Nå begynner vi på ny bulk tråd,gutter og damer.
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,65% TIL USD 19.390/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,65 prosent til 19.390 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,65 prosent til 19.390 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:39
Du må logge inn for å svare
Ratene lar vente på seg i dag, noen som har fått de?
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Da kom de, ikke noe oppløftende...
...
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,1% TIL USD 18.606/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 6,10 prosent til 18.606 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
...
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,1% TIL USD 18.606/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 6,10 prosent til 18.606 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Kan bli spennede: https://splash247.com/newbuild-orders-plunge-40-in-2019/
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
(",)Aksjel
21.11.2019 kl 12:05
4444
Mye behov for kull fremover i Kina, tilsvarer hele EU sitt behov.
https://www.ft.com/content/c1feee40-0add-11ea-b2d6-9bf4d1957a67?segmentid=acee4131-99c2-09d3-a635-873e61754ec6
https://www.ft.com/content/c1feee40-0add-11ea-b2d6-9bf4d1957a67?segmentid=acee4131-99c2-09d3-a635-873e61754ec6
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Volf
21.11.2019 kl 12:46
4348
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,4% TIL USD 18.350/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,4 prosent til 18.350 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,4 prosent til 18.350 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Bulle1974
21.11.2019 kl 13:49
4212
Q3. Tall som forventet, men er det meg som er i svime, når jeg ikke finner noe om utbytte for kvartalet?
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Mollen
21.11.2019 kl 13:50
4245
15 Cent pr aksje for Q3
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Bulle1974
21.11.2019 kl 13:53
4239
Takk. Det var 5 mindre enn jeg hadde håpet på. Forøvrig en rapport jeg fikk litt dårlig magefølelse av. Birgitte har jo virket stødig som fjell, og jeg ble litt tatt på sengen av oppsigelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
KJEPET
21.11.2019 kl 14:35
4148
Ser at Star Bulk ser ut til å åpne opp rundt 7% etter resultatfremleggelsen med en yield på 1,7% for kvartalet.
Golden Ocean åpnet ned etter resultatfremleggelsen med en yield på 4,8%.
Ikke akkurat enkelt å forstå for en arm taxisjåfør :-)
Golden Ocean åpnet ned etter resultatfremleggelsen med en yield på 4,8%.
Ikke akkurat enkelt å forstå for en arm taxisjåfør :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
laser
21.11.2019 kl 14:39
4142
Ja stødig finansielt, men hun finner ikke veien til media. Hun er ikke den som - slik jeg har oppfattet henne - liker å eksponere seg og derved selskapet. Hun er nok mer privat og der kommer hun til kort. Dette er et marked preget av sterke personligheter ønsker å brennemerke markedet med sine initialer og mål. Der oppfatter jeg nok Vartdal som mer reservert og i en oppgangsperiode blir dette krevende for henne og selskapet. Jeg tenker dette nok er en prosess der også JF uttalte frustrasjon i sommer om lave kurser som hindrer selskapet i å bruke aksjen i forbindelse med ekspansjon og fornyelse. Tror dette er riktig for selskapet og henne. Ellers er jo resultatet over concensus, men svakt under Artic’s forhåpning - de tror jo kursen skal opp med bakgrunn i dette. Jeg tror det ligger flere gode nyheter fremover. Cashmessig ligger det utlegg som kommer tilbake dette kvartalet, de har gjort avsetninger på derivater knyttet til utviklingen i $kursen som kan komme til gode og vi ser nok en forsinket implementering av rateoppgangen. Tror også at det moderate utbyttet skjuler litt krutt til aksjegjenkjøpsprogrammet. Og endelig - for hver måned som går uten særlig økning i bestilling av nye skip - vil øke rate presset betydelig fremover. Gamle skip vil bli presset ut - fin oversikt om dette i rapporten. Ikke uten grunn at de vier dette så mye oppmerksomhet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
21.11.2019 kl 14:40
4153
Kommer det noen kursdrivende nyheter kl 1500? er det da de skal ha presentasjon? Noen guidinger?
