Flex til Black Friday priser... Hvorfor?
Aksjekursen til Flex Lng har blitt halvert det siste året.. Etter det jeg kan forstå startet fallet med forrige vinters værfenomen El Nino ( varm vinter i Asia) med påfølgende svake rater på ettervinteren/våren. Legg til handelskrig, kortere seilingsdistanser (Europa vs Asia), mange nye båter i bestilling og slikt..
Allikevel, dagens kurs, er etter min mening en feilvurdering fra markedet sin side.. Markedet er i dette tilfellet som en blind høne.. ja, bortsett fra familien Sohmen da... Hvem kjenner vel denne businessen bedre enn dem?
Det er jo faktisk slik at LNG-markedet vokser, behovet for lng vil bare øke de neste 10 årene. Ja, det bygges mange nye skip, men i denne sammenhengen faktisk ikke nok til å dekke behovet fremover.. Dessuten, generasjonen med lng skip fra omkring år 2000 med dampturbiner, gikk typisk på lange kontrakter, omkring 20 år. Disse gamle ineffektive skipene finnes det omkring 200 stk av og mange disse går av kontrakt de nærmeste årene... Tenk deg selv, om du skulle inngå leieavtale på en bil med varighet på f.eks 10 år, ville du da leid en 15 år gammel bil? eller en ny bil? Svaret er gitt.. Flex Lng har bare nye topp moderne og effektive skip. Neste år får selskapet levert 5 nye skip, hvorav 3 stk er bestilt spesielt med tanke på langsiktige kontrakter. At disse stiller sterkt i kampen om langsiktige kontrakter er iallfall ikke jeg i tvil om.
Flex tjener nå penger, breakeven på ca 50.000 usd/dag ratesnitt Q3 er ventet inn på ca 60.000, og er gunstig posisjonert i et voksende marked, BW Group kjøper seg inn.. Jeg mener at markedet grovt feilpriser selskapet, man forventet kanskje rater i 200.000 dollars klassen, sprengkulde fra oktober til mars eller noe sånt? Da er det uansett ikke tatt hensyn til de lange linjene... Det kan iallfall bli trangt i døra for de som er short, og de som sitter på gjerdet kan fort bli andpustne av å løpe etter toget når selskapet får sin velfortjente reprising ;)
Et par linker:
https://www.flexlng.com/wp-content/uploads/2019/11/Meeting_the_Chinese_LNG_Demand-14_Nov_2019.pdf
https://soundcloud.com/pengepodden/244-flex-lng-om-fremtiden-for-shippingindustrien
Allikevel, dagens kurs, er etter min mening en feilvurdering fra markedet sin side.. Markedet er i dette tilfellet som en blind høne.. ja, bortsett fra familien Sohmen da... Hvem kjenner vel denne businessen bedre enn dem?
Det er jo faktisk slik at LNG-markedet vokser, behovet for lng vil bare øke de neste 10 årene. Ja, det bygges mange nye skip, men i denne sammenhengen faktisk ikke nok til å dekke behovet fremover.. Dessuten, generasjonen med lng skip fra omkring år 2000 med dampturbiner, gikk typisk på lange kontrakter, omkring 20 år. Disse gamle ineffektive skipene finnes det omkring 200 stk av og mange disse går av kontrakt de nærmeste årene... Tenk deg selv, om du skulle inngå leieavtale på en bil med varighet på f.eks 10 år, ville du da leid en 15 år gammel bil? eller en ny bil? Svaret er gitt.. Flex Lng har bare nye topp moderne og effektive skip. Neste år får selskapet levert 5 nye skip, hvorav 3 stk er bestilt spesielt med tanke på langsiktige kontrakter. At disse stiller sterkt i kampen om langsiktige kontrakter er iallfall ikke jeg i tvil om.
Flex tjener nå penger, breakeven på ca 50.000 usd/dag ratesnitt Q3 er ventet inn på ca 60.000, og er gunstig posisjonert i et voksende marked, BW Group kjøper seg inn.. Jeg mener at markedet grovt feilpriser selskapet, man forventet kanskje rater i 200.000 dollars klassen, sprengkulde fra oktober til mars eller noe sånt? Da er det uansett ikke tatt hensyn til de lange linjene... Det kan iallfall bli trangt i døra for de som er short, og de som sitter på gjerdet kan fort bli andpustne av å løpe etter toget når selskapet får sin velfortjente reprising ;)
Et par linker:
https://www.flexlng.com/wp-content/uploads/2019/11/Meeting_the_Chinese_LNG_Demand-14_Nov_2019.pdf
https://soundcloud.com/pengepodden/244-flex-lng-om-fremtiden-for-shippingindustrien
Redigert 21.01.2021 kl 06:47
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
14.11.2019 kl 20:57
19494
Noen velger å leie hos Rent-a-wreck fordi prisen er lavere enn for leie av nye biler.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
CapitaL
14.11.2019 kl 21:21
19432
Joda, jeg har fulgt med en stund her inne og fått med meg ditt syn på Flex tapogvinn... Mener du med setningen din å si at gamle "dampskip" vil være det foretrukne valget for de som skal chartre skip for LNG-frakt de neste 10-20 årene?
