Flex til Black Friday priser... Hvorfor?

CapitaL
FLNG 14.11.2019 kl 19:32 41867

Aksjekursen til Flex Lng har blitt halvert det siste året.. Etter det jeg kan forstå startet fallet med forrige vinters værfenomen El Nino ( varm vinter i Asia) med påfølgende svake rater på ettervinteren/våren. Legg til handelskrig, kortere seilingsdistanser (Europa vs Asia), mange nye båter i bestilling og slikt..
Allikevel, dagens kurs, er etter min mening en feilvurdering fra markedet sin side.. Markedet er i dette tilfellet som en blind høne.. ja, bortsett fra familien Sohmen da... Hvem kjenner vel denne businessen bedre enn dem?

Det er jo faktisk slik at LNG-markedet vokser, behovet for lng vil bare øke de neste 10 årene. Ja, det bygges mange nye skip, men i denne sammenhengen faktisk ikke nok til å dekke behovet fremover.. Dessuten, generasjonen med lng skip fra omkring år 2000 med dampturbiner, gikk typisk på lange kontrakter, omkring 20 år. Disse gamle ineffektive skipene finnes det omkring 200 stk av og mange disse går av kontrakt de nærmeste årene... Tenk deg selv, om du skulle inngå leieavtale på en bil med varighet på f.eks 10 år, ville du da leid en 15 år gammel bil? eller en ny bil? Svaret er gitt.. Flex Lng har bare nye topp moderne og effektive skip. Neste år får selskapet levert 5 nye skip, hvorav 3 stk er bestilt spesielt med tanke på langsiktige kontrakter. At disse stiller sterkt i kampen om langsiktige kontrakter er iallfall ikke jeg i tvil om.

Flex tjener nå penger, breakeven på ca 50.000 usd/dag ratesnitt Q3 er ventet inn på ca 60.000, og er gunstig posisjonert i et voksende marked, BW Group kjøper seg inn.. Jeg mener at markedet grovt feilpriser selskapet, man forventet kanskje rater i 200.000 dollars klassen, sprengkulde fra oktober til mars eller noe sånt? Da er det uansett ikke tatt hensyn til de lange linjene... Det kan iallfall bli trangt i døra for de som er short, og de som sitter på gjerdet kan fort bli andpustne av å løpe etter toget når selskapet får sin velfortjente reprising ;)

Et par linker:

https://www.flexlng.com/wp-content/uploads/2019/11/Meeting_the_Chinese_LNG_Demand-14_Nov_2019.pdf

https://soundcloud.com/pengepodden/244-flex-lng-om-fremtiden-for-shippingindustrien

Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Vikusen
20.11.2019 kl 07:36 10157

Såvidt di kom over bunnlinja og med fallende rater så ser man jo at dette er kortsiktig etter Q4. Gass prisene er jo lave.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 07:45 10140

Nå vet jeg ikke hva som forventes, men dette må være bra sett med mine øyne. Bare så synd jeg har timet aksjen helt feil og har langt opp til brake even.
Dette er jo en aksje hvor det er innenfor normalen at den går 5 %, og når det nå signaliseres utbytte så må det være lov å sende sine tanker til shorterne.
Kan bli noen gode dager i FLNG nå tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
BMjelde
20.11.2019 kl 08:18 9996

Også guider de opp mot 55mill rev i Q4, opp fra 29mill i Q3. Det er sterkt og reflekterer de gode ratene om dagen
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Triton
20.11.2019 kl 09:22 9805

Veldig bra resultat, ser ut som Flex har god kontroll på oppbyggingen av selskapet. Men nå må dere ikke gi vekk aksjene til de som shorter, la de få blø litt :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Skipsrederen
20.11.2019 kl 09:22 9815

Hei
Flexkursen er i akkurat nå 83 kroner. Gaslogs kursutvikling tilsvarere en Flex kurs på 65 kroner !!!!!!!!!!!!!!!!

Innlegget til Jochie er skremmende lesning, men det er kanskje er realistisk tilnærming til markedssituasjonen framover ??

Det er overraskende at Flex nå skal dele ut utbytte. Det er vel for å få opp stemningen, selv om pengene hadde vært bedre oppbevart i selskapet.

Gaslog har siden 5 november falt fra $ 14,34 til $ 8,92 den 19. november . Det tilsvarer $ 5,42 eller 38 %.
Flex er vel enda mer eksponert mot spotmakedet enn Gaslog, så det er ikke lett å forstå hvorfor Gaslog har fått en slik ekstra medfart.

Kursene til de to selskapene har fulgt hverandre som skygger, men i det siste to ukene er Gaslog ramlet ned ekstra mye.
Skulle de fortsattt fulgt hverandre som skygger ville Flex-kursen i dag vært cirka 65 kroner !!!

Det aksjonærene i Gaslog tror de har sett, er kanskje beskrivelsen til Jochie.
Eller er det noen som kjenner til om det er en annen selskapspesifikk forklaring på kursfallet til Gaslog ?

Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Triton
20.11.2019 kl 09:56 9663

Gaslog ble straffet av markedet pga. Dårlige inngåtte kontrakter når de burde ha oppnådd høyere rater som var i markedet når de inngikk kontraktene. Gaslog ga heller ikke noe spesifikk inntjening for q4 slik som Flex har formidlet Idag. Dette er noen av grunnene som jeg tror har straffet Gaslog.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 10:25 9569

"Samtidig viser en fersk aksjonæroppdatering at den Singapore- og Hong Kong-baserte shippingfamilien, som ledes av Andreas Sohmen-Pao, gjennom BW Group har kjøpt flere aksjer i Flex LNG."
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.11.2019 kl 10:31 9549

Q3 som guidet.. Sikret finansiering for 5 nybygg.. Utbytte.. Q4 booket til 50-55 Musd.. Sohmen øker (nå 1,5 %)… Lovende utsikter spør du meg.. ingen kan selvsagt påstå at en investering i Flex er risikofri, men den som intet våger intet vinner ;)
Kursen opp 7,5 % akkurat nå..

Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
20.11.2019 kl 13:02 9300

Ja, kunne dette vært bedre? Kun gode nyheter så langt øyet kan se!
Får sjefsklysa til en handelsavtale med kinamannen oppå dette, så bli Flex en rakett.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Rumleskaft
20.11.2019 kl 13:54 9207

Ja.. om Trump sikrer avtale med Kina før valget ser vi FLEX i 200
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Triton
20.11.2019 kl 16:32 8988

Flex LNG leverte et tredje kvartal omtrent som ventet, men rapporten inneholdt en rekke spennende nyheter.
Bunnlinjen, justert for en engangskostnad for utstedelse av ny gjeld og finansielle derivater mm., endte på 4,9 millioner dollar, rett over hva som var ventet.
Det som overrasket positivt var utbyttet på 10 cent per aksje for kvartalet. Joakim Hannisdahl, analysesjef hos Cleaves Securities, hadde ikke forventet en så stor kontantutdeling allerede nå.
– Helt klart positivt, men ikke helt uventet. Vi hadde forventet at første utbytte skulle bli erklært i neste kvartal, så således kun ett kvartal i forkant. For aksjemarkedet er det uansett alltid viktig å få bekreftelse på positive antagelser, sier Hannisdahl som også uttrykte på Twitter før børsåpning av han trodde på oppgang for Flex-aksjen onsdag.
Dagsraten i kvartalet landet på drøye 58.000 dollar, marginalt svakere enn forventningen fra konsensus. Men selskapet kommuniserte videre at de forventer en omsetning på 50-55 millioner dollar i fjerde kvartal, noe som med seks skip på vannet gir en gjennomsnittlig dagrate på omkring 100.000 dollar om dagen, rundt regnet.
Hannisdahl karakteriserer dette som «meget bra» og på linje med analytikernes forventninger.
Kraftig bedring på driften

Har supereffektive båter som vil gi høye rater
Flex benytter seg utlukkende av effektive, gassdrevne dieselmotorer, som går under betegnelsen «two-stroke propulsion». For lavhastighet-LNGC-skip er det MEGI, produsert av Man, eller X-DF, produsert av WinGD, som er de to reelle alternative teknologiene.
Flex har båter i bestilling fra begge produsentene. Two-stroke skal medføre en drivstoff-besparelse på hele 30 prosent samenlignet med Tri-Fuel Diesel Electric (TFDE) som er bransjestandard. En del av investeringscaset i Flex er nettopp en høyere realisert rate på grunn av store drivstoff-besparelser for charter.
– Vi jobber med en premie på 11.979 dollar pr. dag på MEGI og X-DF over TFDE. Vårt cash breakeven estimat ligger på rundt 47.000 dollar om dagen, sier Hannisdahl.