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
RedSandberg
21.11.2019 kl 15:59
3974
Noen som kan linke innholdet?
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Samtidig så blir den kjørt ned, men har fremdeles trua og kjøpt mere på 50. Men den handelen i dag kan man lure på, men blir litt slitsomt å se alt det andre som går til topps.
Oppi USA og i D, I Norge
Skjønn det de som kan.
Oppi USA og i D, I Norge
Skjønn det de som kan.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
RedSandberg
21.11.2019 kl 16:03
3989
Ja hva skjer med kursen egentlig? Er jo helt vanvittig å se på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
Ja merkelige greier, alt annet ville reagert positivt på dagens tall og ikke er det noen short heller, kan jo være noen på under 0,5 men alikevel.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Tøff
21.11.2019 kl 16:19
4297
Ratene er jo ikke så bra lenger. Panamax har jo fallt under cash break even. Cape har jo også svekket seg. Dette må nok snu før vi får en positiv utvikling.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
RedSandberg
21.11.2019 kl 16:22
4279
Burde ikke dette gjelde Star Bulk da også? Hvorfor er det enormt positiv utvikling der på dårligere resultat og utbytte?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Cape har svekket seg litt etter oppgange som var, men de andre har økt og da er det ikke så galt. Samtidig må vi høre på ledelsen og de mener det ser bra ut og de tjener penger.
Så her er det andre krefter i spill og jeg har god tid.
Så her er det andre krefter i spill og jeg har god tid.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Tøff
21.11.2019 kl 17:22
4223
Ja du har helt rett. SBLK går over 7%, GOGL bare rundt 1,5% i USA. En mulighet i GOGL er shorting og sanking av aksjer. Det sitter folk med mye markedsmakt når det gjelder shorting, uten at de behøver være over 0,5% i registeret. Det er graden av aktivitet det kommer an på. Dette må da være en forklaring blant flere.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
RedSandberg
21.11.2019 kl 17:45
9805
Ja det må være manipulering i en eller annen form på gang. Kurs under 50 etter en slik rapport og gode utsikter makes no sense. USA opp 2 % nå. De undrer seg sikkert over hva i all verden som skjer på spillebula Oslo Børs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Tøff
22.11.2019 kl 00:35
9704
SBLK ga et klart teknisk kjøpesignal i chartet i USA i kveld, med indikatorer som bekrefter at oppgang er under utvikling. Oppgangen var over 6%. GOGL gikk tilslutt over 2%. Det kan være at motstanden på 50 i GOGL kan bli brutt i morgen, som følge av den utviklingen. Får vi samtidig en gunstigere rateutvikling, skjer det sansynligvis.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Mollen
22.11.2019 kl 01:34
9675
Jeg forstår ikke helt denne investeringen til GOGL i Singapore Marine. Nå er de eksponert med tilsammen over 30 mill USD i aksjekapital og lån i et annet bulkselskap. Hvorfor ikke heller bruke pengene i eget selskap eller evt tilbakekjøp av egne aksjer ? Noen som forresten vet hvor mange aksjer GOGL har i Scorpio Bulkers ? Ser de bokfører en verdiøkning på 3,2 mill på aksjene for perioden...
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Tøff
22.11.2019 kl 09:11
9487
Bruddet på 50 har funnet sted. Godt volum ser det ut til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
dalglish
22.11.2019 kl 09:21
9439
Jeg tror de har noe større på gang med Singapore Marine, som jo har overtatt gigantiske Swiss Marine. Her kan det fort bli et utvidet samarbeid eller enda mer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.11.2019 kl 09:35
9387
Høyere omsetning de første 40 minuttene i dag enn (forrige)fredag og mandagen tilsammen. Hva er som spesielt nytt siden stengetid i går? Jeg vil si ingenting, men nå har en sau med bjeller reist seg opp, og da skal alle andre følge etter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Volf
22.11.2019 kl 09:47
9317
GOGL:DANSKE BANK MARKETS OPPGRADERER TIL KJØP, KURSMÅL 59 (57)
Oslo (TDN Direkt): Danske Bank Markets oppgraderer anbefalingen på Golden Ocean-aksjen til kjøp fra tidligere hold, og oppjusterer kursmålet til 59 kroner pr aksje fra tidligere 57 kroner, ifølge en oppdatering fredag.
