UTDANNING ---> Noen smarte og erfarne mennesker som kan hjelpe?

cozzy
07.06.2018 kl 18:28 7645

Hei, skal formulere et spørsmål som er svært vannskelig å finne svar på, og håper derfor det er noen smarte personer inne på hegnarforumet som kan komme med erfaringer/ meninger rundt dette...

Nettopp blitt ferdig med bachelorgrad innenfor VVS- ingeniør ved NTNU, og har nå blitt akseptert ved QUT i Australia for en master innenfor Project Management. Har alltid vært økonomi som har vært interessant for meg og vil derfor kombinere dette med teknologibacheloren min.

Spørsmålet er: Får man noe tittel ut av dette? Vil det være gunstig iforhold til lønn og jobb? Eller blir det mest for å tilegne seg kunnskap personlig, som man i beste fall får brukt i en jobbsammenheng uten at det gir deg noen ekstra muligheter?

Hva mener folket?
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 18:32 7606

Tittel? Du får en master i prosjektledelse.

Husk at "titler" sånn som norske "sivilingeniør" er bare tull. Ingen av de som uteksamineres fra NTNU er sivilingeniører i resten av verden, det er bare en norsk fjasetittel. Den ordentlige Civil Engineering graden, altså CivEng, er noe helt annet. Du kan også ta prosjektledelse på NTNU, så lenge det er samme studiepoeng er det nøyaktig samme kompetanse og du har nøyaktig samme rett til å kalle deg selv "sivilingeniør", om du har lyst til det da.
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
cozzy
07.06.2018 kl 18:35 7582

Takk for svar!

Om jeg tar en slik type utdanning ved NTNU, er løpet på 120 studiepoeng, mens i Australia er det på 144!
Så da ligger jeg ivertfall på godsiden, noe som er godt å høre :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Till
07.06.2018 kl 20:50 7506

Har du tenkt å jobbe i Norge, så ville hvert fall jeg gått for en master ved NTNU (Gløshaugen), og helst innen fagfeltet ditt. Den som skal ansette deg har gjerne samme "norske opprinnelse" hva gjelder studier, og utenlandske grader kan da fremstå som noe diffuse. Uten at jeg er så belest innen dette fagfeltet, så vil jeg også tro at det er ganske mange på dusinet som har master i management på et eller annet vis, f.eks. de fra BI. Du kan jo alltids ta en økonomisk tilleggsutdanning etter du er ferdig med masteren, som ikke nødvendigvis tar så lang tid siden man ofte får godskrevet en del fag i studieplanen. Hvis jeg ikke husker feil, så tror jeg at man kan ta siv.øk graden på to år også dersom man allerede er siv.ing...

Men det er nå bare et lite råd fra en med den norske "fjasetittelen"...
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
cozzy
07.06.2018 kl 20:58 7499

Takk for innspill! Tror nok du har et poeng, men er også mange arbeidsgivere som synes det er attraktivt med personer som har studert i utlandet, har jeg hørt!

Det viser visstnok tæl og at man ikke bare liker trygge rammer her hjemme
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 21:02 7489

Det er ikke noe poeng, studer der du har mest lyst. Graden du får fra NTNU er en MSc, jeg regner med graden du snakker om også er en MSc. Det er alltid positivt med internasjonal erfaring, særlig når kan snakke og skrive flytende innenfor forretningsdrift. Det stemmer at det finnes mange som tar øk og admin, og også mange en del som tar enten full utdanning innen prosjektledelse eller tilleggskurs med sertifisering.

Siv.øk er samme tullet som siv.ing, det eksisterer ikke på noen virkelig måte. Det er en helt alminnelig master. En internasjonal MBA derimot er noe litt annerledes igjen, men det får ikke "siviløkonomene" på BI. Når du har en bachelor grad kan du i prinsippet søke på alle mastergrad du vil, det er ingenting spesielt med NTNU eller siv.ing. Jeg vil derimot anbefale å være forsiktig med å kalle seg "civil engineer" i utlandet, da det som nevnt betyr noe annet. Har vært borti et par sånne glupinger med "siv.ing" graden sin som presenterte seg som "civil engineer" i jobbsøknader. Det ble ikke akkurat godt mottatt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 21:03 7479

Glemte i farten å nevne at etterspørselen etter prosjektledere er ganske massiv på de fleste områder, pluss du tar en utdannelse der du kan jobbe innenfor mange industrier og fagfelt. Du kan også jobbe med ting som ikke nødvendigvis er direkte relatert til prosjektledelse, da du får en innføring i mange fagområder.
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
cozzy
07.06.2018 kl 21:08 7464

Gode svar! Er en del og tenke på her, vet blant annet at det søkes mange prosjektledere innenfor VVS, noe som vil passe meget godt ift. mitt utdanningsforløp.

Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Till
07.06.2018 kl 21:11 7460

Det "beviset på tæl" kan du like gjerne få ved å ta et semester eller to i (den norske) mastergraden din ved et utenlandsk studiested. Jeg personlig tror hvert fall at majoriteten av arbeidsgivere føler seg tryggere med å ansette en som de vet hvor "kommer fra", for da vet de hva de får. Og i motsetning til hva enkelte andre i denne tråden ser ut til å mene om kunnskapsnivået til norske sivilingeniører, så er denne graden faktisk noe av det vanskeligste man kan gjennomføre av studier i Norge. Sammenligner man NTNU med de mest anerkjente stedene som ETH, MIT osv., så faller selvsagt NTNU langt utenfor dette celebre selskapet, men NTNU er fullt på høyde, og vel så det, sammenlignet med de mer normale utenlandske universitetene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 21:17 7444

Internasjonal erfaring er noe det norske arbeidslivet tidvis skriker etter. Særlig når det gjelder de som er enten eid av utenlandske bedrifter eller har drift andre steder i verden. Du vil stille før andre i køen om du har en grad fra et engelskspråkelig land.

I tillegg er det en fantastisk opplevelse som jeg anbefaler på det sterkeste. Jeg tok også først bachelor ved NTNU og studerte en tid to ingeniørgrader samtidig der, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte et utenlandsk og anerkjent universitet for å ta min mastergrad istedet for NTNU. Ikke bare har den verdi på papiret, men foreleserne du kommer borti har også en innsikt i reelle situasjoner og kontakt med et internasjonalt miljø som NTNU ikke kan skilte med. Den kunnskapen du personlig erverver får du ikke i Norge rett og slett.

Kan si det er flott i Trondheim, men drar du ut i verden så kan jeg love deg du blir ikke å angre på noen måte. Vil også anbefale å vurdere å jobbe et år eller to i utlandet etter du fullfører studie.
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Till
07.06.2018 kl 21:31 7418

Dette koker jo egentlig ned til hvilken fagretning du tar. cozzy har en VVS-utdanning, og i Norge betyr det (hvert fall med bachelor) jobb som AutoCAD-tegner i et rådgivende ingeniørselskap som Sweco, Norconsult e.l., eventuelt i en kommune et eller annet sted. Hadde cozzy tatt nanoteknologi, kybernetikk, programmering e.l., så er "det internasjonale markedet", også i Norge, vesentlig større. I en slik setting hadde det vært mer aktuelt og positivt for arbeidsgiver at cozzy hadde "internasjonal studieerfaring".
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 21:49 7397

Det der stemmer jo ikke på noen måte. Det internasjonale miljøet og sysselsetting innen VVS er himmelens mye større enn hva det er for nanoteknologi og kybernetikk :-) Allerede i dag kan cozzy jobb for en produsent, designer eller en stor internasjonal aktør innen leveranse av VVS artikler, eller helt andre ting.

Jeg kan nærmest garantere at om du nå har bachelor innen VVS og tar en master i prosjektledelse så blir du så absolutt ikke å jobbe som prosjektleder for VVS ;) Med mindre du aktiv begrenser dine egne muligheter, det er jo ganske typisk norsk!
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Till
07.06.2018 kl 22:27 7354

Opplys gjerne hvilke bedrifter i Norge du her sikter til, og andelen ledige stillinger de har sett i forhold til ledige stillinger som AutoCAD-tegner/VVS-prosjektleder. Et raskt søk på Finn.no på "vvs og ingeniør" resulterte i et overveldende antall stillinger som rådgivende ingeniør (i praksis AutoCAD-tegner) i Rambøll, Asplan Viak osv., samt (åff kårs) prosjektledere VVS. Alternative yrkesveger med vvs-bakgrunn finnes selvsagt, men de er vesentlig færre enn de ordinære jobbene :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 22:34 7345

Man trenger ikke tenke sånn kjempemye for å finne ut av hva jeg snakker om. Begrenser du deg til norske bedrifter som produserer for norsk forbruk så sliter du litt ja. Et søk på finn er ikke en representasjon av mulighetene som finnes, og det er et veldig typisk og snevert syn. Eksempelvis når du snakker om VVS i internasjonal forstand, er det i det hele tatt mulig å nærme seg det temaet uten å inkludere Tyskland i samtalen fra første stund?

For å holde oss til tema og hjelpe fyren vil jeg også legge til at utdanningssteder som NTNU, BI o.l. er anerkjente - Blant de som også har studert der. I den virkelige verden er det totalt uvesentlig. Kan garantere at du får absolutt null fordeler i jobbmarkedet ved å ta en master på NTNU foran hvilket som helst annet sted. Om du ender opp med å studere i noe som er halvveis kjent, University of Sydney f.eks. vil det ved første øyekast være mer verdt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Till
07.06.2018 kl 22:50 7319

Fra starten av har min argumentasjon vært med bakgrunn i at kisen skal jobbe i Norge. Hvis så er tilfellet, så er mulighetene for yrkesmessig utfoldelse utover de ordinære jobbene, hvert fall som nyutdannet fersking, rimelig begrenset. Vil han jobbe i utlandet, stiller saken seg derimot i et annet lys. Han får nå uansett selv finne ut hva han vil, og med det sier jeg peace out! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 22:53 7312

Det finnes nok av jobber i Norge også, men du kan ikke basere deg utelukkende på finn og et søk akkurat i dag. Muligheter kommer og går og jeg velger å ikke gi noen dom over dette på sånt grunnlag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:08 Du må logge inn for å svare