye 30 aksjer og reparasjonsemisjonen enda 3 aksjer. Totalt antall aksjer vil da være 103 hvor gamle aksjonærer vil sitte med 73 av dem. Tilsvarende 73/103 =70,8% av selskapet.

Mulig man som småaksjonær kan få tak i litt flere aksjer siden bla. Fredriksen ikke kan delta i rep. emisjonen, usikker på hvordan det fungerer.
Redigert 04.12.2019 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
danmark1
04.12.2019 kl 09:09 3414

Med andre ord, er NODL dobbelt så meget værd, som kursen i går.
Tm3P
04.12.2019 kl 09:11 3407

Nei det vil jeg ikke si. Da antar man isåfall at eierskapet i drillshipene er like mye verdt som eierskapet i semiriggene.
danmark1
04.12.2019 kl 09:14 3384

Nu forstår jeg bedre, hvorfor JF købte for 31 mio. aktier til kurs 27.