NEL vs VISTIN - Årets veddemål

Slettet bruker
NEL 07.06.2018 kl 22:43 16550

Hei der kjære Forumvenner og andre mentale tilfeller!

I regi av meg selv ønsker jeg å lansere et veddemål her på forumet.

Hvis man har ledig kapital i dag, hvor setter man pengene hvis man ønsker høyest avkastning i løpet av de neste 12 månedene, hvis valget står mellom det volatile høyrisikoselskapet NEL og den halvdøde hesten VISTIN? For de fleste av dere virker det åpenbart å være NEL, men Simpson tror faktisk mer på VISTIN, et traust selskap som produserer diabetes-tabletter til folk som har forspist seg på fyrstekaker og andre godsaker i det lokale konditoriet.

La oss ta utgangspunkt i sluttkurs per 7. Juni 2018:
NEL: 3,062
VISTIN: 11,15

Det her skulle jo være en ren walk-over spør man dere, nærmest som å sette pengene på Brasil i en VM kamp mot Sveits.

La oss følge denne tråden gjennom året, med tanke på den rivende utviklingen i NEL så vil vel aksjekursen alltid ha en prosentvis avkastning høyere enn ^drittselskapet^ VISTIN.

Hvilket av de to selskapene NEL eller VISTIN satser dere pengene på det neste året?

Med vennlig hilsen
EricSimsponjr - Investor, kunstelsker, og etter all sannsynlighet sittende som livsnyter på lekteren (Aker Brygge) med noen øl etter arbeidstid i morgen den 8. Juni 2018
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.06.2018 kl 22:49 15466

Fra tid til annen klages det fra andre over at Nel tar får stor plass og at for mange tråder opprettes.
Hva i huleste har dette av relevans annet enn at ts får markert sitt ego?
Slettet bruker
07.06.2018 kl 22:55 15388

Elvoquest

Ser at du er en av de hardbarkede NELerne og Bergen group investorene her inne, med sikkert 10 NEL innlegg daglig. Med tanke på at du sikkert allerede har blitt styrtrik på disse to luftslottene huker jeg av en stemme på NEL for deg.

Eric
Admoff
08.06.2018 kl 07:41 14980

Bart, virkelig?
Slettet bruker
08.06.2018 kl 17:17 14428

Folkens

Simpson sitter nå på lekteren, solen skinner og alt er bra. Foreløpig er det kun to forelskede NEL aksjonærer som har turt å stemme på dette hydrogen prosjektet sitt . Tror jeg må hente opp en ny øl fra bøtten for å slukke tørsten.

Eric
Slettet bruker
08.06.2018 kl 17:59 14326

Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.
Slettet bruker
08.06.2018 kl 18:59 14208

Svane

Hvem er idioten i dette tilfellet? De 10 000 forelskede NELerne eller den ene sorte kongen som innbyr til et veddemål som ingen andre tør å matche. Simpson Financial har god track-record, og har selvfølgelig invest i Vistin.
oppvigår
08.06.2018 kl 19:29 14134

Hei Junior! Vi kan kanskje heller si det slik:
Sitter jeg på lekteren på ( Aker Brygge ) ? Kanskje sammen med mamma og pappa.
Noen øl? Junior er ikke 18 ;-)
Investor? Har ikke tro på at du får nok ukepenger til det. Det er da lov å drømme ;-)
Kunstelsker kan alle være.
Du får kose deg med Colaen din, og God helg til deg og alle dere andre.

