Stakkars ENOVA

Gyrt
NEL 06.06.2018 kl 15:32 4837

De sliter med å redusere CO2 utslippene og vet ikke hva de skal bruke pengene på.
De vet at de må lage flere tusen ladestasjoner for elbiler og storparten av de som har lyst på elbil kan ikke få dette før 2025 fordi de har ikke anledning til å lade hjemme og dermed vil de ikke nå målene de har satt seg. Samtidig vil de vente å se om det kommer noen som har lyst på H2-bil. Men ja...vi venter med å la de få fylle H2 før vi ser hvor mange biler det blir. HVORDAN i HULESTE går det an??? Med mulighet til å kjøpe fuel-cell bil er problemet løst over natten hvis vi får H2-fylling på, la oss si halvparten av Shell-stasjonene. Alle som bor i blokk uten garasje/lademulighter kan med et trylleslag få kjøre CO2-vennlig. Var det ikke DET som var målet deres???

Takk og pris for at Norge er et så lite land at det betyr nærmest INGENTING for NEL. I stedet for stimulere til en ny kanskje verdensledende industri, stikker ENOVA hodet ned i sanden (les oljesanden). Hvem har ansvaret for dette? En mann som tidligere har jobbet i Oljedirektoratet..... Fytte grisen!

Redigert 06.06.2018 kl 16:09 Du må logge inn for å svare

Tesla S - flott at Bellona støtter opp om hydrogen, men du kan vel ikke hevde at Bellona er noen pådriver i media for dette?
Totalt fravær. Har kontaktet flere journalister, men svaret er alltid det samme - "det er ikke noe å skrive om enda...".
Her i Norge kommer ikke media til å bevege seg før Tyskland har sin infrastruktur på plass og bilene fra Mercedes og Audi begynner å rulle.
gunlove
07.06.2018 kl 11:49 2711

Ingen har ennå kommet med noe svar hvordan strøm kapasiteten da skal bygges ut i Asia og Afrika der de fleste av jordens befolkning bor. El folket bruker Norge som eksempel, el folket forstår ikke at Norge ikke styrer agendaen for hva som blir valgt El folket forstår ikke at Kina/USA er nøkkelen.

El folket forstår heller ikke at strøm nettet i vestlige land heller ikke er bygget ut for å tåle belastningen med at alt kjøretøy, fly, båter, tog, semi trailere, biler kun skal bruke batteri. Kostnad kan ikke brukes som eneste argument for at kun batteri skal brukes. Utviklingen går alltid videre.
rockpus
07.06.2018 kl 10:46 2784

Det er nok forventninger til en batterirevolusjon som er årsaken til den lunkne holdningen til hydrogen.
Blir fremtidens batterier så bra som vi nå ser konturene av, vil markedet for hydrogen bli svært lite.
abroker
07.06.2018 kl 09:59 2913

Hydrogen blir alt for dyrt sammenlignet med El-bil og nye batteri typer > x2?

En god lenke. Takk.
Batteri-elektrisk både med og uten hydrogen som rekkevidde/tyngdeforlenger innen transport kommer. Det er vel ganske klart.
Det er teknologier som utfyller hverandre i dette skiftet fra oljeforbrenning

Belona er faktisk sponsor til https://www.hydrogen.no. Slutt med dette tullet deres at Bellona kun liker EL biler.

Som flere har vært inne på her er fremtiden EL/Hydrogen OG 100% ELdrift men myndighetene må dytte på.
Hvis ingen fyllestasjoner blir det dårlig med Hydrogenbiler. Det er rimelig opplagt. Som vanlig sover myndighetene i Norge.

Redigert 07.06.2018 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
gunlove
06.06.2018 kl 22:02 3609

Jeg forstår bare ikke hvordan såkalte miljøforkjempere i Norge tenker. Stort fokus på biodrivstoff som, jeg antar, de fleste andre vet aldri kan drives i stor skala produksjon uten å mer eller mindre hogge ned alt av skog og bruke alt av dyrket mark til å plante raps. Skal vi fokusere på miljø så er det vanskelig å komme utenom hydrogen. Trine Skei Grande med flere er fortsatt svært opptatt av at biodrivstoff skal blandes ut i diesel og bensin for å redusere utslipp. De fleste vet at dette ikke kan gjennomføres i noen grad som monner, men politikere som TGS fortsetter å messe om biodrivstoff. Slike som TGS kan bare ikke endre syn når de har bestemt seg for noe selv om oppdatert info har vært tilgjengelig i årevis.

