Dette bestemmer om REC skal opp eller ned

Finansavisen
REC 14.11.2019 kl 10:42 11576

300 millioner dollar for Butte? Da er ikke REC verdt mer enn maksimalt 475 millioner kroner, ifølge Sparebank 1 Markets.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2019/11/14/7472336/hermanrud-and-amp-co-om-rec-far-forventet-pris-for-butte-bor-aksjen-halvere-seg
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
15.11.2019 kl 07:19 4877

Er det noen som faktisk har lest artikkelen og gjort noen refleksjoner av hva som er skrevet? Minner om hva som er sagt tidligere vedrørende silangass produskjon, prisen på dette produktet og hva bruk av gassen til poly resulterer i. Kanskje en ide å tenke over hva som står her:

"REC og Youser Group har gjennom en joint venture etablert et superanlegg i Kina for produksjon av silangass – Yulin. Initielt skulle REC eie 50 prosent av anlegget, men på grunn av pengemangel er ikke eierandelen større enn 15 prosent. SpareBank 1 Markets tror de økonomiske incentivene for å øke produksjonen, og dermed sende prisen på silangass ned, er for store til at Yulin vil holde tilbake. Kapasiteten på anlegget er 22.000 tonn, i året – 5x etterspørselen i markedet.

For regnestykket, ifølge Sparebank 1 Markets, er ikke særlig vanskelig. For å produsere én kilo silisium, så trenger man 1,3 kilo silangass. 1,3 kilo silangass kan selges for 26 dollar i markedet, mens konvertert til silisium er salgsprisen 7,53 dollar per kilo. Det vil være imponerende styreromsakrobatikk om Recs representant i Yulin-JVen greier å overbevise de resterende styremedlemmene om å holde tilbake på silangassproduksjonen."

Ja, jeg vet at selskapet sa noe om dette på 3Q19-presentasjonen, men SB1M har et poeng man ikke helt bør overse.
rukmini
15.11.2019 kl 08:01 4868

De har vel misset de fleste poeng.. Men om man er kun negativ og ikke ønsker å se noe annet enn nedside (av ulike grunner) som du og SB1M, så er det vel det man ser.

Hva om de bruker penger fra Butte til å kjøpe 49% av JV? Er da silangass til 26 dollar negativt? Og de har dette pluss er gjeldfrie og fortsatt diskuterer batterimuligheter ved ML? Eller ikke selger Butte, JV begynner å produsere med ett lite overskudd og de får en batteripartner ved ML? Hva er da REC verdt?
Redigert 15.11.2019 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 08:33 4824

Du har helt rett rukmini. Analytikerne maler fanden på veggen med balanserte analyser. Dette er svært uproffesjonelt men høyere er ikke - enten det faglige nivået eller det etiske nivået (skjult agenda), eller som jeg frykter - begge deler.

Det er helt riktig å påpeke at kinesisk monopolisering av verdikjeden ved hjelp av subsidier er et problem. Glem da ikke et land som subsidierer sin eksport skjenker utlandet skattebetalernes, så økonomisk bærekraftig er dette ikke. Dette har bl.a. ført til et polymarked i ubalanse og priser hvor ingen har kostndsdekning ten subsidier. Jeg mener imidlertid urealistisk å tenke seg at det ikke kommer en avtale, spørsmålet er når og hva innholdet blir.

At tonen mellom USA og Kina nå tilspisses ser jeg som positivt. Dette noe man ofte ser i sluttfasen ved forhandlinger. De er nok svært nær. At DN bruker overskrifter som at handelskrigen kan vare i enda 20 år, er et slags sitatjuks fra Jack Ma.
Redigert 15.11.2019 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.11.2019 kl 09:15 4777

Safari,

Legger igjen merke til at du overser alle kommentarer. Kan du ikke isteden kommentere poengene mine? Har du noen formening om de? Dette er et diskusjonsforum. Trodde vi alle var ute etter å finne ut mest mulig. Vi har alle lest artikkelen. Da virker det relativt dumt å bare lime inn den gang på gang uten å faktisk diskutere saken.
Slettet bruker
15.11.2019 kl 09:24 4888

Analysen til sparebanen legger til grunn en pris på 7,53 USD per klo silisium. Dette er fra hva jeg ser gjennomsnittsprisen siste uke fra PV Insights for 9N/9N+. Er det ikke slik at ML kan produsere enda renere? Uansett, det skal jo ikke store prisøkninger før ML ville ha full kostnadsdekning ved full produksjon, gitt full tilgang uten toll.
Redigert 15.11.2019 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
kongkveite
15.11.2019 kl 09:25 4879

Hva hvis de også selger sine 15 % + opsjonen på Yulin ?
questi
15.11.2019 kl 09:46 4832

Det er ikke så enkelt som at silan blir til silisium.

