Flex til Black Friday priser... Hvorfor?

CapitaL
FLNG 14.11.2019 kl 19:32 42049

Aksjekursen til Flex Lng har blitt halvert det siste året.. Etter det jeg kan forstå startet fallet med forrige vinters værfenomen El Nino ( varm vinter i Asia) med påfølgende svake rater på ettervinteren/våren. Legg til handelskrig, kortere seilingsdistanser (Europa vs Asia), mange nye båter i bestilling og slikt..
Allikevel, dagens kurs, er etter min mening en feilvurdering fra markedet sin side.. Markedet er i dette tilfellet som en blind høne.. ja, bortsett fra familien Sohmen da... Hvem kjenner vel denne businessen bedre enn dem?

Det er jo faktisk slik at LNG-markedet vokser, behovet for lng vil bare øke de neste 10 årene. Ja, det bygges mange nye skip, men i denne sammenhengen faktisk ikke nok til å dekke behovet fremover.. Dessuten, generasjonen med lng skip fra omkring år 2000 med dampturbiner, gikk typisk på lange kontrakter, omkring 20 år. Disse gamle ineffektive skipene finnes det omkring 200 stk av og mange disse går av kontrakt de nærmeste årene... Tenk deg selv, om du skulle inngå leieavtale på en bil med varighet på f.eks 10 år, ville du da leid en 15 år gammel bil? eller en ny bil? Svaret er gitt.. Flex Lng har bare nye topp moderne og effektive skip. Neste år får selskapet levert 5 nye skip, hvorav 3 stk er bestilt spesielt med tanke på langsiktige kontrakter. At disse stiller sterkt i kampen om langsiktige kontrakter er iallfall ikke jeg i tvil om.

Flex tjener nå penger, breakeven på ca 50.000 usd/dag ratesnitt Q3 er ventet inn på ca 60.000, og er gunstig posisjonert i et voksende marked, BW Group kjøper seg inn.. Jeg mener at markedet grovt feilpriser selskapet, man forventet kanskje rater i 200.000 dollars klassen, sprengkulde fra oktober til mars eller noe sånt? Da er det uansett ikke tatt hensyn til de lange linjene... Det kan iallfall bli trangt i døra for de som er short, og de som sitter på gjerdet kan fort bli andpustne av å løpe etter toget når selskapet får sin velfortjente reprising ;)

Et par linker:

https://www.flexlng.com/wp-content/uploads/2019/11/Meeting_the_Chinese_LNG_Demand-14_Nov_2019.pdf

https://soundcloud.com/pengepodden/244-flex-lng-om-fremtiden-for-shippingindustrien

Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2019 kl 21:10 17354

Chinese fertiliser maker halts production due to natural gas crunch

https://www.reuters.com/article/china-gas-fertilisers/chinese-fertiliser-maker-halts-production-due-to-natural-gas-crunch-idUSL4N27Y2E2
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2019 kl 15:47 17577

LNG Carriers: Spot rates managed to find some firm ground last week as the previous week’s rout in head-line rates came to a stop. Brokers are unsure of the near-term direction amidst an unclear requirement picture ex-US and as the high storage utilization in Europe and Asia could lead to more floating storage.

https://www.cleaves.no/single-post/2019/11/18/Shipping-Weekly-472019

Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2019 kl 15:20 17421

Ja det er forsåvidt positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
sverre_stang
18.11.2019 kl 15:18 17428

Laber omsetning. Kun 10 mill, og kun 1 time igjen av dagen. Sist uke var det samme omsetning enkelte dager iløpet av den første timen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2019 kl 14:55 17058

Under 82 igjen. Ganke svakt, men får se hvor den stenger. Ser ikke ut til at shorterne er enige i Kalleklevs påstander om black friday pris på aksjen. Resultatet på onsdag vil gi fasit på om det faktisk stemmer. Vil stille han i ganske dårlig lys om resultatet nå kommer under par etter en slik uttalelse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Fredriknico
18.11.2019 kl 13:51 17161

Hvor finner man estimat og guiding for Q3 ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
sverre_stang
18.11.2019 kl 08:45 17402

POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 653 305 1,20% 14.11.2019
RAM ACTIVE INVESTMENTS SA 272 646 0,50% 31.10.2019
SUM 925 951 1,70%
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 21:11 17933

De gamle dampskipene er ikke konkurransedyktige i dag og er kun på vannet som følge av de lange kontraktene som lng-markedet har vært preget av. Når disse går av kontrakt så ryker de rett til høggeren og vil bli erstattet av et moderne skip.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
really
15.11.2019 kl 20:21 18005

En kan vel anta at ratene for de forskjellige skipstypene reflekterer hva kjøperne får? Så vidt jeg kan se er TFDE referanseskipstypen, dvs. at ratenivåene som oppgis er for TFDE. Ratene for de nyere typene so MEGI ligger nå ca 10 000 USD/d høyere, forskjellen var større da LNG prisen var høyere. Dampskipene ligger en god del lavere.

En må gå ut fra at øvrige driftskostnader er en del høyere for dampskipene pr tonn/mil, forskjellen er mindre mellom TFDE og MEGI.

Regner en med at en ny MEGI har kapitalkostnader på 45 000 USD/d med 5% rente, 50 med 6% og 70 for 10% kan en fort regne seg frem til hvor stor forskjellen er for forskjellige skipstyper. En "ny" TFDE kan for eksempel neppe koste mer enn 135 MUSD om den skal være konkurransedyktig i dagens marked, enda mindre om LNG prisene stiger. Er forskjellen mellom en moderne MEGI og et dampskip regnet til drivstofforskjell+boiloffforskjell+driftskostforskjell på f. eks 35 000 USD/d er verdien på dampskipet kanskje rundt 50 MUSD med renter rundt 6%.

Den som er interessert i analysen og ikke å bruker tallene til å slå andre debattanter i hodet med kan jo kikke litt i regnskapene og på skipsverdier og rentenivåer, så ser en fort hvor det lønner seg å investere.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
CapitaL
15.11.2019 kl 10:09 18262

Jeg har kikket litt på gårsdagens investor day presentasjon fra Teekay. På side 21 står det å lese:
Teekay’s newest LNG carriers carry 20% more cargo compared to earlier generation carriers, while also consuming 40% less fuel per day while sailing As a result, daily fuel consumption per cargo capacity has decreased >50%.
I presentasjonen gjør Teekay også et poeng av at bare 10% av flåten består av dampskip... Selskapet har for øvrig en gjennomsnittlig kontraktsvarighet på 11 år på sin Lng flåte.
Det siste jeg vil trekke frem fra denne presentasjonen er dette: Global LNG trade expected to increase by approximately 70% by 2030 150 LNG carriers required to meet increase in LNG production over next 5 years.
Teekay sier at det er en viss mulighet for overskudd av skip i 2021-23..
Og da er vi tilbake til disse gamle dampskipene som går av lange kontrakter.. Det er forøvrig ikke gratis å vedlikeholde gamle rent-a-wreck farkoster heller :)

Link:
https://www.teekay.com/wp-content/uploads/2019/11/Teekay-Group-2019-Investor-Day-Presentation-1.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
peterdawn
15.11.2019 kl 08:46 18349

Flex har jo brukt lav fuel cost og lite boiloff som argument. men nå som gassprisen er så lav; veier jo dette dessverre mye mindre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.11.2019 kl 08:38 18391

Du fremstiller det som om det er billigere å chartre et gammelt dampskip.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
RLB76
15.11.2019 kl 08:01 18496

Ta med att MEGI har hele 30% lavere fuel forbruk enn TFDE
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
15.11.2019 kl 00:06 18693

Det er ingen som hevder at et gammelt skip er mer effektivt enn et nytt. Og dermed oppnår de heller ikke samme rater. Noe som heller ikke er nødvendig for at de fortsatt skal være lønnsomme i et stramt marked.

Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2019 kl 22:57 18814

Grunnen til at skip av nyere type har premium til et gammelt et er boil off. De gamle skipene mister mye av lasten underveis og kan derfor ikke selges nå skipet er kommet frem. Nyere skip har ikke i nærheten av samme boil off, ergo mer gass er i skuta når den kommer frem og mer gass blir solgt.

Og hva er dette med at et "gammelt skip har lav gjeldsgrad"? Om jeg kjøper et splett nytt skip for cash, har det da høy gjeldsgrad? Kommer selfølgelig an på valg av finansiering. Om dette er lån, emi eller slb, så er vel det det samme så lenge selskapet er profitabelt og på trygg finansiell grunn.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
14.11.2019 kl 21:51 18924

Poenget er at TFDE- og steamfartøy har langt lavere gjeldsgrad og break/even enn helt nye fartøy. I innlegget ditt skriver du at valget mellom et nytt skip og et gammelt skip er åpenbart. Det er kanskje ikke like åpenbart for alle kunder dersom prisen er kun halvparten for å leie det eldste? Jeg trodde kanskje du forstod denne sammenhengen ut fra mitt forrige innlegg.

Å ha en tidshorisont på 10-20 år virker også noe spesielt. De færreste inngår så lange kontrakter. Som du ser i Flex sine presentasjoner er trenden av kontraktene stadig blir kortere.

Du har rett i at jeg var litt skeptisk til Flex da aksjeprisen var godt over 100 kr. Men nå er jeg absolutt ikke negativ, selv om jeg er vel så positiv til GasLog og Golar.

Forøvrig setter jeg pris på balanserte innlegg og ikke ren haussing.

God kveld.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
CapitaL
14.11.2019 kl 21:21 19007

Joda, jeg har fulgt med en stund her inne og fått med meg ditt syn på Flex tapogvinn... Mener du med setningen din å si at gamle "dampskip" vil være det foretrukne valget for de som skal chartre skip for LNG-frakt de neste 10-20 årene?
Jeg har aksjer i Flex og setter selvsagt pris på andres synspunkter.. og da gjerne innlegg med litt substans..
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
14.11.2019 kl 20:57 19069

Noen velger å leie hos Rent-a-wreck fordi prisen er lavere enn for leie av nye biler.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare