NEL - Ny melding angående JV Korea

Slettet bruker
NEL 08.06.2018 kl 18:08 31777

Nel ASA: Takes full ownership of joint venture in South Korea

(Oslo, June 8, 2018) Nel ASA ("Nel") announced today it is increasing its ownership of the joint venture Nel-Deokyang Co. Ltd to 100 percent, making it a fully-owned subsidiary of Nel, and renaming it Nel Korea Co., Ltd. By gaining full control over the company, Nel expects to be able to extend and accelerate activities and sales into the region.

“Clearly, there are major opportunities in the South Korean hydrogen market, underlined by last week’s announcement for an H2Station® solution as well as the announced ambitions from the Korean government and industry. By assuming full ownership of the entity and taking control of all activities, we believe that we will be able to further extend and accelerate our efforts, and be better positioned for major market opportunities ahead," says Jon André Løkke, Chief Executive Officer of Nel.

Nel and Deokyang established a joint venture, Nel-Deokyang Co., Ltd. in June 2017 to facilitate sales, installation and service of hydrogen fueling stations in Korea. The parties will now continue the close collaboration through commercial agreements.

"In addition to continued focus on sales, installation and service of H2Stations®, the fully-owned subsidiary, Nel Korea Co., Ltd., will also be able to offer electrolyzers, covering the entire Nel product offering. Deokyang will continue to focus their efforts on delivering hydrogen gas to the fueling station network and our cooperation will be secured in commercial agreements. We look forward to continuing our strong collaboration with Deokyang to ensure the common success across Korea,” Løkke concludes.

The subsidiary will be consolidated into the Group P&L from the time of closing expected at the end of June 2018.

- ENDS-

For further information, please contact:

Jon André Løkke, CEO, Nel ASA, +47 907 44 949

Bjørn Simonsen, VP Market Development & Public Relations, +47 971 79 821

About Nel ASA | www.nelhydrogen.com

Nel is a global, dedicated hydrogen company, delivering optimal solutions to produce, store and distribute hydrogen from renewable energy. We serve industries, energy and gas companies with leading hydrogen technology. Since its foundation in 1927, Nel has a proud history of development and continual improvement of hydrogen plants. Our hydrogen solutions cover the entire value chain from hydrogen production technologies to manufacturing of hydrogen fueling stations, providing all fuel cell electric vehicles with the same fast fueling and long range as conventional vehicles today.

About Nel-Deokyang Co., Ltd.
Nel-Deokyang is a 50/50 owned JV between Deokyang Co., Ltd. Koreas largest hydrogen supplier, and Nel ASA established to facilitate the exclusive sales, installation and operation of H2Station® in Korea.



Redigert 21.01.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
oppvigår
10.06.2018 kl 22:13 8735

Blir vel feil å si at de sparker dem. Leser vi meldingen, så forteller den at det er et sterkt samarbeid mellom dem, for å sikre en felles suksess over hele Korea.
Noe strategisk feilvalg av ledelsen til Nel, som du sier, er jeg ikke enig i. Kunne vært enig hvis de sluttet å samarbeide, men som du ser er det en god tone mellom dem, ved at de fortsatt har et nært og sterkt samarbeid.
kaliber
10.06.2018 kl 22:21 8707

Hildur, skal du gjelle en gra ver!
Slettet bruker
10.06.2018 kl 22:21 8704

ok vi får se. Uansett tror jeg kursen går opp på det her, markedet liker slike meldinger.
really
11.06.2018 kl 00:09 8410

Jeg har en del erfaring fra jv’er og teknologi fra flere land, også i Asia, men ikke Korea, selv om jeg har jobbet en del med koreanere i en annen bransje. Mitt innlegg er basert på erfaringer fra et langt liv.
rogneveien
11.06.2018 kl 11:23 7878

Det vi ser her er det vi har sett gjentatte ganger når det gjelder NEL. Derfor sa jeg på fredag et jeg er forsiktig optimist.
Markedet møter denne type meldinger fra NEL med et skuldertrekk og et gjesp. Vi må nok ha mer substans for å få fart på denne.
Uansett hva jeg eller noen andre her inne mener fremover er det kun hard cash som gjelder enten på lang eller kort sikt. Uten det, "forget it."
Blir det "for langsiktig før kontrakter triller inn" så kommer det en emisjon. Også det er helt uavhengig om vi liker det eller ei. That`s the hard facts.
Kommer kontrakter av noenlunde størrelse 50mill dollar ++ så eskploderer det. Da kan denne gå 30% på en dag.