Prosesskjemien er slik at man fra rå-silisium fra levert fra gruvene, tilsetter ulike kjemikalier i flere steg og får en mengde forskjellige stoffer.
Man får ikke bare silan av én type eller polysilisium av én kvalitet.

Eksempel:
Hvis prosessen 4 HSiCl3 → SiH4 + 3 SiCl4 brukes.. så er det umulig å bare få SiH4 selv om markedet trenger kun SiH4.. En produsent er nødt til å lage 3 ganger så mye SiCl4 for hver SiH4 mengde denne produserer. Og du kan ikke bare slippe SiCl4 ut i lufta eller grave det ned i bakken. Du er nødt til å selge det eller prosessere det videre til andre stoffer (feks polysilisium).

Slik er det med REC også. Både Yulin, MosesLake, Butte og alle andre prosessindustrier. De ulike typer silan gasser kan du se på som et slags bi-resultat fra polysilisum produksjonen, selv om det også er inngangstoffet (dette skyldes sirkulære prosesser for å øke renheten). Slik Yulin er rigget opp så produserer det polysilisum OG silan (med noe slingsringsmonn), du kan ikke BARE få silan.

Det er fysisk umulig for Yulin å lage en bestemt type silan, uten også å samtidig lage polysilisium (og forbruke noe av ulike andre typer silaner).
Redigert 15.11.2019 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
rukmini
15.11.2019 kl 09:59 4797

Vi vet ihvertfall med med det siste utspillet fra SB1M hvem som står bak kontoen hos Blackrock/representerer de som står bak kontoen hos Blackrock.

Det er synd at man ikke har kvaler med å forsøke å ødelegge ett selskap for kortsiktig profitt. Det er og synd at finansavisen ikke har mer integritet/kunnskap og stiller spørsmål ved slike utspill.

REC er verdt 5 NOK ved salg av Butte for 400m USD? Og så nevner man ikke verdi av 15% av JV eller patenter/teknologi..
Balder
15.11.2019 kl 10:23 4755

Dette er noe av det drøyeste som er skrevet av et meglerhus. De er enige i og regner med at Butte blir solgt. Samtidig hevder de at markedet vil flomme over av Silan gass. Hvem er interessert i å betale 300+ mill dollar for et selskap hvor marginene vil bli radert bort i løpet av kort tid?

Mye tyder på at salg nærmer seg og Hermandrud måtte på banen for å forsøke å få kursen enda mer ned for inndekning før gode nyheter kommer!

Neste uke?

Selges Butte er det et kanon kjøpssignal og tørketiden i REC er OVER!

questi
15.11.2019 kl 10:24 4750

Jeg tror det snart kommer en melding om at REC HAR solgt.. og for HVOR MYE!!! :DDD
Redigert 15.11.2019 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 10:41 4712

....og er virkelig ledelsen og styret i REC så dum at de selger Butte bare for å oppnå at selskapsverdiene halveres? Dersom regnestykket er så enkelt i følge sparebanken, hvorfor evner ikke REC selv å regne ut det samme? Det er vel en grunn til at noen blir "analytikere" og ikke ledere i selskaper.
Noe skurrer noe fryktlig her.
kongkveite
15.11.2019 kl 10:49 4691

Hermanngutten har neppe fått med seg Q3 pres IG da spesielt delen ang Butte..dette er ikke copy-paste..
questi
15.11.2019 kl 10:56 4673

Ja.. eneste muligheten for short å vinne er likviditetkrise i REC en gang i 2020 (siden på lang sikt vil både polypriser stige og handelskrigsproblemer falle bort), men som REC nå løser til overmonn med å selge Butte.

Derfor de er så hyppe på disse REC fra alle kanter før markedet kjenner at REC er blitt GJELDSFRI !

