SDRL- Spørsmål om tid før egenkapital er tapt.

Fru-Blom
SDRL 14.11.2019 kl 22:20 11074

Hva sitter man igjen med?

SUS
Fru Blom
Redigert 21.01.2021 kl 05:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2019 kl 16:14 4570

Dette er utdrag fra Transocean sin 2 Q rapport som fikk meg interessert.

We're extremely pleased with the direction of the high specification harsh environment market where our top tier assets are fully utilized. Day rates are approaching and, in some cases, exceeding $400,000 per day. ... And while we're somewhat frustrated with the pace and trajectory of the ultra-deepwater market, we remind ourselves that we have moved off the bottom and are clearly in the early stages of what we expect will be a much broader recovery. ... We have spent the last several years positioning ourselves [for this recovery] by establishing the offshore drilling industry's largest and most profitable backlog, providing us with unparalleled visibility to future cash flows.

400k i dagrater er ikke så langt unna som man vil ha det til.
200 lever Sdrl greit med på rigger utenom arktiske strøk.

Down trading som foregår er helt typisk for å hente inn short.
Man spiller på usikkerheten.


Redigert 16.11.2019 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
R19
16.11.2019 kl 16:36 4529

Selskapet er tidligst konkurs igjen 2022/2023 så mye kan skje frem mot dette. Seadrill har ca 1,5 mrd usd på i cash og de har vel tapt nesten 100 mill usd i cash pr kvartal. Derfor vil cashen vare en stund. Når egenkapitalen nå er priset til 1,3 mrd nok kan det være en fin opsjon på at markedet blir bedre enn det som er priset inn i aksjen nå. En bør selvsagt være veldig forsiktig og ikke satse mer enn man kan tape. Skulle ratene være over 350k for drillshipene/semi, 450k for HE Semi og jack up 120k i 2022 så er nok egenkapitalen til seadrill mer verdt enn 1,3 mrd nok.
Slettet bruker
16.11.2019 kl 16:44 4503

Da snakker vi om NAV på rundt 320 kr for drillen, så da begynner det å kopiere FOE i 2000 :)
Slettet bruker
16.11.2019 kl 19:52 4330

En av nyttårsrakettene? Som det påpekes, hvor er bunnen 12 eller 7? Men med bedre utsikter i oljeinvesteringer så er det verdt et bet på disse nivåer. Selv sitter jeg med en liten lyttepost, men vurderer å spytte inn mer og sitte til 18-25.
rischioso
16.11.2019 kl 21:07 4237

Jeg ville ikke ha satset på at Storeulv og gjengen er villige til å selge høns i regnevær for å skåne aksjonærene for en utvanning gjennom emisjon - det tror du vel ikke på selv heller ... ;)

Må innrømme at jeg også stusser over posisjoneringsstrategien din, men for all del, det er dine penger .....

Redigert 16.11.2019 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2019 kl 21:32 4186

Den brukes med hell mot robothandel.
Man vil oppleve store svingninger og man må utnytte disse.
Vil ikke avsløre hele, men man må være bestemt på inn og ut.

Strategien er sikker om det svinger.
Har helst ikke planer om å sitte med 21k ned til 11 for å si det slik.
Selvfølgelig selges ikke assets for nothing, men strategi er at det skal selges.
Men det kommer jo selvfølgelig an på pris.
De selger ikke Archer for 3,5 selv om den er bokført som det.
rischioso
16.11.2019 kl 21:48 4154

Noterer meg at du mener at selskapet først får problemer ute i 2023 om ikke ratene er høye nok - hvor har du det i fra?

LES - The first scheduled amortization installments under our secured bank facilities start in Q1 2020.

* Mao, låneforfalla starter i q1 2020 - rett på nyåret.

LES - Under the terms of the bank financing agreements we have the ability to defer up to $500 million of amortization payments (Amortization Conversion Election facility or "ACE") up to 120 days before such payment becomes due. The deferred amortization then becomes part of the balloon payment for each relevant facility. Based on the amortization schedule, the ACE has capacity to defer the first five quarters of amortization

* Enkelt fortalt så finnes det muligheter for en utsettelse på inntil 5 kvartaler (fra q1-2020) noe som da ender opp med en sterk fordyrende ballong betaling i 2021 og ikke i 2023 som du virker å mene ...

