NEL - Ny melding angående JV Korea

Slettet bruker
NEL 08.06.2018 kl 18:08 31718

Nel ASA: Takes full ownership of joint venture in South Korea

(Oslo, June 8, 2018) Nel ASA ("Nel") announced today it is increasing its ownership of the joint venture Nel-Deokyang Co. Ltd to 100 percent, making it a fully-owned subsidiary of Nel, and renaming it Nel Korea Co., Ltd. By gaining full control over the company, Nel expects to be able to extend and accelerate activities and sales into the region.

“Clearly, there are major opportunities in the South Korean hydrogen market, underlined by last week’s announcement for an H2Station® solution as well as the announced ambitions from the Korean government and industry. By assuming full ownership of the entity and taking control of all activities, we believe that we will be able to further extend and accelerate our efforts, and be better positioned for major market opportunities ahead," says Jon André Løkke, Chief Executive Officer of Nel.

Nel and Deokyang established a joint venture, Nel-Deokyang Co., Ltd. in June 2017 to facilitate sales, installation and service of hydrogen fueling stations in Korea. The parties will now continue the close collaboration through commercial agreements.

"In addition to continued focus on sales, installation and service of H2Stations®, the fully-owned subsidiary, Nel Korea Co., Ltd., will also be able to offer electrolyzers, covering the entire Nel product offering. Deokyang will continue to focus their efforts on delivering hydrogen gas to the fueling station network and our cooperation will be secured in commercial agreements. We look forward to continuing our strong collaboration with Deokyang to ensure the common success across Korea,” Løkke concludes.

The subsidiary will be consolidated into the Group P&L from the time of closing expected at the end of June 2018.

- ENDS-

For further information, please contact:

Jon André Løkke, CEO, Nel ASA, +47 907 44 949

Bjørn Simonsen, VP Market Development & Public Relations, +47 971 79 821

About Nel ASA | www.nelhydrogen.com

Nel is a global, dedicated hydrogen company, delivering optimal solutions to produce, store and distribute hydrogen from renewable energy. We serve industries, energy and gas companies with leading hydrogen technology. Since its foundation in 1927, Nel has a proud history of development and continual improvement of hydrogen plants. Our hydrogen solutions cover the entire value chain from hydrogen production technologies to manufacturing of hydrogen fueling stations, providing all fuel cell electric vehicles with the same fast fueling and long range as conventional vehicles today.

About Nel-Deokyang Co., Ltd.
Nel-Deokyang is a 50/50 owned JV between Deokyang Co., Ltd. Koreas largest hydrogen supplier, and Nel ASA established to facilitate the exclusive sales, installation and operation of H2Station® in Korea.



Redigert 21.01.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
White Hawk
09.06.2018 kl 10:44 14513

Dette er et logisk resultat av to parter som først går sammen 50/50 og at den ene parten ser at man vil bidra mye mer til inntektene enn den andre.
Det er NEL som har gull å bidra med. Deokyang gjorde det mulig, Sjakktrekk for fremtidige inntekter til NELs aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
White Hawk
09.06.2018 kl 10:52 14477

En eventuell emisjon er ikke negativt hvis den kan gi muligheter for eksponentsial økning av fremtidige overskudd. Jeg skal hvert fall opprettholde min
prosent andel av selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
mozel
09.06.2018 kl 11:59 14326

ER litt i tvil, positivt eller negativt, uavhengig av det:
Det må jo kunne stilles spørsmålstegn med ledelsens vurdering, når de for ett år siden anser det som en fordel
å opptre i markedet med en lokal aktør, gjennom et JV, for så etter første kontrakt er kommet, overtar alene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
oppvigår
09.06.2018 kl 12:33 14222

Må si ledelsen har gjort en imponerende jobb, når de nå har fått en fot innenfor dette markedet, gjennom et JV. En plass må man begynne. Dette ble gjennom et JV med Deokyang Co.Ltd .
50% i et marked er da bedre enn intet, og et bra utgangspunkt, for så å utvide til 100%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Sørøya
09.06.2018 kl 13:02 14152

