NEL: KJØRBO BAGATELL ELLER ?

aklm
NEL 12.11.2019 kl 20:30 7872

Merkelig at en bagatell ikke kan rettes opp etter 1/2 år. Er det problemer som ikke er kommunisert til markedet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2019 kl 11:05 3098

Detta er positivt för nel, hydrogenstasjoner tillåts igen i norge. Ser vi på tidslinjen så tog de emot sitt inspektionsbevis den 18 september og får nå öppna.

Så minst två månader.

Problemet med nel er at de ikke fått inspektionsbeviset.
Og at de motarbetar dsb. Og at de er under utredning av politi. Så det er mer en två månader her. Minst 5 månader innan öppning på kjörbo tror jeg

Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
22.11.2019 kl 19:04 3443

H2-Stasjon åpner igjen i Sandvika, men fra en konkurrent og ikke den NEL-baserte...

25. OKTOBER 2019
Hydrogensamarbeid etablert mellom Metacon og Hynion
En sterk allianse i det raskt fremvoksende hydrogenmarkedet ble etablert i dag da Metacon AB i Sverige og Hynion AS i Norge signerte en MoU for samarbeid. De to selskapene har komplementær teknologi som passer godt sammen; Metcaon med reformere for hydrogenproduksjon fra biogass eller naturgass, Hynion med teknologi for å prosessere hydrogenet og levere det som drivstoff til kjøretøy på sine hydrogenstasjoner.
https://hynion.com/

– Hva er forskjellen på denne stasjonen og den som eksploderte i Sandvika?

– Grunnmodulen på Høvik har vært i drift i ti år. Den ble utviklet i Norsk Hydro/Statoil-tiden og var basert på flere tiårs erfaring fra driftsmiljøet i disse bedriftene og etter alle kunstens regler når det gjelder drift av hydrogen, sier Hafseld.


Åpner ny hydrogenstasjon på Høvik
22. november 2019 18:05
Siden juni har Norge vært uten fyllestasjon for hydrogen. Fredag åpnet Hynion en ny hydrogenstasjon i Høvik.
https://e24.no/energi/i/b5wnvl/aapner-ny-hydrogenstasjon-paa-hoevik

ja, ja - hmmm...

Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
kaliber
15.11.2019 kl 17:11 3858

Hva skjedde med el ferga på vestlandet, veldig stille fra dekksgutten og svensken!
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Barthoma
15.11.2019 kl 10:23 4039

Vi får se hva som skjer neste gang en stasjon eksploderer, det er ikke spørsmål om hvis,, det er spørsmål om når, og hvor alvorlige konsekvensene blir.

Da frykter jeg kurs 2-kr igjen, derfor tør ikke jeg gå inn på dagens overprising slik jeg ser det, lykke til gutta boys....👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Barthoma
15.11.2019 kl 09:49 4102

Josef

Handler ikke om rekkevidde eller forbruk. Når dere skjønner hvor eksplosivt/ livsfarlig en kollisjon med hydrogen kommer til å utarte seg, jeg setter ikke mine barn inn i en tikkende bombe. Innen tungtransport,ferjer, isv mener jeg det er større mulighet å sikre hydrogenen slik at dette har mindre mulighet til å skje .
Time will show,👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
JosefK
15.11.2019 kl 08:30 4229

Kvalifiserer Riversimple Rasa som småbil?

https://m.youtube.com/watch?v=RBYhLOz4QMY

Etter hukommelsen har den 1.5 kilo ombord og 300 miles range.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 07:12 4437

Du har rett. Det går nok noen år å fase ut alle biler under 2 tonn.(f.eks.)





Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 17:08 4704

Jamen då får man ta den kostnaden i början. Tex muren om den er dyr, så kan nel til neste generation oppfinna en bedre mur som kan kosta halvparten!

Eller andra smarta ideer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
14.11.2019 kl 16:32 4806

Det koster tydeligvis for mye. Japanske stasjoner med en hel annen og mer "smellsikker" stanardspesifikasjon, er - hvis jeg husker riktig - nesten 3x så dyre som NEL sine... Så får hver og en her inne gjøre seg tanker om dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
14.11.2019 kl 16:31 4810

NEL kan vel ikke uttale seg så bastant om noe i forhold til denne hendelsen så lenge det pågår Politietterforskning. Noe annet ville vært uklokt. Alle fakta om hendelsen kommer nok frem etterhvert, samt forbedringer. Tror ikke NEL vil sette noe lokk på den når Politiets etterforskning og konklusjoner er ferdige. Heldigvis ingen alvorlige personskader. Da er dette en ypperlig sak å ta lærdom av og forbedre produktet for å unngå at tilsvarende skal skje... Det er alltid det det handler om. Ha en fin aften.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 16:24 4840

Det som er speciellt med kjörbo er at det exploderade airbags flera hundra meter bort. Jeg har spurt autoliv om vad de tror men får inget svar.