Mao, tidsvinduet begynner å bli knapt for det er betydelige forfall som skal betales hvor utsiktene for både sterkt økte rater og en langt høyere utilization som er helt nødvendig for å kunne betjene lånene virker å være helt fraværende ....

https://www.seadrill.com/~/media/Files/S/Seadrill-V2/reports/2019/q2-19-press-release-v2.pdf
Redigert 16.11.2019 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
zavva
16.11.2019 kl 22:02 4113

Anbefaler de av dere som har tro på oljeservice fremover å
lese denne. https://seekingalpha.com/article/4302806-oil-slowdown-u-s-shale-real-time

Har selv kun en tradingpost på 12,50 i Seadrill og skal rett ut nå rekylen kommer. Har dog benyttet de siste dagene til å bygge en betydelig long posisjon i Northern Drilling - et svært interessant case med betydelig bedre risk/reward i mine øyne.
Slettet bruker
16.11.2019 kl 22:49 4032

Ja,
Den vil da være 500 mill.
Man vet at med dagens rater er på vei opp, men man vet ikke hvor lenge.
Det man vet er at aktivitet, rater osv vil øke slik at man skaper positiv cashflow, det skal veldig lite til.
Skal mye til man går teknisk i overskudd, men cashflow er ikke mye økning i rater og økning i rigger på kontrakt.

De sitter med nok cash til å betale i 2021 med negativ cashflow, men ikke 2022, jeg regner med at endringer som nå skjer er mer langvarig enn noen mnd.
Men går ratene ned igjen mot sommer 2021 vil de få problemer, det er selvfølgelig risiko, hvis ikke hadde aksjen stått i 200.
Men risikoen for å ikke ha cash til 2022 er minimal når vi nå får den oppturen som vi ser.
Som sagt de har selv sagt de ønsker å selge ut assets som ikke er kjernevirksomhet, det regner jeg med blir gjort innen 2021.
SDRL er ikke uten risiko, det vet jeg veldig godt, men 7-12 kr nå så lenge før noen problemer oppstår og med solid pengebinge gjør risikoen verdt ett bet.
Hadde de ikke hatt cash hadde situasjonen vært anderledes.

Uansett, det er nå svingningene skal utnyttes.
Fru-Blom
17.11.2019 kl 01:32 3892

Som følge at mer enn halv parten av riggene er ledige eller snart arbeidsledige, er det ikke annet å forvente at 3. og 4. kvartal blir elendige, med andre ord blodrødt.
Videre ser markedet frem i tid, og tror ikke selskapet vil være i stand til å gjøre opp for seg eller betale ved forfall, samt at det mangler troverdig plan fra ledelsen.
Derfor ser jeg aksjekurs fallet som en naturlig del av den prosessen; selvsagt kan det forekomme en Bounce innimellom, men vil kun eskalere videre fallet inntil bedring av tilstand, eller konkurs.

https://www.seadrill.com/fleet/rig-portfolio

SUS
Fru Blom
Redigert 17.11.2019 kl 01:44 Du må logge inn for å svare
sober-minded
17.11.2019 kl 02:09 3871

Kjære fru Blom,
Riggene som ligger i opplag er minimalt med utgifter på, men det er riktig at 3. og 4. kvartal ikke blir noe vi skal skrive store bokstaver om. Men markedet er i bedring. Seadrill har markedets mest moderne, miljøeffektive og miljøvennlige rigger, så disse er attraktive. Når markedet snur, omtrent nå i skrivende stund, så vil Seadrill være en av de mest ettertrakta selskapene å inngå avtale med.
Selskapet prises nå omtrent til foten av 1 rigg. Det sier seg selv, at et selskap med omtrent 25 aktive rigger, er dette en pris som er helt på bærtur...:-)

SUS
sober-minded
Redigert 17.11.2019 kl 02:15 Du må logge inn for å svare
aksjenooben
17.11.2019 kl 03:19 3820

Fact: De fleste børsnoterte selskap taper egenkapitalen over tid :)

Disclaimer: Solgte mine aksjer på fredag, og kjøpte tilbake samme dag. Kjekt å få realisert skattefradrag :) Jeg har gått inn i SDRL som en opsjon, vel vitende om at dette er heaven or hell...latterlig gevinst eller "fullstendig tap". Så hvorfor er jeg inne i SDRL (har allerede "avskrevet" innskuddet) ?

