Dagens kommentar 05.06.18

AntonBerg
REC 05.06.2018 kl 09:40 18969

31.05.18: "Som sjefshausser i REC så syns jeg 1,24 fra teknikerne er råddyrt i øyeblikket. Argumentet deres tilsier at de også selger på 1,10."

05.06.18: 1,125 (lav)


Redigert 21.01.2021 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
06.06.2018 kl 15:15 5826

@nemi

Jeg har ingen interesse av at sa2ri skal gjøre det dårlig i REC-aksjen. Han er vel her for å bli bedre. Hva hvert individ gjør er ganske uinteressant. Vi snakker i generelle termer. Jeg ønsker at alle skal tjene penger. Og hadde folk gjort det jeg fundamentalt sier de burde ha gjort, hadde de tjent mer enn de gjør i dag.

Jeg trasher teknikere som en gruppe. I dag angrep jeg 15k-frekvenstraderen. Tidligere er et shorterne jeg har angrepet. Jeg har ingen interesse av å angripe småaksjonærer. Samtidig må folk ta ansvar for sine egne handlinger. Velger man å selge på bunn, så er det et valg man tar. Om aksjekursen er 1,12 og man mener at REC ikke har noen fremtid og skal videre nedover, så tenker jeg at det er lite smart tangekang i lengden. Så har jeg vært så lenge i denne aksjen at jeg har sett "alt". Jeg er konsekvensanalytiker. Jeg tenker ut hva du mest sannsynlig tenker før du selv har tenkt det. Den dagen du omsider kommer på tanken er det meg du møter i døra.

Vi kommer med 100 % sikkerhet til å se 1,55 igjen i nær fremtid. At dere ikke har kommet på den tanken akkurat i dag og heller er depressive og tror at alt er slutt genererer avkastningsmuligheter. Av og til kan de være en fordel å bli mer langsynt.

Hadde jeg vært dere hadde jeg nok kjøpt litt aksjer i dag. Mange av dere kommer heller til å kjøpe når aksjekursen blir høyere. Selv har jeg kjøpt 0,25 % av aksjene som er omsatt i øyeblikket.
Redigert 06.06.2018 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
06.06.2018 kl 15:33 5763

@nemi's:

Som nevnt tidligere, jeg mente det kunne komme positive triggere på aksjonærlisten etter salget til JUM da "noen" gjorde seg umaken med å selge på en dag da salget ikke ville bli registrert påfølgende uke (aksjen sto på en konto frem til det "passet" å slippe dem, eller til man hadde funnet tilstrekkelig med kjøpere). Jeg gjorde et veddemål på dette, noe jeg også var veldig tydelig på. At posten var spredd på mange mindre kjøpere var ikke den triggeren jeg hadde håpet på, hvilket jeg også tok konsekvensen av (med en liten profitt).

Tyngdekraften har etter dette fått tak i aksjen og jeg ser ikke helt hva som skal løfte den i det korte bildet, spesielt ikke dersom tendensen med fallende priser fortsetter. At nyheten fra Kina kom på mandag var nok heller ikke et kjøpssignal i min verden.

Dere andre får handle REC ut fra den overbevisningen dere har, men å påberobe seg at man har snakket kursen ned fra 1,35 til 1,10 er ganske patetisk gitt det bakenforliggende bildet. Det blir omtrent like dumt som å påstå at man har "overtalt" JUM til å selge sine 53,8 mill aksjer for det er det beste for aksjen, eller at man har anbefalt DNM sine fond å lette seg for en god del aksjer, ja eller kanskje sågar at man har gode kontakter i Kina og derfor har bidratt til reduksjonen myndighetene har annonsert for dette må jo bare være bra for REC.

Kursen ser nå ut til å ville etablere seg under 1,30 og sluttauksjonen i dag kan derfor bli interessant.
AntonBerg
06.06.2018 kl 15:39 5735

@sa2ri

Hvis du ser TS-innlegget så ser du at jeg sa at teknikerne ville selge på 1,10 flere dager før de begynte å selge på 1,10. Nyhetene har kommet i ettertid og flere av dem har vært forutsigbare.

Jeg ropte brudd på 1,30 og 1,20 i god tid før det faktisk skjedde. Når brudde da kom følte du 1,20 virket som en magnet på folk.

Da aksjekursen stagnerte en periode på 1,35 så var jeg nærmest alene om å baisse. Da kviet alle seg for å gå videre nedover. Jeg sa før 1Q at når traderne downtrader i forkant av kvartaltsrapporten for å få en kortsiktig rallygevinst på gode tall så er det ingen grunn å være med på den leken. REC la frem gode tall og aksjekursen falt. Tradere endte med å være i feilposisjon. Mange her inne gevinstsikret på 1,55 og kjøpte tilbake på 1,35 og ender nå med å selge på 1,15 fordi de ikke har tid å vente.

