Statens helhetlige nasjonale hydrogen strategi


Innlegget er fra statssekretær Knutsen.
Jeg Tigeren har stor forståelse for denne omfattende H2 strategi tar tid, da regjeringen vil gi incentiver til gode prosjekter Nel bør være et godt prosjektet. Strategien kommer og blir verdenslansert tidlig neste år. Jeg gleder meg.
Les herligheten her.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringens-hydrogenstrategi/id2678082/
Det er jo som kjent heller ikke vår rolle i polikken å velge teknologivinnere. Vi er opptatt av å få ned utslippene og at næringslivet fortsatt skal tjene penger. Noe annet er ikke bærekraftig jamfør sitatet mitt fra begynnelsen av talen.
Vi må satse på flere teknologier og ikke legge alle eggene i samme kurv.
Jeg tror hydrogen er en del av løsningen på klimautfordringen, og hvis den blir brukt med kløkt, vil det redusere utslipp og gi vekstmuligheter samtidig.
Vi anser hydrogen for å være ren når den produseres både tilnærmet utslippsfritt eller helt utslippsfri.
Vi må ikke bli fargeblinde – det ene utelukker ikke det andre.
Vi må derfor posisjonere oss både for grønn og blå hydrogen, sier Knutsen.

Forteller hvor lite seriøst de tar det grønne skiftet. At det er krefter, som motarbeider hydrogen som drivstoff, er ganske så sikkert.
Tigeren
16.11.2019 kl 16:23 2261

Jeg oppfatter dette omvendt. Regjeringen skal ta hydrogen investeringer, incentiver, stønader, beslutninger på mange milliarder kroner. Da må dette være helhetlig, vedtatt, godkjent og nøye gjennomtenkt. Dette blir bra.
OZZY
16.11.2019 kl 16:24 2238

men det tar jo så laaaaaaaang tid.

Dette syns jeg også virker veldig lovende. Det setter seg sakte men sikkert hos våre treige folkevalgte politikere. På tv debatten nrk denne uka ble ordet hydrogen aldri nevnt av noen av politikerne. Ola Elvestuen tok det ikke i sin munn. En el subsidie kritiker fra bilbransjen hadde hadde hydrogen som alternativ til ren el. Vi får håpe regjeringen tar tak i dette nå ellers blir de ikke gjenvalgt neste stortingsperiode

- Har stor tro på hydrogenbiler - adressa.no
https://www.adressa.no/pluss/magasin/2019/11/16/Har-stor-tro-p%C3%A5-hydrogenbiler-20384737.ece
Redigert 16.11.2019 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Barthoma
16.11.2019 kl 20:52 1960

Var eksplosjonen i Sandvika begynnelsen på slutten?

Kanskje er det på tide, selv for de mest ihuge tilhengerne av hydrogen som drivstoff, å vurdere om teknologien virkelig er klar for kommersiell bruk? Eller om ressursene heller skal benyttes for å videreutvikle andre energibærere, det betyr i all hovedsak batteriteknologi. Med stadig større kapasitet, og bedre ytelse også i kulde, begynner batterier å ta igjen hydrogen som drivstoff også på de områder der hydrogen tidligere hadde et solid forsprang.

Det finnes ingen energibærere som er helt trygge, det skjer en mengde uhell med både bensin, diesel og batterier i elbiler. Likevel er det legitimt å stille spørsmål ved om det er heldig å prøve å drive igjennom hydrogen som en energibærer, all den tid det finnes andre alternativer og risikoen for uhell med hydrogengass er til stede.

Noen synes kanskje det er trist at hydrogen eventuelt mister rollen sin som et alternativt drivstoff. Likevel er det viktig å huske på at ulike alternativer, som hydrogen eller batteri, bare er verktøy på veien mot en bilpark uten fossile drivstoff i form av diesel og bensin.

http://hydrogenlink.net/var-eksplosjonen-i-sandvika-begynnelsen-pa-slutten/

Ingentig er sikkert annet enn at Hydrogen er en ekstremt uhåndterlig , og farlig gass. Er vi klare for dette ?? Hvor mange eksplosjoner må til før vi velger å IKKE utsette våre barn og våre kjæreste for disse faremontene når alternativer finnes?

Spennende tid dette hydrogen hysteriet 😊


Tror du bensin er ufarlig ? Dette er en tragisk hendelse som nylig fant sted.
Mann i 40-årene døde etter eksplosjon i bensintank på Tverlandet i Bodø – NRK Nordland – Lokale nyheter, TV og radio
https://www.nrk.no/nordland/mann-i-40-arene-dode-etter-eksplosjon-i-bensintank-pa-tverlandet-i-bodo-1.14729544

Jeg håper og tror de som skal levere utstyr og kontrollere hydrogenstasjoner fremover vet hva som skal til for å gjøre dette på en trygg og forsvarlig måte
Barthoma
16.11.2019 kl 21:20 1890

Bensin i bil er betydelig mindre farlig enn hydrogen på tank med 700 bars trykk. Hadde ikke faren med Hydrogen vært formidabel, hadde dette vært en foretrukken energi for flere tiår siden. Problemet har hele tiden vært eksplosiviteten denne gassen kan frembringe med ett lite lite avik..