Meglerhuset oppgraderer Golden Ocean på bakgrunn av aksjens seneste kursfall og bedre enn ventet tredjekvartalstall, selv om de er litt mer forsiktige når det kommer til 2020-utsiktene.
"Tørrlastmarkedet har kjølt seg ned noe, men vi forventer at utbytter til aksjonærene forblir høyt på agendaen, også inn i neste år", skriver analysehuset.
Videre gjentar DNB Markets sin kjøpsanbefaling og sitt kursmål på 59 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag.
"Vi estimerer sterke tørrlastrater for fjerde kvartal og første kvartal, men mer usikkerhet for 2020. På den andre siden, i årlige gjennomsnittlige rater, forventer vi at markedene er stabile i 2020-2021 med Capesize-rater på 17-18.000 dollar pr dag", skriver meglerhuset.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Danske Bank Markets oppgraderer anbefalingen på Golden Ocean-aksjen til kjøp fra tidligere hold, og oppjusterer kursmålet til 59 kroner pr aksje fra tidligere 57 kroner, ifølge en oppdatering fredag.
Meglerhuset oppgraderer Golden Ocean på bakgrunn av aksjens seneste kursfall og bedre enn ventet tredjekvartalstall, selv om de er litt mer forsiktige når det kommer til 2020-utsiktene.
"Tørrlastmarkedet har kjølt seg ned noe, men vi forventer at utbytter til aksjonærene forblir høyt på agendaen, også inn i neste år", skriver analysehuset.
Videre gjentar DNB Markets sin kjøpsanbefaling og sitt kursmål på 59 kroner pr aksje, ifølge en oppdatering fredag.
"Vi estimerer sterke tørrlastrater for fjerde kvartal og første kvartal, men mer usikkerhet for 2020. På den andre siden, i årlige gjennomsnittlige rater, forventer vi at markedene er stabile i 2020-2021 med Capesize-rater på 17-18.000 dollar pr dag", skriver meglerhuset.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.11.2019 kl 10:05
9240
Opp hele 0,8% fra US close i går. Kruttsterkt av Golden, eller.......
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Nu kør vi! :-)
.....
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +3,2% TIL USD 18.930/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 3,2 prosent til 18.930 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
.....
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +3,2% TIL USD 18.930/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 3,2 prosent til 18.930 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Ja endelig reagerer det norske markedet også, så er det bare å håpe anda ikke kvekker noe i dag.
Samtidig er det fine utsikter, Bloomberg stiller som motkandidat og det er en mann med litt mere vett og moral enn Trump.
Tviler på om det er god stemning hos republikanerne nå, etter den nyheten.
Samtidig er det fine utsikter, Bloomberg stiller som motkandidat og det er en mann med litt mere vett og moral enn Trump.
Tviler på om det er god stemning hos republikanerne nå, etter den nyheten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Freight futures am update
Capesize up ~5%
Panamax up ~2%
Capesize up ~5%
Panamax up ~2%
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
KJEPET
22.11.2019 kl 16:29
8548
En knalldag for Golden Ocean(opp 7.2%), og bare 22% opp til Star Bulk for året :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Volf
22.11.2019 kl 16:37
8525
STAR BULK
15% dividend yield for 2020e
We reiterate our BUY and USD12.3 target price. We
calculate a NAV/share of USD15.6 including
NOK4.6/share in scrubber value; as such the stock is
trading close to its scrubber-free NAV/share of USD11.
Applying the new dividend policy to our rate forecast
we arrive at a 15% dividend yield for 2020e.