Jeg har aksjer i Flex og setter selvsagt pris på andres synspunkter.. og da gjerne innlegg med litt substans..
Jeg har aksjer i Flex og setter selvsagt pris på andres synspunkter.. og da gjerne innlegg med litt substans..
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
14.11.2019 kl 21:51
19349
Poenget er at TFDE- og steamfartøy har langt lavere gjeldsgrad og break/even enn helt nye fartøy. I innlegget ditt skriver du at valget mellom et nytt skip og et gammelt skip er åpenbart. Det er kanskje ikke like åpenbart for alle kunder dersom prisen er kun halvparten for å leie det eldste? Jeg trodde kanskje du forstod denne sammenhengen ut fra mitt forrige innlegg.
Å ha en tidshorisont på 10-20 år virker også noe spesielt. De færreste inngår så lange kontrakter. Som du ser i Flex sine presentasjoner er trenden av kontraktene stadig blir kortere.
Du har rett i at jeg var litt skeptisk til Flex da aksjeprisen var godt over 100 kr. Men nå er jeg absolutt ikke negativ, selv om jeg er vel så positiv til GasLog og Golar.
Forøvrig setter jeg pris på balanserte innlegg og ikke ren haussing.
God kveld.
Å ha en tidshorisont på 10-20 år virker også noe spesielt. De færreste inngår så lange kontrakter. Som du ser i Flex sine presentasjoner er trenden av kontraktene stadig blir kortere.
Du har rett i at jeg var litt skeptisk til Flex da aksjeprisen var godt over 100 kr. Men nå er jeg absolutt ikke negativ, selv om jeg er vel så positiv til GasLog og Golar.
Forøvrig setter jeg pris på balanserte innlegg og ikke ren haussing.
God kveld.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
Grunnen til at skip av nyere type har premium til et gammelt et er boil off. De gamle skipene mister mye av lasten underveis og kan derfor ikke selges nå skipet er kommet frem. Nyere skip har ikke i nærheten av samme boil off, ergo mer gass er i skuta når den kommer frem og mer gass blir solgt.
Og hva er dette med at et "gammelt skip har lav gjeldsgrad"? Om jeg kjøper et splett nytt skip for cash, har det da høy gjeldsgrad? Kommer selfølgelig an på valg av finansiering. Om dette er lån, emi eller slb, så er vel det det samme så lenge selskapet er profitabelt og på trygg finansiell grunn.
Og hva er dette med at et "gammelt skip har lav gjeldsgrad"? Om jeg kjøper et splett nytt skip for cash, har det da høy gjeldsgrad? Kommer selfølgelig an på valg av finansiering. Om dette er lån, emi eller slb, så er vel det det samme så lenge selskapet er profitabelt og på trygg finansiell grunn.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
15.11.2019 kl 00:06
19118
Det er ingen som hevder at et gammelt skip er mer effektivt enn et nytt. Og dermed oppnår de heller ikke samme rater. Noe som heller ikke er nødvendig for at de fortsatt skal være lønnsomme i et stramt marked.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
RLB76
15.11.2019 kl 08:01
18921
Ta med att MEGI har hele 30% lavere fuel forbruk enn TFDE
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
Du fremstiller det som om det er billigere å chartre et gammelt dampskip.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
peterdawn
15.11.2019 kl 08:46
18774
Flex har jo brukt lav fuel cost og lite boiloff som argument. men nå som gassprisen er så lav; veier jo dette dessverre mye mindre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
CapitaL
15.11.2019 kl 10:09
18687
Jeg har kikket litt på gårsdagens investor day presentasjon fra Teekay. På side 21 står det å lese:
Teekay’s newest LNG carriers carry 20% more cargo compared to earlier generation carriers, while also consuming 40% less fuel per day while sailing As a result, daily fuel consumption per cargo capacity has decreased >50%.
I presentasjonen gjør Teekay også et poeng av at bare 10% av flåten består av dampskip... Selskapet har for øvrig en gjennomsnittlig kontraktsvarighet på 11 år på sin Lng flåte.
