Står IDEX foran sitt gjennombrudd nå?

Did you know ... IDEX Biometrics are one of only two suppliers to offer off-chip capacitive fingerprint sensors and the only supplier using this technology with the preferred ridge matching biometric algorithm.

https://www.idexbiometrics.com/idex-biometrics-lets-talk-about-how-idex-biometrics-is-changing-the-fingerprint-sensor-market/

https://www.telemediaonline.co.uk/how-biometric-smart-cards-benefit-the-entire-payments-ecosystem/amp/?__twitter_impression=true

https://www.goodeintelligence.com/press-releases/biometric-payment-cards-are-we-there-yet/

https://www.fintech.finance/01-news/biometric-payment-cards-whats-actually-in-it-for-you/

https://www.verdict.co.uk/biometric-adoption/

https://www.biometricupdate.com/201910/idex-biometrics-report-says-biometric-payment-cards-at-mass-market-tipping-point

https://www.marketwatch.com/press-release/biometric-payment-market-may-see-a-big-move-idex-biometrics-asa-fujitsu-visa-2019-10-31?mod=mw_quote_news

https://vimeo.com/355332124/1d550aac6c

IDEX Biometrics has operations in Europe, US, Korea, China and Taiwan and we've built partnerships with many of the biggest names in the industry.

Det har kostet tid og vanvittig mye penger, men verden ligger til rette for at 2020 er året for at IDEX sin teknologi skal slå til.

Lykke til 👍

Redigert 02.12.2019 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Wrold
15.05.2020 kl 00:10 3128

Det er en ting jeg tenker på,di store aksjonærene som kjøper aksjer i Idex gjør det bare for og tape penger? Her må Reserven og andre motstandere av Idex si noe om. Eller er det bare dumme som kjøper og har troen på Idex.
Møyfrid
15.05.2020 kl 00:34 3099

Akkurat det tenkte jeg, og jeg ble litt glad på de ansattes vegne.
Det virker jo ikke som om de har hatt lønn under perioden...:-)

Møyfrid
15.05.2020 kl 00:43 3102

Vel, eller de snitter ned, sitter som "gisler", har for mye penger, eller fortsatt tror på julenissen?

Historien er full av "de store" og bjellesauer som brenner seg på risikoprosjekter.

Ring og spør feks Ulltveit-Moe, Ferd eller Trøim.

Men, Davis Orne klinte til som innsider i dag med en halv dags lønn. Det er jo og noe?
Reserven
15.05.2020 kl 01:42 3081

De gjør det nok i håp om å tjene penger, men for dem kan det ende akkurat som det gjorde for bl.a. Invesco, Woodford og Abu Dhabi Investments. Sistnevnte tapte et stort 2-sifret millionbeløp på sin investering i IDEX, mens Invesco og Woodford HVER tapte flere hundre millioner kroner.

I årevis ble mine kritiske bemerkninger om IDEX, THIN og NEXT latterliggjort og jeg stemplet som komplett idiot, fordi Invesco, Woodford og Abu Dhabi Investments - pluss Ferd i THIN - og i NEXT Grennbridge Partners (Rollén og Schörling) - aldri ville investert i disse selskapene hvis de ikke var veldig sikre på pen gevinst. Alle ble skrytt opp i skyene, og hausset som de ufeilbarlige bjellesauene.

Til sammen har disse bjellesauene tapt nærmere 2 milliarder kroner på sine investeringer i IDEX, NEXT og THIN, mens jeg tjente pent på min investering i THIN.

Forskjellen på bjellesauene og meg, er at jeg i motsetning til dem har betydelig kunnskap om teknologi, og "inside" informasjon om markedet for BSC.

Nær all kortsvindel er "card not present", dvs online handel. Der hjelper ikke en sensor, men en smarttelefon med app. Derfor løser sensor "et problem som ikke eksisterer", og som allerede er løst med PIN.
https://shiftprocessing.com/credit-card-fraud-statistics
https://www.prnewswire.com/news-releases/payment-card-fraud-losses-reach-27-85-billion-300963232.html

En ting er kostnaden med BSC. En annen er alle nye ukjente potensielle risikoer og problemer som kan introduseres med kort med sensor, bl.a. sikkert få BARE korteierens fingeravtrykk på kortet. Et BSC er "stappfullt" med elektronikk og programvare med mange potensielt ukjente sikkerhetshull, jfr de evige sikkerhetsoppdateringene Microsoft, Apple og Google gjør for Windows, Mac-OS, iOS og Android. I tillegg kommer mulige problemer med holdbarheten ved røff bruk, som f.eks. å skrape bort is på et bilvindu om vinteren. Hvorfor muligens bruke mye tid og penger på sikkerhetsproblemer med BSC når det i dag er nær null svindel ved fysisk betaling med kort «card present»?