Modest changes to 2020–2021e. We have lowered 2019e EBITDA by 12% after a
weaker than expected Q3, and we have lowered 2020e EBITDA by 1% and 2021e by
2% following the sale of two vessels. This puts us 8% below Bloomberg consensus
EBITDA for 2019e, 1% below for 2020e and 7% below for 2021e. We forecast
average sailed-in scrubber-fitted Capesize rates of USD17.7k/day for 2019,
USD22.2k/day for 2020 and USD20.9k/day for 2021.
Balanced supply/demand. We forecast tonne-mile demand growth of 2.5% for 2019,
and 3.1% for 2020, and supply growth of 2.9% and 2.8%, respectively. Based on
50/50 conventional and speed-adjusted utilisation, we forecast utilisation of 87% for
2019, decreasing to 86% in 2020–2021. To our relatively stable ~2.8% supply growth
estimate for each year, we add factors such as congestion, speed, timing of deliveries,
and IMO disruption, resulting in changes to fleet capacity of -0.4% in 2019e, jumping
to 5.7% in 2020e. We forecast 2019 Capesize rates to average ~USD18k/day, which
is 8% above our forecast of USD16.7k/day from March 2019, and USD18k/day for
2020e.
We expect strong dry bulk rates for Q1, but the combination of weak demand,
scrubber off-hire coming to an end in March, and speeds on the up make us less
optimistic on rates thereafter (see pages 5–11 for more charts and information).
We reiterate our BUY and USD12.3 target price, reflecting a 30% discount to our 1-
year forward NAV of USD17.6/share using unchanged asset values one year forward.
We calculate a current NAV of USD15.6/share (previously USD15.7/share) and
include a USD4.6/share scrubber premium; hence, if we exclude the scrubber value,
the current NAV would be USD11.0/share. We estimate that every 10% change in
asset prices would yield a 16% (or USD2.6/share) change to the NAV.
BUY
TP: USD12.3
SBLK versus S&P 500 TR (12m)
Source: Factset
Note: Unless otherwise stated, the share prices in this
note are the last closing price.
EQUITY RESEARCH 22 November 2019
Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA
Industrials
Q3 results review
This report was completed and disseminated at 13:44 CET on 22 November 2019
6
7
8
9
10
11
12
nov jan mar mai jul sep nov
Star Bulk S&P 500 TR (Rebased)
SUMMARY
Recommendation (prev.) BUY (BUY)
Share price (USD) 10.7
Target price (previous) (USD) 12.3 (12.3)
Upside/downside potential (%) 15
Tickers SBLK US, SBLK.US
CAPITAL STRUCTURE
No. of shares (m) 91.8
No. of shares fully dil. (m) 91.8
Market cap. (USDm) 980
NIBD adj end-2019e (USDm) 1,435
Enterprise value adj (USDm) 2,415
Net debt/EBITDA adj (x) 6.28
NAV per share (USD) 15.6
Source: Company, DNB Markets (estimates)
NEXT EVENT
Q419 07/02/2020
ESTIMATE CHANGES (USD)
Year-end Dec 2019e 2020e 2021e
Sales (old) 626.6 795.8 769.6
Sales (new) 611.1 787.9 761.8
Change (%) -2.5 -1.0 -1.0
EPS (old) 0.47 2.85 2.53
EPS (new) 0.11 2.74 2.40
Change (%) -76.3 -3.9 -5.1
Source: DNB Markets,
Year-end Dec 2015 2016 2017 2
15% dividend yield for 2020e
We reiterate our BUY and USD12.3 target price. We
calculate a NAV/share of USD15.6 including
NOK4.6/share in scrubber value; as such the stock is
trading close to its scrubber-free NAV/share of USD11.
Applying the new dividend policy to our rate forecast
we arrive at a 15% dividend yield for 2020e.