1. En forutsetning for å få latterlig gevinst er at "markedet tar feil" - med andre ord: scenarioet er ikke priset inn i aksjen. Dette er ikke et sjeldent scenario - det skjer flere ganger per år, bare på Oslo børs. Markedet har ikke alltid rett - det tar relativt ofte ganske feil.
2. Seismikk (første ledd i oljeverdikjeden) tjener penger (økt aktivitet) - det som finnes vil sannsynligvis pumpes opp.
3. Nåværende kurs på SDRL reflekterer etter min mening ikke de underliggende verdiene i selskapet. Liten interesse medfører at "samme aksje" kan selges - kjøpes tilbake - selges igjen flere ganger på stadig lavere kurs - med andre ord, aksjer blir ikke plukket opp av aktører som i utgangspunktet er "long" (og dermed fjerner aksjen fra "short" omløpet). Dette skaper et signifikant negativt press på aksjekursen.
4. Gjeld er i utgangspunktet ikke et problem så lenge du kan betjene de løpende rentekostnadene. Gjeld kan refinansieres. Med dagens rentenivå er det sannsynligvis aktører som vil refinansiere SDRL, spesielt hvis ratene går opp (som de fleste mener de skal). SDRL MÅ ikke betale tilbake gjeld i 2021/22, per i dag er det planlagt at dette skal skje med nåværende lån.
5. SDRL har fremdeles $1,5 mrd i cash (2,1 mrd i current assets) - det samme de hadde 31. desember 2018 - SDRL vil ikke gå tom for kontanter på en stund. Er regnskapsmessige kostnader for avskrivinger relevante - jeg tror ikke SDRL vil rekapitaliseres. Med andre ord vil ikke SDRL re-anskaffe nye rigger etter hvert som nåværende rigger fases ut - SDRL har ikke "uendelig" levetid gitt fokus på olje vs. fornybare energikilder (gjenanskaffelse som er prinsippet bak avskriving er ikke relevant). Det er kontantstrømmen som er viktig og den tar seg raskt opp med høyere rater. Det kan bli mye utbytte.
6. Hemen Holding er storeier i SDRL (30%). Storeulv gikk inn med milliarder i restruktureringen av SDRL. Tror ikke han er spesielt interessert i å gå inn med mer cash gitt at det stemmer at han skal ut av bransjen på sikt (ref. intervju).

Når det går skikkelig dårlig er det enkelt å komme med dommedagsscenarier. Personlig har jeg mer tro en tvil. Dog vil jeg ikke anbefale folk å satse mer enn de kan tape :)
danmark1
17.11.2019 kl 11:56 3597

Fin opsummering, men jeg tror ikke, du behøver være nervøs for en forværring, underskuddet er faldende og belægning og rater er stigende.
DIL
17.11.2019 kl 12:22 3539

Børskommentar: Det skal kanskje ikke mye til for å løfte Seadrill opp fra bunnen
Seadrill-aksjen har vært et begredelig skue etter at selskapet ble refinansiert i fjor sommer. Aksjen er i perioden ned hele 92 prosent. Kan det snu?


Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:Publisert 17. november 2019 09:46
Etter en frisk periode i de første månedene etter at Seadrill ble refinansiert og relansert på Oslo Børs i fjor sommer, har det bare gått nedover. Fredag ettermiddag var aksjen nede på historiske bunn-nivåer like over 12 kroner. Det innebærer en nedgang siden refinansieringen på over 90 prosent!

De nye tidene for John Fredriksens riggselskap som mange håpet på i fjor sommer, har så langt ikke villet komme. Og det tok ikke mange månedene før man begynte å spekulere i om refinansieringen i fjor sommer, hvor flere milliarder i gjeld ble omgjort til aksjer, ikke var tilstrekkelig for selskapet. Akkurat det vil tiden vise.