En gjeldsfri REC 'håver inn'/slipper å betale de 11% renter fra sitt bond.. :D
Det er ikke engang nødvendig å selge hele Butte for REC å betale ned hele lånet sitt heller.
Hvis REC har vært flink har de klart å selge slik at de både har nedbetalt lån OG sikret en viss inntekt (beholdt det som de vet er mest lønnsomt i Butte) fremover!!!
Redigert 15.11.2019 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Bob Macahan
15.11.2019 kl 12:54 4564

Daqo pushes poly production cost below $7/kg. https://www.pv-magazine.com/2019/11/14/daqo-pushes-poly-production-cost-below-7-kg/
Tittade lite på deras hemsida för att förstå tekniken de använder. De påstår att deras modifierade siemens process är mycket energisnål. Frågan är om de kan producera för under $7/kg utan stöd från kinesiska staten. Billig el och fördelaktigt finansiering förutsätter jag att de har tillgång till. Men man ska vara medveten om att det finns profucenter som även på en helt öppen marknad kan konkurrera med REC på low cost.
Slettet bruker
15.11.2019 kl 13:09 4536

Så lenge det er konkurranse på like villkår er det jo bare flott. Klarer Daqo å produsere til denne kostanden eller sågar lavere bør det ikke være umulig for REC heller. Det betyr kronargumentene i "analysen" til sparebanken slår sprekker. REC vet hva de gjør.

Hvorfor i all verden lages det ikke et intervju med REC der de utfordres på sin businessplan?
dno corelli
15.11.2019 kl 13:47 4476

Hva tror dere hr kostnadene er ifm av lønn der nede? Halve summen av usa, kan jeg tenke meg. Samt alt annet er halv kostnad, strøm etc... subsidiert og hele pakka. Da får du fort lave prod kostnader på kg poly.. det er ikke lett å få til i vesten.
Slettet bruker
15.11.2019 kl 14:05 4432

I et oppdatert intervju sier Kudlow:
Kudlow told the audience he had just come from a meeting of the top Trump administration trade officials and was more optimistic.
“It’s not done yet, but there has been very good progress and the talks have been very constructive,” he told the event.
He also opened the door to the possibility that Trump and Chinese President Xi Jinping would not need to meet in person to clinch a deal.

Trump-administrasjonen har investert så mye i dette at det kan ikke være tale om noe annet enn at den "oransje" narsissisten snart melder om at man er klar med en avtale. Å selge seg ut i dag er risky. Blir det deal er nok poly med. Ok, det var min kvalifiserte haussing som kanskje er veldig nær sannheten.
MorganKane
15.11.2019 kl 14:54 4373

Ja,

Yulin ligger godt under 6 usd/kg med like god kvalitet. Minst. Med samme asp så gir det minst 3 usd/kg. Bra.

Videre, med en oppgradering av ML, og ved markedstilgang til Kina, vil ML også ha lignende asp. Og prod kostnad på godt under 8. Jeg vil tippe rundt 7 usd/kg. Så med tilgang til Kina og en engangsinvistering på 50 mill usd så går ML fra 15 mill usd minus per år til 22-44 mill usd pluss hvert år. Meget bra. Det sier litt om potensialet (guidingen til daqo viser meget sterk vekst i etterspørselen i 2020 og utover, noe som igjen tilsier det at fortjenesten til rec raskt kan både, dobles, tredobles og firedobles).
MorganKane
15.11.2019 kl 15:46 4296

Sjekk semiconductor indexene over dammen. Rett i taket. Say no more. God helg👍
Celsius
15.11.2019 kl 19:35 4068

Forundrer meg ikke om Hermanrudfyren enten var short med sikte på gjenkjøp, eller nå tvert har inntatt kjøpsposisjon.

Dette er LITE GODT, både fra SB1M og Trådstarter.

Nivået hva gjelder dagens kurs er uansett å regne som Rec Bottom.
Sa2ri
15.11.2019 kl 19:42 4050

Takker for et saklig og godt innlegg :-) Det bedriftsøkonomiske aspektet er vel det SB1M mener er det viktigste i denne sammenhengen, og at REC sin svært begrensede eierandel ikke gir dem muligheten til å "diktere" hvordan dette skal løses. Man kan være enig eller uenig i dette, men poenget er vel at det som bestemmes i styrerommet til JV i Yulin ikke nødvendigvis er til fordel for REC og Butte.
Sa2ri
15.11.2019 kl 19:51 4032

@MuggenKanne (aka AntonBerg mv):

Jeg har diskutert REC i mange år og dersom du har interesse av hva jeg har ment og/eller mener, er det bare å søke i arkivet. Det som forfektes på forumet p.t. er (i det alt vesentligste) såkalte "one-liners" og innlegg uten innhold. Du mener åpenbart at du kommer med "fasit" og mener jeg skal diskutere dine innlegg. Jeg forbeholder meg retten til å kommentere på de innleggene jeg mener er interessante og fra debattanter som det er verdt å diskutere med. Når det er sagt, du kom med følgende kommentar:

"Sjekk semiconductor indexene over dammen. Rett i taket."