FORVENTER STERKT MARKED: Figuren viser Joakim Hannisdahls estimater for Flex LNGs dagrater per kvartal. Den lyseblå linjen viser estimert cash breakeven (inkl. gjeldsbetalinger mm.), den mørkeblå linjen viser i praksis breakeven-nivået for resultat før skatt, og den brune linjen illustrerer nivået for cash breakeven ekskludert finansielle forpliktelser. Foto: Joakim Hannisdahl
Hannisdahl, som rangeres som den beste shipping-analytikeren på Bloomberg, er svært optimistisk med tanke på LNG-selskapet i tiden fremover.
– Selv om vi ser litt lavere inntjening for LNG shipping i 2021-2022 enn i 2018-2020, så kan Flex LNG oppnå en inntjening langt over sin cash breakeven og regnskapsmessige breakeven de neste årene i de fleste scenarioer. Flex LNG er godt posisjonert med en meget attraktiv flåte, men prises kun til rundt 50 prosent av NAV (verdijustert egenkapital red.anm.), sier Hannisdahl før han konkluderer.
– Vi ser oppside i aksjekursen og har et 12-måneders kursmål på 151 kroner.
Sikret attraktive gjeldsbetingelser for nybygg
I november har Flex LNG sikret seg attraktive finansieringsbetingelser for sine fem nybygg som leveres i 2020. Gjennom et syndikat av 11 banker og Korea Eximbank har selskapet skaffet gjeldsfinansiering på totalt 629 millioner dollar. Finansieringen inkluderer også en opsjon på opptil 50 millioner dollar ekstra (10 millioner dollar per skip) om skipene blir leid ut lange kontrakter.
Selskapet sier selv at gjennomsnittlig rentemargin er 2,2 prosent pluss LIBOR på fasilitetene, noe som vil gi en årlig rentekostnad på om lag fire prosent.
Med attraktive lånebetingelser ser selskapet selv en cash breakeven så lavt som 43.000 dollar per dag for 2020-skipene.
Aksjen stiger 6,60 prosent til 84,00 kroner på Oslo Børs.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 16:38 8959

Ja kan se ut som om J.Hannisdahl, shippinganalytiker nylig ranket #1 av bloomberg, spår dobling av FLNG. Spørs om han burde ta tips fra noen her på forumet om at det er helt galt. Regner ikke med en så profilert som han engang klarer å omvende de med sine feilaktige tolkninger. Jeg har vertfall gitt opp.
God Kveld

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/11/20/7474793/joakim-hannisdahl-tror-pa-kursdobling-i-flex-lng

PS. Ifølge Hammers så tjente jeg ikke penger i dag heller fordi vi er i nedtrend.. jaja
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Torry P
20.11.2019 kl 17:42 8847

Good news!! Legger nå mer lit i det Hannisdahl kommer med en andre her inne...., er vel noen som alltid skal prøve å komme seg inn billig. Bare sitte rolig her, utbytte og kursoppgang :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Jarnar
20.11.2019 kl 18:44 8732

Jeg foreslår at du følger Jochie. Han som satte ut rykter om at Flex var omtrent i brudd med lånebetingelsene.
I dag skrev han om nedskriving av skipsverdier! Avskriving er helt greit, men skal Flex bli tvunget til nedskrivinger. Igjen noen voldsomme forsøk på ryktespredning uten hold. Får selskap svære kreditter når verdiene deres står foran et snarlig fall?

"$629,000,000 FINANCING SECURED FOR 2020 NEWBUILDINGS". Svært gode betingelser - for et selskap som skal være i ytterste havsnød i følge ryktesprederen.

Kan dere to gjøre no nyttig - f.eks å sjekke utsiktene for vintertemperaturene i Asia. Hva forventer de der borte inn i 2020. Milde eller kalde dager?