Slettet bruker
08.06.2018 kl 19:47 14065

Da teller vi tre NEL stemmer og en Vistin stemme. Oppvigår er nok en forelsket Hydrogen-entustiast som liker å gå bakerst i flokken. Foran han går kveg som aldri tidligere har investert i aksjer. Simpson registrerte seg på Hegnars forum for godt over 10 år siden, og har lært hvordan man skal unngå samtlige nybegynnerfeller.
oppvigår
08.06.2018 kl 20:05 14000

Ser vi det. Pappsen var snill å registrere Junior.
Liker ikke dagdrivere, så bakerst er jeg ikke. Liker heller å bruke kjeften på dagdriverne, og slike som deg som bare drømmer.
Er nok blitt for gammel til å bli forelsket.
Kos deg med Colaen ;-) Junior.
Slettet bruker
08.06.2018 kl 20:36 13899

Idioten viser seg ofte å være han som selv må gå rundt å fortelle hvor vellykket han er. Et sikkert kjennetegn på idioten er at han er sin egen største fan.
Slettet bruker
08.06.2018 kl 20:51 13855

SvartSvane

Nå er du inne på noe essensielt, la oss slippe disse bedreviterne som taper alle pengene sine på tull og tøys.
Slettet bruker
09.06.2018 kl 15:03 13489

Eier begge aksjene, fordi jeg (på lang sikt) har tro på begge selskapene. Men er pt mye, mye tyngre investert i VISTIN enn i NEL. Fordi jeg anser VISTIN som vesentlig mer forutsigbar enn NEL.

Med Torbjørn Kjus ved roret, skal mye gå galt hvis ikke VISTINs satsing på trading i oljerelaterte derivater, og egne fond, allerede bærer frukter om 6-12 måneder. Vanligvis spår jeg aldri fremtidig aksjekurs, men gjør et unntak for VISTIN, og tipper at kursen rundt årsskiftet 2019/2020 er i rangen 20-30 kroner.

Har tro på hydrogen og NEL, men når NEL får det store gjennombruddet er umulig å se. Kan likesågodt være neste uke som senere i 2018, i 2019, i 2020, eller enda senere. Men det er ikke det samme som at ser vi +5 år fremover så kan ikke NEL ha steget minst like mye som VISTIN. Investerer en tidlig på tro og håp i noe (NEL) som senere blir STORT, så vil normalt avkastningen bli større enn hvis en først investerer når gjennombruddet er et faktum, men med sistnevnte minimerer en risikoen for tap.


Redigert 09.06.2018 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
fiskekroken
10.06.2018 kl 00:55 13253

Sitter også i begge aksjene, men for dobbelt så mye i Vistin som NEL. Om Vistin går først av de, kan jeg realisere noe og spe på litt i NEL.
Slettet bruker
10.06.2018 kl 01:38 13184

I motsetning til VISTIN er NEL en aksje som drives av nyheter om ordrer på (NELs) produkter. På (veldig) gode nyheter har NEL potensiale til å gå voldsomt, brått og mye - sannsynligvis overreagere og så falle noe tilbake på gevinstsikring og trading.

Farma delen i VISTIN selger med små svingninger jevnt og trutt alt de klarer å produsere. Noe innsyn i tradingen i oljerelaterte derivater får markedet neppe utenom Q-rapportene. Slik at det i fra VISTIN neppe kommer tall eller annen info mellom Q-rapportene. Så VISTIN vil hoppe opp/ned på bedre/dårligere kvartalstall og utsikter enn forventet, og ellers rusle opp/ned på forventninger, oljeprisen og geopolitske endringer - avhengig av hvordan VISTIN er posisjonert long, short og hedget i oljerelaterte derivater.


Redigert 10.06.2018 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 16:19 12811

Litt om VISTIN farma delen:

Problemet deres er IKKE å selge absolutt alt de klarer å produsere, men å holde produksjonen gående på (nær) 100% kapasitet med minst mulig [u]planlagt vedlikehold. Ingen ting kan gå på full kapasitet kontinuerlig. Kundegruppen, fettklumpene "som bor" i sofaen/sengen mens de stirrer på en skjerm og propper seg med kalorier, vokser kontinuerlig, både i størrelse og antall.
Redigert 10.06.2018 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2018 kl 00:08 12212

Kjus slutter i DNB - og begynner i Vistin - neste uke

Se siste avsnitt i denne HO artikkelen fra i går (27.06):
https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2018/06/Kjus-oeyner-100-dollar-i-2020