Dette er veldig bra for NOD, så gjenstår det å se hvor bra det kan bli/er for REC.
Celsius
15.11.2019 kl 21:22 3911

Sa2ri.

Det er bedre med 1 god one-liner enn 100 dårlige repeat-liners.

Med en begrenset dose vrang vilje tar selv du poenget.

MK bidrar meget opplysende og konstruktivt.

Det å likestille MK med Anton Berg er like lite skjønnsomt som innholdet i innlegga fra deg og Herman....
kongkveite
15.11.2019 kl 21:48 3876

Og hva sa Kurt’en på Q3? Er ikke bare bare å kjøre på og utvikle Silan gass.. ReC e tech leader Og hadde vært kost leder og på alle området om ikke gulingene hadde maniPULert Og subsidiert egen industri . Jævla møkka land ! På tide å stå imot før all industri er underlagt Kina ! Våkn opp for faen !
Sa2ri
15.11.2019 kl 21:51 3872

Du får mene hva du vil, og jeg er ikke uenig med deg i at «1 god one-liner enn 100 dårlige repeat-liners.». Resten derimot er vi nok ikke helt enige om. Ønsker deg (og alle andre) en riktig god helg!
Celsius
15.11.2019 kl 21:58 3856

Så møtes vi på halvveien her, Sa2ri....

Og god helg til deg og.

Men, notabene:
Jeg forestiller meg at MK ikke trenger meg som forsvarer, men kan likevel ikke la være å reagere på din identifisering av sindige MK mot avsindige AB.
Redigert 15.11.2019 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.11.2019 kl 22:03 3836

Haha,

Safari,du fremstår som lettere tilbakestående. Bare det at du fortsatt tror at det er noen sammenheng mellom meg og AB bekrefter dette. Men helt seriøst. Du har jo selv etterlyst diskusjon tidligere. Men som en grunnleggende regel siterer du så og si kun andre. Og fremstår som en fyr som tror han er smartere enn han er. Punktum. Nok en gang bekrefter du at du ikke er interessert i å diskutere. Sannsynligvis fordi du egentlig ikke har peiling. Du er kun interessert å spre rykter og frykt rett etter at du selv har tatt posisjon enten den ene eller andre veien. Det er bare å ønske god jul.
Redigert 15.11.2019 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.11.2019 kl 22:28 3787

ATH over hele linja i USA i kveld på optimisme om at en avtale snart signeres. Semiconducters til himmels. REC ligger i stabilt sideleie på støttenivået og ble handlet på mikrovolum i dag. Vi ble nok påvirket av at OSE var kraftig ned. Faktisk den eneste europeiske børsen i minus. Oljeprisen bygset oppover med de amerikanske børsene i kveld, men oppgangen kom etter at OSE hadde stengt. Ligger an til rekyl for OSE på mandag, og da er det vel rimelig å tro at også REC sparker fra på støttenivået og kommer seg litt lenger oppover på 3-tallet ihvertfall. God helg til alle tålmodige :)
Slettet bruker
15.11.2019 kl 22:36 3772

Sa2ri hvorfor skriver du ikke hva selskapet sier selv bortsett fra en liten notis om at selskapet nevner dette i Q3 ? Men hva Meyer mener hyller du i alt du skriver og utdyper hans ord så godt du kan.

Hvorfor setter du ikke et eneste spørsmål om hans tolkninger og ikke kom å si at du er enige i alt ypperstepresten din sier for så dum er du ikke.
Du er extremt opptattat av å formidle alt negativt om selskapet og sier de ljuger og bløffer innpakket i dine pene ord.
Meyer hyller du som din Gud og Jar ingen spørsmål og svelger alt han sier . Si meg tror du folk her inne er dumme?



Sa2ri skriver:
Ja, jeg vet at selskapet sa noe om dette på 3Q19-presentasjonen, men SB1M har et poeng man ikke helt bør overse.

nemi's
15.11.2019 kl 22:40 3757

Det er ikke så jævla interessant å dra diskusjonen om Butte med semi polysil og silangass når Tore Tafatt nettopp har sagt 1) Butte driver ikke core business, 2) REC har ikke midler til å foreta videre investeringer i anlegget.