Sammenligning med GasLog. Hvorfor skal de to selskapene utvikle seg likt? Det holder ikke å si at de driver med gass :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 22:25 8194

Jeg ser at det blir litt begrepsforvirring her..det jeg mener er at FLNG har sine storste utgifter til renter og etterhvert avdrag ( 2024), samt depreciation ( avskrivninger). Det forutsettes at selskapet får gode rater i det vinduet de har Iår og neste år. Etter det kommer det flere fartøyer og er «festen» over. Om det ikke blir noe festrater, især på lengre kontrakter på de nye skipene de får levert, så vil de måtte nedjustere flåtens verdi ( nedskrivninger).
Det skjedde i riggmarkedet hvor man nå har ventet på en «normalisering» av ratene i flere år og de ratene kom aldri. Konsekvensen er at SDRL ( som av samtlige meglerhus ble spådd i kurser opptil 300 kroner, og fortsatt er det noen som spår den opp i 150)..De har jo en egen agenda. De lever av størst mulig forskjell mellom dagens kurs og de kursmål de setter, og man skal aldri stole på de. Idag er de der igjen og fastholder at FLNG er gull og skal doble seg..løp og kjøp. Jeg deler ikke synet til de og FLNG har av disse meglerhusene blitt kåret til neste års aksje, nyttårsrakett osv. Realitetene tilsier at man kan vente lenge på lange ruter, især når forhandlinger mellom Kina og USA er sirup, og at det ikke vil bli inngått avtaler om gasshandel sålenge dette pågår.og imens så bygges det rør, som blir en større del av det totale gassmarkedet som IEA ønsker seg. Dernest ( og det ser vi på HLNG) så går det veldig tregt med terminaler som kan ta imot gass i emerging markeds, og i USA grunnet kinaputten. Foruten alle disse faktorer som legger press på rater, og som utfra dagens situasjon må være realitetene per idag, så finnes det mange «jokere» begge veier; Den sendrektigheten i internasjonal miljølovgivning gagner især selskaper med gamle fartøy som er avskrevet, især når gassprisene er veldig lave ( som nå). Bransjen under ett lider selvsagt, og lidelsen blir lengre sålenge ingen vil skrape fartøyer ( det er det som ødela for rigg).

Kursen ligger nær alltime low, så samtlige meglerhus har tatt feil. Jeg er veldig positiv til gass som en erstatter for kull, og er enig i at at etterspørselen vil øke for hvert år som går ( i motsetning til rigg som går andre veien). jeg undervurderer dog ikke USA som «maissubsidierer» sin miljøfiendtlige skifergass for å få herredømme i gass og olje ( en politisk feilvurdering spør du meg). Gass vil oversvømme EU i lang tid fremover, emerging markeds vil ta lengre tid enn antatt, Japan vil importere mindre gass fremover og gamle fartøyer vil være der lengre enn ønskelig og dermed presse rater.
I et slikt scenario så vil de nye skipene til FLNG i tillegg til dagens flåte medføre for lave rater til å kunne betjene de store avdragene som kommer i 2024. Da vil det kunne oppstå situasjoner hvor selskapet ikke møter egenkapitalkravet/ nedskrivninger av flåteverdi/emisjoner.
Det er ikke fare for det nå, men det er greit å være klar over at mye tyder på at et slikt scenario kan utspille seg. Jeg holder fast ved at FLNG er for høyt priset utfra en total risk/reward vurdering, fordi vi her snakker om en veldig kapitalintensiv bransje hvor det ikke helt går som disse «meglere» ( melkere er kanskje en bedre betegnelse) og IEA ( som jo er proamerikansk ) vil ha det til. For en trader er dette nok en fin aksje, men ikke for en som vil ha skuffeaksjer.
Til sist: aksjemarkeder er nær sine høyeste nivåer noensinne, selvom utsiktene ikke er bra. OM det skulle bli en korreksjon i markedet ( grunnet alvorlige tegn på avkjøling enn det som er tilfelle idag) så vil især shipping, olje, gass få seg en nedtur.
For en langsiktig investor: følg nøye med på gasspriser og makroforhold. Især 2020 blir helt avgjørende for FLNG, og da især charterraten. De falt med 1000 dollar dagen til det laveste nivået på en stund, grunnet en varm start på vinteren og lavere gasspriser. Til slutt: jeg har ikke satt meg inn i hva IFRS 16 har å si for FLNG, men antar at det bare regulerer verdisettelser bedre. Jeg har heller ikke satt meg inn hva leasing istedenfor å eie har å si for selskapets nettoinntjening per aksje.
Jeg antar at det reduserer risiko, men også nettoinntjenig om ratene skulke bli høye, Om ikke vinteren snart kommer, så vil ratene falle ytterligere.
Jeg lurer veldig på hva slikt ha å si for olje og gassmarkedet: https://eu.currentargus.com/story/news/local/2019/10/10/oil-and-gas-pipeline-connecting-permian-basin-eagle-ford/3920436002/
Jeg tar gjerne imot kommentarer og kritikk...håpet at det med avskrivninger, nedskrivninger og lånebetingelser ble mer tydelig nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
CapitaL
21.11.2019 kl 09:19 7964