Hadde foretrukket at de hadde fortsatt i j/v og at de heller hadde styrket felles innsats i partnerskapet. Kjøper ikke helt forklaringen at Nel vil få raskere fremdrift alene. Min erfaring fra disse områdene er at en lokal sterk partner er uvurderlig. Nel konkurrerer bl.a med Linde som har lang erfaring i dette området. Men la oss håpe Løkke har full kontroll.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Ponderosa
09.06.2018 kl 13:16 14113

Vet ikke helt verdiene i dette koreanske selskapet, men goodwill er vel stikkordet her? Eventuelt snakker vi om betaling i aksjer i Nel.
Altså en begrenset utvanning med eller uten reparasjonsemi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Keirax
09.06.2018 kl 14:12 13979

Her er jeg faktisk enig med Sørøya. Ikke at jeg/vi vet alle detaljene, men jeg innbiller meg at det ville åpnet flere dører med en lokal partner i er j/v forhold. Håper vi får en nærmere forklaring på hvorfor NEL satser videre alene. Hva er det Løkke spår i kaffegruten om fremtidig potensiale som inke Deokyang så. Det er jo også litt merkelig at dette skjedde rett etter gjennombruddet i S. Korea kom for få dager siden. Spent på om vi får en ytterligere forklaring enn den Løkke allerede har informert om. Regner med at han har en plan, men må si jeg stusset litt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
johnsen50
09.06.2018 kl 14:25 13935

Jeg ser på dette som kjempepositivt og kursstøttende for NEL i påvente av store kontrakter. Det e så utrulig bra at NEL nå etablerer seg i Sør Korea, og som Løkke selv sa vil asia med spesielt Kina og japan være høyaktuell framover. NEL har brukt siste året på å tilpasse seg myndighetenes lover ig regler ift hydrogen, og er i mål med første kontrakt som bare er en bekreftelseog begynnelse på en spennende framtid i landet, mener det er planlagt 100 stasjoner i SK, og gud vite hvor mye NEL får,, men det haster. Så venter vi på utvidelse/ bestilling fra NIkola som allerede har valgt NEL, og som neppe har god tid de heller før stasjonene bør poppe opp. Frankrike er et annet land hvor politiker e er klar på satsing på grønn energi, hær er vi mange spente på om H2V kommer tilbake med finansiering og ønsker NEL som leverandør,, men det vil tiden vise. Må virkelig si jeg har ståltro på NEL nå,, blir flere og flere ben å stå på,, og når løkke i tillegg har lovet aksjonærene et kvartal i pluss i 2018,, sier ikke mer.. løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 16:48 13720

Om Nel vil gi mer gass så er det ikke sikkert Deo vil , de må dekke 50% av økt kost da. Vi får nok mer info etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
M.Y.Peng
09.06.2018 kl 18:59 13469

Om det selskapet du har inngått jv med ikke tilfredsstiller de forventninger du hadde ved inngåelse av avtalen er det like greit å stå på egne ben. Risiko er redusert og de fremskritt som er gjordt i Korea er muligens bare som følge av NEL..du drar ikke med deg en mulig partner som ikke bidrar. Jeg er sikker på at vi er i starten av noe stort.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
suspekt
09.06.2018 kl 20:52 11447

Oppkjøp blir redningen for oss aksjonærer!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
really
09.06.2018 kl 20:54 11434

Det er vel åpenbart at dette skjer fordi jv’et ikke fungerte optimalt for partene. Det skyldes antagelig forskjellige mål med deltagelsen og dermed uenighet mellom partene.

Når en opererer i Korea er det ingen ulempe å ha med en lokal partner som kjenner markedet og har en kjøttvekt å legge bak tilbudene de leverer.