Onsdag forrige uke, 20.06, var Kjus gjest på HegnarTV:
https://www.hegnar.no/TV/video/4f6ed493-00080348-1f493e2c
Bergenseren
28.06.2018 kl 01:01 12094

Både Visitin og Nel kommer til å stupe i løpet av året eller starten på neste år. Vix indeksen fortsetter å øke, 200 dagers glidene gjennomsitt på Dow Jones er brutt med en større margin, boligmarkedet er begynt å avta i statene, Trump med krigs handel og gjelden fortsetter å skyte i været. Eg har solgt meg ut av Nel over en periode av en enkelt grunn: Riskio overstiger sannsynlig avkastning på mellomlangsiktig/langsiktig grunn. Avhengig om det kommer panikk i markedet vil jeg tro at Nel kan kjøpes mye lavere enn i dag.

Tro Nel blir vinneren i lengden men dette e nokk ikkje tiden til å bli værende i Nel for min del. Løkke til
Slettet bruker
28.06.2018 kl 01:18 12068

Finnes langt bedre alternativer for langsiktig investering uten at du trenger å gå med bleie.

SAS skal opp. Jeg avskyr SAS og er en Norwegian fan selv men fakta er at SAS skal opp. Men, det er langsiktig. Kanskje den tryner ned et par kroner snart, kanskje ikke. Når vi snakker om NAS og SAS - Dersom det ikke kommer flere oppkjøpsnyheter før Q2 med nok et negativt driftsresultat for NAS og du får kjøpe aksjen under 200: Det finnes ikke risiko. De er solgt lenge før de konker, til pris langt over 200 kr.

Nel er en aksje du setter en slant på og legger inn SL/trailing ved åpning. H er i slaget nå som stusselige Norge snart blir klar over fakta angående el bil.

Annet enn det: Sett noen småkroner på Ele. Kommer noe hvitt papir som glupingforbundet gomler opp uten å skjønne betydningen. NOFI må opp, ingen meglerhus har kursmål under 100 så om det kommer rentetak så kjøper du etter smellen, både NOFI og Komp. Langsiktig Axa? Fredriksen kjøper ikke på måfå. Avance? Når du lærer rytmen drar du 10 000 i uka på bare tulletrading. Hydro? Bråket i Brasil får en ende til slutt. Hydro vil være over 60 etter hvert. Du hørte det her først.

Poenget er: Det finnes et hopetall av muligheter i både inn- og utland. Tung investering i NEL er for spesielt interesserte. Jeg har aksjer i NEL. Tror jeg på de? Bleh. Bare et sted å ha noen tradingkroner.
tore2k
28.06.2018 kl 08:11 11740