Modest changes to 2020–2021e. We have lowered 2019e EBITDA by 12% after a
weaker than expected Q3, and we have lowered 2020e EBITDA by 1% and 2021e by
2% following the sale of two vessels. This puts us 8% below Bloomberg consensus
EBITDA for 2019e, 1% below for 2020e and 7% below for 2021e. We forecast
average sailed-in scrubber-fitted Capesize rates of USD17.7k/day for 2019,
USD22.2k/day for 2020 and USD20.9k/day for 2021.
Balanced supply/demand. We forecast tonne-mile demand growth of 2.5% for 2019,
and 3.1% for 2020, and supply growth of 2.9% and 2.8%, respectively. Based on
50/50 conventional and speed-adjusted utilisation, we forecast utilisation of 87% for
2019, decreasing to 86% in 2020–2021. To our relatively stable ~2.8% supply growth
estimate for each year, we add factors such as congestion, speed, timing of deliveries,
and IMO disruption, resulting in changes to fleet capacity of -0.4% in 2019e, jumping
to 5.7% in 2020e. We forecast 2019 Capesize rates to average ~USD18k/day, which
is 8% above our forecast of USD16.7k/day from March 2019, and USD18k/day for
2020e.
We expect strong dry bulk rates for Q1, but the combination of weak demand,
scrubber off-hire coming to an end in March, and speeds on the up make us less
optimistic on rates thereafter (see pages 5–11 for more charts and information).
We reiterate our BUY and USD12.3 target price, reflecting a 30% discount to our 1-
year forward NAV of USD17.6/share using unchanged asset values one year forward.
We calculate a current NAV of USD15.6/share (previously USD15.7/share) and
include a USD4.6/share scrubber premium; hence, if we exclude the scrubber value,
the current NAV would be USD11.0/share. We estimate that every 10% change in
asset prices would yield a 16% (or USD2.6/share) change to the NAV.
BUY
TP: USD12.3
SBLK versus S&P 500 TR (12m)
Source: Factset
Note: Unless otherwise stated, the share prices in this
note are the last closing price.
EQUITY RESEARCH 22 November 2019
Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA
Industrials
Q3 results review
This report was completed and disseminated at 13:44 CET on 22 November 2019
6
7
8
9
10
11
12
nov jan mar mai jul sep nov
Star Bulk S&P 500 TR (Rebased)
SUMMARY
Recommendation (prev.) BUY (BUY)
Share price (USD) 10.7
Target price (previous) (USD) 12.3 (12.3)
Upside/downside potential (%) 15
Tickers SBLK US, SBLK.US
CAPITAL STRUCTURE
No. of shares (m) 91.8
No. of shares fully dil. (m) 91.8
Market cap. (USDm) 980
NIBD adj end-2019e (USDm) 1,435
Enterprise value adj (USDm) 2,415
Net debt/EBITDA adj (x) 6.28
NAV per share (USD) 15.6
Source: Company, DNB Markets (estimates)
NEXT EVENT
Q419 07/02/2020
ESTIMATE CHANGES (USD)
Year-end Dec 2019e 2020e 2021e
Sales (old) 626.6 795.8 769.6
Sales (new) 611.1 787.9 761.8
Change (%) -2.5 -1.0 -1.0
EPS (old) 0.47 2.85 2.53
EPS (new) 0.11 2.74 2.40
Change (%) -76.3 -3.9 -5.1
Source: DNB Markets,
Year-end Dec 2015 2016 2017 2
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Volf
22.11.2019 kl 16:44
8494
GOLDEN OCEAN
Large NAV discount
We reiterate our BUY and NOK59 target price and see
the share price as too far below our NOK71/share NAV
(NOK67/share excluding scrubber valuation). We
forecast strong dry bulk rates for Q4 and Q1 but more
uncertainty for 2020; however, in yearly average rates
we expect the markets to be stable in 2020–2021 with
Capesize rates of USD17k–18k/day.