Pareto Securities skriver at resultatet var som ventet, men at guidingen for fjerde kvartal er solid.
"Guidingen for fjerde kvartal impliserer rundt 100.000 dollar pr dag for skip i spotmarkedet, som er langt over hva markedet for tiden regner med. Estimater for inntjening pr aksje i fjerde kvartal bør komme inn rundt 0,45-0,5 dollar, som gir en p/e på under 5 med halve flåten i vannet", skriver meglerhuset.. (fra TDN)

Norwegian owner Flex LNG has signalled a focus on long-term time charters for its next newbuildings.
CEO Oystein Kalleklev said on a conference call on Wednesday: "We have seen the market grow very rapidly, and an under-investment in ships from 2016 to the first half of 2018 due to poor freight markets in 2014, 15, and 16.
"So we could get good slots and good prices and there was demand for these ships when they delivered. We are in a bit of a different situation to most shipowners; we have the ability to find the right contracts."
He added: "We need to build an incremental backlog."

Link: https://www.tradewindsnews.com/gas/flex-lng-to-ramp-up-term-coverage-as-newbuildings-deliver/2-1-710298




Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
CapitaL
21.11.2019 kl 09:26 7703

Forøvrig ett nytt gullkorn fra Kalleklev : "They can decide whether to spend it on Christmas gifts or on more Flex LNG shares."

;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Jarnar
21.11.2019 kl 10:35 7616

FLNG står i 90.70 kr og +8,49%.

Nå må noen gripe inn før folk begynner å tjene mye penger igjen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Rumleskaft
21.11.2019 kl 10:41 7484

Går den igjennom ca 95 så brytes trend.. kan bli svett å være shorter da..
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Rumleskaft
21.11.2019 kl 11:11 7384

Shortinndekning på gang..?
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
sheepman
21.11.2019 kl 11:58 7265

Ser ut som om ratene har flatet litt ut, og faktisk er litt opp i går. Ligger på 120 000 og 105 000 nå. Kommer vel ny oppdatering i kveld
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.11.2019 kl 14:37 7146

Noen som kan si noe om potensialet her sammenlignet med den ville reisen vi har sett over lang tid i LPG nå?
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.11.2019 kl 16:56 7015

Endelig ser det ut til at Flex LNG har snudd til opptur på børsen både i Oslo og i NY med ca 90kr på OSE og 10$ på NYSE.. Spørsmålet er om dette bare blir et blaff eller begynnelsen til varig oppgang slik noen analytikere spår.
K
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
really
21.11.2019 kl 17:34 6945

Skal jeg kommentere noe er det at innlegget ditt er fullt av antagelser og betraktninger gjort med de mørkeste brillene på.
Du berører flere interressante områder for å vurdere FLNG, bl.a.
- markedsbalansen der regas ikke holder følge med skipningsterminalkapasiteten
- handelskonflikten som reduserer China kjøpsinteresse og reduserer tonnmilene pga kortere distanser
- miljølovgivningen som kan gjøre mer for å fremme lng som drivstoff
- nybygging som ikke er overdreven men som kan bli det om regas kapasiteten ikke økes

Oppsummert er det usikkerhetsmomenter, som må veies opp mot lyspunktene, som at Flng har markedets mest effektive skip, markedets laveste anskaffelseskost og en av markedets laveste renter. I det lange løp er det slike ting som avgjør.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
sheepman
21.11.2019 kl 22:20 6722