Er vi klare nå til å kontrollere dette??? Jeg vet ikke, er skeptisk, setter ikke mine kjæreste inn i en hydrogendrevet personbil i min levetid, og jeg er ikke på siste værs på noen tiår enda 😂😂😂 Blir gøy å se de neste årene hva som skjer.😎

Men du tør ta med familien din opp i fly ? Tror mer man skal frykte selvkjørende biler og nye måter og betjene digitale biler og trusselen dette har for økende trafikkulykker i fremtiden enn hydrogen på tanken som drivstoff
Redigert 16.11.2019 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Barthoma
16.11.2019 kl 22:15 1773

Selvkjørende bil er helt uaktuelt her. Kjører ikke bil uten Mekanisk kobling mellom hender og hjul.
Sånn er det bare....
Flyr ja, ser ikke store problemer med det, (noe av det sikreste transportformen som finnes) men setter meg ikke i en hydrogenbil med 700 bar under raua., , og med drivstoff som faktisk kan selvtenne tilnærmet bare av friksjonen mot en ruglete overflate ved lekkasje,, Har andre alternativer, da er valget lett....

Tror Hydrogen har noe for seg innen tung transport/ tankskip osv, hvor mulighetene for å sikre er større enn i en personbil,,,
Redigert 16.11.2019 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
OZZY
17.11.2019 kl 05:34 1555

Bart........tipper at du også var negativ til fargefjernsynet som skulle komme i sin tid og mente at TV med farger ødelegger øynene til folk. Så det var best med TV i sort/hvit.
Redigert 17.11.2019 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Barthoma
17.11.2019 kl 06:44 1513

Ozzy

😂😂😂 , jeg er mekaniker, jeg lever av å reparerer menneskeskapte ting hver eneste dag. Jeg har IKKE fobier mot farger eller lignende, 😉😂 Men jeg er realist med betydelig mer forståelse av oppbygning av en konstruksjon enn de aller fleste mennesker på jorden. Sånn er det bare,☺️
Redigert 17.11.2019 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Barthoma
17.11.2019 kl 08:39 1410

Dagens «batterier» lagrer energi for dårlig, håper vi finner en betydelig bedre lagrings enhet til energi innen kort tid, noe jeg tror er helt mulig, time will tell 👍

Kom nylig en silisium basert lagrings enhet i markedet, med 5 ganger større kapasitet kontra li-ion , men ubrukelig i biler PGA varmgang under bruk

Kommer noe friskere innen få år,👍
Redigert 17.11.2019 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Domus
17.11.2019 kl 08:46 1388

...enn de aller fleste mennesker på jorden...
Det var ikke småtteri til kompetanse! Ikke beskjeden i hvert fall.
Domus
17.11.2019 kl 08:50 1366

Rart at store tunge produsenter med ekspertise går for hydrogenløsninger på personbiler, men de er kanskje som oss andre på jorden med langt lavere kompetanse på området enn deg, Barthoma?!
Barthoma
17.11.2019 kl 09:07 1327

Vi får se da om noen år, noen av verdens fremste forskere innen hydrogen sier at teknologien ikke er klar for kommersielt bruk, men du er nok bedreviter du også Domus? Selvfølgelig tar de som er uenige med deg feil.
Domus
17.11.2019 kl 09:44 1259

Hehe, Barthoma, basert på hva som skrives her, er det neppe jeg som er bedreviter ref dine påstander om at du har bedre forståelse enn de aller fleste på jorda😉
Redigert 17.11.2019 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
OZZY
18.11.2019 kl 03:08 857

JA vi får se da. om ALLE bilprodusentene i verden har feil og du har rett.
jochie
18.11.2019 kl 04:15 821

Hydrogen BURDE være vinneren, men som alltid: hvem som vinner er et økonomisk spørsmål og ikke politisk.Politikk bare sørger for at det tilrettelegges for at de økonomiske krefter som vant får sine subsidier. De store bilaktører skal lansere EL og hybrid. Hydrogen satser de ikke på. Hybrid er jo helt vanvittig. Forsking viser at gamle biler før 2004 og fossile børstraktorer står for mesteparten av utslippene. IKKE nye diesel/ bensinbiler. Dessuten er en de største tunge EL biler ikke beviselig miljøvennlige. Hybridbiler er større svineri enn EURO 6 biler. Det som subsidieres er pampebiler, og de som straffes er de som i alle år ble anbefalt å kjøpe fossilt. Vanlige folk får ALLTID, og uten unntak regningen. Fordi næringen ikke satser på Hydrogenbiler ( assistert av solcellepaneler er enda bedre), så blir det ikke noe sv det før problemene med ladning begynner p bli et STORT problem...vanlige folk blir lurt trill rund.
Kapitalen rår 200%. Jeg leser at konflikten i Hong Kong har eskalert, og at studenter MOT det ble avtalt ikke få forlate bygget for p unngå konfrontasjon. Her skal studenter heller drepes enn p sette kapitalen i fare.. Aksjemarkedet reagerer med at Han Seng går OPP. 1%... hydrogen kan du glemme.det er grønt, men kapitalen vil ikke ha det...NEL omdøpes snart til NJET
OZZY
18.11.2019 kl 06:47 708

Man kommer ikke utenom hydrogen på grunn av at grønn hydrogen forurenser ikke.
Vær forberedt på et hydrogensamfunn.