Small changes to operating profit. We have raised our 2019e net profit by 10%,
2020e by 3%, and 2021e by 3% when updating for the Q3 results. However, we have
not changed our 2020–2021e EBITDA, leaving us 5% above Bloomberg consensus
for 2019e, 12% below for 2020e, and 18% below for 2021e. We forecast sailed-in
Capesize spot rates, excluding scrubber savings, to average USD17.6k/day for 2019e,
USD18.0k/day for 2020e, and USD17.3k/day for 2021e.
Balanced supply/demand. We forecast tonne-mile demand growth of 2.5% for 2019,
and 3.1% for 2020, and supply growth of 2.9% and 2.8%, respectively. Based on
50/50 conventional and speed-adjusted utilisation, we forecast utilisation of 87% for
2019, decreasing to 86% in 2020–2021. Behind our rather stable ~2.8% growth
estimate, we have added congestion, speed, timing of deliveries, as well as IMO
disruption, making changes in fleet capacity -0.4% in 2019e, jumping to 5.7% in
2020e. We forecast average Capesize rates of ~USD18k/day for 2019 (8% above our
forecast of USD16.7k/day from March 2019) and USD18k/day for 2020e.
We expect strong dry bulk rates for Q1, but the combination of weak demand,
scrubber off-hire ending in March, and speeds on the increase make us less optimistic
on rates thereafter (see pages 5–11 for more charts and information).
We reiterate our BUY and NOK59 target price based on 0.85x our 1-year forward
NAV/share of NOK70, based on unchanged asset values 1-year forward. Our NAV
includes a net scrubber value of NOK4.0/share, based on the current fuel spread in the
forward market. We calculate a current NAV of NOK71 (NOK70)
Large NAV discount
We reiterate our BUY and NOK59 target price and see
the share price as too far below our NOK71/share NAV
(NOK67/share excluding scrubber valuation). We
forecast strong dry bulk rates for Q4 and Q1 but more
uncertainty for 2020; however, in yearly average rates
we expect the markets to be stable in 2020–2021 with
Capesize rates of USD17k–18k/day.
Small changes to operating profit. We have raised our 2019e net profit by 10%,
2020e by 3%, and 2021e by 3% when updating for the Q3 results. However, we have
not changed our 2020–2021e EBITDA, leaving us 5% above Bloomberg consensus
for 2019e, 12% below for 2020e, and 18% below for 2021e. We forecast sailed-in
Capesize spot rates, excluding scrubber savings, to average USD17.6k/day for 2019e,
USD18.0k/day for 2020e, and USD17.3k/day for 2021e.
Balanced supply/demand. We forecast tonne-mile demand growth of 2.5% for 2019,
and 3.1% for 2020, and supply growth of 2.9% and 2.8%, respectively. Based on
50/50 conventional and speed-adjusted utilisation, we forecast utilisation of 87% for
2019, decreasing to 86% in 2020–2021. Behind our rather stable ~2.8% growth
estimate, we have added congestion, speed, timing of deliveries, as well as IMO
disruption, making changes in fleet capacity -0.4% in 2019e, jumping to 5.7% in
2020e. We forecast average Capesize rates of ~USD18k/day for 2019 (8% above our
forecast of USD16.7k/day from March 2019) and USD18k/day for 2020e.
We expect strong dry bulk rates for Q1, but the combination of weak demand,
scrubber off-hire ending in March, and speeds on the increase make us less optimistic
on rates thereafter (see pages 5–11 for more charts and information).
We reiterate our BUY and NOK59 target price based on 0.85x our 1-year forward
NAV/share of NOK70, based on unchanged asset values 1-year forward. Our NAV
includes a net scrubber value of NOK4.0/share, based on the current fuel spread in the
forward market. We calculate a current NAV of NOK71 (NOK70)
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.11.2019 kl 13:45
8102
Kan dette bidra til økt demand fremover ??
https://splash247.com/winning-shipping-celebrates-huge-guinean-iron-ore-deal/
https://splash247.com/winning-shipping-celebrates-huge-guinean-iron-ore-deal/
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Contemplator
24.11.2019 kl 20:53
7705
Noen som kjenner til dette?