Nel ASA: Awarded multi-billion NOK electrolyzer and fueling station contract by Nikola
(Oslo, 28 June 2018) Nel ASA (Nel, OSE: NEL) has been awarded a contract for delivery of 448 electrolyzers and associated fueling equipment to Nikola Motor Company (Nikola) as part of Nikola’s development of a hydrogen station infrastructure in the US for truck and passenger vehicles. Under the multi-billion NOK contract, to be deployed from 2020, Nel will deliver up to 1 GW of electrolysis plus fueling equipment. The company reiterates a potential major expansion of the production capacity at Notodden to accommodate the contract order.
“We are immensely proud of announcing this 1 GW electrolyzer contract with Nikola for the exclusive delivery of 448 electrolyzers and supporting fueling equipment as part of their groundbreaking development of a hydrogen station infrastructure across the US. The multi-billion NOK contract is by far the largest electrolyzer and fueling station contract ever awarded. It will secure fast and cost efficient fueling of Nikola’s fleet of hydrogen trucks, delivering support to major customers like Anheuser-Busch, as well as a growing fleet of Fuel Cell Electric Vehicles. We look forward to working with Nikola on developing the world’s largest, most efficient network of low-cost hydrogen production and fueling sites,” says Jon André Løkke, Chief Executive Officer of Nel.
Nikola and Nel announced late 2017 an exclusive partnership aimed at developing low-cost, renewable hydrogen production and fueling sites as part of a nationwide network of hydrogen stations, supporting Nikola’s vision of replacing the current fleet of diesel trucks in America with zero-emission hydrogen trucks.
“The future for zero-emission trucks has never been brighter. Nel’s electrolyzers are efficient and reliable, making them a natural backbone for our station infrastructure. We’ll begin fleet testing the Nikola hydrogen electric semi-trucks in 2019. The first two stations will be installed in Arizona and California depending on permit timelines. The next 28 stations will be installed on each route outside of Anheuser-Busch’s Breweries or their distribution centers. Each station will produce 700 bar and will be compatible with class 8 trucks and consumer cars. This is an incredibly exciting time and we have now contractually set in motion the largest network of hydrogen in the world,” says Trevor Milton, Chief Executive Officer of Nikola.
Under the contract, Nel will deliver 448 electrolyzers and supporting fueling equipment to Nikola, the rollout is expected to start in 2020. The contract includes an initial order for a pre-engineering package of around USD 1.5 million, where Nel will develop a station design, including electrolyzers, specifically made for fast fueling of Nikola trucks. Nel will continue to work, in collaboration with Nikola, to finalize the detailed station design and other technology elements to be deployed for the commercial stations. Nikola has already placed an initial order amounting to more than USD 9 million for two demo-stations for which delivery will commence towards the end of 2018.
Early in May, Nikola announced that Anheuser-Busch has placed an order for up to 800 Hydrogen-Electric Powered Semi-Trucks. To support the Anheuser-Busch fleet of trucks, Nikola and Nel would need to deploy around 28 stations. This order volume alone will have a revenue potential for Nel of more than USD 500 million.
The electrolyzer stacks will be manufactured in Norway and fueling equipment in Denmark. However, other supporting components and sub-systems will be sourced locally in the US to reduce costs and minimize transportation needs.
“We’re looking at a total contract volume which is many times higher than the current annual production capacity at Notodden. While we have not reached any conclusions on an expansion to accommodate the order, we want to reiterate our plans to develop the Notodden facility into the world’s largest electrolyzer stack manufacturing facility, aiming at a cost reduction of around 40 percent,” says Løkke.
ENDS
rogneveien
28.06.2018 kl 08:51 11474

Elvoqest.
Jeg vil bare si GRATULERER til alle stayere. Du og noen andre oppegående her har sikkert registrert at jeg har vært fraværende her på tråden. Dette skyldes utelukkende den forferdelige mentaliteten og språkbruket som til tider kan florere her. Jeg har vært innom facebook når jeg trenger opplysninger eller noen positive og konstruktive tanker og meninger. Uansett STOR GRATULASJON til oss.

LØKKE LØKK til videre
Tradinator
28.06.2018 kl 09:09 11376

Rogneveien og Rolf Bruun. Gratulerer! Dere er blant de få som har is i magen og har hatt forståelse av at ting tar tid, da gjerne mer enn en mnd...Har vært i NEL siden 2014 og det har vært en jevn fin utvikling i selskapet hele veien, i et marked som først nå kommer for fullt. Skal vi endelig få den oppgangen vi har trodd på så lenge?
rogneveien
28.06.2018 kl 09:46 11210

Tradinator.
Grattis til deg også. Tror oppgang vil komme gradvis nå. Nå mener jeg det er på tide med at noen STORFISKER investerer i nel. Dette var det virkelige startskuddet, iallefall for meg.
Ha en fin dag alle.
Løkke til.
Solberg
28.06.2018 kl 16:21 10963

Lurer på om Simpson fortsatt sitter på Lekteren og deler ut aksjetips?
Nikko
28.06.2018 kl 16:23 10939