Nå er det salgsprisen og innretningen på kompensasjonen til obligasjonseierne dere bør være opptatte av. Og så klart trenger REC også en gunstig avtale om kjøp av silangass fra Butte til FBR-produksjonen i ML. Viktig for REC med lav pris på silangass, altså....

Husk at korrigert for to emisjoner siden Tafatt til over i 2014, har kursen falt fra 450 øre til 25 øre. Her sitter dere og jatter om kurs på 20-30 kr litt inn i neste tiår, og på ramme alvor. 20-30 kr opp høres mye ut for oss som står på utsiden... mens detså klart er helt, helt urimelig å forstå at Hermanrud ser den enda ei lita krone til ned...

AB, Rasch-Olsen, Meyer, Bertheussen. Har gitt opp. Men dere har full fest.

For en gjeng dere er. Kjøp en Peppe pizza til lørdagskosen i morgen. Spiser dere bedre, lever dere enda bedre. JUM også. Og han trenger virkelig pengene deres.

Det har forresten vært stille fra Grove siden Q3. Han trodde virkelig på silangass og batterier.
Redigert 15.11.2019 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Celsius
15.11.2019 kl 22:54 3725


Da jeg var barn, tenkte jeg som et barn, talte jeg som et barn, dømte jeg som et barn. Nå er jeg mann.

Du nemesis, forblir alltid et infantilt barn.

Det eneste du fikk i barnedåpen var et speil, som du gjennom livet kun bruker i retrospekt.

Rett synet mot framtiden. Det er den retning vår livsform beveger seg.
Slettet bruker
15.11.2019 kl 23:01 3707

Sliter du med og få noen til å selge aksjer Nemi siden du kommer med det samme oppgulpet om og om igjen. Irriterer det deg at aksjen står stille siden du daglig bombaderer med innleg om muppetshow, tafatt osv osv.
questi
16.11.2019 kl 10:00 3424

Det at Butte ikke 'driver med core business' er bare svak argumentasjon overfor aksjonærer for å selge inn Butte-salget. Det at Butte-sjefen ble med denne gangen var delvis motivert av hans ønske om å forsatt være en del av REC og beholde status quo... Det er tross alt urettferdig at hans avdeling som har levert bra gjennom årene plutselig blir den som skal bli solgt til ny eier og sannsynligvis deretter måtte gjennomgå noen brysomme omstillinger. Den egentlige argumentasjon for salget av Butte er at MosesLake har en for stor verdi til at hovedaksjonær Jens Ulltveit Moe bare kan kaste den bort, gitt at markedssituasjonen er blitt normal (noe som vil skje innen 2022).

Mellom 2 valg:
1. Å beholde Butte & kaste bort MosesLake vs
2. Selge Butte & beholde MosesLake for senere bruk/salg,
så er det faktisk mest lønnsomt for JUM og oss aksjonærer å utføre 2.

To andre mindre sannsynlige alternativer er også mulig:
3a. Å beholde Butte & beholde MosesLake med en større rettet emisjon mot JUM.
Denne større emisjonen vil da gi REC nok penger til å drifte MosesLake i 2 år. Den som ville da ha stått for pengene vil være JUM, sannsynligvis uten partnere.. JUM er ikke så fan av denne løsningen, og han tar denne kun dersom budene på Butte er for lave.
3b. Å beholde Butte & beholde MosesLake med en mindre rettet emisjon mot JUM.
Den mindre emisjonen vil da gi akkurat nok penger til å tilsfredstille finasielle forpliktelser, inntil inntjeningen ved Butte igjen viser et klart oppsving sammen med semi-markedet. Den som jeg gjetter er mindre fan av denne løsningen er May.. som ønsker solide sikkerhetsmarginer og oversiktlige finsiell situasjon i lang tid fremover.

-------------

Konklusjonen er altså at JUM vil jobbe hardt for å få best mulig pris for Butte, ellers så MÅ han til pers med en større eller mindre sum.
Vi andre trenger bare å henge med på lasset og følger med på hvordan han vil klare å berge verdiene som han har lagt inn i REC.






Redigert 16.11.2019 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Celsius
16.11.2019 kl 10:39 3394

Questi

Jeg tror din analyse av de aktuelle fremtidsvalg treffer Bulls Eye.

Mine tanker har på overtid gjennom høsten gått i retning av alternativ 3 B i ditt oppsett.