Løkke til.
Redigert 11.06.2018 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2018 kl 12:14 7737

Vanskelige Asiatiske standarder?
De har da tydeligvis klart å møte disse standardene.
Og jeg kan overhodet ikke se poenget med at NEL skulle ivre etter 100% eierskap om det var negativt for videre business i Korea.
Da undervurderer man ledelsen sin kompetanse altså.
Dette er selvsagt gjemmomtenkt og de skal samarbeide tett.
For alt vi vet et dette en vinn/vinn for begge parter.
Synes det er litt utidig å svartmale denne meldingen.
(Dette er svar på enkelte innlegg på tråden, ikke til siste fra Rogneveien) :))
Redigert 11.06.2018 kl 12:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2018 kl 12:18 7705

Northern,

Må huske på at de fleste av de som uttaler at dette trekket fra Nel er negativt, eier ikke aksjer i Nel.
Opplagt at dette er gjennomtenkt og et smart trekk. Denne meldingen/nyheten i seg selv er ikke sterkt kursdrivende, men fortsettelsen fra Korea vil være det.
rogneveien
11.06.2018 kl 12:31 7649

Northern, Elvoqest
Enig med dere, det er ingen grunn til å svartmale denne meldingen, tvert imot. Meldingen i seg selv er utelukkende positiv, men er bare ikke i klassen som er kursdrivende av nevneverdig grad. Man kan ikke putte alle meldinger i en svart sekk og hyle hype. Hver melding må på rett plass. Dette er en strategisk god melding om den følges opp på den måten slik jeg håper og tror den gjør.
Svartmalere det driter vi i, slike er det nok av, la dem svinge kosten.
Løkke til
Redigert 11.06.2018 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
really
11.06.2018 kl 12:43 7604

Jeg opplever at debatten i noen grad blander sammen sannsynligheten for at hydrogen får et gjennombrudd og sannsynligheten for at NEL lykkes.

NEL har enten den beste eller en av de beste teknologiene får å lage hydrogen uten utslipp i dag og har gode muligheter for å lykkes om hydrogen blir så stort som det kan se ut til. I tillegg har de utviklet et konsept som kan implementeres umiddelbart. Det gir dem et forsprang i markedet, om det ikke er andre som har kommet like langt eller lenger.

Men blir markedet så stort som det ser ut til vil gigantene satse på å ta igjen det teknologiske gapet. En måte å gjøre det på er å kjøpe NEL, men det koster og alle kan ikke gjøre det. Da vil noen av dem investering i teknologien og utvikle sine varianter. Med lave lønninger kan det over tid bli en trussel. Men NEL bør kunne få noen svært gode år og kanskje flytte noe av produksjonen til land med lavere kostnader også.

Kineserne har for vane å kjøpe en installasjon eller to som de kopierer og deretter kjøper de bare komponentene de ikke klarer å lage selv. I dette tilfellet er det elektrolyseenheten. Vi skal ikke se bort fra at leveransene til Korea bare blir elektrolysenheten. Husk på at Korea huser noen av verdens største entrepenørselskaper. Og har meget høyt kompetansenivå, det er nok å nevne Samsung og LG. Å bygge hydrogenstasjoner kan være interessant for slike selskap, både hjemme og i andre land.

Og før menigheten sabler ned alle innspill som ikke passer 100% inn i deres verdensbilde vilje påpeke at dette ikke er ment som baissing av NEL, men er en nyansering av hva vi kan forvente oss. NEL har store muligheter, men det er ikke sikkert bygging av hydrogenstasjoner er det de viser seg best på over tid.
really
11.06.2018 kl 12:50 7588

Elvoquest,
å stille spørsmål ved, antyde mulige alternative årsaker og risiki er IKKE svartmaling. Svartmaling er når en overdriver betydningen av risiki og ser bort fra mulighetene.

Ingen er tjent med at en bare ser på en side av saken, heller ikke du. For sitter du med aksjene dine når det går til h... så taper du også penger. Og velger du bort alle innlegg med kritisk vinkling så ser du bort fra muligheter. Det vi skriver her har null betydning for kursen over tid, men kan hjelpe oss å gjøre mer kvalifiserte valg. Men da må alle røster høres. Så får vi sortere bort one-linerne så godt vi kan, de er bare støy.
mozel
11.06.2018 kl 12:59 7534

Mulig jeg har misforstått, men det som er kontraktfestet er vel bare "tankstasjon". JV var vel satt opp for å fremme salget av denne enheten.
det er vel sannsynlig at noe av årsaken til at NEL går inn med 100% er at de ønsker også å gå inn med elektrolysedelen. For partneren var dette antagelig lite aktuelt, deres interesse er levering av hydrogen, med utgangspunkt i fossil gass.

Hvor aktuell elektrolyse delen er for Korea vet jeg ikke, det avhenger av utgangspunktet for el forsyningen. Selv om Nel har lang erfaring med elektrolyse, og dette er basis for selskapets kunnskap, er jeg tvilende til at denne kunnskapen kan skjermes mot kopistene fra China og Korea.

Men noen år har nok NEL på seg.
Slettet bruker
11.06.2018 kl 13:12 7489

really,
Jeg er enig at flest mulig sine meninger skal komme fram her. Og la det være sagt med en gang så har jeg ikke hatt deg i mine tanker når jeg skrev et av de siste innleggene, det er myntet på spesielt en baisser.
Dersom du leser mine innlegg vil det tydelig skinne gjennom hvem jeg mener.
Synes du bidrar med reflekterte innfallsvinkler og er absolutt åpen for annet enn hva jeg mener.

Alle her inne vet hvilken retning jeg drar i, får ofte rett i det jeg skriver, men bommer dessverre også innimellom. Når det gjelder H2V bommet jeg grusomt. I forkant av California og Nikola tildelingen var jeg 100% sikker på at Nel ville få dette og la heller ikke skjul på det i noen av mine innlegg.
Har også vært åpen for og enig i at de siste måneders ørkenvandring har vært heller kjip, men samtidig positiv til at det vil komme etterhvert og det startet med Korea.
Har også vært kritisk til innsidehandlene for en drøy uke siden, da det er en uting. Samtidig har jeg forsøkt å vinkle dette noe mer positivt da det kan ha positive effekter med seg å ha et slikt aksje spare program. Og vi ser at markedet ikke reagerte nevneverdig på at BS og BS solgte betydelig.
Så jeg forsøker selv også å være noe nøktern og stille spørsmål innimellom, men ja, jeg er meget positiv til caset Nel og tror vi skal høyt.

Og siden jeg er i det positive hjørnet, så er dette hva jeg tror kommer snart eller i løpet av året:

- Melding om JV i Kina
- Melding om kontrakt av et eller annet slag i Australia
- Melding om bestilling fra Nikola
- Melding om flere bestillinger fra California(Shell og eller First Element)
- Melding om 10 - 20 fyllestasjoner i Korea
- Melding om et større anlegg eller to for et stort busselskap i Europa.
- Melding om bestilling og oppgjør fra H2V
- Melding om at Hyon har inngått en kontrakt

I tillegg har jeg også tro på at det kan komme en emisjon mot slutten av året for enten et oppkjøp, kapasitetsutvidelse og eller ifbm. en storkontrakt.
Redigert 11.06.2018 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2018 kl 15:00 7267

lukter litt rally no .
Nikko
11.06.2018 kl 15:09 7228

Får vi en melding etter stengetid i dag om 36 stasjoner til Korea, da er 3,14 kjempebillig.
Slettet bruker
11.06.2018 kl 15:11 7221

Ikke godt å si, men når Løkke uttaler at den første stasjonen bare er begynnelsen er det jo grunn til å anta at det kommer mer.
Spørsmålet er bare når?
Slettet bruker
11.06.2018 kl 15:13 7209

Etter stengetid er nesten litt slemt ;) hehe
Slettet bruker
11.06.2018 kl 15:16 7189

Fra Nils Tore på Facebook gruppen nå:

Hyundai Motor planlegger å bygge 5 hydrogenstasjoner i år og investere for å delta i SPC.

(In April, the South Korean Government announced the establishment of a Special Purpose Company ("SPC") for expanding the country's hydrogen infrastructure with the goal of installing hydrogen fueling stations along most traveled roads and highways, as well as in Seoul and other major cities. Nel is participating in this SPC through its joint venture, Nel-Deokyang, along with other participants from major South Korean corporations, state-run utilities and automakers.)

Artikkelen er en oppsummering av det som er postet her allerede i helgen.
Men tolker dette slik i tillegg at Hyundai privat nå i år vil bygge fem hydrogenstasjoner i tillegg til å ivestere i SPC der NEL er en av deltagerne.

http://www.h2news.kr/news/article.html?no=6787
Redigert 11.06.2018 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2018 kl 15:21 7158

Hvertfall ingen tvil om at et eller annet er på gang.
Melding om kontrakt eller bare en litt større som skal ha sine millioner, vanskelig å si.

Satser på ny bølge snart
Redigert 11.06.2018 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
persik
11.06.2018 kl 15:43 7037

Satser på rykk rett før stengetid:-)
Slettet bruker
11.06.2018 kl 15:48 7008

Virker som bruden(salgssiden) pyntes for et nytt rykk, tilpasses på 3,14-3,15
nordnes
11.06.2018 kl 16:21 7124

hva er kursen i sanntid ?
Ecotricity
11.06.2018 kl 16:23 7114

3,134
Slettet bruker
12.06.2018 kl 19:22 6506

Nel turns to domestic hydrogen filling infrastructure market.