Jeg oppfatter det som har skjedd som en svekkelse av de mulighetene vi trodde NEL hadde med en solid koreansk partner. Men det de gjorde er sannsynligvis nødvendig for å ha noen mulighet for å lykkes. Men partneren kan ha blitt en motstander.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 20:58 11462

Molnes i Norne har fulgt Nel over lang tid og er en av få analytikere som har gjort det. Han kjenner selskapet meget godt.
Og her er hva han svarte igår på direkte spørsmål om hans tanker rundt siste melding:

Karl Johan Molnes Norne Securities har tidlegare kvitra: South Korea ticks most boxes for fast Hydrogen deployment: A) High tech nation B) Car industry not too invested in advanced Internal Combustion Engines. C) Imports its Oil = SUM: Forces for change > resistance -> Opportunity > Risk -> Action. ....og no blir eit 50/50 JV i Korea oppløyst etter at den første kontrakta er vunnen. J/V et har oppnådd målet. No kan partane samarbeide ved at J/V partnaren får ei anna rolle. Når vi veit at hydrogenbilen Hyundai Nexo kjem i år og målet for landet er å ha 100 hydrogen stasjonar i 2020 er det berre for landet å begynne å bygge. Det store spørsmålet er om dette betyr at det kjem kontrakter for 100 stasjoner til NEL så snart dei har vist at den første store hydrogen stasjonen fungerer lokalt i Syd Korea. Til vanleg seier vi: Seeing is Believing. Vi kan døype det om til 'Filling is Believin'g når det gjeld elektrolyse av Hydrogen fyllestasjonar. Det vil vere rart om det kom ein stor ordre frå Syd Korea på mandag etter dette, men det er lov å håpe på store signerte ordrer både frå Korea og USA i sumar. Tittelen på Arne Hjeltnes bok frå 1993: 'Den sumaren eg fyllte Diesel' vil om nokre år ha ei reell meining. The times are a changin'
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
oppvigår
09.06.2018 kl 22:23 11362

Har du godt kjennskap til hvordan det fungerer i Korea, eller er det bare synsing? Håper du ikke blir fornærmet av spørsmålet, Really.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 22:27 11355

Oppvigår,
Antar at det spørsmålet var til really?
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
oppvigår
09.06.2018 kl 22:29 11357

Det var nok det, beklager. Skal redigere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
johnsen50
09.06.2018 kl 23:06 11267

Ny fra fb gruppa i kveld. Nye planlagte subsidier fra regjeringen i Korea.

The government aims to supply 350,000 electric cars and 15,000 hydrogen cars by 2022, build 10,000 electric chargers, 310 hydrogen filling stations, and reduce the price of hydrogen cars from 70 million won to 50 million won by 2022.
70 million won = 525 000 NOK
50 million won = 375 000 NOK.

The government decided to hold a first meeting of the Minister of Innovation, Growth and Economic Relations on August 8 to lower the price of hydrogen cars and expand the number of charging stations to expand the supply of pollution-free vehicles. In addition, the ministry said it received a report on the policy direction for the diffusion of electricity and hydrogen vehicles and deliberated and voted on it.

In order to increase the supply of electric cars and hydrogen cars, the government will continue to subsidize by 2022, but plans to adjust support teams to take into account price differences with internal combustion engines, speed of core parts development, and supply conditions.

In the case of electric cars, the price of subsidies will be cut by 2 ~ 3 million won per year, and the hydrogen car will be subsidized until the price competitiveness is secured, and then it will be phased down.

Fra andre kilder ser jeg at de har også et delmål på antall hydrogenstasjoner på 100 stasjoner i løpet av 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
oppvigår
10.06.2018 kl 01:42 11084

Les også:
31/05-2018 19:26:08: (NEL) Nel ASA: Receives EUR 2 million purchase order for H2Station® solution in South Kore


En gang til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 09:18 10881

Fra bestillingen:

"South Korea is currently one of the fastest movers within the industry, with an ambition of having 100 hydrogen fueling stations online by 2020. We are very happy to kickstart our deliveries in South Korea and expect to continue to further penetrate the market as we move forward,” Løkke concludes.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 11:14 10700

100 innen 2020 er faktisk 2 i uka , litt avhengig av når i 2020
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 11:28 10663

Ja, det er formidabelt.
Vi vet også med stor grad av sikkerhet at Nikola skal ha på plass 28 mega stasjoner i 2019 og ytterligere 100 stasjoner i 2020.(ref. børsmelding samt Twitter post fra Nikola)
Det skal også settes opp 57 stasjoner i Tyskland i løpet av 2019(I Tyskland er der pt 43 tankstationer, men der forventes at der er opsat hele 100 stationer i hele landet inden udgangen af 2019, fortæller Nikolas Iwan fra Hydrogen Mobility Deutchland)

6 nye stasjoner skal etableres i Norge i løpet av 2019 (https://www.hydrogen.no/stasjoner/kart-over-stasjoner)
Hvor mange stasjoner skal etableres i Frankrike, Sverige, Danmark, Kina, California og verden forøvrig??

Vi snakker flere hundre hundre stasjoner som må produseres fra nå og 18 måneder fram i tid.

Det eneste som er helt sikkert er at det vil bli mye aktivitet på fabrikken i Herning i årene framover.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
kaliber
10.06.2018 kl 12:28 10537

Setter ikke lit til at Nel får noen av kontraktene før håndfaste bevis kan legges fram og det er kontrakter. Det som florerer på bf nå er kun meninger uten at det er kommet meldinger fra nel!
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 12:41 10501

kaliber,
Helt enig i at det må komme melding om signerte kontrakter og det er naturligvis årsaken til at kursen er der hvor den er for øyeblikket.Kursen gjenspeiler på ingen måte noe av det som kan komme.
Men vi vet at de har en eksklusiv avtale med Nikola og den sier i siste melding at det vurderes et større antall mega stasjoner.
I tillegg viser melding fra Sør Korea for en uke siden at Korea er igang.

Dersom en ønsker å vinkle negativt er det ingen problem. En kan da anta at Nikola flopper og at de aldri får en bil på veien og derav intet hydrogen nettverk for Nikola.
Kan hende at Nel bare får den ene stasjonen i Korea, men kanskje litt merkelig da at de var selskapet som fikk denne første i rekken av 100.

En skal være edruelig oppi dette, samtidig kan en ikke være blind for alt som skjer innen hydrogen. En bør heller ikke lukke øynene for Nel's posisjon innen hydrogen fyllestasjoner, teknologi, kapasitet og kompetanse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
kelle
10.06.2018 kl 12:48 10469

Kaliber.
Ja, det er nok sant det du sier der. Men den dagen meldingen om en storkontrakt dukker opp, har du gått glipp av en opptur fra 20-50%
Det kan ta tid. Det er heller ikke bombesikkert at en eller flere slike kontrakter kommer, men det kan inntreffe alle rede neste uke.
Derfor tar jeg sjansen på å sitte fullastet i tilfelle det skulle bli en himmelferd.
Mulighetene har aldri vært så gode som nå: Med USA, Korea, Danmark og Frankrike.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
mozel
10.06.2018 kl 14:03 10334

Det er liten tvil om at hydrogen blir viktig i å få redusert utslipp fra fossilt, men vi er i en tidlig fase. Infrastruktur er i de fleste land knapt på planleggingstadiet. Bruk av Hydrogen er på idestadiet på en rekke områder (reduksjonsmiddel i met industri), noe lenger o transport.
Utprøving innenfor båt, tog og buss. Løsbart, men en må komme til felles forståelse av kostnader.
Med de mengder det kan bli snakk om må nok mye av hydrogen komme fra fossil gass.
Land i Asia med dårlig luft i byene, vil nok være mer opptatt av forbedringer i eget miljø enn verdens problem med CO2,
Det kan gi en raskere utbygging av infrastruktur i land som Korea.
Men det er lite trolig det kommer store kontrakter før den bestilte stasjonen beviser den holder mål. Slik vil det også være for Nikola. Det vi imidlertid bør kunne vente er erfaringer fra leveransene til California, de burde være montert etterhvert.
Greier Nel å holde sin posisjon teknogisk vil de ha en fantastisk fremtid. Men de vil møte kvalifisert konkurranse i et mer modent marked.
Eksplosjon kommer nok ikke i neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 14:15 10298

