Schneiders vekstplan

Burobeng
PHO 13.11.2019 kl 08:27 15123

25 sekunder inn i siste webcast viser Schneider en plansje som illustrerer hans planer for selskapets vekst. Punkt 3 på denne plansjen er verdt en egen diskusjonstråd. Overskriften "Acquire" peker i retning av vekst utover det som kan kalles organisk, og linjestykkene under plakatene peker mot at han ønsker å gi "The Bladder Cancer Company" flere ben å stå på.


Dersom vi hopper til Q&A, 37 min inn i webcasten, så sier han at noe vil trigge dobbelnotering, men at q3-presentasjonen ikke er rett tid og sted for å informere nærmere om dette. Kan det være snakk om oppkjøp av et annet selskap innen blærekreftsegmentet som samtidig gir dobbellisting ved at det allerede er Usa-notert, eller kanskje et unotert med emisjon og spredningssalg i Usa for å finansiere kjøpet? Kjør debatt!
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
focuss
15.11.2019 kl 10:57 3918

Computum
Hyggelig for dem det etter å ha ligget over et år under emisjonskurs 30. Hva er det som bidrar til mer positivitet nå? Presentasjon av gamle nyheter?
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 11:10 3900

Jeg mener ikke at topp 20 alltid gjør de beste valgene, men at de er med på å danne en kjerne i aksjonærstammen, og at vi alle er mest fornøyd og best tjent med at topp 20 øker sin beholdning i stedet for at det blir en trend at de reduserer.
Det blir ihvertfall skrevet en del innlegg om hendelsen hvis en eller flere av topp 20 øker, mens det motsatte blir forbigått i stillhet hvis de ikke reduserer for mye av gangen.
Er du ikke enig i det?

Det var en grunn til at disse topp 20 investerte i Photocure, og det ser ikke ut til at alle er like fornøyd med utviklingen i selskapet, i hvert fall ikke det siste året.
Når en styreformann går ut og annonserer at selskapet er inne i en aksellererende vekst, så forventer man seg noe annet enn det man har sett hittil på de 16-17 månedene etter den betryggende uttalelsen fra Egberts, iihvertfall gjør jeg det.
Spesielt hadde jeg ventet meg noe annet med en CEO som sannsynligvis har en lønn som overgår Hestdal sin med 3 til 4X i tillegg til en sterk økning av salgskorpset i USA.

Schneider har sagt at nøkkelen til suksess ligger i de gode refusjonsordningene ved bruk av BLCC, og da bør vi også ganske snart se resultater i økende salg fra Q til Q.
Jeg mener at det å sammenligne med knøttallene for et år tilbake ikke gir særlig mening i denne sammenhengen selv om de støtter seg på fjorårets tall, og at dette er vanlig å sammenligne med for alle noterte selskaper og andre selskaper.

Etter det som er skrevet på PHO trådene siden jeg ble aksjonær samsvarer ikke under noen omstendigheter med det som har skjedd i den virkelige verden hittil.
Et børsnotert selskap sitt eneste formål på børs er å skape verdier for sine eiere (aksjonærer), og så langt har man bare brukt en haug med penger på alle fronter.
Her må det til en økning som monner Q fior Q for å overbevise meg, og sikkert mange andre.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Mental Mania
15.11.2019 kl 11:51 3864

Denne konklusjonen til Pafo blir bare så latterlig at den bør kommenteres.
Å investere er dumt og kutte kostnader er lurt.
Setter dette litt på spissen. La oss sparke alle selgerne i PHO. Tenk så mye vi kutter kostnadene med da. For å kutte enda flere kostnader, så legger vi med ordremottaket. Og for å gjøre besparelsene komplett, så sparker vi resten av staben og hiver ut styret.
Skulle f.eks Apple eller Microsoft fulgt Pafo sin logikk, så hadde grunderene holdt på i garasjen enda.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 12:21 3823

Ja det var en god iaktagelse fullt i klasse med Focuss så eg bøyer meg i støvet før sådan logikk.
Eg lærte virkeligen noe idag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Mental Mania
15.11.2019 kl 12:33 3822

Kanskje du kan lære noe mer.
Steve Jobs er død, så han hadde neppe vært i noen garasje i dag.
Bedrifter som er i ett mettet marked og med utflatende vekst hvor det også kan være nedgangskonjunkturer innen det markedssegmentet en opererer i, kan ofte gjøre lurt i å kutte kostnader. I motsatt tilfelle, så investerer man.
Virker som om du tror det burde være en fasit for alle typer bedrifter uansett markedssituasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 12:52 3799

Jeg førstår att du har stor tro på dine kunnskaper og skall ikke ta fra deg den villfarelsen.
Nu har Hansson satt inn to man i styret før att kutte kostnader. Og så kommer det sånne
stjerneskudd som du og Focuss og stinke, og førklarer alt og alle att ni vet bedre.
Og det verste av alt er att ni er så naive att ni trur noen biter på alt ni bevisligen ikke har
peiling på.

7 år og 300 mil minus og noen skryter hejdløst om vad fantastiskt det er, du slår det meste som
viser mangel på sunt fornuft.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Haltopen
15.11.2019 kl 13:24 3770

Har Hansson satt inn to personer i styret for å kutte kostnader? Kan du henvise til informasjon som tilsier det du hevder?
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 13:39 3730

Ja det står i ett innlegg fra Andy før noen måned sen..
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 14:00 3703

Nei pafo,
Det står ikke i noe innlegg fra Andy tidligere. Alle står fritt til å mene hva de ønsker om mine personlige meninger, men mine info innlegg kan ikke jeg stå ansvarlig for.
Dette er hva som stod og det essensielle:

"Samtidig har det kommet ønske fra selskapets største eiere om å få på plass styremedlemmer som i
større grad kan ivareta aksjonærenes interesser."

Og det er ikke ensbytende med reduksjon i kostnader.

2) VALGKOMITÉENS ARBEID
Det aktuelle forslaget stammer fra en prosess startet av den forrige Valgkomitéen; Dan Mahony,
James McDonald og Hans Peter Bøhn.
Med Synne Røines uttreden av styret fant man det nødvendig å rekruttere nye medlemmer med
bakgrunn fra finans og god kjennskap til det norske finansmarkedet samt de norske reglene for
selskapsstyring. Videre må vedkommende være kvalifisert(e) til å lede styrets revisjonskomité.
Samtidig har det kommet ønske fra selskapets største eiere om å få på plass styremedlemmer som i
større grad kan ivareta aksjonærenes interesser.

https://photocure.com/globalassets/investor-relations/general-meetings/pho-egm-2019.06.19-notice-nor.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
15.11.2019 kl 14:04 3688

OK
Må nesten få kommentere et par av dine utspill. Du sier blant annet:
"Når en styreformann går ut og annonserer at selskapet er inne i en aksellererende vekst, så forventer man seg noe annet enn det man har sett hittil på de 16-17 månedene etter den betryggende uttalelsen fra Egberts, iihvertfall gjør jeg det.
Spesielt hadde jeg ventet meg noe annet med en CEO som sannsynligvis har en lønn som overgår Hestdal sin med 3 til 4X i tillegg til en sterk økning av salgskorpset i USA."

Nå er det vel slik at det første grepet Egberts gjorde var å erstatte Hestdal med en amerikansk sjef, en ny CEO som hadde erfaring fra å kommersialiere selskaper i det amerikanske helsemarkedet. En avgjørelse de fleste av oss nikket erkjennende til. I den forbindelse sa rett nok Egberts at selakapet stod foran akselererende vekst.

Nå kom ikke DS inn i sjefsstolen før i slutten av oktober 2018. Han har altså sittet i sjefsstolen vel ett år og har rapportert selskapets resultater til og med utløpet av september 2019, altså det selskapet har oppnådd på en kortere tidsperiode enn ett år fra han tok sjefsstolen.

Når du da kritiserer DS for det han har klart å levere det føreste året så hørse det nesten ut som at en ny sjef for et selskap klarer kunsstykket å få effekt fra dag en. Enhver med litt erfaring fra ledelse skjønner at så ikke er tilfelle. Som ny sjef skal du gjøre deg kjent med selskapets ansatte, selskapets produkter og prosessene som går i selskapet. Du må også få en oversikt over markedet du skal betjene/erobre, kundegruppen, deres behov, hva de er fornøyd med og hva de er misfornøyd med. Altså kartlegge styrker og svakheter i den sittende organisasjonen og trusler og muligheter som finnes. Deretter kan du foreslå endringer, ny strategi og fremlegge en plan over hvordan du ønsker å nå målene. Med andre ord; hvor står vi, hvor går vi og hvordan kommer vi dit. Dette må så presenteres styret for å få deres bifall før det overksettes.

Enkelte tiltak kan iverksettes rtaskt mens andre tiltak vil det ta lengre tid å få på plass. Så må effekten av de tiltak som er iverksatt fortløpende evalueres og justeres.

Man må ikke være rakettforskjer for å skjønne at dette vil ta tid. men det er tid mange av aksjonærene i PHO tydeligvis ikke er villig til å gi vår nye CEO. Men faktum er at DS har levert varene. Han har satt fullt trøkk på å selge mer, samtidig som han har forsøkt å gi aksjonærene en realistisk tilnærming ved å informere oss om at det å erpobre markedsandeler i USA er komplisert og tidkrevende, noe enklete av oss godtar, mens andre bare fnyser av. Men når vi ser i retrospektiv så har han altså fått på plass en avtale for cevira, han har siste kvartalet levert rekordomsetning på antall scope utplassert og han har fortsatt å levere rekord i kvartalsomsetninen, hvor Q3 er det syvende kvartalet i rekken med vekst.

Men enkelte mener at veksten fortsatt er for svak til å nå guidingen for 2020. Vel, hvem skal vi stole mest på; ledelsen som sist på Q3 fremholdt at de opprettholder guidingen for 2020 eller anonyme skribenter på HO, som hobvedsakelig snakker for sin syke mor, når de frimodig hevder at det vil ikke selskapet klare.

Personlig så stoler jeg på at DS og hans folk har bedre innsikt i pågående prosesser til å bedømme i hvilken grad selskapet vil innfri 2020 guidingen. Ja, det vil fordre betydelig vekst i resten av 2019 og gjennom 2020, men la oss nå først dømme DS etter at han har vist at han evner dette eller han feiler.

Så har vi enkelte som tydeligvis mener at DS er en sjarlatan og lystløgner. Det for stå for deres egen regning.

Du skriver videre:
" Schneider har sagt at nøkkelen til suksess ligger i de gode refusjonsordningene ved bruk av BLCC, og da bør vi også ganske snart se resultater i økende salg fra Q til Q."
Personlig mener jeg det blir feil å nistirre på salget fra kvartal til kvartal. For ettersom sykehusene handler Cysview i større kvanta, så vil disse tallene kunne variere betydelig fra kvartal tiol kvatal, og de reflekterer ikke hva som forbrukes av cysview pr kvartal. Noe som flere tror da de bruker omsetningstallene for cysview til å regne ut brukerfrekvensen. Man må ikke være videre bevadret i regnskap for å skjønne at det blir feil.
Og trekker man seg litt tilbake og heller studerer omsetningen år for år så vil man se at den vokser betydelig. Når da den underliggende veksten av scope nå viser en akselererende vekst, så bør man skjnne at den veksten etterhvert også vil gjøre seg gjeldende for veksten i forbruket av cysview. og det viser at der finnes et etterslep, men ingen vet med sikkerhet hvor langt det etterslepet er.

Jeg mener vi vil se nok et rekordkvartal i Q4 og da med betydelig sterkere vekst enn det vi så fra Q2 til Q3. og utover i 2020 vil denne veksten fortsette å akselrere. Ikke nødvendigvis frfra kvartal til kvartal, men året under ett.

Så vil jeg bare si til dem som er misføornøyde med DS og selskapets utvikling; det er ingen som tvinger dere til å være medeiere i et selskap dere ikke har tro på.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 14:07 3681

Særdeles viktig å peke på LM!

"Så vil jeg bare si til dem som er misføornøyde med DS og selskapets utvikling; det er ingen som tvinger dere til å være medeiere i et selskap dere ikke har tro på."

Heldigvis er det frivillig, men det ser ikke slik ut når en leser hva enkelte skriver.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 14:09 3682

Ja nu var det mest en test før att se om du kan lese vad eg skriver, fast du har blokkert meg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 14:10 3680

Jeg har åpnet opp alle blokkeringer og leser kun for tiden uten å kommentere, men siden denne var myntet direkte på meg svarte jeg.
Gidder ikke skrive like mye lenger, det har liten hensikt har jeg funnet ut:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 14:20 3661

LM

Jeg leste bare de 2 første linjene av innlegget ditt.
Du har skrevet alt for mange og lange tirader som jeg hverken orker eller gidder å lese lenger.
Grunnleggende og åpenbare kunnskaper har jeg om selskapet, selv om jeg ikke bruker tid på å lese hver artikkel som kommer om blått lys.

Selvsagt er det ingen som tvinger meg til å være aksjonær i PHO, men om jeg fortsetter som aksjonær skal du slippe å bry deg med det.
Jeg har opparbeidet meg en arbeidende formue i dette gamet, så ingen trenger å gi meg råd om investeringer i aksjemarkedet.
PHO er nå bare en av mine midlere investeringer i verdibaserte papirer.

Skulle jeg gi deg et råd, så måtte det være å finne på noe nytt hvis du skal fortsette å lire av deg på HO.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 14:32 3635

Til de som er all inn og driver med PHO som hovedhobby:

Man behøver ikke å være religiøs i f t selskapet eller forelsket i det selv om man er aksjonær.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
15.11.2019 kl 14:42 3626

OK
Takk for velmente råd. ;-))
Dersom du ikke gidder lese mine innlegg så er der en funksjon der du kan blokkere meg. Så slipper du å slite ut øynene på det jeg lirer av meg.
Lykke til med dine investeringer i aksjemarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 14:53 3596

Ja begeistringen over Schneiders vekstplan lyser i all fall med sin fravære, både hos styre og andre
investorer. Det er bare de mest innhauga fanntasterne som jubler, og kursen synker. Men ett innlegg
på en halvmeter fra LM kan sikkert bote på den labre interessen. Men er det noen som vil ha billige
aksjer så det bare att arrangere ett webcast med Schneider.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
bravi
16.11.2019 kl 09:23 3313

Er ikke så begeistret over DS sine vekstplaner, det de planene går ut på er bare økte utgifter som vi ikke vet om vil betale seg eller at Pho hadde oppnådd akkurat det samme uten de økte utgiftene. Siste jeg leste om vekstplaner her på forumet var at de søkte etter 4-5 nye selgere og at dette førte til jubel i fb gruppen (den fb gruppen får meg til å minnes en aksjonsgruppe i et annet biotek selskap). Hvordan stemmer dette med opplysningene om at utgiftene har flatet ut og ikke skal øke mere? Tror også de 8 flex skopene som ble solgt i Q3 hadde ville blitt solgt uansett om antall selgere er 20 eller 30. Kommer det ikke nyheter som beviser at DS sin økte satsning har noen effekt på inntjeningen fremover vil aksjekursen bli skadelidende. Det har vi sett siste dager, faller litt hver dag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2019 kl 09:38 3296

"Siste jeg leste om vekstplaner her på forumet var at de søkte etter 4-5 nye selgere og at dette førte til jubel i fb gruppen (den fb gruppen får meg til å minnes en aksjonsgruppe i et annet biotek selskap)."

Bravi og Onuk får mitt innlegg om utlyste stillinger til å være synonymt med "jubel". Hva er det som feiler dere egentlig?
Dere har en syk omgang med og forståelse av utrykk og virkeligheten.

Dette er mitt innlegg angående stillingene:

Nå kjøres det for "fulle mugger"
https://photocure.com/careers/vacancies-united-states/
Jeg mener og tror at Medical Science Liaison og Manager Sales Operations er nye stillinger nå. De andre har vært utlyst noen uker.


Og dersom dere hadde lest kommentarene under innlegget ville dere neppe kalt det for jubel.
Dere gjør hva dere kan for å skape usikkerhet om Photocure og nå prøves det også ofte å spre "dritt" om fb gruppen som faktisk er særdeles informativ.
Nye medlemmer kommer stadig til så dere klarer ikke stoppe gruppen.
Og bravi, dersom du er medlem i gruppen håper jeg inderlig at du er voksen nok til å melde deg ut av den dersom du ikke allerede har gjort det. For dersom du er medlem er det beklagelig at vi aldri hører dine meninger i gruppen.
Og bare la det være sagt, jeg er åpen for kritikk, men å tillegge en infosak for noe helt annet enn hva det er, blir meningsløst og primitivt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.11.2019 kl 09:40 3298

Vel, bravi, du har dine tanker og meninger. Og som du sier er basert på tro. Men faktum kan man lese ut av kvartalsrapportene, vel å merke om man tror på det som skrives der og hva ledelsen uttaler på presentasjoner. Og Dahl sa selv tidligere i år at kostnadene var ved å flate ut, noe som Q3 19 regnskapet vitterlig viste at stemte.
Hva angår veksten fremover, så har altså selskapet basert på hva som står i kvartalsrapportene, lagt bak seg 7 kvartal med vekst. Ledelsen uttaler i begynnelsen av november 2019 at de fastholder på selskapets guiding for 2020. Det innebærer at selskapets ledelse seg for seg en kraftig vekst i kvartalene som kommer.

Dine fremtidsvyer er tydeligvis basert på hva du tror og at du ikke har tillit til det ledelsen uttaler. Men det er kanskje ikke så tart når du i din verden gir all ære for selskapets fremgang til alle andre enn DS og all kritikk for at ting ikke skjer så hurtig som du skulle ønske til DS. Men det pussige er at du ønsker at ting skal skje raskere samtidig som du ivrer for at DS skal lette på pådraget. Min erfaring er at noe slikt kan kun oppnås når bilen min er i unnabakke. Jeg er glad det ikke er der PHO befinner seg. Aksjekursen? Vel, den vil nok komme når innsatsen gir seg utslag på bunnlinjen.

Ha en riktig god helg!
Redigert 21.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.11.2019 kl 09:54 3707

Bravi, bare en liten ting til. Du åpner ditt siste innlegg med følgende:

«Er ikke så begeistret over DS sine vekstplaner, det de planene går ut på er bare økte utgifter som vi ikke vet om vil betale seg eller at Pho hadde oppnådd akkurat det samme uten de økte utgiftene.»

Mener du at DS kan ha misforstått noe under sin utdannelse, at han faktisk mener at vekst i utgifter er positiv vekst for selskapet? Det at «vi ikke vet om vil betale seg» vil vel først vise seg i ettertid. Men i kapitalismen så må det gjerne være noen innsatsfaktorer for å få til vekst, det være seg kapital, arbeid, personell, tjenester eller ressurser. Hensikten med at man bruker ressurser, som du ynder å kalle utgifter, på denne typen faktorer er nemlig i overbevisning om at en riktig miks skal gi en vekst som gir større fortjeneste enn det kostet.

Jeg velger å tro at CEO og hans stab har analysert markedet og således har et noe bedre innsyn i hva som skal til av innsatsfaktorer for å skape verdier for selskapets aksjonærer. At strategien har vært presentert for styret og at styret utviste entusiasme for hva de hørte, betyr mer for meg enn hva en anonym skribent tror og mener, uten at han verken har nødvendig innsikt i selskapets gjøren og laden, eller nødvendig forståelse for det amerikanske helsemarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
bravi
16.11.2019 kl 10:08 3692

Jeg har sikkert ikke nødvendig innsikt i selskapets gjøren og laden derfor er det viktig å forholde seg til hvordan markedet tolker og oppfatter det som selskapet kommer med. Etter Q3 har markedet sendt kursen nedover.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
focuss
16.11.2019 kl 10:31 3679

Photocure ligger i en stigende trendkanal som startet for et år siden og siden start har kursen steget ca 60%. Edison har oppdatert sin verdivurdering og havnet på 71 kroner. Når Edison sin verdi innfris vil PHO kursen ha steget 100 % siden trendkanalen startet og Schneider tok over som CEO. Edison ligger fortsatt langt under SWS sitt kursmål på 390 men nærmer seg hele tiden. Regner med de vil nærme seg mye i månedene fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.11.2019 kl 10:40 3668

Markedet? Hvem er det? Er ikke markedet slike som oss? Som sådan har ikke markedet bedre innsikt enn det du og jeg har. Så det du sier er egentlig at du er en sau i saueflokken, som forholder deg til det saueflokken tror og tenker. Det er helt greit for meg og jeg skjønner at du ikke er alene om en slik holdning. Og da forstår jeg at du er mer opptatt av kursutviklingen enn det fundamentale i selskapet. Så da kan vi, om ikke annet, være enige om å være uenige.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
HYPERgris
16.11.2019 kl 10:46 3656

Bravi er nok den lateste investoren på Oslo børs.

Har du anskaffet borrelås enda, eller snubler du fremdeles i dine uknyttede lisser mens du legger skyld på andre rundt deg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
bravi
16.11.2019 kl 12:38 3584

Mulig jeg er en lat investor, men hva så? Men tror det er flere i Pho som også er late.
Tok nettopp en titt på www.tv2.no der er det et innlegg under Forsiden/Mening og Analyse "Kreft er noe dritt. Og blærekreft er kanskje enda verre?"
Anbefaler at dere går inn på tv2.no og leser innlegget og svaret fra kreftforeningen som nevner immunterapi som en effektiv behandling. Her ser vi realitetene helt tydelig, BLC og Hexvix er overhodet ikke nevnt, derimot etterlyses det mere forskningsmidler.

AndyH, dette må være en sak for fb gruppen å ta tak i.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2019 kl 13:07 3554

De kunne selvsagt sagt noe om Hexvix i artikkelen, spesielt han som svarte fra kreftforeningen.
Her er forøvrig fra deres egen hjemmeside.

Undersøkelse og diagnose
cystoskopi
urincytologi
CT-urografi
CT
MR
Cystoskopi er en undersøkelse av blæren hvor det instilleres et farmasøytisk produkt. dette stoffet vil hjelpe legene til å se forandringer i blæreslimhinnen. Undersøkelsen betegnes som fotodynamisk diagnostikk (PDD).

https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelse-ved-kreft/cystoskopi/

https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/blarekreft/
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
focuss
16.11.2019 kl 13:15 3544

Bravi
En interessant artikkel men som jeg mener du ikke oppfatter skribentens hensikt med. Det som her settes fokus på er at blærekreft har vært et lite prioritert område i mange år. Dette har jeg skrevet om et par tre ganger, og dette gjelder ikke bare Norge. Det er derfor det er dannet et verdensomspennende nettverk for å sette større fokus på blærekreft og det er derfor PHO vil kalle seg " the Bladder Cancer Company" og det er derfor DS sier at det er et åpent rom som de skal dekke, og som ikke dekkes av andre.