Secured 100% stake in Nel-Deokyang joint venture ... New to Nel Korea
Deokyang is selling hydrogen to its main business .. Nel Partnership Continues.

Nel announced that it will acquire a 50% stake in Deokyang by a joint venture of Nel - Deokyang to secure 100% and change its mission to Nel Korea Co., Ltd.

Nel , a traditional electrolytic cell manufacturing company , acquired H2logic in Denmark, which has a compact modular hydrogen filling technology in 2015 . Since then, we have been focusing on the hydrogen fueling infrastructure market in Europe and the USA, and have focused on the hydrogen fueling infrastructure market in Korea. In August of last year , we set up Nel - Deokyang to enter the domestic market .

Nel plans to accelerate sales and marketing in the domestic hydrogen charging infrastructure market with the acquisition of the stake .

"The Korean market is quite attractive and there is a lot of opportunity, " said Yon Andre Röcke . " I think we have all the rights and goodwill of Nel- We will strengthen Nel's position in the charging infrastructure market through more aggressive responses . "

It is expected to diversify product composition while enhancing sales force . He added, " Nel Korea will also be selling , installing and operating Nel's hydrogen charging technology, H2Stations® , as well as selling and installing Nel's flagship business item, electrolytic cell . "

The joint venture has been liquidated, but Nel and Deokyang are expected to maintain their partnership . Nel's CEO said, " Deokyang is the largest hydrogen distributor in Korea and will be active in supplying hydrogen to refueling stations, and we look forward to continuing our partnership with Deokyang to be successful in Korea . "

Deokyang is committed to supplying hydrogen, its main business . A senior executive of Deokyang said, " Deokyang is the largest hydrogen distribution company in Korea and it is right to apply the business model . " He added, " We are also participating in the Special Purpose Corporation (SPC) for the construction of the hydrogen charging infrastructure, so we will be able to resume business at any time in accordance with the market movements and trends . " In the future, the company will be able to jump into the charging infrastructure market again

http://www.h2news.kr/news/article.html?no=6790
Slettet bruker
14.06.2018 kl 10:37 5932

Burde vi ikke fått vete kostnad for 100%ownership i Korea?

Ellers er det umulig og vurdere om det er en god ting. Husk be CEO om svar på neste q-presentation.
Furuen
14.06.2018 kl 11:13 5851

Jeg leste et sted at koreaselskapet skulle inkorporeres i Nel i slutten av måneden. Kanskje vi får prisen da.
Men man betaler for selskapet, og det skal være «a fair price».
Framtia
14.06.2018 kl 13:43 5669

Må man ikke vurdere hva de forskjellige selskapene i JV'et bidrar med? Nel er bidragsyter mht teknologi og kan noen da forklare hvorfor en 100 % overtagelse skulle generere en kostnad? Får Deokyang evnt. " betalt" for sin innsats i form av fremtidig godt samarbeid og avtaler...?
Slettet bruker
14.06.2018 kl 14:59 5492

Jeg tror nel bidratt med produkten og teknologi. Men koreanerarna har bidratt med kunskap om markedet, språk, kontakter og kunskap om de asiatiske standarder.

Så de bidrar med litt begge 2, akkuratt som det skal vare i er jv.
Slettet bruker
14.06.2018 kl 16:10 5339

Nel Hydrogen tar nå det Sør-Koreanske markedet i egen regi. Slik at Nel tjener mere penger på nye kontrakter der nede. I Sør Korea er det kjent for alle at det skal bestilles og installeres 320 nye hydrogenstasjoner de nærmeste 3 årene,og en må ikke være rakettforsker for å kunne forstå at her kan det virkelig komme store kontrakter til Nel Hydrogen,som fornuftig nok har sikret seg et 100% eierskap og 100% egen inntjening på nye kontrakter.
Nel Hydrogen har ofte et DB på ca 30% av nye kontraktsummer. Slik at dette blir en meget god butikk for Nel Hydrogen. Det asiatiske markedet vil skyte rekordfart fremover med et grønt fokus på 0 utslipp og de satser mye på nye hydrogenfyllestasjoner.
Her kan det skje mye spennende fremover.
Redigert 14.06.2018 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
abroker
14.06.2018 kl 17:38 5238

Husk at NEL er et selskap som lever av emisjoner dessverre.
Spettet måtte til slutt innse han også at dette stod på veggen med ild-skrift?