Han er vel kanskje bekymret over at det kan bli ølmangel..?
Slettet bruker
28.06.2018 kl 16:34 10870

Han har shortet Co2 :-)
May-Liss
28.06.2018 kl 16:37 10831

Trådstarter hadde 12 måneders perspektiv - det er for tidlig å konkludere etter 3 uker.....
Argusen
24.07.2018 kl 00:13 10313

DOH!
Slettet bruker
24.07.2018 kl 11:17 9877

Jeg tror mange her burde se denne: https://www.hegnar.no/TV/video/4f6ed493-00080348-1f493e2c

Det er Kjus om Vistin (Pharma delen vil bli spunnet ut). Det er mange merkelige kommentarer her om selskapet. Vistin handles på rundt emisjonskurs, som betyr at konsensus ikke tror de kommer til å tjene penger. Jeg tror Vistin kommer til å ha en veldig god risiko-justert avkastning. Dessuten er Vistin et helt "ok" bet på IMO 2020 som vi har skrevet om på Aksjefokus ved to anledninger.
Argusen
25.07.2018 kl 09:49 9719

Det interessante med Vistin, som nesten ingen nevner, er at hele grunnen til at Kjus gikk over fra DNB til å etablere Vistin Trading var å være tidlig ute med å posisjonere seg for IMO 2020. IMO 2020 posisjoneringen er åpenbart noe de store fiskene jobber med om dagen. Dette er så viktig nå, at de velger å bruke børsplattformen til Vistin til dette, selvom det roter til markedsføringen av aksjen og skremmer tidligeere farmasi-spekulanter.
Airbag
04.10.2018 kl 16:41 8378

Synes det var passende å få denne tråden frem igjen. ??
anca
04.10.2018 kl 17:06 8167

Herlig den der Airbag??hvor er du Simpson ??? Noe du vil snakke om...??
Slettet bruker
04.10.2018 kl 17:39 7963

Hei der kjære Forumvenner og andre mentale tilfeller!

Simpson er selvfølgelig tilstede. Foreløpige prognoser sier at NEL er i ledelsen, de leder også ganske klart. Vi som er med i fanklubben til Donald Trump har jo erfart at halvgått løp sjeldent gir et sjeldent godt bilde. Det er først langt ut i nattetimene hvor de store og avgjørende bevegelsene kommer. Håper vi kan samles i denne tråden utover høsten og våren, før vi avslutter med noen meget spennende dager frem mot 7. juni 2019.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og har tatt noen uker pause fra alkoholen
Shareville: EricSimpsonjr
Fullkasse
04.10.2018 kl 17:46 7902

Kurs 04.10.2018
VISTIN 10.95 svakt ned
NEL 4.668 ca 50 % opp
Hvis VITIN tar igjen NEL til juni 2019 da blir jeg meget overasket

Hilsen en som ikke er kunstsamler men meget glad i øl
Jono
04.10.2018 kl 17:49 7863

Takk for en herlig kommentar, sikkert mange NEL aksjonærer som kan drikke seg "fulle" i kveld og det med god grunn, eller bare nyte en dyr og god vin. Selv drikker jeg dyr cider fra Hansa Borg, Grevens ... skogsbær til nesten 40 kroner boksen pga. "rus brus avgifter", og mye billigere om jeg hadde tatt meg en flaske god vin mao. :-)
tommbakk
04.10.2018 kl 21:33 7442

tommbakk vil takke Simpson for dette meget fortreffelige innlegget. Det har gitt meg en god latter idag.

På en dag som denne, blir en så navlebeskuende skivebom naturligvis ekstra festlig, i all sin dumhet.

Men en dag som denne, er tommbakks spådom blir bare en i rekken av mange slike i året som kommer.

Vennlig hilsen

Tommbakk - ikke særlig kunstinteressert, men interessert i gode investeringer...samt å skrive innlegg i tredjeperson på Hegnars forum.
Airbag
18.12.2018 kl 08:48 6350

Oops! Fant denne i arkivet. ?