Forumet nevnt i Faktisk.no ang. Greta

Fluefiskeren
14.11.2019 kl 12:56 2720

Og det er ikke positivt.

«Spår hun jordens undergang om 10 år?
Det svenske høyreradikale nettstedet Fria Tider skrev i juni at Thunberg advarer mot sivilisasjonens undergang.
I Norge ble dette plukket opp av det alternative nyhetsnettstedet Resett, som skrev artikkelen «Greta Thunberg: Verden går under om ca. 10 år».
Et mem der den samme påstanden tillegges Thunberg er blant annet spredd i diskusjonsforumet til Finansavisen og på Kvinneguiden . Men hva sa Thunberg egentlig på møtet som svenske Fria Tider viser til?
På konferansen Brilliant Minds 2019 kom Thunberg med følgende uttalelse :
– Rundt 2030 vil vi være i en situasjon hvor vi antakelig har skapt en ukontrollerbar irreversibel kjedereaksjon som mest sannsynlig vil føre til slutten på vår sivilisasjon, slik vi kjenner den.
Videre sier hun at dette vil skje, med mindre de industrialiserte landene gjør store endringer, blant annet ved å halvere CO₂-utslippene.
Thunberg spår altså ikke verdens undergang om ti år, slik Resett påstår. Det hun sier er at det i 2030 vil være for sent å begrense klimaendringene dersom vi ikke allerede har gjennomført store endringer. At drastiske kutt må gjennomføres før 2030, er ikke det samme som å si at verden går under om ti år.»


Forumet her altså viderebrakt feilaktige påstander fra bl. a. Resett på en slik ufordragelig måte at de har blitt lagt merke til. Undersøkelsene til Faktisk. no i imøtegår forøvrig de aller fleste påstandene som har blitt rettet mot henne i den hensikt å diskreditere henne.

Noe å tenke på for noen og enhver her? Kanskje på tide å gå litt i seg selv?

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2019/10/01/7214983/pastandene-som-spres-om-greta-thunberg-skulk-soros-og-utnyttelse



Slettet bruker
14.11.2019 kl 12:58 1397

Tipper ingen lar seg påvirke av dette, desverre må man kanskje si.
Slettet bruker
14.11.2019 kl 13:09 1488

Jeg synes det blir helt feil å kalle Resett for «det alternative nyhetsnettstedet» når msm og faktisk.no ikke er et alternativ engang for oss fritenkere som ønsker ekte uforvrengte nyheter uten masse kommunistpropaganda.

Når det er sagt så er faktasjekkingen det typiske knotpirket de pleier å levere når ideologiske motstandere skal motbevises. Som om det liksom spiller noen stor rolle nøyaktig hva hun sa.
Fluefiskeren
14.11.2019 kl 13:43 1472

Kommunisme, kommunisme, kommunisme.

Du virker helt besatt .777. !

Her har dere drevet et råkjør som mangler sidestykke i lang tid mot en ung jente.
Slettet bruker
14.11.2019 kl 13:48 1464

Ja kommunisme. Klimavrøvlet er bare en slu taktikk for å få folk til å gi fra seg ennå mer frihet til den totalitære staten. Dere er gjennomskuet for lengst. Grønne utvendig og blodrøde innvendig.

Jeg har forresten ikke drevet noe råkjør mot henne, kan ikke huske å ha kommentert noe særlig rundt henne.

PS: jeg forstår at hun ikke forstår hva denne grønne totalitære bevegelsen egentlig står for, så jeg skylder ikke på henne, hun er kun et verktøy for dem.
Redigert 14.11.2019 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
tor_berg
14.11.2019 kl 14:38 1444

Noe å tenke på??? En undersøkelse fra faktisk.no en av de største fiaskoene i nyere norsk mediehistorie.
Tulleundersøkelser som forhåndskonkluderer med at meningene til folk er feil.

Selv mener jeg at større og bedre veier vil gi kortere kjøretid.
Faktisk.no mener jeg tar feil fordi en undersøkelse av trafikkøkonomisk instututt (TØI) sier at bedre veier gir mer trafikk som gir mere køer og lengre kjøretid.
Selv har jeg både kjørt på svingete grusveier og rette motorveien, jeg mener at jeg kom raskere frem på motorveien.
Faktisk.no mener jeg tar feil fordi en undersøkelse av trafikkøkonomisk instututt (TØI) sier at bedre veier gir mer trafikk som gir mere køer og lengre kjøretid.
Jeg mener at tøi ikke kan stoles på da hele organisasjonen er en anti-vei organisasjon.
Faktisk.no mener jeg tar feil fordi en undersøkelse av trafikkøkonomisk instututt (TØI) sier at bedre veier gir mer trafikk som gir mere køer og lengre kjøretid.

Faktisk.no er en fiasko fordi
1. de ikke klarer å skille mellom meninger og fakta, jeg mener at bedre veier gir kortere kjøretid, det er min mening, ikke fakta, jeg har selvfølgelig en grunn til å tro det. Om jeg mener at blå er den fineste fargen er ikke det feil fordi en eller annnen rapport sier at rød er finest, en mening er en mening ikke en fakta.
2. de klarer ikke å skille mellom bestillingsrapporter og fakta, den rapporten fra tøi er bare et bestillingsverk bestilt av de som er mot alt av veier. Om LO, Ap, NHO, laksebaronene, boligbyggere osv bestiller en rapport som sier at deres mening er riktig så gjør det ikke deres mening riktig og min feil.


Om frøken Thunberg sier: "skapt en ukontrollerbar irreversibel kjedereaksjon som mest sannsynlig vil føre til slutten på vår sivilisasjon" kan jo det tolkes som "jordens undergang". Deter en tolkning av hva hun sa. Jeg synes ikke det er en helt feil tolkning. Du kan kanskje tolke det på en annen måte, men faktisk.no er som så ofte før på jordet om en enkelt tolkning skal være en faktafeil.
Fjordgubben
14.11.2019 kl 14:48 1433

FN har jo helt siden 1970 påstått at vi har kun "få år igjen" før det er for sent å snu utviklingen, angående spesifikke tider har man nevnt "to-tre år" "10 år" og alt derimellom.

Så at noen nå sier 2030 tror jeg man skal ta med knusende ro.

Men dette er farlige folk, som kan finne på å innføre unntakstilstand slik man har sett i mange kommunistland der man har "satt demokratiet på vent", helt "midlertidig" altså, for å rydde opp i en prekær situasjon.

Så at miljøgærningene vil forsøke seg på noe slikt er ikke utenkelig.
Redigert 14.11.2019 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 14:50 1424

Nettop. Det er knotpirk og masse rundt om grøten vissvass for å liksom motbevise noe som egentlig er sant.

Faktisk.no er som tatt ut av 1984.
Fluefiskeren
14.11.2019 kl 15:04 1406

Det er meget stor forskjell på sivilasjonens og Jorda undergang. Så godt dom i hele Jordas levetid har det ikke vært noen sivilisasjon.
Redigert 14.11.2019 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 15:04 1404

Konsekvensen av det Greta hevder er eksakt hva Resett og forumet vårt peker på. vi har våre ord i behold.

Verden bør IKKE lytte til en 16-årig jentunge som løper videre med politiske føringer og utgir det (på falsk grunnlag) for å være vitenskap.
Fluefiskeren
14.11.2019 kl 15:26 1378

Tull og tøys. Hun har aldri sagt hun driver vitenskap.. Hun gjentar hva klimaforskningen sier. Du har tydeligvis en agenda hvis du heller ikke godtar dette som vitenskap. Kanskje det bare er det som klimaskeptikerne sier som er vitenskap? For det er jo mye mer behagelig å innrette seg etter. Politiske føringer har det vært særdeles lite av. Politikerne har knapt gjort noe som monner, men vet du hva? Faktisk skjer det noe nå, og du skal se det delvis skyldes Greta.

Noen er hysteriske, og det er mulig at Greta har gått litt langt. Jeg tror at det vil ta litt tid for konsekvensene virkelig blir alvorlige. Likevel må vi begynne nå. Vi kan ikke ta sjansen på noe annet selv om det er lett å gi f... fordi man er død når problemene virkelig kommer. Det er egoisme av verste slag. Jeg tror at ved å gjøre noen forandringer nå vil være ikke så ille for oss. Kanskje har vi sågar godt av det.
Hverken du, jeg eller andre her har et snev av forutsetning for å uttale oss bombastisk i et meget komplekst sak som klimaforandringer. Derfor burde det være klart at både du og jeg bør lytte til de som har kunnskap. Resett har ikke det og på meg virker de helt patetiske.
Redigert 14.11.2019 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Chorizo
14.11.2019 kl 15:30 1370

Hvorfor må dere "fritenkere" alltid operere med deres egne definisjoner på hva som er sant eller ikke? Tenk så fritt du bare vil for min del, men du får ikke skape dine egne fakta. 2+2 er og vil alltid være 4.
Slettet bruker
14.11.2019 kl 15:32 1365

Du opererer også med egne definisjoner på hva som er sant eller ikke. Du tror på FN, Cicero, NASA, Thunberg, Obama og Dagbladet uten et snev av kritisk blikk. Sluker alt rått så lenge det kommer fra pk-land.
Chorizo
14.11.2019 kl 15:35 1361

Jeg tror på de som har greie på det de snakker om, ja. Ikke kokofanter med en agenda. Sorry, men slik er det.
Slettet bruker
14.11.2019 kl 15:50 1353

Vi fritenkere forholder oss til den virkelige virkeligheten, ikke den forvrengte virkeligheten propagandaapparatet spyr ut.

Og forresten, Pølsa, hverken du eller fiskepineren gjør en dritt mer enn noen andre her for å forhindre katastrofen dere hevder kommer. Dere kjører dieselbil begge to og lever helt normale liv som oss andre. Dere spiser ikke insekter engang!
Hr.Suhr
14.11.2019 kl 20:13 1297

Alle med vettet i behold innser at klimahysteriet er et fordekt 'loppe'-sirkus for å tappe
alt som tappes kan av økonomier fra den minste fjært, til de største konserner.
Vi vet også at dette får/har sgs ingen påvirkning på atmosfæren, sett i forhold til naturlige, Kinas utslipp,
og ikke minst det sinnssyke antall branner som for tiden påtennes i vesten.
Alt dreier seg om sabotasje og omfordeling av penger, intet mindre.
Noen må snarest komme på banen og få klimagalskapen ned på jorden før ungene klikker og folket eksploderer...
sier jeg.
Redigert 14.11.2019 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Chorizo
14.11.2019 kl 20:48 1276

Tenk så fritt du bare vil for min del. Men dere som flotter dere med slike titler virker å være ganske så fastlåst i noen ideer om hvordan verden henger sammen og så tilpasses liksom realitetene deretter. Vi normale forholder oss til terrenget og endrer på kartet hvis vi ser at det er avvik. Dere "fritenkere" prøver å endre på terrenget når det ikke stemmer med kartet. Da blir det feil og det er ingen som lar seg imponere uansett hvor flotte ord du pakker inn tøvet ditt i.
Chorizo
14.11.2019 kl 21:00 1268

Alle med vettet i behold ser at det du her skriver er tøv. Det er skremmende å se så mange som tror på slikt svada. Virkelig skremmende.
Redigert 14.11.2019 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
14.11.2019 kl 21:26 1263

Norge er i verdenstoppen når det gjelder klimaskepsis. Kun to land i hele verden har flere klimaskeptikere i forhold til befolkningens størrelse. Ikke overaskende er det USA og Saudi Arabia.


«Norge er på klimafornekter-toppen: Ti prosent av oss tror ikke på menneskeskapte klimaendringer»

«Åtte prosent av nordmenn mener at menneskelig aktivitet ikke har noe med klimaendringene å gjøre. I tillegg er det to prosent nordmenn som avviser at klimaet i det hele tatt er i endring.»

«Til sammen gjør det at Norge er i verdenstoppen i fornektelse av klimaendringer, ifølge en ny spørreundersøkelse.

Bare USA (15 prosent) og Saudi Arabia (12 prosent) har en større andel av befolkningen som enten ikke tror på klimaendringer i det hele tatt, eller ikke tror at de forårsakes helt eller delvis av menneskelig aktivitet.»