LES OGSÅ
Analytiker spår fortsatt tøffe tider: – Riggmarkedet ser utfordrende ut
Torsdag til uken legger Seadrill frem sitt regnskap for tredje kvartal. Selskapet selv anslo i rapporten for andre kvartal at det vil vise et justert brutto driftsresultat (EBITTDA) på mellom 70 og 75 millioner dollar, hvilke vil være noe bedre enn i andre kvartal. Det er langt fra tilstrekkelig for å dekke finanskostnader og avskrivninger. Det er egentlig ikke så interessant hva regnskapet for tredje kvartal vil vise. Utfordringen er hva som skjer med inntjeningen i fjerde kvartal og inn i 2020.

LES OGSÅ
Danske Bank barberer kursmålet på John Fredriksens Seadrill til fem kroner
I løpet av fjerde kvartal går to av Seadrills gullkontrakter fra tiden før oljeprisfallet sendte riggmarkedet i kjelleren ut. Den ene gjelder boreskipet West Tellus hvor de har fått en ny kontrakt med to års varighet, men til betydelig lavere rate enn kontrakten som gikk ut. Den andre gjelder boreskipet West Jupiter hvor kontrakten startet i desember 2014, men hvor raten ikke er oppgitt. Får de ny kontrakt for West Jupiter, er det grunn til å anta at raten går betydelig ned.

Inntekts- og resultatbidraget fra disse to gamle kontrakten vil altså etter alt å dømme gå betydelig ned. Samtidig sliter søsterselskapet Seadrill Partners med å skaffe refinansiering av en gigantisk milliardgjeld som forfaller om et drøyt år.

Seadrill-systemet står med andre ord overfor betydelige utfordringer som snart må overvinnes. Det fremstår i utgangspunktet ganske tvilsomt om Seadrill og Seadrill Partners vil kunne komme med løsninger under torsdagens resultatpresentasjoner.

Men på den annen side. Med en aksje som er ned over 90 prosent siden i fjor sommer skal det kanskje ikke så mye til for å gi et løft – og da kan prosentene blir store.
Fru-Blom
17.11.2019 kl 13:55 3350

Du har kanskje glemt å ta med gjeld og andre forpliktelser i din prissetting.
Seadrill er skyldig i 6,5 milliarder dollar, i tillegg har de en årlig rentekostnader på 3,5 milliarder kroner.

Videre, så er det ikke så sikker at markedet snur med det første. Det er enormt overkapasitet i bransjen (mange ledige rigger) og det vil fortsett være press på ratenivået. Seadrill alene har som sagt mer enn halvparten av flåten arbeidsledige.

https://rigcount.bakerhughes.com/

sus
Fru Blom
rischioso
17.11.2019 kl 16:33 3155

RE - Riggene som ligger i opplag er minimalt med utgifter på,

* Det medfører jo ikke riktighet ...

Det finnes 2 typer opplag - kaldt og varmt

Kaldt er den rimeligste av de 2, men betyr igjen at det vil påløpe en betydelig kost til klargjøring avhengig av hvor lenge de har vært cold stacked. Ofte er det de gamleste riggene som mest sannsylig vil bli skrapet.

Varmt er den mest kostbare nettopp fordi det er rigger som går på tomgang. De har en viss bemanning og er derfor klare for oppdrag nærmest umiddelbart.

Mao, når selskapet har mange fartøyer hvor nær halvparten er i en kombinasjon av kaldt og varmt opplag og majoriiteten av disse er varmt så utgjør det en betydelig kost.
Redigert 17.11.2019 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Strategi
17.11.2019 kl 17:17 3068

Seadrill sluttet Fredag i USA på ;SDRL:USNew York
Seadrill LtdCOMPANY INFO
1.37USD
OPEN
1.39
PREV CLOSE
1.37 = 12,46 MOK


Her hjemme sluttet den på; SDRL:NOOslo
Seadrill LtdCOMPANY INFO
12.27NOK-1.33-9.78%
Regner med at robotene fortsetter med uforminsket styrke også fremover.