Siste 2-3 måneder har det i de fleste Europeiske land vært mulig å betale kontaktløst for inntil ca EUR 50 (NOK 500). Har noen her lest om svindel ved kontaktløs betaling uten PIN?  «card present» kortsvindel har faktisk minsket etter et beløpet for kontaktløs betaling ble hevet til ca EUR 50, fordi PIN ikke eksponeres ved kontaktløs betaling.
https://www.aftenposten.no/digital/i/WbKjor/boer-du-beskytte-bankkortet-ditt-mot-traadloes-svindel

Si du finner et betalingskort med mulighet for kontaktløs betaling, men ikke har kortets PIN. Hvordan vil du svindle med det kortet?

Redigert 15.05.2020 kl 02:08 Du må logge inn for å svare
Gi_Fan
15.05.2020 kl 01:51 3085

Velkommen etter, mainland innførte dette for et par år siden og er over 1 milliard kort nå. RMB 20, ca USD 3 kost til bruker. Kost for myndighetene er rundt USD 1 for kortet, resten er administrasjon etc.
Men de kortene har ingen fingersensor. Før innføringen i Kina var det diskusjon om minnestørrelsen på kortet, noen få cent forskjell, men de valgte den minste og sa rett ut at det var av økonomiske grunner.
Self har ikke Taiwan heller fingersensor på sine kort.
Gi_Fan
15.05.2020 kl 02:10 3083

Gjennomsnittslønna i idex er under 2 mill NOK per år. Det er klart de er nødt til å styrke resultat basert avlønning for at ikke de ansatte skal lide. Og når kursen ikke utvikler seg som projisert på tross av de fantastiske resultatene så kan jo spillerreglene endres. Det er jo ingen som taper på det, pengene går jo ikke ut av kassa til idex. Noen negative vil kanskje hevde at pengene går ut av kassa til investorene, men det stemmer ikke for dagens investorer (kanskje for de som bygger neste lag i pyramiden)
Reserven
15.05.2020 kl 02:17 3079

Ved innløsning av opsjoner må IDEX betale arbeidsgiveravgift og andre sosiale utgifter. Varierer sikkert noe fra land til land.

IDEX har lukket, stengt og slukket lyset på Fornebu. Forretningsadressen er nå den samme som Advokatfirmaet Ræder AS
https://w2.brreg.no/eHandelPortal/ecomsys/visprodukt?produktURL=http://file.brreg.no/private/eHandelPortal/ecomsys/de981b9bdcba6e80008164fef27b9701/20200001157159-2.pdf

Og Stanley Alvin Swearingen Jr er i følge Brønnøysundregistrene fortsatt CEO  :)
Redigert 15.05.2020 kl 02:18 Du må logge inn for å svare

Er de på vei inn i skifteretten?
Gi_Fan
15.05.2020 kl 08:04 2957

Neppe! Togrøverselskaper har mer enn 9 liv. Det finnes alltid noen nye naive som kan brukes til å blåse opp balongen på nytt. Når BSC vertikalen er "brukt opp" (dvs det er klart at det ikke blir volum av det, eller mot formodning det blir volum, men idex ikke tjener penger i et blodig marked) så ligger sikkert en ny vertikal klar med milliarder av kjøpere som venter på off chip sensorer, de venter bare til etter neste emisjon ....
Wrold
15.05.2020 kl 08:15 2933

Så med andre ord er det bare 3-4 stykker her som har rett,og alle andre er dumme. Jeg er en av di dumme som tror at verden går frammover.
Så for vi se hvem som får rett.
Gi_Fan
15.05.2020 kl 08:53 2890

Verden går nok fremover. Og koronaviruset hjelper nok til å skyve utviklingen i retning a contactless payment. Her i min del av verden (Asia) har det allerede gitt mobilbetalingene et kraftig skyv. Og kortleverandørene springer etter med apper som gjør at du kan lagre kortinformasjonen i mobilen og så bruke mobilen til å betale kontaktløst "med kort" uten beløpsgrense om en bruker biometrien på mobilen.
Redigert 15.05.2020 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
15.05.2020 kl 09:03 2863