Nå som vi har falt og noen negative nyheter har dukket opp kommer hylekoret i flokk for å stå i kø om å trekke frem hvor elendig REC er. Det er jo for sent nå. Det skulle dere gjort på 1,35. Aksjekursen kunne fint vært 1,35 i dag og dagens nyhet hadde testet 1,30... men fordi utgangspunktet var mye lavere er det et lavere nivå vi leker på nå.
Redigert 06.06.2018 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
strider1
06.06.2018 kl 16:26 5589

Jeg har vært med på flere turer med til krona nå. Aldri gøy å se VPS gå i rødt igjen etter å ha vært godt i pluss. Men denne gangen er jeg overaskende rolig. Aldri i verden om jeg selger på dette nivået.
Går den ned til krona igjen er det supert. DA kjøper jeg mer. Går den opp igjen for tidlig blir jeg nesten litt skuffa. Hvor lenge tørr dere vente før dere kjøper?
anderix
06.06.2018 kl 16:28 5580

Kjøpte noen flere i dag, men har fortsatt mer tørt krutt om den skulle gå videre ned;-)
østabø
06.06.2018 kl 16:29 5574

Kontroll
AntonBerg
06.06.2018 kl 16:30 5570

Med oppkjøp og verdsettelse av GCLs polydivisjon, kan vi fint tredoble verdien av REC for å bli sammenlignbar.
østabø
06.06.2018 kl 16:34 5546

Seriøst AB. Tror du virkelig at det var DU som pratet ned kursen fra 1,35 til 1,10?
AntonBerg
06.06.2018 kl 16:51 5486

@østabø

Du er ikke presis nok i spørsmålet ditt. Jeg sa kursen skulle nedover fra 1,35 til 1,10. Markedet har i ettertid bevegd seg på de tre punktene (1,30, 1,20 og mot 1,10) som jeg snakket om. Det handler om å lese markedet og spå hvor kursen beveger seg på kort sikt.

Ditt spørsmål er om alle gjorde det utelukkende fordi jeg sa det. Folk gjør ting av ulike grunner. Spørsmålet ditt faller på sin egen urimelighet, så det kan ikke tas seriøst ;)
mr Nelson
06.06.2018 kl 16:56 5473

AB er det ikke snart tid for tilstramning i markedet og økende priser vi er i snart i andre halvår.
Odi.1
06.06.2018 kl 17:05 5445

Meget god jobb fra Short , da kan vi snart legge krona over oss, og se på 60 til 80 øre som det neste kjøps alternativet.
AntonBerg
06.06.2018 kl 17:06 5441

@nelson

De som handler polysilikon er like impulsive som tradere flest. De reagerer på nyheter og kjøper og selger dag for dag. Nå påvirker FiT-nyheten i Kina stabiliteten i prisbildet mellom kinesiske selskaper i det korte bildet. Så må de tilpasse seg og absorbere det nye FiT-regimet. Totalt sett ligger vi fortsatt på omlag 110 GW i 2018. Så ser vi at et eventuelt fall i Kina etterhvert kan bli til økt ekspansjon i ROW, særlig India som bruker nyheten til å markere økt installasjonsmål. India har vært litt i skyggen av Kina og USA med å få billig nok moduler.

Enda mer positivit totalt sett er at modulprisene kan falle ned mot 0,24 $/kg. Dermed har vi nådd roadmapmålet på 0,25 $/kg noen år før tiden.

For REC isolert sett så tror jeg ikke det er umiddelbart store forstyrrelser til allerede faste kundeforhold som skal ha sine kvoter. RECs ASP er stabilt lav og er dermed mindre sensitiv mot fluktueringer i Kina. Kina har vært ustabil på spot den siste tiden fordi ulike aktører konkurrerer hardt. Særlig Tier 2 og Tier 3 blir tvunget til å dumpe prisen for å nå sine salgskvoter. Da får man også mer salg av lavere kvalitet som ytterligere demper prisene. Akkurat nå er det primært selskaper i Kina som blir rammet av en dupp i prisene.

På sikt må kinesiske selskaper tjene penger på sin Siemens-produksjon og har marginer som ligger godt over cash-cost. Samtidig kan ikke kinesiske skattebetalere hele tiden dekke kostnader for produksjon igjennom kreative subsidieringsordninger. Det er sunt at FiT trappes ned, noe som fungerer som en subsidiering av kinesiske selskaper.

Endelig er det de med høyste cash-cost som taper. REC er en av dem med lavest cash-cost og ASP, og er i ROW-markedet som allerede ligger lavere enn Kina.
milk
06.06.2018 kl 18:32 5255

Lykke til :-)
håper
06.06.2018 kl 18:37 5233

Bra, Anton. Fit ble kommentert på siste Q. Det kan komme en liten dipp i etterspørselen nå, men i året som helhet er det ventet vekst. Kina blir ikke vekstmotoren. India kommer sterkt sammen med Row. Europa kommer tilbake. I Row har rec markedsmakt. Så må vi se på rec som et tredelt selskap. Poly til semi fra Butte med sterke marginer. Gassdivisjonen som er markedsleder, også med gode marginer. Og Moses til sol som endelig etter tollen leverer positiv ebitda. Oppsummert. Det går bedre nå. Ingen grunn til panikk. Selv har jeg doblet her nede. Ikke noe jeg er stolt av, men jeg følger min overbevisning!
østabø
06.06.2018 kl 22:15 4952

Du bør jammen gå litt i deg selv. Navlebeskuelse din begynner å bli kvalmende.
Du skrev «nå har jeg pratet kursen - - «.
Så ikke kom her å prøv å kveruler deg vekk fra fakta.
Vil be deg lese gjennom dine innlegg så vil du se hvor tåpelige de er .

Men for all del jeg utelukker ikke at innleggene dine er for å kverulere. Normale folk skriver ikke slik du gjør!
Toalhau
06.06.2018 kl 23:15 4848

Opp og ned. Særlig NED. Analytikere/spåmenn flest finner det tryggest å forklare i ettertid det som ingen forutså. Vi må vel bare innse at INGEN forvalter sannheten når det gjelder aksjemarkedets uransakelige veier. Flaks eller ikke flaks,is eller ikke is i magen.Rec går opp igjen,men når? Eller har sola gått ned?