Dere har likevel kun 10 % av Norges befolkning med dere. Må innrømme at jeg trodde det var flere, men stukne høns skriker høyest. De fleste her er altså på fullstendig kollisjonskurs med både befolkningen her i landet og nesten hele verden.

https://filternyheter.no/ti-prosent-av-oss-tror-ikke-pa-menneskeskapte-klimaendinger-norge-er-pa-klimafornekter-toppen/

convert
14.11.2019 kl 21:33 1257

Det er nesten ingen som tror på klima-tullet. Undersøkelser som viser at bare 10-15% avviser klimasvindelen, er fake news. Selv ikke i en "anonym" meningsmåling tør nordmenn si hva de mener. Slik virker pk-tyranniet. Jeg har ikke møtt noen som tror på svindelen. Noen sier de tror på den, men etter et par øl, kommer sannheten frem.
Chorizo
14.11.2019 kl 21:35 1252

Direkte flaut at et land med et så høyt utdannet folk har så mange hengehuer som er villig til å ofre planeten fordi de ikke gidder ta ansvar.
convert
14.11.2019 kl 21:43 1243

Chorizo skriver som en apekatt. Fortell hva du selv gjør for å ta ansvar.
Slettet bruker
14.11.2019 kl 21:45 1250

Idioter har spådd jordens undergang i over 4000 år. Nei og nei så rett de har fått.
https://www.tv2.no/a/6780430/
Fluefiskeren
14.11.2019 kl 21:52 1245

Forskjellen er vel at disse tilfellene var før det var vitenskap. Flere av de refererte er enkeltpersoner. Gjerne av religiøs overbevisning. Nei, dette hadde null relevans til det vi diskuterer.

Dessuten er det ikke snakk om verdens undergang.
Redigert 14.11.2019 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 22:00 1236

Nei, helt enig. Det er ikke verdens undergang og ikke menneskets heller så hvorfor sette i gang et slik sirkus?
Fluefiskeren
14.11.2019 kl 22:06 1228

Man skal ikke ta det alvorlig fordi det ikke er Verdens undergang? Du slette tid. Er det mulig?
Slettet bruker
14.11.2019 kl 22:16 1221

Hysteri og galskap satt i gang i politisk øyemed.
Hr.Suhr
14.11.2019 kl 23:52 1201

What? Motsier du meg også din gjøk?
Jeg bare ser an folket og apparatet som oier seg som verst jeg, men
i den sammenhengen er selvsagt du bare ei lita loppe som
utfører dine hopp som det forventes av ei lydig loppe...for stakkars den
loppa som stikker seg ut med andre tanker og opponerer.
Men det skjønner ikke du, du, fordi du er så fordømrade tjukk i hodet.
Du så hva som skjedde med Listhaug, og nå Inge Ropstad...men sånn
er det jo over hele fjøla nå for tiden. Sier du imot så kastes du for hundene.
Voldsimporten fortsetter, og på samme viset fortsetter globalistene å
line opp med CO2-bomber i form av tungtransportveier som vil berike
oss i mange, mange år fremover.
Bagateller såklart, men det er så mye, mye mer, som avslører hykleriet.
Slettet bruker
15.11.2019 kl 00:32 1192

Å snart bør døm få øynene opp før det fantastiske stoffet som var å finne på BP. Ja hadde alle lest på BP ville det nok vært fred i verden nå se.

Gamle BP er arkivert og kan nytes her. Desverre er nickene rotet sammen, av uviss grunn:

https://finansavisen.no/forum/archive/Bare-prat
ladaen7,30
15.11.2019 kl 00:41 1183

Huff, lurer på om flua og den falske klimaaktivisten Bekte har bygget seg en bunkers de skal gjemme seg i når den store undergangen kommer:-))
Det må da være slitsomt å gå rundt med nervene utenpå kroppen istedet for å nyte at de bor i et av verdens reneste og fineste land.
Skulle vel heller funnet et amerikansk, kinesisk eller indisk nettsted og klaget på lufta, eller kanskje gjøre som Greta og sette seg og demonstrere ved den kinesiske muren:-))
Bedre det for uansett hva man gjør i dette mikrolandet så gjør det ikke utslag i noen ender.
Slettet bruker
15.11.2019 kl 08:04 1135

Nå vrir og bender du på realitetene så de blir helt bak frem.

Mens vi fritenkere lar tankene løpe fritt, og filosoferer over livets små og store begivenheter mens vi aktivt benytter vår høyt utviklede logiske sans, for å kunne lande på de rette konklusjoner, gjør dere «normale» det stikk motsatte.

Dere «normale» undertrykker den frie tanke, filosofien, og logikken. Dere har degradert dere selv til dresserte papegøyer som lydig gjentar den ferdig drøvtygde «sannheten» Partiet serverer dere gjennom de statsstøttede medier. Dere er followers som lar dere rive med i euforisk trampeklapp når Partiet taler, uansett hvor dumt det måtte være det Partiet hadde å si. Dere følger Bjørneboe’s Ti Bud til punkt og prikke.

Du nekter jo konsekvent å ta til deg ny lærdom, ikke åpner du linker som kunne gitt deg en ny innsikt, og innlegg fra de du anser som «unormale» skumleser du og besvarer ila. to minutter, slik at du ikke får tid til å reflektere over temaet.

Jeg bebreider deg egentlig ikke for det valget du har tatt, for livet er faktisk mye enklere når den fulle og hele sannheten kan leses i Dagbladet, men samtidig må det jo være ett eller annet som fascinerer deg med dette siden du velger å bruke tid her på forumet sammen med oss unormale?
Chorizo
15.11.2019 kl 08:07 1128

Stemmer på politikere som skjønner alvoret, kjører mindre bil, prøver å gjøre mer bevisste innkjøp. For å nevne noe.

Slettet bruker
15.11.2019 kl 08:25 1121

«De fleste her er altså på fullstendig kollisjonskurs med både befolkningen her i landet og nesten hele verden.»

George Orwell — 'During times of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.'
ladaen7,30
15.11.2019 kl 09:09 1106

Joda, å dra ut på bilferie som etter dine egne ord hadde et klimaavtrykk likt en flytur til syden er jo veldig grønt.
Du skrev et innlegg for en tid siden der du fortalte hvordan dagen din var, og det kan vel knapt sies å være noe "grønnere" enn folk flest, heller det motsatte.

Men det er jo enkelt å sitte på et forum og late som om at man er noe helt annet enn det man er til hverdags, en liten utgave av Stordalen som står frem som en klimaguru mens det meste han bedriver handler om store forurensninger.
Patetisk rett og slett.
Chorizo
15.11.2019 kl 09:14 1103

Hva er det du vil? Hva forventer du å få ut av kveruleringen din?
ladaen7,30
15.11.2019 kl 09:20 1096

Spurte den største kverulanten her inne:-))
Fluefiskeren
15.11.2019 kl 10:01 1082

Ladaen. Kan ikke du gjøre selv det du mener Greta bør gjøre. Er det ikke noe tak i deg?

Og bare for å gjøre det helt klart. Det er ikke jeg som står bak artikkelen. Jeg bare refererer til den og det får du gaggu tåle.
Redigert 15.11.2019 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.11.2019 kl 10:11 1076

Registrerer at man ikke liker å tilhøre et lite mindretall som fornekter det meste. Siden jeg som bare er budbringer er dn som skal tas så kan jeg fortelle at jeg ikke er i tvil om hva som skjer, men jeg tror at vi har mer tid på oss enn mange tror. Det er heller ikke så sikkert at konsekvensene blir så store som mange tror. Ihvertfall ikke her i Norge. Andre steder på Jorda kan det bli ulevelig, og som jeg har sagt før: Vi kommer til å få et påtrykk fra klimaflyktninger som gjør at mange vil tenke på sine forfedre som de som ødela landet.
ladaen7,30
15.11.2019 kl 10:40 1064

Registrerer at man ikke liker å tilhøre et lite mindretall som fornekter det meste

Ihvertfall ikke her i Norge.



Fornekter ingen ting da klimaet/været har synlig forandret seg så lenge jeg har levd, det er diskusjonen om hvorfor det forandrer seg uenigheten går på.
Nei, og det er jo det som gjør engasjementet litt "patetisk" her til lands, det er vel ikke mange land som forurenser så lite som nordmenn. Vi er verdensmestere på panting av plastflasker, verdensmestere på kildesortering, har verdens største flåte av EL-biler (i forhold til størrelsen), bruker bare ren kraft osv osv.
Vi har svært lite å ha dårlig samvittighet for og uansett hva dette lille landet finner på så er det knapt målbart.

Men skal man tro slike raringer som MDG, så skulle man tro at vi er istand til å "redde" verden, og det skal de gjøre ved å legge på drivstoffprisen med 5 kroner:-))
Joda, det skulle sikkert redde verden med en bilpark som består av promiller av en promille av bilparken i verden.

Fanatisme fører til ingen ting annet enn å irritere folk og ødelegge for klimasaken.

https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2019/11/15/195626752/mdg-vil-oke-bensinavgiften-med-fem-kroner-literen