Og netthandelen eksploderer.
4info
15.05.2020 kl 09:21 2817

Fint med flere vinkler på selskapets og teknologiens utfordringer og den digitale konkurransen. Dette gjelder ikke IDEX alene, men flere bransjer. La oss følge med, så antar jeg at vi får svaret litt lenger frem. Lett å være dogmatisk. Som investor er det bedre å lete etter både positive og negative analyser og innspill. Så lenge de er relevante og/eller bidrar med ny innsikt har de en plass i min arkivboks. Gammelt oppsop, selverklærte gevinster og mobbe-kommentarer overlater vi til politikere uten takt og tone.
Reserven
15.05.2020 kl 22:23 2631

DN artikkelen fra januar 1998 er bare helt herlig. Dette var under jappe-klimakset, 2 år før dot.com boblen imploderte.
http://vxz.eu/1998-01-28__DN_17__Fingeravtrykk_på-IDEX-sensor_skal_åpne_dører

https://w2.brreg.no/eHandelPortal/ecomsys/visprodukt?produktURL=http://file.brreg.no/private/eHandelPortal/ecomsys/de981b9bdcba6e80008164fef27b9701/20200001157159-2.pdf
IDEX ble stiftet 24.07.1996, registrert i Foretaksregisteret 26.10.1996, og allerede i 1997 gjorde «togrøverne» sitt inntog, og sikret seg kjapt 30% av IDEX.

Da (i januar 1998) som nå, var IDEX 100% klar for kommersialisering - bare enda en emi først - som helt siden starten har vært eneste reelle inntektskilde.
Samarbeidsavtaler, samt profilerte og prominente samarbeidpartnere, manglet IDEX heller ikke den gangen.

I 1998 skulle sensoren ikke sitte i betalingskortet, men i betalingsterminalen og i minibanker.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Ønsker alle en god helg og en riktig fin nasjonaldag.
Alby
16.05.2020 kl 09:47 2495

Vi får håpe på en snarlig saftig børsmelding. God helg og 17 mai. Husk å synge kl. 13.00 🇳🇴🇳🇴😂😂
Møyfrid
16.05.2020 kl 14:39 2356

Helt feil.

Det er så langt kun 3-4 (aktive) som så langt har hatt rett, og jeg kan ikke erindre at de aller andre har påstått at folk er dumme.

Vi tror også at verden går fremover, men vi tror den vil gjøre det uten biometriske betalingskort i stor skala, men skulle den vise seg å gjøre det så tror i alle fall jeg at marginer og tall det håpes på er totalt urealistisk.

Så, vi får nok ikke se hvem som får rett, men hvem som treffer best.

Lykke til!
Wrold
16.05.2020 kl 16:10 2294

Meget godt svart Møyfrid.
Lykke til til deg også.
God 17 mai.
Sente
16.05.2020 kl 17:29 2244

Hadde du stoppet kommentaren din ved investering i THIN, kunne jeg vært enig i mye av det du skriver.
Men å påstå at du har betydelig kunnskap om teknologi, så trekke sammenligninger med evige sikkerhetsoppdateringene for diverse OS, blir så langt ut på jordet en kan komme.
Sikkerheten i kortene testes og godkjennes av folk etter spesifikasjoner laget av betalingselskapene som CUP. Vi kan gå utifra disse spesifikasjonene dekker det meste du klarer å tenke ut.
Og om du ikke har råd til en is skrape bør du ikke skryte over investeringene dine i THIN...
Redigert 16.05.2020 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
16.05.2020 kl 18:19 2202

Registrerer at sutre-svensken har falt ned på det absolutte nivået man kan komme på forumet, og opprettet en lukket avdeling for å luke ut "negativ energi", eller sannheten som vi papegøyene kaller det....

Skylder vel på at det negative ikke er korrekt nok... 😀

Elsker når folk viser sitt retta jag.