Har ingen tro på at stasjonen i Korea må testes før de liksom kan fortsette bestillingene. Nel har flere stasjoner å vise til og antar at de har vist Koreanerne litt før de endelig bestilte.
Vil anta at dette er en rimelig kurant stasjon og ikke noe spesielt mikk-makkeri/ekstra som det Nikola krever.

Shell/California bestilte flere i slengen og disse ble ikke testet før det kom ny ordre på 50 mill fra dem i høst.
Disse stasjonene er mer standard type og derav vet bestiller hva de får fra Nel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
kaliber
10.06.2018 kl 15:02 10207

Ja, jeg ser potensialet for hydrogen/nel, der er det ingen tvil. Som jeg har sagt tidligere så går det altfor sent med utbyggingen.Norge burde vise vei og gå i spissen for å bygge ut logistikken(subsidiere), da nel er et norsk selskap.!
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
oppvigår
10.06.2018 kl 15:05 10190

Mozel, slik du ordlegger deg her, vil mange oppfatte dette som negativt. Er det for å baisse eller er det fordi du har misforstått?
Du hevder at selskapet, som inngår i dette JV-et med Nel er en lokal aktør. Hvis dette var tilfelle, så skulle jeg være enig med deg, om at det kunne stilles spørsmålstegn med ledelsen. Men der tar du dessverre feil. Her er det snakk om Koreas største hydrogen leverandør. Det er stor forskjell på lokal, og landets største. Utfra denne korrigering, er spørsmålet om du fortsatt stiller spørsmålstegn ved ledelsens vurdering?
Tar med denne som en bekreftelse:
(Oslo, 30 June 2017) Nel ASA (Nel, OSE:NEL) announced today that Nel has entered
into an agreement with Deokyang Co., Ltd. (Deokyang), Koreas largest hydrogen
supplier, to establish a joint venture ("Nel-Deokyang Ltd.") for the exclusive
sales and marketing of Nel's H2Station® hydrogen fueling stations in Korea.

På norsk:
(Oslo, 30. juni 2017) Nel ASA (Nel, OSE: NEL) kunngjorde i dag at Nel har inngått
inn i en avtale med Deokyang Co., Ltd. (Deokyang), Koreas største hydrogen
leverandør, etablere et joint venture ("Nel-Deokyang Ltd.") for den eksklusive
salg og markedsføring av Nels H2Station® hydrogen drivstasjoner i Korea.

Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
oppvigår
10.06.2018 kl 15:27 10136

(Oslo, 30. juni 2017) Nel ASA (Nel, OSE: NEL) kunngjorde i dag at Nel har inngått
inn i en avtale med Deokyang Co., Ltd. (Deokyang), Koreas største hydrogen
leverandør, etablere et joint venture ("Nel-Deokyang Ltd.") for den eksklusive
salg og markedsføring av Nels H2Station® hydrogen drivstasjoner i Korea.