Climate change: Speed limits for ships can have 'massive' benefits https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-50348321
Climate change: Speed limits for ships can have 'massive' benefits https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-50348321
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.11.2019 kl 07:13
7442
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om fem capesize-spotslutninger fredag, der samtlige er for jernmalm.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet fem reiser til Kina, der tre går fra Brasil og to går fra Australia.
LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet fem reiser til Kina, der tre går fra Brasil og to går fra Australia.
LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.11.2019 kl 07:21
7422
Fra NorskBulls:
Last Signal:BUY
Last Close:52,70
Change:+3,54 Percent change+7,20%
Signal Update Our system’s recommendation today is to BUY. The pattern finally received a confirmation because the prices crossed above the confirmation level which was at 49,66, and our valid average buying price stands now at 51,19. The previous SELL signal was issued on 06.11.2019, 16 days ago, when the stock price was 52,68. Since then GOGL.OL has fallen by -2,83%.Market Outlook Let’s jump on our white horses and go for a bullish ride. The bullish pattern that was previously identified is finally confirmed and a BUY signal is generated. Most probably, it is the right time to participate in bullish fervor. The market is telling you about a new profit. Do not miss this bullish opportunity. more..
Last Signal:BUY
Last Close:52,70
Change:+3,54 Percent change+7,20%
Signal Update Our system’s recommendation today is to BUY. The pattern finally received a confirmation because the prices crossed above the confirmation level which was at 49,66, and our valid average buying price stands now at 51,19. The previous SELL signal was issued on 06.11.2019, 16 days ago, when the stock price was 52,68. Since then GOGL.OL has fallen by -2,83%.Market Outlook Let’s jump on our white horses and go for a bullish ride. The bullish pattern that was previously identified is finally confirmed and a BUY signal is generated. Most probably, it is the right time to participate in bullish fervor. The market is telling you about a new profit. Do not miss this bullish opportunity. more..
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.11.2019 kl 10:40
7196
Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra 2,65 / 0,14 / 1,09 %
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Boooom! :-)
....
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +8,4% TIL USD 20.515/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 8,4 prosent til 20.515 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
....
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +8,4% TIL USD 20.515/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 8,4 prosent til 20.515 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Freight futures am update
Capesize up ~4%
Panamax flat
Capesize up ~4%
Panamax flat
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
KJEPET
25.11.2019 kl 18:32
6478
Tipper vi runder $22.000/d i morgen.....
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Med tilhørende 70 i kurs og da så blir det bra.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Sluttet opp 3,16% på 5,88 i USA, så tror vi ivertfall vi skal opp på 55 tallet i morgen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.11.2019 kl 08:21
5970
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv capesize-spotslutninger mandag, der seks slutninger er for jernmalm og en for kull.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet fem reiser til Kina, der tre går fra Australia og to går fra Brasil.
I tillegg er det sluttet en reise fra Brasil til Sør-Korea, samt en reise fra Canada til Taiwan.
Ellers ble det sluttet to timecharters.
LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet fem reiser til Kina, der tre går fra Australia og to går fra Brasil.
I tillegg er det sluttet en reise fra Brasil til Sør-Korea, samt en reise fra Canada til Taiwan.
Ellers ble det sluttet to timecharters.
LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
ruda
26.11.2019 kl 09:13
5906
Gogl stiger på de Amerikanske Børsene, så den kommer nok opp her også etter hvert
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +8,6% TIL USD 22.272/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 8,6 prosent til 22.272 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 8,6 prosent til 22.272 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
26.11.2019 kl 12:24
5594
Jøss så bra, to dager på rad også!
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
quest
26.11.2019 kl 13:15
5444
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax up ~3%
Capesize up ~3%
Panamax up ~3%
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor skrev Jøss så bra, to dager på rad også!
Det er vel til og med tre dager på rad - opp noen prosent på fredag og om jeg ikke husker feil.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34
Du må logge inn for å svare