Det registrerades også av et gjeng seismologer flera mil undan. Gikk smällen både utåt, mot E18, uppåt, samt nedåt?

Og varfor liker ikke nel japanska standards krav om at bygga en mur?

Hela historien er fascinerande. Lökke sa business as usual efter 3 dagar. Menade han då at nå glemmer vi hela hendelsen? I sista rapporten stod det kun 5 rader. Inget i presentationen.

Der nel hade chansen at kliva fram, adoptera japanska standards. Ta en ledarroll. Så har man istället gått og gemt sig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
oppvigår
14.11.2019 kl 14:59 4952

Men Kjørbo og de andre var også menneskeskapte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
MrPutter
14.11.2019 kl 14:48 4995

Barthoma skrev 👍👍👍😂
Lykke til med dine ønsker om et H2 fritt nabolag @Barthoma. 😉😉😉Er redd at du må melde adresseforandring til sydpolen om du skal unngå det i årene som kommer! 😄😄😄

MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Barthoma
14.11.2019 kl 14:24 5076

👍👍👍😂
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 14:22 5099

kan gjerne stte opp en inne i stua mi om det gjelder 😂😂😂😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Barthoma
14.11.2019 kl 14:22 5103

De ulykkene du refererer til er jo selvforskyldte / menneskeskapte ulykker. Så galskapen på nyhetene, tyveri av bensin hvor de (100 vis) av mennesker bar i bøtter og kar. Bensinen (som ALLE vet er brannfarlig) behandles ikke slik uten katastrofer. Det tok fyr, og helvete brøt løs.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Barthoma
14.11.2019 kl 14:14 5137

Konklusjonen min er at jeg ønsker ikke en hydrogen stasjon inn i mitt nabolag, dere som brenner for dette kan ha de rundt dørene deres 😂😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Trollfar1
14.11.2019 kl 14:14 5139

Tja,det smeller både her og der.

137 drept i Mexico (bensin)
https://en.wikipedia.org/wiki/Tlahuelilpan_pipeline_explosion
61 drept i Tanzania (også bensin)
https://edition.cnn.com/2019/08/10/africa/tanzania-oil-tanker-explosion-intl/index.html
Et dusin døde i Nigeria (jaggu var det ikke bensin det og gitt)
https://www.aa.com.tr/en/africa/nigeria-dozens-feared-dead-in-fuel-tanker-explosion/1618309

Og dette er bare store ulykker fra i år.Det er også en mengde småulykker hvor "bare" ett til tre mennesker ble drept.
Så jeg veit ikke jeg,trur ikke hydrogen er noe verre enn bensin!
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Barthoma
14.11.2019 kl 13:03 5323

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/analysis-do-hydrogen-powered-cars-have-future

Det smeller litt rundtforbi, oppstartsproblemer ???

The refuelling infrastructure is in desperate need of expansion. The UK has just 12 stations in operation, according to h2stations.org, and although early adopter California has more than 40, an explosion at a hydrogen production facility in June left many stations there without supply for weeks.

The safety fears haven’t gone away, either. In South Korea, resident groups are opposing new hydrogen filling stations in their neighbourhoods following an explosion in May at a hydrogen storage tank in the city of Gangneung, killing two.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2019 kl 20:34 5720

Noni skrev ??
Ikke la de terge deg.
Enkelte er bare helt notorisk negative.
Tenk å engasjere seg i noe man ikke investerer i.
Snakk om fritidsproblemer.

Så mye vås, så lite tålmodighet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
pheks
13.11.2019 kl 17:40 6101

Kun Hermanrud som stod mellom NEL aksjen og 7 tallet i dag. Enig, den stenger der nede på fredag
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
kaliber
13.11.2019 kl 17:33 6142

Du er langt ute på jordet, om tre år står kursen min. 20 kr, dersom nel ikke er kjøpt opp før den tid!
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
ruda
13.11.2019 kl 09:57 6401

Tror vi skal ned mot 8 før helgen, men i et 3 års perspektiv kan den muligens tredobles
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Barthoma
13.11.2019 kl 09:51 6445