Da er ringen sluttet, og målet nådd ved etableringen av JV-et. JV-et kan avsluttes, og begge kan gå videre med et tett samarbeid, som gagner begge. Melding om nye ordrer, kommer nok ganske snart, fordi målet for Korea er 100 stasjoner til 2020, og 230 til 2025.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
oppvigår
10.06.2018 kl 15:54 10466

Men det er lite trolig det kommer store kontrakter før den bestilte stasjonen beviser den holder mål. Dette sier Mozel.
Les denne fra melding 30.juni 2017 :
Nel's H2Station® is recognised as the
world's most reliable, compact and advanced hydrogen fueling station,

På norsk:
Nels H2Station® er anerkjent som
verdens mest pålitelige, kompakte og avanserte hydrogenbrennstasjon

Har ingen tro på at de avventer, for å se om den holder mål.
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
kreinh
10.06.2018 kl 16:21 10403

Det jeg ikke forstår er hvorfor bare 1 stasjon når man skal ha 100 innen 2020 i Sør Korea. Skjønner hvorfor folk spekulerer litt over dette. Wikipedia luftet at det gjaldt 36 stasjoner. Mulig dette kommer i neste omgang etter at den første er på plass.
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 17:56 10211

Ser den, men samtidig ville det blitt mer negativ spekulasjon dersom en annen aktør enn Nel fikk denne stasjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
10.06.2018 kl 18:32 10127

Det som bremser er kontrakter som ikke er kommet enda. Og det er litt kritisk AT DE KOMMER - for jeg vil tippe den første i et marked som får større kontrakter og kan levere gjerne får flere. Make or break.
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 19:41 9938

Min følelse etter meldingen fredag kveld er at det kommer noe mer i forlengelse av den og det tror skjer raskt.
Om de kommer med ytterligere tilleggs informasjon og eller flere stasjoner er jeg neimen ikke sikker på.
Men meldingen er av en slik karakter at en føler at her vil det komme mer....
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 20:21 9825

Et strategiskt felvalg av NEL. Det er uerhort viktig at ha en lokal partner i Korea.Gjeller også Japan.
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Nikko
10.06.2018 kl 20:33 9780

Orakelet Hildur vet best ?
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
oppvigår
10.06.2018 kl 20:37 9763

Hildur NOK, hvilken bakgrunn har du for å si det du sier her ?
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 20:37 9757

Ja, det var jo han som mente at Nel aldri ville få levere en eneste stasjon i Asia fordi de kunne ikke håndtere asiatiske standarder.
Så det er virkelig seriøst det som kommer fra den kanten.
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
oppvigår
10.06.2018 kl 21:18 9630

La nå svensken få en sjanse til å bevise om han er seriøs, eller en klovn.
Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 21:30 9586

Bakgrunn er at Japan og Korea ikke har intresse av utlandske sellskap og produkter. Kina er intressert av at handle med utland og kjape europeiske bedrifter. Japan/korea har veldig liten intresse av det. Japan kunde når Landets bilindustri var på topp kjapt opp amerikanske og europeiske konkurrenter. Men ikke. Så har de sen tapt Nissan, Mitsubishi til Renault.

Samme med KIA/Huyandi fra Korea. Noll intresse av at kjape utenlandska selskap.

Det seljs nesten ingen volvo eller mercedes i Japan/korea, plass 10 kommer mercedes.

Nå er det ingen som vil ha utenldanske ting i korea. Fordi de er bedre selv. Koreanske barn går 12-15 timmer i skolen.

NEL sa på q-presentation at de heller selger til Australia fordi de ikke har de der vansklige asiatiske standarder.

Då er det rart og et strategiskt felvalg at kicka ut sin koreanske partner. Også det jeg visat på ovan med Koreansk kultur og protektionism tyder på at det her var meget dumt.

Utover et strategiskt felvlg, så ser vi återigen at her er det bara at fare iveg med penger fra kassa "pappa Betaler" (du, jeg, askjonaerer). Helt vanvettigt. Ingen kostnadskontroll. Det husker jeg fra q når nån spurte om Capex, lokke svarte "I am sorry"

Hvis du ikke kan svare om Capex så skal du ikke gå og kjape ut en partner i et land der du ikke klarer av standarder og kultur mener jeg.



Redigert 20.01.2021 kl 18:56 Du må logge inn for å svare