Artikkelen dreier seg ikke om cystoscopi, ikke engang om behandlings former og den skiller ikke mellom NMIBC og MIBC. Blærekreftforeningen refererer til immunterapi for å svare på at det skjer noe. Og det er sant, Immunterapi er fokus for hundrevis av studier men ikke sikker på at noen er direkte rettet mot Blærekreft. Det store gjennombruddet innen immunterapi er utviklingen av CPI ( Check point inhibitors) . CPI er karakterisert med at det enten virker svært godt eller ikke i det hele tatt. Andelen det virker på er ulik for ulike varianter av kreft. Det er dette PHO nå vurderer å starte studier på nå. BLCC kombinert med CPI. Man har gode teorier på hvorfor det er mange som ikke får hjelp av CPI. Kombinasjon med BLCC vil potensielt gjøre at langt flere får ønsket respons, noe som det er mye som tyder på at det vil gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
bravi
16.11.2019 kl 13:28 3521

focuss, problemet for oss er at kreftforeningen ikke virker å være klar over at Pho er et norsk selskap som har utviklet en diagnose metode som er bedre enn de andre som finnes (blir det hevdet). Da synes jeg ikke Pho har gjort jobben sin med å gjøre sitt case kjent for de som bør vite det, som vi ser de er aldri omtalt i media. Når de ikke etter mange år klarer det i hjemmemarkedet blir jeg skeptisk til hva de kan få til ute.

Dette minner mere og mere om et annet biotek selskap jeg har vært borti tidligere.

Har ikke Hexvix refusjon i Norge?
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2019 kl 13:35 3511

Hva er det slags biotek selskap som du hele tiden refererer til?

Om jeg kjøper en pose med friske epler i butikken, kan jeg vel nyte dem selv om jeg var uheldig å smake på et som var halvråttent ifjor en gang.
Det var dette med å leve i tiden da.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
focuss
16.11.2019 kl 13:49 3493

Bravi
Enig i at det bør gjøres en bedre jobb i Norge. I Danmark har vi markedsandel på 70% og burde ikke vært mindre i Norge. Norge er imidlertid et lite marked så det spørs hvor mye ressurser de vil legge ned. Uansett, DS bør ta en gjennomgang av situasjonen i Norge for å finne ut av hvor flaskehalsene er. Foreløpig tror jeg ikke hans fokus har vært på Norge, forståelig nok.Forøvrig så er det ikke mitt inntrykk at sykehus/klinikker i USA er veldig opptatt av situasjonen i Norge. De er mer opptatt av resultatene og trenden i USA markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2019 kl 13:53 3487

Han mener Biotec Pharmacon hvor det for en del år tilbake (2013/14?) ble dannet en større aksjonærprotest som gikk i mot et oppkjøp på 30 eller 50 kr, husker ikke helt.
Etter denne aksjonen gikk aksjen ned til 3, og har vel aldri kommet over 5 igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.11.2019 kl 14:13 3463

Bravi
Du henviser til BLC og skriver følgende: "som er bedre enn de andre som finnes (blir det hevdet). "
Bare for å gjøre leserne oppmerksom på at dem som "hevder" at BLC er den beste metodemn er faktisk AUA. Ikke akkurat noen hvem som helst. (Dersom det er det bravi tror)
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2019 kl 15:13 3410

Takk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
bravi
16.11.2019 kl 16:18 3356

LM, når AuA er så sikker på at det er det beste som finnes burde kanskje noen fortelle det til Kreftforeninga i Norge og andre her også da. For alt jeg vet er de ikke klar over akkurat det.

AndyH, ja det er riktig som OK skriver det var Biotec Ph. jeg mente. De dannet en aksjonsgruppe mot oppkjøp under 50 kr. Erfaringen fra den gangen er at aksjonsgruppa var bare tull.
Biotec skulle også selge sitt produkt og tok ikke hensyn til hva norske helseautoriteter mente, det blåste de av og satset heller i UK og støttet seg på KOL's der. Det gikk ikke bra. Sammenligningen med Pho er slående når kreftforeningen sier de ikke har kjennskap til Hexvix.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
16.11.2019 kl 19:15 3236

Nå er der vel en viss forskjell på Biotec og PHO. Såvidt jeg vet hadde ikke Biotec gjort vitenskapelige forsøk som gjorde det mulig å få en FDA godkjennelse på sitt produkt, noe PHO har for Hexvix/Cysview.

Ja, du har sikkert rett i at PHO kan gjøre en vesentlig bedre jobb opp mot kreftforeninger både her og der. Men poenget mitt var at det er ikke PHO som hevder, eller noen andre uautorisewrete som hevder at BLC er det beste. Det er faktisk fagmiljøet i AUA som hevder dette gjennom å gi BLC Grade B mens WLC og NBI får Grade C. Og da blir det tøvete av deg å insinuere at det er miljøet på HO eller noe annet ufaglært miljø som finner på å hevde at BLC er det beste som finnes.

Men når man verken tror på ledelsen i PHO, på fagmiljøet i AUA eller FDA for den saks skyld, men liter mer på markedsaktørene på OSE, så sier det vel det meste om hvilke substans det er i påstandene som kommer fra den kanten.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2019 kl 19:23 3227

Hva er det du sier bravi, at kreftforeningen ikke har kjennskap til Hexvix?

"Sammenligningen med Pho er slående når kreftforeningen sier de ikke har kjennskap til Hexvix."

AndyHagen
I dag kl 13:07
325
De kunne selvsagt sagt noe om Hexvix i artikkelen, spesielt han som svarte fra kreftforeningen.
Her er forøvrig fra deres egen hjemmeside.

Undersøkelse og diagnose
cystoskopi
urincytologi
CT-urografi
CT
MR
Cystoskopi er en undersøkelse av blæren hvor det instilleres et farmasøytisk produkt. dette stoffet vil hjelpe legene til å se forandringer i blæreslimhinnen. Undersøkelsen betegnes som fotodynamisk diagnostikk (PDD).

https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelse-ved-kreft/cystoskopi/

https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/blarekreft/
Redigert i dag kl 13:08

https://oslo-universitetssykehus.no/nyhet/forbedret-metode-reduserer-lidelse-liggedogn-og-kostnader

Om Blålys-metoden
Blålys-metoden, også kalt fluorescens cystoskopi eller fotodynamisk diagnose (PDD), er tatt i bruk i nesten alle sykehus i Norge som gjør blæreoperasjoner
https://photocure.com/about/media/fact-sheet-norwegian/

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-hexvix-photocure-559798
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2019 kl 19:36 3204

Meget bra Andy!!

👍😁🤣😎
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
investinor
16.11.2019 kl 21:22 3113

"brukt av nesten alle norske sykehus"...ikke dårlig den setningen, jf lenke nr 3
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
bravi
16.11.2019 kl 22:07 3046

Legg merke til at opplysningen (uspesifikk) om at Hexvix brukes på de fleste norske sykehus kommer fra Photocure sin hjemmeside, ikke kreftforeningen. Selvfølgelig fint det, men det har ikke fått noen videre omtale, det er det som er poenget her. Det går ikke å bortsnakke at produktet har alt for liten omtale her i landet, det er for lite kjent. Det viser svaret jeg fikk på min henvendelse til kreftforeningen og forsåvidt også artikkelen på tv2.no i dag samtidig med tilnærmet null omtale i media. Hadde produktet vært litt omtalt og kjent ville kursen vært høyere. Det holder ikke at dette er kjent bare innen fb gruppen, på TI og litt her på forumet, ihvertfall ikke når det fremstilles så suverent med AuA anbefalinger og greier.
Redigert 21.01.2021 kl 00:50 Du må logge inn for å svare