Det siste jeg vil trekke frem fra denne presentasjonen er dette: Global LNG trade expected to increase by approximately 70% by 2030 150 LNG carriers required to meet increase in LNG production over next 5 years.
Teekay sier at det er en viss mulighet for overskudd av skip i 2021-23..
Og da er vi tilbake til disse gamle dampskipene som går av lange kontrakter.. Det er forøvrig ikke gratis å vedlikeholde gamle rent-a-wreck farkoster heller :)
Link:
https://www.teekay.com/wp-content/uploads/2019/11/Teekay-Group-2019-Investor-Day-Presentation-1.pdf
Teekay’s newest LNG carriers carry 20% more cargo compared to earlier generation carriers, while also consuming 40% less fuel per day while sailing As a result, daily fuel consumption per cargo capacity has decreased >50%.
I presentasjonen gjør Teekay også et poeng av at bare 10% av flåten består av dampskip... Selskapet har for øvrig en gjennomsnittlig kontraktsvarighet på 11 år på sin Lng flåte.
Det siste jeg vil trekke frem fra denne presentasjonen er dette: Global LNG trade expected to increase by approximately 70% by 2030 150 LNG carriers required to meet increase in LNG production over next 5 years.
Teekay sier at det er en viss mulighet for overskudd av skip i 2021-23..
Og da er vi tilbake til disse gamle dampskipene som går av lange kontrakter.. Det er forøvrig ikke gratis å vedlikeholde gamle rent-a-wreck farkoster heller :)
Link:
https://www.teekay.com/wp-content/uploads/2019/11/Teekay-Group-2019-Investor-Day-Presentation-1.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
really
15.11.2019 kl 20:21
18430
En kan vel anta at ratene for de forskjellige skipstypene reflekterer hva kjøperne får? Så vidt jeg kan se er TFDE referanseskipstypen, dvs. at ratenivåene som oppgis er for TFDE. Ratene for de nyere typene so MEGI ligger nå ca 10 000 USD/d høyere, forskjellen var større da LNG prisen var høyere. Dampskipene ligger en god del lavere.
En må gå ut fra at øvrige driftskostnader er en del høyere for dampskipene pr tonn/mil, forskjellen er mindre mellom TFDE og MEGI.
Regner en med at en ny MEGI har kapitalkostnader på 45 000 USD/d med 5% rente, 50 med 6% og 70 for 10% kan en fort regne seg frem til hvor stor forskjellen er for forskjellige skipstyper. En "ny" TFDE kan for eksempel neppe koste mer enn 135 MUSD om den skal være konkurransedyktig i dagens marked, enda mindre om LNG prisene stiger. Er forskjellen mellom en moderne MEGI og et dampskip regnet til drivstofforskjell+boiloffforskjell+driftskostforskjell på f. eks 35 000 USD/d er verdien på dampskipet kanskje rundt 50 MUSD med renter rundt 6%.
Den som er interessert i analysen og ikke å bruker tallene til å slå andre debattanter i hodet med kan jo kikke litt i regnskapene og på skipsverdier og rentenivåer, så ser en fort hvor det lønner seg å investere.
En må gå ut fra at øvrige driftskostnader er en del høyere for dampskipene pr tonn/mil, forskjellen er mindre mellom TFDE og MEGI.
Regner en med at en ny MEGI har kapitalkostnader på 45 000 USD/d med 5% rente, 50 med 6% og 70 for 10% kan en fort regne seg frem til hvor stor forskjellen er for forskjellige skipstyper. En "ny" TFDE kan for eksempel neppe koste mer enn 135 MUSD om den skal være konkurransedyktig i dagens marked, enda mindre om LNG prisene stiger. Er forskjellen mellom en moderne MEGI og et dampskip regnet til drivstofforskjell+boiloffforskjell+driftskostforskjell på f. eks 35 000 USD/d er verdien på dampskipet kanskje rundt 50 MUSD med renter rundt 6%.