Jeg har aldri vært i tvil om at "stebarnet" Moses L. ( og om enda litt lengre tid fram også JV China ) i bunn og grunn blir RECs store pengemaskiner. ML og JVopsjon 49% - med alle deres patenterte teknologi som aldri må "havne i fiendens hender" - må for enhver pris sikres eksistensberettigelse gjennom de 2 - 3 nærmeste år hvor vi da er kommet godt over kneika.

Jeg forestiller meg at JUM og TT tenker likedann.

Men å selge Butte nå vil jeg tro er ytterste nødløsning og som manifesterer en usikker utvikling med risiko for avvikling/oppløsning med nedleggelse og aksjonærutdeling, men som kanskje er bedre ENN om JUM gis mulighet for ekstremutvanning av småaksjonærene ved en STOR RETTET EMI.

Baisserprat om Fare for KONKURS I REC levner jeg aldri en tanke.

Vi får håpe JUM atter en gang går inn med en passe mengde penger inntil ALLE de 3 fabrikker produserer for fullt FØR 2023.

Edit:

1.
Jeg oppfatter dessuten JUMs passivitet knyttet til shortpresset som en VILLET HANDLING FRA JUMS SIDE.
Jeg tror JUM ser sitt snitt til å agere med kapitalinnsprøytning når som helst nå - i lys av ATL og tidens fordring.

2.
Allerede NÅ er det trolig et HELT ÅPENT SPØRSMÅL om REC kommer bedre ut av det ved FULLPRODUKSJON OG SALG FRA ML på dagens latterlige kostnivå USD 7,5/Kg ordinærkvalitet Polysil enn dagens warm-stack som koster en god del millioner kroner hvert kvartal.
En beskjeden prisoppgang på Polysil til +USD 8,0/Kg og fullproduksjon i ML ville bidratt til sorte tall for også denne fabrikken ( ettersom vedlikeholdskostnaden ved dagens 0-produksjon da elimineres ).
Polysilprodusenter flest blør og dør ved Polysilpriser UNDER USD 10/Kg, mens REC ML på et slikt nivå i steden ville gi god butikk. Det hele er bare et spørsmål om kort tid hvor også ML gir de sorte tall, men markedstilgangen til Kina må da åpnes.
Redigert 16.11.2019 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.11.2019 kl 10:54 3371

Safari,

Jeg ler så jeg griner. Hvorfor ikke kommentere hva quest sier om de ulike prosessene isteden? Hva SB1M mener er åpenbart for alle. Si det gjerne gjerne en gang til hvis det får deg til å føle deg smart, men det tilfører diskusjonenen intet! Poenget er at det er fremført en rekke kritiske innlegg fra både meg, questi og andre (til og med av rec selv) om det i det hele tatt er en smart løsning av styret til Yulin å endre strategi/salg/produksjon. Og bare for å komme deg i forkjøpet: ja, vi er klar over at sbm1 tilsynelatende mener det. Dette uten at de tilsynelatende legger frem noen som helst argumentasjon utover at dagens pris (for et svært begrenset marked) for siliangass er høyere enn dagens pris (et enormt marked) for polysil. Men har du en eneste tanke i hodet om dette selv? Har du klart å prosessere noen av de kritiske innleggene her på forumet og smart nok til å tilføre diskusjonen noe som helst. Gjerne argumenter som får mine egne til å se dumme ut. Jeg tviler...
Redigert 16.11.2019 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.11.2019 kl 12:15 3275

God analyse og vi tenker helt likt. Overrasker meg at markedet ikke har fått øynene opp for dette. Store innsidekjøp er noe av det sikreste kjøpssignalet man kan få. Dette er et minst like sterkt kjøpssignal som et innsidekjøp. Her har vi en styreleder og hovedaksjonær som er villig til å satse sin store eierandel på at ML, som markedet priser til negativ verdi, er mye mer verdt enn å beholde en fabrikk som har en ebitda-margin på 70%. Det er også bare et halvt år siden JUM garanterte for en emisjon som endte på 6,70. Emisjonen var oversubscribed til en kurs som var mye høyere enn skeptikerne forventet. At JUM likevel valgte å ta hele sin andel viser at han mente 6,70 var en god pris. De langsiktige utsiktene ser ikke dårligere ut nå enn da. Markedet sier indirekte at JUM er en idiot som kaster milliarder ut vinduet. Jeg har tenkt å følge JUM, og kommer til å være i pluss lenge før ham, til tross for at jeg begynte å kjøpe på mye høyere nivå enn ham.
Redigert 16.11.2019 kl 12:23 Du må logge inn for å svare