Det blir ikke mer patetisk 😀😀😀
MrViggo
16.05.2020 kl 21:46 2043

Anlednigen är att just du kommer bli utestängd från att kommentera i mina framtida trådar. Och anledningen till det är att just du inte förmår hålla en vettig diskussion. Har absolut inget emot negativa åsikter. Jag ägnar rätt mycket tid åt att researcha biometribranschen och värnar om att hålla mig tillräckligt objektiv. Däremot är du en energitjuv som på förhand bestämt dig ha en negativ åsikt och på senare tid ägnar du dig mer åt att försvara dina inslagna åsikter än att diskutera bpc branshen och Idex roll i den. Du tillför som sagt inget intressant och därför vill jag inte att du ska kunna förstöra framtida trådar med ditt nonsens.
Møyfrid
16.05.2020 kl 21:54 2029

Du vet du kan blokkere brukere du ikke vil lese?

Fin ting det, for folk som ikke vil høre negative ting.
MrViggo
16.05.2020 kl 22:01 2020

Ja men det är bättre stänga dig ute från att kommentera. Jag både hoppas och tror framtida diskussioner kommer innehålla en stor dos ris även utan din medverkan. Skillnaden blir att kritiken kommer ha bäring och vara intressant. Dvs ha en viss nivå.
Redigert 16.05.2020 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
16.05.2020 kl 23:08 1959

Bra!

Håper du inviterer Gi_fan, så får dere i alle fall en som ikke bare kan dette, men også kan realitesorientere drømmerne.
Møyfrid
16.05.2020 kl 23:11 1952

Og Gaba....😀 😀 😀

China UnionPay awards letter of approval to biometric card showcasing IDEX Biometrics technology

Oslo, Norway, 18 May 2020: IDEX Biometrics ASA, a leading provider of advanced fingerprint identification and authentication solutions, is proud to announce that China UnionPay has issued a Letter of Approval (LOA) for a biometric payment card that contains IDEX's fingerprint sensor and distributed matcher. The LOA is the formal acknowledgement by China UnionPay that a product or service demonstrated compliance to all relevant requirements. This enables world-wide interoperability with ATMs and point of sales (POS) terminal as well as durability, reliability and security assurance. According to China UnionPay, we always support and accept the technological innovation of payment products and continue to pay attention to the combination of biometric technology and payment. This is the first biometric card certification issued by China UnionPay, which will provide more choices for card-based payment and meet the needs of personalized and diversified payment use case scenarios.  "The importance of certification and LOA cannot be overstated. Meeting stringent specifications and standards to ensure global interoperability is key in defining the growth trajectory of the biometric payment cards market," said Phil Sealy, Research Director, Digital Security at ABI Research. "This is a significant market milestone, not just in terms of application security and performance requirements, but the fact that certification and LOA must be met in order for the biometric card to move into the mass market issuance phase".  "CUP is the largest payment network in the world, supporting more than half of all cards issued on the global brand networks. This LOA is a critical step to driving mass adoption in China. IDEX and our partners are now approved for deployment in the world's largest market for payment cards," said IDEX CEO, Vince Graziani.

08:03 IDEX: China UnionPay awards letter of approval to biometric card showcasing IDEX Biometrics technology https://newsweb.oslobors.no/message/505797
kaunis
18.05.2020 kl 09:33 1543

Men da er det nok ikke mer motstanderne kan finne å på for å nedkjempe Idex som en kommende leverandør til kortindustrien. tror dette var det avgjørende skuddet for det vi har trodd på. Her vil det komme ordrer til IDEX.
Møyfrid
18.05.2020 kl 09:59 1470

Finnes det motstandere som prøver å nedkjempe verdenslederen som en kommende leverandør til kortindustrien?

Steike, minner meg nesten om søppelkrigen i Napoli...:-)
Sente
18.05.2020 kl 10:03 1458

FPC jobber også med CUP sertifisering, men ligger noen måneder bak, så motstand kommer nok.
Og vi får se om bankene bestemmer seg å bruke disse kortene. Hjelper ikke med monopol i et marked som ikke finnes per nå. Men markedet kommer bare nærmere.
kroif
18.05.2020 kl 10:11 1436

Det er vel noen større bestillingsordre som må til for at dette skal ta av, hjelper kun litt med ørten samarbeidsavtaler og sertifiseringer.
Hvis dette noen gang skal lykkes, så er vel epedemi-tider det absplutt beste tidspunktet.
Da gjelder det å smi mens jernet er varmt, så vi får håpe covid 19 setter ekstra fart på prosessene.
Gi_Fan
18.05.2020 kl 10:33 1384