Fra i dag: "LNG: Charterers should remain cautious; several requirements for December deliveries are expected to firm up next week, loading ex US Gulf, Mediterranean, WC Africa, Middle East and Asia Pacific. This could reverse the tonnage availability outlook quickly. "

Ser jo bra ut dette
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
really
22.11.2019 kl 20:15 6436

Et lite utklipp fra safetyatsea.net fra 2018 som sier litt om lønnsomheten av de gamle steamerne. De nyeste skipstypene nevnes ikke her,men MEGI har ytterligere redusert forbruket av drivstoff med over 10 000 USD/d og har enda lavere boiloff. Disse skipene er dessuten vesentlig større så utslaget pr. Levert tonn er enda større. Burde være unødvendig å peke på at om MEGI kan hente 60 000/d må steamerne levere gassen bortimot gratis for å være konkurransedyktig.

Old is gold, but not so for LNG carriers, as the declining employability of older LNG carriers is one of the key factors behind the summer rally of LNG spot charter rates, according to UK-based consultancy Drewry.

Despite ample capacity in the market – LNG carriers have seen strong deliveries and moderate demolitions – LNG charter rates have remained firm throughout the summer, which is traditionally a period of seasonally low demand.

In particular, spot charter rates are experiencing the strongest summer since 2012. Modern dual-fuel diesel electric (DFDE) vessels have been chartered out at USD60,000/day in the second quarter of 2018 (2Q 2018), about 50% higher than rates in 3Q 2017, according to Drewry. At the end of June, some vessels were reportedly fixed at USD85,000/day, a level synonymous with the peak of winter, when LNG vessels are in high demand.

With no monumental spikes on the demand side, Drewry believes the actual supply of vessels in the spot market is less than it seems. Poor fuel efficiency renders some older LNG carriers unemployable because of its higher operating costs, decreased cargo-carrying capacity, and higher boil-off rates.

Bunker cost is a huge factor when it comes to efficiency. According to Drewry, an old steam turbine vessel, upward of 30 years, can use as much as 215 tonnes of bunker fuel per day, while the average consumption of more modern steam turbine vessels is about 170 tonnes and 140 tonnes for modern DFDE LNG vessels. At current prices, a steam turbine vessel will burn an extra USD13,000/day worth of bunker fuel, compared with a modern DFDE ship.

DFDE vessels can reinject the boil-off back into cargo tanks. This is even more critical on long-haul trades, as older ships either use a substantial portion of the cargo or simply flare it.

In addition, modern vessels edge out older vessels in terms of maintenance, off-hire days, operational flexibility, and modern navigation and signalling systems. Older vessels also run the risk of frequent breakdowns, which charterers prefer not to take.

Even at a time of firm charter rates, Drewry observes at least 24 laid-up steam turbine vessels, or 11% of the total steam turbine fleet. Most of these vessels are younger than the average demolition age of LNG carriers over the past five years.

This challenges the conventional wisdom that the average economic life of an LNG carrier is 35–40 years. This may prompt a more conservative view for financing secondhand assets in the LNG market.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
RLB76
22.11.2019 kl 20:48 6384

Ja det ligger stadig et par gamle 70 talls travere i opplag ved Karmøy, kommer vel aldrig i fart igjen
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Volf
22.11.2019 kl 22:03 6293

Why Isn’t Winter Pushing LNG Prices Higher?
Spot LNG prices in Asia-Pacific are hovering around the $6/MMBtu level at a time when seasonal winter demand usually pushes them higher. The reason is not hard to see – excess liquefaction capacity coming on-stream in the US, compounding the build-up of capacity in recent years in Australia, as well as additions in Russia and elsewhere.

There is also a year-round seasonal impact. A mild winter generally gives way to weak summer pricing and a certain amount of residual LNG in tank. Buyers can fill up cheaply and enter the next winter season well stocked. Gas storage in Europe was full early this year, owing in large part to the availability of cheap LNG and a relatively weak drawdown over the previous winter.

But it is on the mid-2020s to which LNG developers focus has turned, perceiving a demand gap as South Asian countries in particular ramp up their demand for LNG, adding to still strong annual gains from China.

Yet the demand gap in 2020 appears to have been filled. According to GlobalData, the US will add 156.9 million metric tons per annum of new liquefaction capacity by 2023. Not all of this capacity is certain by any means, but even when only projects which have taken Final Investment Decisions (FIDs) are counted, in the US and beyond, the expected demand gap now looks narrow to non-existent.

Qatar plans an expansion from 77 million tons per annum (mtpa) to 110 mtpa come what may. Four 8 mtpa ‘megatrains’ are planned and expected on-stream at three to six-month intervals from 2024.

No formal FID has been taken, but the amount of contracting activity that has and is taking place around the North Field Expansion project indicates this capacity will emerge. In early October, Qatar Petroleum announced that it had short-listed potential partners for train construction. It has already awarded all the upstream contracts.

In Mozambique, two major projects have taken FID this year in addition to the already under construction smaller Floating LNG Coral project. In total, Mozambique can expect to go from naught to 31.5 mtpa capacity by 2024, although building two large LNG projects – Rovuma and Mozambique LNG – on the same site and at the same time is likely to create logistical challenges.

Russia’s Novatek has given a greenlight to its Arctic LNG 2 project, which will boost Russian LNG capacity by 19.8 mtpa. The company has plans to increase capacity to a total 70 mtpa by 2035, and Arctic LNG 2 will get it halfway there. Exploration successes suggest ample gas resources, and Novatek and LNG, in general, has strong Russian government support. Novatek has already demonstrated its capacity to get foreign partners, particularly Chinese finance, on board.

Then there is Canada. Although glacially slow to free itself from dependence on the US market, the FID taken on Canada LNG last year was a major step forward. The project is expected to give the country export capacity of about 13 mtpa from 2023, but there are a number of other LNG projects close to FID on both the west and east coasts, which could turn Canada into a significant market player by the mid-2020s.

Based on US Energy Information data for plants under construction or for which a formal FID has been taken – a relatively conservative measure - US liquefaction capacity should rise from 55 mtpa currently to 116.5 mtpa by 2024.

In addition to other projects, such as BP and Kosmos’s evolving west African LNG hub, and discounting the potential for existing site expansions, more than 160 mtpa of new LNG capacity can be expected on-stream by 2024.

At no time has LNG demand jumped that much in a five-year period, although the largest leap since the millennium was in 2014-2018 when LNG imports rose 97.34 mtpa.

There is on paper enough regasification capacity to absorb the increase and more being built, but the huge rise in liquefaction capacity presupposes much higher utilization in regions which have not previously demanded so much LNG, such as Europe.

The availability of competitively-priced LNG is itself a major demand stimulus, which will encourage new market entrants. But while in their initial phases LNG coming into, for example, India, Bangladesh and Pakistan, will meet existing gas deficits, the further out demand projections go, the more dependent they are on new infrastructure being built in-country.

All three south Asian countries have poor track records when it comes to the timely completion of major infrastructure projects.

McKinsey forecasts LNG demand growth of 3.6% a year from 2018-2035, arguing that supply additions will create a ‘long’ market until 2025 and possibly 2027. Others, such as Shell, in its LNG Outlook 2019, argue that supply investment is still needed to meet continued LNG demand growth, which it notes has surprised on the upside in recent years.

This optimism is not unwarranted. The potential for coal-to-gas switching in India and China, as well as the growth of new markets for gas such as in transport, are huge. Climate change concerns and local air pollution concerns suggest coal-to-gas switching will be actively pursued. But the critical issue for companies will be the timing.

On the supply side, the LNG industry appears doomed to a cycle of booms and lulls in construction activity as future supply gaps emerge and are over-filled. Demand-side growth expectations depend on longer-term structural changes largely in developing economies. There is ample potential for recurrent mismatches, with the current outlook being for an extended ‘long’ market.

Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
CapitaL
23.11.2019 kl 17:31 6013

Ser det snakkes mye på Flex trådene om nye rørledninger for gass fra Russland.. Det som ikke er nevnt i særlig grad er alle de europeiske landene som ikke er interessert i å være avhengig av russisk gass... for ikke å nevne USAs ønsker om å temme Putin ved å strupe russiske gassinntekter, samtidig som de fremmer sin egen LNG eksport..

- Som medlem av EU og NATO har Polen lenge ønsket å bli kvitt den tunge avhengigheten av Russland, blant annet ved å bygge en terminal ved Østersjøkysten for mottak av flytende gass (LNG) fra USA og Midtøsten.

Link: https://petro.no/nyheter/polen-fornyer-ikke-gassavtale-med-russland-etter-2022

- The first American LNG cargo for ultimate delivery to Ukraine has arrived at a terminal in the port of Swinoujscie, Poland. The geopolitically-significant shipment represents the start of an alternative, non-Russian gas supply for Ukrainian consumers. "U.S. liquefied natural gas (LNG) is coming to Ukraine!
-Ukraine may not be the last destination for American LNG, it can be successfully delivered to countries like Hungary, Romania and even Moldova."

Link: http://maritime-connector.com/first-american-lng-shipment-for-ukraine-arrives-at-polish-port/

Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
paskar
23.11.2019 kl 19:00 5951

Danmark har nettopp tillat at Russland bygger ny gassledning til Tyskland (Nord Steam 2). Denne ledningen går utenom Polen og Ukraina og gjør Russisk gass uavhengig av Polen og Ukraina.

Mine spekulasjoner er at Polen (og Ukraina) er redde for at gassprisene skal øke når Russland får alternative transportveier, de må derfor sikre seg alternativer.

Dette er utenrikspolitikk og energi politikk på høyt plan ! Det er viktig for eksportørene (Norge & Russland) å ha alternative rørledninger slik at ingen kan hindre transport eller stjele av transporten (Ukraina). Det er også viktig for kundene at de har flere leverandører. Flytenede LNG er en enkel måte å få slike alternativer.

Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
nucleus
23.11.2019 kl 22:52 5825

Største LNG frakt land er vel Japan og Kina. Kina alene har jo 987stk kullkraftverk og 121 stk kullkraftverk under bygging. Med dårlig luftkvalitet og kraftig økning av behov for naturgass, så har de snart øvertatt som større en Japan. (På LNG frakter).
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
really
23.11.2019 kl 22:58 5821

Jeg fikk en del pepper for dette innlegget, men det ser ut til å være nær det som skjer nå.

really
31.10.2019 kl 08:59
2638
Vikusen skrev
Begynne å lure om lng markedet er overlastet. Rett og slett for mye kapasitet? https://www.hellenics..
Det virker som det er en ubalanse i LNG markedet, produksjonskapasiteten øker raskt, men regas kapasiteten og infrastruktur for bruk av gassen holder ikke samme tempo, Spesielt Asia som henger etter, Europa har nok kapasitet.

Analysene jeg har sett de siste årene tar utgangspunkt i at produksjonskapasieten øker mer enn shipping kapasiteten. Men ingen av analysene har sett på regas kapasiteten før nå i det siste. Og når regas nær forbruksmarkedene blir flaskehalsen hjelper det lite med produksjonskapasitet.

Samtidig har handelskrigen ført til lavere tonn/mil med samme med samme volum
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2019 kl 19:44 5574

Gode muligheter for kursdobling?
K
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2019 kl 21:36 5409

Hm. Kanskje tiden er kommet for HLNG? De driver vel med regassingsanlegg...
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Empire
25.11.2019 kl 07:20 5161

Ny langsiktig kontrakt for nybygg. Denne gangen med Gunvor

https://newsweb.oslobors.no/message/490111
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Ratta
25.11.2019 kl 07:55 5087

Bra!
Får vi vite hvilken rate som er oppnådd?
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.11.2019 kl 08:26 5014

Trolig delvis indeksregulert, jfr. meldingen. Men så godt som intetsigende ordlyd, bortsett fra dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
RLB76
25.11.2019 kl 08:33 5021

Variabel rate, er vel ganske vanlig att en slik kontrakt følger ratenivået med ett visst etterslep. Sånn sett er begge parter sikret mot store avvik.
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare
sheepman
25.11.2019 kl 10:07 4869

Dette er jo veldig bra. Skipet starter kontrakten med en gang det er ferdig fra verftet. Dette vil bety solid og langsiktig avkastning for Flex!
Redigert 21.01.2021 kl 06:47 Du må logge inn for å svare