Den som er interessert i analysen og ikke å bruker tallene til å slå andre debattanter i hodet med kan jo kikke litt i regnskapene og på skipsverdier og rentenivåer, så ser en fort hvor det lønner seg å investere.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
De gamle dampskipene er ikke konkurransedyktige i dag og er kun på vannet som følge av de lange kontraktene som lng-markedet har vært preget av. Når disse går av kontrakt så ryker de rett til høggeren og vil bli erstattet av et moderne skip.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
sverre_stang
18.11.2019 kl 08:45
17827
POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 653 305 1,20% 14.11.2019
RAM ACTIVE INVESTMENTS SA 272 646 0,50% 31.10.2019
SUM 925 951 1,70%
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 653 305 1,20% 14.11.2019
RAM ACTIVE INVESTMENTS SA 272 646 0,50% 31.10.2019
SUM 925 951 1,70%
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
Fredriknico
18.11.2019 kl 13:51
17586
Hvor finner man estimat og guiding for Q3 ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
Under 82 igjen. Ganke svakt, men får se hvor den stenger. Ser ikke ut til at shorterne er enige i Kalleklevs påstander om black friday pris på aksjen. Resultatet på onsdag vil gi fasit på om det faktisk stemmer. Vil stille han i ganske dårlig lys om resultatet nå kommer under par etter en slik uttalelse.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
sverre_stang
18.11.2019 kl 15:18
17853
Laber omsetning. Kun 10 mill, og kun 1 time igjen av dagen. Sist uke var det samme omsetning enkelte dager iløpet av den første timen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
LNG Carriers: Spot rates managed to find some firm ground last week as the previous week’s rout in head-line rates came to a stop. Brokers are unsure of the near-term direction amidst an unclear requirement picture ex-US and as the high storage utilization in Europe and Asia could lead to more floating storage.
https://www.cleaves.no/single-post/2019/11/18/Shipping-Weekly-472019
https://www.cleaves.no/single-post/2019/11/18/Shipping-Weekly-472019
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Chinese fertiliser maker halts production due to natural gas crunch
https://www.reuters.com/article/china-gas-fertilisers/chinese-fertiliser-maker-halts-production-due-to-natural-gas-crunch-idUSL4N27Y2E2
https://www.reuters.com/article/china-gas-fertilisers/chinese-fertiliser-maker-halts-production-due-to-natural-gas-crunch-idUSL4N27Y2E2
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Hvis det er så åpenbare gyldne utsikter for FLEX, hvorfor ligger aksjekursen å vaker nede på bunnivå?
K
PS: Jeg hadde ikke før fått skrevet innlegget før kursen økte med over 7% i dag torsdag. Lykke til.
K
K
PS: Jeg hadde ikke før fått skrevet innlegget før kursen økte med over 7% i dag torsdag. Lykke til.
K
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
19.11.2019 kl 14:45
17570
I morgen får vi svar!
(men ser ikke lovende ut utifra fallet idag)
(men ser ikke lovende ut utifra fallet idag)
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
sverre_stang
19.11.2019 kl 16:04
17416
Her var det lav kjøpelyst...
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Har jo vært full jubel over høye rater her i lange tider nå, hvordan kan det da bli så ille i morgen, er det elendig guiding man bør frykte ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Rumleskaft
19.11.2019 kl 16:44
17304
Noen som har fått vite noe om tallene i morgen kanskje..? Derfor den dupper på slutten..? Smeller vel ned til 65 i morgen. Merkelig aksje. De tjener jo bra med penger for tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Bear69
19.11.2019 kl 17:25
17207
Skipene er dyre. Er det lønnsomt å kjøpe og drive FLNGs skip, når man kan kjøpe til rabatt av nybyggsparitet?
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Vikusen
19.11.2019 kl 17:39
17180
Tryggere i lpg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Triste greier. Mange som ikke har turt å hoppe inn i LPG siste 30-40 dager og heller satset på LNG. I løpet av den tiden har LPG gått 30-40% til og LNG like mye, bare i minus.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
FLNG er vel ned ~17% siste mnd. Avance er vel i minus siste mnd. Frontline ned, Hunter ned. BW kom nå siste uka og tok igjen det tapte. Vil si shipping har vært triste greier de siste 30-40 dagene.
GOGL også bra ned.
GOGL også bra ned.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Må si jeg er spent på morgendagen og om aksjen er så billig som sjefen sjøl sier. Burde levere etter slike påstander. Gikk tilogmed mot mine egne regler og fjernet SL selv om den falt ut av trend og under støtte. Ikke store posten, men pleier som regel være ganske streng med meg selv.
Kan vel si med sikkerhet at om ikke Kalleklev tilfredstiller markedet så får vi nok besøk av en liten Hammers her på tråden hahah. Bare synd vi ikke kan se TC'er i chartet :-/
Ikke spesielt vanskelig å se hvor man egentlig skulle solgt: https://www.tradingview.com/x/iKd1sNkc/
Kan vel si med sikkerhet at om ikke Kalleklev tilfredstiller markedet så får vi nok besøk av en liten Hammers her på tråden hahah. Bare synd vi ikke kan se TC'er i chartet :-/
Ikke spesielt vanskelig å se hvor man egentlig skulle solgt: https://www.tradingview.com/x/iKd1sNkc/
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Triton
19.11.2019 kl 20:40
16893
Det som blir interessant i morgen er guidingen fremover og om evt TC kontrakter er i boks, og om de har fått bedre rater i Q4 en konkurrentene. Her gikk jo Gaslog sko av seg, med kontrakter på dårlige rater. Jeg har tro på at Flex leverer, eller blir det smalhans til Jul, men shipping er et dårlig bet om dagen men håper at det snur i morgen. Tvi, tvi
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
reveneven
19.11.2019 kl 20:47
16861
Disse chartene dine er jo bare tull... Baserer du virkelig investeringene dine på dette? Ikke selskapets NAV, Cashflowgenerering, likviditet, ledelse, flåte, og fremtidsutsikter? Ikke rart børsen har mye rar prising..
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Jeg bomma litt. BWLPG og Avance er opp over 80% siste 3 mnd. Flex er ned 3%
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Triton
19.11.2019 kl 20:55
16826
Sohmen-Pao kjøper flere aksjer i Flex LNG
For en knapp uke siden skrev Finansavisen at Sohmen-familien satser på John Fredriksen. Nå har BW Group økt sitt aksjeinnehav i Fredriksens Flex LNG ytterligere.
For en knapp uke siden skrev Finansavisen at Sohmen-familien satser på John Fredriksen. Nå har BW Group økt sitt aksjeinnehav i Fredriksens Flex LNG ytterligere.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Både og. Chart er for timing og vekting. Fungerer ganske bra, men man må selvfølgelig mestre det.
Spent på å høre hvordan du trader? I blinde eller med "the force"..
Spent på å høre hvordan du trader? I blinde eller med "the force"..
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
sverre_stang
19.11.2019 kl 22:12
16660
US slutt 83, 54. Mer optimisme "over there".
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
« Flex tjener nå penger, breakeven på ca 50.000 usd/dag ratesnitt Q3 er ventet inn på ca 60.000, og er gunstig posisjonert i et voksende marked, »
Jeg er enig i det at de går i pluss på driften per idag, men nedskrivninger av verdiene osv. vil ikke føre til noe stort nettofortjeneste per aksje. Og selvom de sikkert kommer til å guide q4 som bedre kommer de ikke til p tjene penger Iår. No Problem. Alt dreier seg her om FREMTIDIG inntjening. Samtidig har de signalisert at de nye skipene i 2020 er ønsket på charter. Charter har vært nokså stabil men har falt til 82000 (84000). Om FLNG skal kunne betjene sine store forfall i 2024, så må de tjene veldig mye penger, og det gjør de ikke. Sålenge det ikke kommer strenge miljøkrav så vil mesteparten av markedet velge billigste løsning, og det er skip som er nedskrevet, og som tåler lavere rater. En utskiftning av flåten kommer ikke å gå så rask som FLNG håper på. Og når det gjelder miljøkrav så gjør man jo veldig lite ( se bare på scrubbere...en idiotløsningnsom koster småpenger men som ikke monner i det hele tatt...å pumpe driten i sjøen i steder for i luften applauderes frem av bransjen). Så FLNG er HØYRISIKO med en kurs på rund 80 kroner. Hittil har vinteren vært mild, og både olje og gass faller i høysesongen.
Japan har importert mye mindre og det er i hovedsak gass vi snakker om. Kina har ikke importert et eneste lass fra USA siden februar, og derfor pumper amerikanere gass til Europa som aldri før til veldig lave priser ( noe som også rammer EQNR). Overskuddet på gass er historisk høy og med den hittil milde vinteren så er perspektivene dårlige. Jeg fikk pepper for å fremheve at FLNG vil komme i kollisjon med lånebetingelsene. Det skjer ikke Iår, men kan skje allerede neste år. De som ikke liker slike utregninger må gjerne dokumentere at det ikke blir tilfelle. Jeg spår en rettet emisjon i 2021.
Også utsettelser av terminaler ( f.eks. India) har jeg blitt kritisert for, samt at en terminal i Kina som tar imot 13% av all gass er ut av funksjon. Da vil jeg kaste enda mer bensin på bålet: Russland har en aggressiv politikk til å forsyne EU med gass, og USA er like aggressive i sin iver å bli verdens største olje og gasseksportør.