Synaptics er CUP sertifisert for sensor og algoritme siden 2017, men ser ikke ut til å ha oppfattet at noen ønsker å bruke kort med sensor.
Sente
18.05.2020 kl 10:45 1345

Merkelig at Feitian mener dette er første biometriske kort med CUP sertifisering, har du kilde på dette?
Slik jeg forstår det fantes det ikke en biometrisk CUP standard å bli sertifisert mot før 2019, så hvilken sertifisering har de?
Gi_Fan
18.05.2020 kl 11:07 1293

Det er ikke et kort, det er sensoren og algoritmen.
Tipper at det er en del av å sertifisere Samsung telefonene for biometrisk autentisering for CUP.

https://www.biometricupdate.com/201701/synaptics-vfs7500s-fingerprint-sensors-certified-through-banking-card-test-center

Men om BPC var piping hot så forstår jeg ikke hvorfor ikke Synaptics går etter det markedet, de tjener neppe store penger på Samsung lenger når toppmodellene har gått vekk fra kapasitiv.

De skulle til og med ha en fot innenfor "Synaptics also worked together with CUP on their official biometrics guidelines charter" i 2017
Redigert 18.05.2020 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Sente
18.05.2020 kl 11:34 1241

Skjønner heller ikke hvorfor vi ikke hører noe fra de store mobil sensor leverandørene, men de var vel litt trege til mobil markedet også. Tipper de ikke ønsker å tilpasse sensor teknologien de har i dag til kort marked før de ser det er penger i det markedet. Mens Idex hadde aldri noe særlig mobilsensor, så var lett for de å brenne den brua.
Gi_Fan
18.05.2020 kl 12:42 1132

Synaptics var tidlig ute i mobilmarkedet også. Det var vel bare Synaptics (Validity) og FPC som hadde noe klart når Apple kjøpte Authentec (som hadde kjøpt resten av de som faktisk kunne produsere sensorer) og det var klart for de fleste at mobilmarkedet ville få fingersensorer. Jeg må innrømme at jeg tok svært feil, selv ved lanseringen av iPhone 5S med sensor så jeg det som en gimmick uten noen særlig verdi. Jeg hadde jobbet med integrering av fingersensor på mobil noen år tidligere og greide ikke å se noen rettferdiggjøring av merkostnadene. Men idag kan jeg ikke unnvære biometri på mobilen.
På det tidspunkt tror jeg hverken Egis eller Goodix hadde fingerprint teknologi i det hele tatt, de startet vel ikke utviklingen før Android telefonene begynte å komme med sensor.

Gi FAn må nok innrømme feil når det gjelder kort også. Han må bite i det sure eplet nok en gang. Bare han ikke biter av seg fingen også, den som han skal bruke på biometrikort!

Idex opp 11,11% nå til 0,20$. IDXAF. 😁👍 Satser på en bra innhenting i morgen 🙂

Mulig han må det, men i forhold til de som trodde på det, hvordan er fortjenesten til de som trykker sensorer for telefoner i dag...?

Og Sente.. Det var lett for verdenslederen å brenne broen til telefonmarkedet, de hadde vel knapt brukt penger på det....
Gi_Fan
29.05.2020 kl 02:10 390

Lite sannsynlig for min egen del, jeg har ikke brukt fysisk plastkort siden jeg var i Norge før jul. Det er stort sett bare i Europa og USA jeg bruker kort nå (og selvfølgelig online og i telefonen, men det trenger jeg ikke plastbiten for). Ser ingen grunn til at jeg skal starte opp plastbit bruken igjen, det er ikke mangelen på fingersensor som har gjort at jeg sluttet. Kommer sikkert til å ha et par kort til reising, til Europa og USA kommer etter. Nå har jeg sett at Visa tilbyr wallet løsning i Europa så det er kanskje ikke så lenge til der.

Ser at Anders9ls1 lenker til en side med CUP kortstatisitikk. Det er ikke noe overraskende i den. 80% av Kinas befolkning har bankkonto og ca 80% av disse igjen kommer med et debit kort. Nesten litt overraskende at CUP ikke har en større andel av det. Men det betyr jo ikke at folk bruker kortene i det daglige. Før mobilbetalinger så ble de brukt til å ta ut lønna fra ATM dagen etter lønning. Nå tipper jeg lønna fortsatt går inn på bankkontoen, men det kortet er lenket til Wechat eller Alipay.
Redigert 29.05.2020 kl 03:07 Du må logge inn for å svare