Er shorternes target 10 nok eller lavere?, ser for meg ut til at dette er ustoppelig.
Redigert 17.11.2019 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
R19
17.11.2019 kl 17:56 2990

Nå tror jeg han mener at det koster lite i driftskostnader å ha rigger i kaldt opplag.

Seadrill har få rigger som ligger i varmt opplag, og det vel få rigger som ligger i vamt opplag internasjonalt. Alle semiene til seadrill er i kaldt opplag og for å aktivere disse må det sikkert 50 mill usd for å reaktivere. For at Seadrill og andre selskap skal reaktivere rigger må de ha høyere rate enn dagens. Derfor kommer det ikke nytt tilbud av rigger før ratene er bedre.Seadrill, Transocean og Valaris eier det meste av de moderne assetsene. Seadrill og Transocean har snakket om over 300k før de ønsker å reaktivere rigger. Feks West Eminence kan bli aktivert siden den kan gå inn i nordsjøen, og den kan generere greit med cashflow.

Det er noe som er positivt med seadrill er at de har klart å holde hele sin drillship flåte i arbeid. De har hele veien klart å få nye kontrakt på disse. De har vel West Carina ledig nå, men det er ingen av de moderne drillshipene som er i kaldt opplag (West Navigator 2000 er i kaldt, men denne blir nok skrapet). Det har også vært en stigning i ratene fra ca 130.000 om dagen til nå ca 250.000.

Ellers er Jack up flåten forholdsvis greit utnyttet, og der har man sett rater over 100.000 noen som genrerer greit med cash. Er semi flåten til seadrill som gjør det dårligst, og her ligger det mye i kaldt opplag, og ratene er meget lavt utenom i HE markedet.

Nå har Seadrill endel assets de kan selge. Feks sin 50 prosent andel i Seabras. Det er også mulig de skiller ut sin HE flåte i eget selskap, selger noen eldre jack up samt kvitter seg med de 3 sevan riggene. De har noen grep de kan gjøre i fremtiden, men de må uansett ha bedre rater og flere rigger på kontrakt frem mot 2022 ellers trenger de cash.

Redigert 17.11.2019 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2019 kl 18:30 2901

Hvis dine tall stemmer så har TS helt rett
Verdiløst jern
Gjeld 5 mrd $
Kontanter 1,5 mrd $
Salgsverdi 1,5,mrd $ , har du tatt med rubbel og bit der?

I så tilfelle er selskapets verdi minus 2 mrd $
abbos
17.11.2019 kl 21:04 2759

Mange selskap som har negativ verdi på OB , men det virker som det kun er Sdrl som har og alltid har vært i den situasjon .
Kan regnemesterne finne flere ? 🤓🧐
Redigert 17.11.2019 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Hunte
17.11.2019 kl 21:07 2747

Kan fort stige 10% i morgen!
Slettet bruker
17.11.2019 kl 21:15 2722

Tipper mange blir overrasket over tallene som kommer, se hvor mange kontrakter som har startet nå i 2019 OG en hel del utover 2020 osv.

Det er en vanvittig mulighet på disse nivåene under kr 15,- (mener jeg)

Merker jo at flere her sitter short og dømmer drillen nord og ned, håper de får svi:)
Fru-Blom
18.11.2019 kl 19:53 2435

Første bud i aksjemarkedet.

1) Aldri ta imot en fallende kniv

Andre bud.

2) Bruk stop loss.

sus
Fru Blom
Redigert 18.11.2019 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
R19
18.11.2019 kl 20:42 2354

Helt riktig, men det finnes unntak fra å ta en fallende kniv. Det er satse på aksjen og bruke stop loss. Nå har jeg kjøpt aksjen før tall, og tror de kan levere litt på guiding. Tallene vet alle at blir elendig. Det er også slik at endel aksjen for har gjort det dårlig i løpet av året henter seg litt inn (nyttårsrakett). Nå syns jeg også olje ser ganske pen ut over kan nok gå opp mot 65-70 mot jul. Derfor har jeg kjøp litt seadrill nå.