«Maissubsidier» til skiferolje og gass kjenner ingen grenser. Poenget er at langt mer gass transporteres gjennom rør enn tidligere antatt, Kina importerer ikke fra USA og Japan ( verdens største importør) reduserer import grunnet atomkraftsatsing. Så har vi India og Afrika som ikke får ut fingeren, og Australia ( verdens største eksportør) som har infrastrukturproblemer mht.transport av gass til terminaler. Så hva er det som er så bra med FLNG i dette kompliserte kapitalintensive kostnadskrevende markedet, hvor kontrollen over rater er overført til meglere? selskaper har mistet sin markedsmakt, og det er et veldig lite vindu ( 2019-2021) hvor Flex LNG skal tjene store penger. Det vinduet blir mindre og mindre. Kapitalbehovet øker, og selvom årsakene og dynamikken i gassmarkedet ikke er sammenlignbare med riggmarkedet så kan dette gå samme veien. Ikke noe ønsketenkning fra min side. Vurderte å kjøpe meg inn på 80 tallet, men denne skal betraktelig ned om jeg skal kjøpe den. Q3 har ingen betydning for meg; om de tjente noen skarve cent, så endres ikke bildet. For hver måned Kina ikje kjøper gass fra USA, så er det mange kroner inntekt tapt for FLNG, og ratene kommer av den grunn også forbli lave ( utenom sesongmessige svingninger og jokere).
Tittet også på HLNG, men også den er foreløpig uinteressant grunnet sirup i mange land...får man ut fingeren i India osv., så er det bare å hoppe på toget. Foreløpig står jeg på perrongen...aksjemarkedet er for høyt priset, med veldig få unntak.
Jeg er enig i det at de går i pluss på driften per idag, men nedskrivninger av verdiene osv. vil ikke føre til noe stort nettofortjeneste per aksje. Og selvom de sikkert kommer til å guide q4 som bedre kommer de ikke til p tjene penger Iår. No Problem. Alt dreier seg her om FREMTIDIG inntjening. Samtidig har de signalisert at de nye skipene i 2020 er ønsket på charter. Charter har vært nokså stabil men har falt til 82000 (84000). Om FLNG skal kunne betjene sine store forfall i 2024, så må de tjene veldig mye penger, og det gjør de ikke. Sålenge det ikke kommer strenge miljøkrav så vil mesteparten av markedet velge billigste løsning, og det er skip som er nedskrevet, og som tåler lavere rater. En utskiftning av flåten kommer ikke å gå så rask som FLNG håper på. Og når det gjelder miljøkrav så gjør man jo veldig lite ( se bare på scrubbere...en idiotløsningnsom koster småpenger men som ikke monner i det hele tatt...å pumpe driten i sjøen i steder for i luften applauderes frem av bransjen). Så FLNG er HØYRISIKO med en kurs på rund 80 kroner. Hittil har vinteren vært mild, og både olje og gass faller i høysesongen.
Japan har importert mye mindre og det er i hovedsak gass vi snakker om. Kina har ikke importert et eneste lass fra USA siden februar, og derfor pumper amerikanere gass til Europa som aldri før til veldig lave priser ( noe som også rammer EQNR). Overskuddet på gass er historisk høy og med den hittil milde vinteren så er perspektivene dårlige. Jeg fikk pepper for å fremheve at FLNG vil komme i kollisjon med lånebetingelsene. Det skjer ikke Iår, men kan skje allerede neste år. De som ikke liker slike utregninger må gjerne dokumentere at det ikke blir tilfelle. Jeg spår en rettet emisjon i 2021.
Også utsettelser av terminaler ( f.eks. India) har jeg blitt kritisert for, samt at en terminal i Kina som tar imot 13% av all gass er ut av funksjon. Da vil jeg kaste enda mer bensin på bålet: Russland har en aggressiv politikk til å forsyne EU med gass, og USA er like aggressive i sin iver å bli verdens største olje og gasseksportør.
«Maissubsidier» til skiferolje og gass kjenner ingen grenser. Poenget er at langt mer gass transporteres gjennom rør enn tidligere antatt, Kina importerer ikke fra USA og Japan ( verdens største importør) reduserer import grunnet atomkraftsatsing. Så har vi India og Afrika som ikke får ut fingeren, og Australia ( verdens største eksportør) som har infrastrukturproblemer mht.transport av gass til terminaler. Så hva er det som er så bra med FLNG i dette kompliserte kapitalintensive kostnadskrevende markedet, hvor kontrollen over rater er overført til meglere? selskaper har mistet sin markedsmakt, og det er et veldig lite vindu ( 2019-2021) hvor Flex LNG skal tjene store penger. Det vinduet blir mindre og mindre. Kapitalbehovet øker, og selvom årsakene og dynamikken i gassmarkedet ikke er sammenlignbare med riggmarkedet så kan dette gå samme veien. Ikke noe ønsketenkning fra min side. Vurderte å kjøpe meg inn på 80 tallet, men denne skal betraktelig ned om jeg skal kjøpe den. Q3 har ingen betydning for meg; om de tjente noen skarve cent, så endres ikke bildet. For hver måned Kina ikje kjøper gass fra USA, så er det mange kroner inntekt tapt for FLNG, og ratene kommer av den grunn også forbli lave ( utenom sesongmessige svingninger og jokere).