Tror ikke hydrogen egner seg for småbilmarkedet på noen tiår enda. Her er det tungtransport/ferje forbindelser og diverse "grove" fremkomstmidler hvor sikkerhet kan ivaretas som muligens kan sikres godt nok til kommersielt bruk på hydrogen.(Nikola?)
Hydrogen er ekstremt uhåndterlig for den vanelige mann, Jeg Kjører IKKE rundt med 700bar under setene, og ungene i bilen samtidig, sånn er det bare, og ikke belær meg om at bensin er like farlig osv,osv,osv, er motormekaniker av yrke, så vet veldig godt forskjell på diesel, bensin og hydrogen.
Håper forøvrig at NEL blir verdensledende på Hydrogen innen sitt segment, men teknologi / Safety per dags dato er ikke god nok for komeriellt bruk i småbil markedet mener jeg, Time will tell. Lykke til,
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
agnostis
13.11.2019 kl 09:42 6480

i midten av sept 2019 sendte jeg en mail til NEL med 3 konkrete spørsmål og fikk etter et par uker svar som følger:
Kjørbo og øvrige stasjoner i Norge; vi er nå i prosess med myndighetsorganer - og må først gjøre oss ferdig med den før vi kan komme tilbake til videre status for stasjonene i Norge.
I utlandet gjenstår et par stasjoner i Tyskland og på Island som skal gjenåpnes, men vi regner med de vil være i drift om ikke så alt for lenge.
Ellers forelå det intet arbeid med ferdigstillelse av fyllestasjoner i Dannmark eller Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2019 kl 06:02 6768

Det sikreste stedet ved en smell er ved pumpa, visstnok.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
13.11.2019 kl 02:05 6901

Viktig med strenge kontroller og kvalitetssikringer av øverste klasse ingen rom for forsømmelser..Bensinstasjoner har vært bygget over 50 år med god kontroll. Ikke for å baise men med denne hastigheten framover mot 2023..så er det ikke bare oppside. Nel tåler ikke dårlige nyheter slik prisingen er nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Framtia
12.11.2019 kl 23:07 7124

Er dere paranoid!? Dersom du er usikker, kan du vel sikkert be om en uttalelse fra Nel...Hva vil du forøvrig oppnå med å
så tvil rundt Kjørbo?
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2019 kl 22:59 7181

Man kan ju undra om nikola vilkorat at utredningen skal vara klar innan de beställer. Det sier man förstås inte utåt då skulle folk bli redd.

Mitt andra notat är att jag förstår att mycket av hydrogenet vid en stasjon lagras vid lavere tryck. Eftersom det finns plats.

Endast i det sista steget sätts en mindre volym till över 700 bar för att kunna tanka bilen.

Men i bilar och lastbilar kommer vi ha relativt stora volymer vid 700 bar. Där har vi också mindre kontroll og inspektioner.

Tänk om några år når ungdomar sladdar omkring i något motsvarande 25 år gamla rostiga 740 med hydrogentank, kanske en mirai 2020.
Livsfarligt, så här måste vi ha nya regler.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
MrPutter
12.11.2019 kl 22:35 7285

Men du tør å fylle bensin? Det er under en måned siden en medarbeider ved en bensinstasjon i Troms ble drept mens han utførte vedlikeholdsarbeid på en stasjon. Dette er selvsagt dypt tragisk men du må vite at det er risiko forbundet med ethvert drivstoff. Fordi alle uten unntak kan ta liv om det ikke håndteres rett. Hydrogen er selvsagt ikke noe unntak men det er ikke beviselig farligere enn noen av de andre variantene. Tvert om.

MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Noni
12.11.2019 kl 22:27 7342

Tror ikke at ledelsen satser på hukommelsessvikt, men en så alvorlig ulykke må granskes, og sikres på at dette ikke skal skje opp igjen.
Det er jo bare et under at det ikke skjedde noen personskade eller drap, og når det vil settes i gang igjen, må det være 110% sikkert, slik
at ikke stasjonen fyker i lufta. Det kommer stadig nye løsninger på forskjellige områder, så også sikkert der. Jeg synes det er nifse greier,
og vet ikke om jeg ville tørre å fylle en tank med hydrogen.
Enn om de fremover solgte ferdig fylte tanker, som var bare å koble på? Det er kanskje ikke mulig, men...
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
aklm
12.11.2019 kl 22:04 7467

Ser ut til at ledelsen satser på at vi har hukommelssvikt. Fravær av info fra ledelsen er normalt ikke positivt. Forøvrig bør de uten hukommelssvikt bruke sitt intellekt på å fremskaffe relevant info.
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2019 kl 20:49 7745

Om jeg förstått det riktig så er saken nå under politi og de skal se om någon skal åtalas.

Samtidigt diskuterar nel med dsb vilka regler og standards som ska följas.

Men ting tar tid. Hydrogenisk fikk sitt cert för hövik 18 september og er fortsatt i dialog med dsb. Så minst en månad till tar det för nel efter att de fått certifikat.

(Egentligen ikke nel, utan firma som eies av bla nel og uno-x, med uno-x som majoritetseier)
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Nikko
12.11.2019 kl 20:47 7792

Gud bedre! Du kom jo med det samme for et noen uker siden. Lider du av hukommelsesvikt,eller noe annet rart?
https://finansavisen.no/forum/thread/55811/view/1060763/0
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare