Jinhui underpriset??

mern1
JIN 06.06.2018 kl 14:37 2947

Etter hva jeg har sett av rapporter, grafer og lest om så må Jinhui være Oslo Børs glemte aksje og en av de få underprisede aksjene som er å finne for tiden.
Tar jeg feil??
Redigert 20.01.2021 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Ikaros200
06.06.2018 kl 15:01 2892

Sist jeg regnet på dette (en ukes tid +/-) kom jeg til at JIN hadde en P/E på ca 9 og f.eks gogl på rundt 17. Så selskapet er underpriset sammenlignet med GOGL. Imidlertid må en ta hensyn til eierstrukturen og transparensen i selskapene, og ikke minst aksjonærvennligheten. Her scorer gogl høyt og jin ræva for å si det på godt norsk.

Når selskapet omsider tjener penger (og har redusert gjeld, bl.a som følge av emisjon) - hva velger de å gjøre? Jo, la oss - shippingselskapet - kjøpe oss inn i en eiendom i Kina. Det kan godt være at dette er lurt og forretningsmessig, men det er ikke kjernevirksomhet. Selv om man ønsker å sikre seg mot sykliske svingninger i shipping burde man ihvertfall vist litt aksjonærvilje og prioritert utbytte, eller ihvertfall signalisert dette. Når man skal ha penger inn i dårlige tider (emisjon) må man også vise vilje til å betale ut i gode tider. Det som har skjedd er at mange aksjonærer er drita lei selskapet, ettersom de ikke synliggjør verdiene. De svarer forøvrig heller ikke på henvendelser, dette kan du teste selv om du sender mail til oppgitt adresse på selskapets IR-side.

For meg fremstår eierne i Jin som grisene i animal farm.

En kan også spørre seg hvorfor selskapets inntekter ligger såpass langt under snittet for supra for kvartalet. Dette sier de meg bekjent ikke noe om i rapporten. Det burde de si noe om, og også om det er utsikter til endring på dette punktet.

På den positive siden kan trekkes frem at dersom de gode markedsforholdene fortsette vil selskapet etterhvert tjene såpass med penger at tyngdekraften vil slå inn på kursen. Skipsverdier vil komme opp og inntjeningen er god og ser ut til å fortsette i det sporet. Spm blir da om vi kan se noe utbytte, eller om alt skal gå til de som sitter på rompa på selskapets kontorer. Det ser ut som at de fleste investorene frykter det siste.
mern1
06.06.2018 kl 15:52 2832

Vet at selskapet prioriterer å betale ned gjeld, det er en god ting, så kan man diskutere om eiendomsinvesteringer har noe å gjøre i et shipping selskap. Men vil tro det er med på å skape aksjonærverdier. Utbytte kommer vel trolig i løpet av 2018 da ratene er og har vært gode, så det drypper vel noe på aksjonærene også etterhvert. :) Kjøpte noen tusen aksjer tidligere i dag og vurderer og kjøpe noen til.
Takk for innspill:)
nhydro
06.06.2018 kl 16:42 2778

Tviler på at det kommer noe utbytte fra JIN. Eneste gangen JIN har utbetalt utbytte var i 2007 eller 2008 (1,5 NOK), da tidene var enormt gode. Aksjen er sikkert billig målt mot mange målestokker, men selskapet kan neppe sies å være aksjonærvennlig.
mern1
06.06.2018 kl 21:44 2641

Leste gamle nyheter angående utbytte fra Jinhui, siste utbetaling var i 2008 og det var 2 utbetalinger i 08. Men de ga utbytte flere ganger før den siste i 08. Etter den tid har vel markedet for tørrbulk verdt særdeles dårlig og det har ikke vært de store og mange utbytte utbetalinger fra de andre inne tørrbulk heller. Vi får se hva tiden bringer av utbytte i Jinhui, jeg har tatt et "lodd" i håp om bedre tider:)
mern1
07.06.2018 kl 11:41 2508

Jøss! Positiv bevegelse i aksjen
Rimdrim
07.06.2018 kl 15:36 2411

Slapp av.. går nok over.. blir det for mye positivitet i aksjen så dukker det nok opp en melding om at de skal bruke overskuddet på noe annet vas som ikke har noe med shipping å gjøre.. frossenpizza eller rynkekrem skal visst være neste på lista..