Tittet også på HLNG, men også den er foreløpig uinteressant grunnet sirup i mange land...får man ut fingeren i India osv., så er det bare å hoppe på toget. Foreløpig står jeg på perrongen...aksjemarkedet er for høyt priset, med veldig få unntak.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Ratta
20.11.2019 kl 07:12
16293
FLEX LNG - Ny nyhet i kategori ALL 20.11.2019 07:01
20.11.2019 07:01:24: Flex LNG Q3, 2019 Earnings Release
November 20, 2019 - Hamilton, Bermuda
Flex LNG Ltd. ("Flex LNG" or the Company ) today announced its unaudited financial results for the third quarter and nine months ended September 30, 2019.
Highlights:
Reported revenues of $29.8 million for the third quarter 2019, compared to $19.0 million for the second quarter 2019.
Average Time Charter Equivalent ("TCE") rate of $58,222 per day for the third quarter 2019, compared to $46,266 per day for the second quarter 2019.
Adjusted EBITDA of $21.8 million for the third quarter 2019, compared with $11.3 million for the second quarter 2019.
Reported net income of $0.5 million for the third quarter 2019, compared to a net loss of $3.9 million for the second quarter 2019.
In July 2019, the Company executed the $300 million sale and charterback transaction with Hyundai Glovis Co. Ltd. ("Hyundai Glovis") for the vessels Flex Endeavour and Flex Enterprise.
In August 2019, the Company took delivery of its sixth newbuilding LNG carrier, Flex Courageous.
In October 2019, Flex LNG Fleet Management AS received the Document of Compliance qualifying the Company for in-house technical ship management services.
In November 2019, the Company received firm commitments from a syndicate of 11 banks and the Export-Import Bank of Korea ("KEXIM") for a $629 million financing for the five newbuildings scheduled for delivery in 2020.
The Board of Directors has declared a cash dividend for the third quarter of $0.10 per share.
Øystein M Kalleklev, CEO of Flex LNG Management AS, commented:
In line with our expectations, the freight market has become increasingly tighter in the second half of 2019 resulting in much more favourable market conditions despite low gas prices. Flex LNG has been very well positioned for the stronger market with ships available in the spot market as well as ships on variable rates linked to these freight rates. We are today delivering results in line with guidance for third quarter and our fourth quarter is booked at considerable higher rates with revenue expectations of about $50 to $55 million. During the year we have also secured close to $1.3bn of attractive long-term financing and this together with our in-house ship management company means we are well positioned for the journey ahead.
Harald Gurvin, CFO of Flex LNG Management AS, commented:
Our track record for 2019 demonstrates our ability to secure financing from various sources at very attractive terms. Having already executed $650 million in new financings during 2019, the new $629 million facility for the five newbuildings delivering in 2020 means have we secured long term funding for 11 of our 13 vessels, with comfortable remaining capex for the two vessels delivering in 2021. The new facility was significantly oversubscribed, with commitments from KEXIM and 11 leading international shipping banks. Attractive financing terms also mean attractive cash breakeven levels, giving substantial cash flow potential from our fleet of latest generation LNG carriers.
Third Quarter 2019 Result Presentation
In connection with the earnings release, a webcast and conference call will be held at 3:00 p.m. CET (9:00 a.m. ET).
In order to attend the webcast and/or conference call you may do one of the following:
Attend by Webcast:
Use to the follow link prior to the webcast:
MailScanner has detected a possible fraud attempt from "www.globenewswire.com" claiming to be https://edge.media-server.com/mmc/p/hhpedipx
Attend by Conference Call:
Applicable dial-in telephone numbers are as follows:
Norway: +47 21 56 31 62
United Kingdom: +44 (0) 203 009 5710
United Kingdom, local: 084 449 33857
United States: +1 917 720 0178
United States (toll free): +1 866 869 2321
Confirmation Code: 8292178
A Q&A session will be held after the teleconference/webcast. Information on how to submit questions will be given at the beginning of the session. The presentation material which will be used in the teleconference/webcast can be downloaded on www.flexlng.com and replay details will also be available at this website.