"Vil vel ikke overraske noen om et kinesisk selskap kjøper opp Nel".

Norge som nasjon kunne kjøpt opp NEL. Det hadde vært riktigere.
Verden skal bli elektrisk innen transport, og batteri alene greier ikke dette. Og hydrogen har i tillegg mange andre industri-fordeler.
Så en pris på 10 ,- pr, NEL aksje er latterlig lavt.

Veldig klar og sterk artikkel fra sjefsøkonom i Equinor. https://www.dn.no/nyheter/2018/06/06/2046/Energi/equinor-tegner-dystert-klimabilde
Her må det satses også på Hydrogen !!!
gunlove
06.06.2018 kl 21:31 3756

Vil vel ikke overraske noen om et kinesisk selskap kjøper opp Nel, får da enerett på alt som er utviklet av Nel/Proton. Norge står og ser på at utviklingen drar ifra oss uten å knapt løfte en finger. Vi gjør en giga tabbe hvis dette skjer. Legges det inn bud på Nel nå tipper jeg majoritet ville akseptert et bud mellom 8-10 kr, Kina ville da fått et selskap som er verdensledende på hydrogen og vil pushe ytterligere på for å implementere hydrogen i transportsektoren og det til en kostnad som egentlig er helt latterlig lav ift potensiale dette kan bli.
06.06.2018 kl 20:56 3890

Nå gir vi gass,

Der traff du nok spikeren på hodet, det er mafia, kjøpt og betalt.

"Men det er nok også en sterk lobby ( bl.a Bellona og Tesla-nettverket) som ivrer for kun batteri-elektrisk, og ser hydrogen som den store stygge ".
Redigert 06.06.2018 kl 20:56 Du må logge inn for å svare

Det kan virke som om media, og politikere, trenger voksenopplæring.
Hvis man tar miljøpolitikk og transport-forurensning på alvor, kommer man ikke utenom hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger.
Miljøpolitikk skal være noe annet et symbolpolitikk.

Som NEL /Løkke sa i et intervju; folk trenger voksenopplæring i hydrogen-el.
Men det er nok også en sterk lobby ( bl.a Bellona og Tesla-nettverket) som ivrer for kun batteri-elektrisk, og ser hydrogen som den store stygge .
Med hydrogen ville man sluppet over-oppgradering av nettverket vårt, og "smart"-målere. Og ALLE kunne kjøre elektrisk og forurensningsfritt. ( Og eventuelt lade hjemme uten rekkevidde/lade-angst.)
Til en stasjonsoppbygging-pris, gjennom hele landet, til en lavere enn prisen på CO2-fangst og lagring.
Redigert 06.06.2018 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
Stubben
06.06.2018 kl 20:44 3965

Ja, det lurer jeg også på. Ikke et ord i media om at vi også vil få Hydrogen som et meget godt alternativ.
06.06.2018 kl 20:13 4055

Og når en leser dette i tillegg blir en jo direkte forbanna og kvalm.
Hvorfor nevnes sjelden eller aldri hydrogen i dette landet?

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/06/195403102/naf-ting-gjor-mange-dropper-elbil

Nå ha jo Enova besluttet å støtte også mindre hydrogenstasjoner. Det skal de ha.
Og NEL sine stasjoner kan jo lett oppskaleres ved å føye til en container til.
Men det er en vanskelig høna/eggene -problematik dette her.
Skjønt Norge, som nasjon burde bygge ut hydrogen-stasjoner gjennom landet, og sponse utgiftene et par år. Så kommer nok hydrogenbilene, - og betaler stasjonene med hydrogen-prising. Når folk skjønner at de kan lade hjemme for småkjøring, og fylle ute for dieselpris med hydrogen, vil hybrid med batteri-bensin gå ut på dato.
Vinnerne er oss alle, med mindre forurensning og enklere bilhold. - Og med samme kjøre/fyllemønster som i dag, for noen ( 60 % ?). Alle kommer til å bli med. Noen med kun batteri, resten med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger.
Redigert 06.06.2018 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
06.06.2018 kl 17:21 4440

Bare vi sorterer papiret vårt, så er de fornøyd.

Staten Norge er faktisk værst i Verden når det kommer til forurensing. Dette må snu raskt. Det er skremmende hvor mye en gjennomsnittshusholdning slipper ut iløpet av 1 år. Man reiser mer en før, 2 -4 kjøretøy, velferden går oppover men luftkvaliteten går drastisk nedover.