For further information, please contact:
Harald Gurvin, CFO
Telephone: +47 23 11 40 09
Forward-Looking Statements
Matters discussed in this press release may constitute forward-looking statements. The Private Securities Litigation Reform Act of 1995 provides safe harbor protections for forward-looking statements in order to encourage companies to provide prospective information about their business. Forward-looking statements include statements concerning plans, objectives, goals, strategies, future events or performance, and underlying assumptions and other statements, which are other than statements of historical facts. The Company desires to take advantage of the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 and is including this cautionary statement in connection with this safe harbor legislation. The words "believe," "expect," "anticipate," "estimate," "intend," "plan," "target," "project," "likely," "may," "will," "would," "could" and similar expressions identify forward-looking statements.
The forward-looking statements in this press release are based upon various assumptions, many of which are based, in turn, upon further assumptions, including without limitation, management s examination of historical operating trends, data contained in the Company s records and other data available from third parties. Although management believes that these assumptions were reasonable when made, because these assumptions are inherently subject to significant uncertainties and contingencies which are difficult or impossible to predict and are beyond the Company s control, there can be no assurance that the Company will achieve or accomplish these expectations, beliefs or projections. The Company undertakes no obligation, and specifically declines any obligation, except as required by law, to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.
In addition to these important factors, other important factors that, in the Company s view, could cause actual results to differ materially from those discussed in the forward-looking statements include: unforeseen liabilities, future capital expenditures, the strength of world economies and currencies, general market conditions, including fluctuations in charter rates and vessel values, changes in demand in the LNG tanker market, changes in the Company s operating expenses, including bunker prices, dry-docking and insurance costs, the fuel efficiency of the Company s vessels, the market for the Company s vessels, availability of financing and refinancing, ability to comply with covenants in such financing arrangements, failure of counterparties to fully perform their contracts with the Company, changes in governmental rules and regulations or actions taken by regulatory authorities, including those that may limit the commercial useful lives of LNG tankers, potential liability from pending or future litigation, general domestic and international political conditions, potential disruption of shipping routes due to accidents or political events, vessel breakdowns and instances of off-hire, and other factors, including those that may be described from time to time in the reports and other documents that the Company files with or furnishes to the U.S. Securities and Exchange Commission ( Other Reports ). For a more complete discussion of certain of these and other risks and uncertainties associated with the Company, please refer to the Other Reports.
This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5 -12 of the Norwegian Securities Trading Act or the Continuing Obligations of Oslo Børs.
Q3 2019 FLEX Press Release
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Empire
20.11.2019 kl 07:26
16229
Da er Flex i gang med utbytte. Mon tro om ikke dette skal være positivt for kursutvikling fremover?
I et innlegg over så snakkes det emisjon. Det er en mulighet, men det er ganske tvilsomt da det kun mangler finansiering på to skip. De inngår nok noen lengre kontrakter og rullere f.eks kreditt fasilitetene fra Fredriksen over på de to siste skipene. Dette har Flex gjort før. Jeg tror heller ikke det vil være noe problem for Flex å gå i banken for en helt ny lånefasilitet.
Bra resultat og bra guiding.
I et innlegg over så snakkes det emisjon. Det er en mulighet, men det er ganske tvilsomt da det kun mangler finansiering på to skip. De inngår nok noen lengre kontrakter og rullere f.eks kreditt fasilitetene fra Fredriksen over på de to siste skipene. Dette har Flex gjort før. Jeg tror heller ikke det vil være noe problem for Flex å gå i banken for en helt ny lånefasilitet.
Bra resultat og bra guiding.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
OKNilsen
20.11.2019 kl 07:28
16219
Utbytte! Wow, det hadde jeg ikke trodd, det er et ballsy grep som sier at de er komfortabel med kontantstrøm fremover. Følte også nedsiden for Kallekleiv hadde vært enorm om han kalte dagens prising Black friday prising, for så å skuffe. Og når vi vet at ratene qtd har vært rundt 120-130k så kan vi jo se hva utbytte før q4 blir. Nei dette var en bra start på dagen!
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
Pølsebua
20.11.2019 kl 07:29
16218
Ratta skrev Utbytte!
Det var overraskende at utbyttene starter allerede nå! Men takk skal du ha. Dette er Fredriksen på sitt beste. Signaliserer at dette skal bli en utbyttemaskin framover. Ei snau krone etter Q3 blir fort til tre etter Q4. Kapasiteten er der. Tenker det er lurt å gå long her. Billig inngang på dagens nivåer. Men det kan fort endre seg. Håper åpning på 84 og slutt på 88 i dag, og 125 ved årsskiftet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare