Onsdagens resultatfremleggelse

polion
PEN 17.11.2019 kl 18:48 5316

(ny tråd siden jeg ikke har plaget forumet på meget lang tid, og siden den forrige var lang nok)

Ja, plutselig var polion tilbake, muligens i anledning onsdagens resultatfremleggelse? Har personlig satset tungt, ensidig og kanskje temmelig dumdristig i PEN. Kjøpte meg noe mer opp i midten av august på ca. kr. 14.40, og i forrige uke enda litt mer på mellom 21,50-22,00. Mine første 10-tusener kjøpte jeg dog på bare rundt fire-kroningen, så denne karen har jaggu snitta seg ettertrykkelig opp.

Ledelsen i PEN har over rimelig lang tid hatt for vane å bare komme med positive nyheter (skuffelser huskes ikke), så da kan vi aksjonærer bare lure på hva som nå vil komme på onsdag-presentasjonen? Intensjonsavtalepartner som slippes ut av sekken? Og kan manglende stress med Tullow-oppgjøret, tyde på at PEN har andre og viktigere ting på gang sammen med Tullow? Og ellers:

* Tunisia-satsingen har allerede vist seg meget bra. Hvis vi over årsskiftet i tillegg får positive testresultater for den nye Tunisia-brønnen, ja hva da?
* Selskapet oser lang vei av ledelseskompetanse. Det er sågar noen som mener at vår ledelse er mer kompetent enn Equinors.
* En nokså nylig rabattfri emisjon på ca. kr. 24,-. Og en nokså nylig større salgspost fra DNO som markedet svelget temmelig kjapt.
* Flere lovende, men fremdeles uutforskede områder på Dussafu.
* Positiv decline, samt at 4 nye produksjonsbrønner innen rimelig tid skal kobles på resten av Tortue-produksjonen.
* En brukbar Aje-avhending, nå gjenstår det bare å se hva Petronor kan tilføre oss videre.
* Et Ruche-(m/Hibiscus)felt som i fremtiden vil gi oss mange hyggelige oljefat. Og et Mupale-felt som også høyst sannsynlig er proppfull av olje.
* Og mye, mye mer.

At vi nå har vært nedpå 21-tallet, er nesten grunnlovsstridig. I PEN-sammenheng, vil jeg si at følgende gamle utsagn blir nokså tøvete: "Man blir aldri fattig av å ta en gevinst". Dette snur vi på og sier i stedet: "Man blir definitivt ikke superrik hvis man tar en tidlig gevinst, spesielt ikke hvis aksjen fremdeles bare er i startgropa på å nå noe av sitt potensiale". Gevinstsikring i denne sammenheng er og blir for puddinger, kvinnfolk og overnervøse pyser. Jeg better selvsagt i denne forbindelse på en fremtidig oljepris på minimum 60 dalar fatet. Kan selvsagt bare snakke for meg selv, men innen årsskiftet er jeg rimelig klar for kurser på mellom kr. 27,- og 28,- + kanskje enda en krone og to. Og har vi ikke sett 35-tallet innen 30/6 neste år, da skal jeg spise skinnlua mi. Krystallkula har vel egentlig aldri vært klarere enn det den er nå, eller?

Konklusjon: Jeg blir direkte skuffet hvis onsdagen blir noe i retning av en skuffelse.

Redigert 20.01.2021 kl 04:06 Du må logge inn for å svare
Ruter8
17.11.2019 kl 20:03 5219

Så hyggelig å se deg igjen Polion og takk for fint oversiktlig innlegg.
Fluefiskeren
17.11.2019 kl 20:42 5162

Polion

«Og kan manglende stress med Tullow-oppgjøret, tyde på at PEN har andre og viktigere ting på gang sammen med Tullow?»

Denne tipper jeg du fra mine betraktninger som jeg har framsatt et par ganger. Jeg vil bare poengtere at det er ren spekulasjon. Tullow etterlater ingen tvil om at de besitter 10 % eierandel. Det fremgår tydelig her:

«Production has been strong in the first half of 2019, especially from the Ruche and Simba fields. »

https://www.tullowoil.com/operations/west-africa/gabon

Også på lisenslista deres påstår de at de har 10 % på Ruche.

Håper jeg ikke setter griller i hodet på folk, men en ting er sikkert. Det er at Restdussafu er utlyst i lisensrunden som pågår. Så vil tiden vise hvem det blir ( dersom det er noen som legger inn bud). Det jeg har kommet med ang. at det er Tullow og PEN som skal inn er altså veldig spekulativt fra meg og jeg burde vel ikke kommet med det engang. Kun en magefølelse (men den har jeg truffet med før😏)




polion
17.11.2019 kl 21:15 5100

Fluefisker - null problem, du trenger ikke ta ansvar for mulige griller i folks hode, da du har poengtert at det utelukkende dreier seg om spekulasjoner fra din side. Min tankegang er at Tullow-oppgjøret er såpass på overtid at det grenser til fullstendig latterlighet. Saker og ting pleier havne i rettssystemet etter adskillig kortere tid enn dette. Videre så har PEN allerede annonsert intensjonsavtale med større aktør, så hvorfor ikke Tullow? To pluss to er som regel fire. I dette tilfellet kan dog svaret bli fem, men det får vi kanskje vite litt mer om på onsdag. Inkluderer vi i tillegg fornuftige personers magefølelse, er dog sjansen størst for at svaret blir fire.
Fluefiskeren
17.11.2019 kl 21:32 5044

Takk for det. Da bærer jeg litt ved til bålet.

I den nylige melding ang. oppjustering av reservene på EEA området siteres Hamilton:

«Panoro is excited and looking forward to working alongside BW Energy, GOC and the government of Gabon in order to sanction the refined development of the next phases at Dussafu.”

Hvorfor ser de ikke frem til å jobbe sammen med Tullow? Det er jo lenge siden de benyttet sin back-in right og de har samme eierandel som GOC som jo blir nevnt.

Vi får vel ta det som en forglemmelse siden de jo uansett kommer inn på lisensen via BWE.

mimsa
17.11.2019 kl 22:14 4955

Vi må ikke glemme at Tullow har hatt et vanskelig kvartal med problemer i Ghana, dårligere kvalitet på oljen i Guyana og problemer med farm down i Uganda og hvor aksjen stupte nesten 30% forrige uke. Muligens har dette en innvirkning på deres beslutninger vedrørende Dussafu.
Alby
18.11.2019 kl 09:26 4675


Polion.

Velkommen tilbake. 😂
Alby
18.11.2019 kl 09:40 4631


Kan vi håpe på et rykk opp i forkant av resultatframleggelsen ?
ruda
18.11.2019 kl 10:49 4526

Kanskje vi får oss en positiv overraskelse
Black Peter
18.11.2019 kl 12:36 4347

FF,

er det ikke logisk at det forsetter samarbeidet(nye lisenser) med BWO? Det håper hvertfall jeg..

Eller så mener jeg BWO allerede har bekreftet at de skal utøve opsjon og tar 3 letebrønner i vinter etter Tortue. Mener jeg leste noen som skrev noe annet på en PEN-tråd et sted..

…………………..
edit:
PEN kan jo kjøpe seg inn i Kudu, det er i Namibia. Men, ja, det var litt sånn vet ikke, vi får se..
Redigert 18.11.2019 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.11.2019 kl 13:18 4259

Det var vel jeg som skrev det. Tatt fa meldingen til PEN av 22. okt.:

«Additional exploration wells at Dussafu may also be drilled during 2020. The current drilling contract contains two firm exploration wells with the successful Hibiscus Updip being the first. Following the drilling of four production wells at the Tortue field the rig will move to drill the final firm exploration well at a location to be determined. Under the drilling contract, the partners also have an option for two additional exploration wells. It is likely that one or more of these new exploration wells will be elected to be drilled by the partners.»

Det har hele tiden vært meningen at det skulle bores to letebrønner ifm. fase2. Den ene er som kjent klar (Hibiscus). Nå har de altså en opsjon på to til etter at alle produksjonsbrønnene er klare, og de sier at det er i all fall er sannsynlig at de tar den ene av dem. Da blir det to eller tre brønner etter produksjonsbrønnene. At BWO har uttalt at de tar alle tre har jeg ikke fått med meg, men det kan jo godt hende det.

Jeg tror ikke BWE inngår i noen av de to HoTs, men vet det ikke. Fikk inntrykk av at det var snakk om mer erfarne oljeselskaper enn de. De har vel ikke mer enn Dussafu og Maromba? Maromba er vel først og fremst et utbyggingsfelt men det var snakk om leting ifm. Hots. Det hadde vel også vært mindre hemmelighetsholdelse av avtalen da antakelig.

Dette blir i hvert fall spennende. De brukte også uttrykket «near term” så de kan komme som julekvelden på kjerringa.
Spitzer
18.11.2019 kl 13:32 4220

Det har lenge vært kjent at PEN/BWO skal borre 1- 2 letebrønner ifbm. fase 2 og at de i tillegg har opsjon på ytterligere 2 letebrønner. Det fremgår allerede av selskapspresentasjonen fra januar 2019 (side 8): https://www.panoroenergy.com/wp-content/uploads/2019/01/Panoro-Corporate-Presentation_Jan-2019-Pareto-conference-London.pdf

Presentasjonen ifbm. emisjon november 2018 (ved kjøp av OMV-eiendelen i Tunisia) fremgår det at prospekt B kan være en (av flere) potensielle kanditater til letebrønn ifbm. Dussafu fase 2.
Spitzer
18.11.2019 kl 13:39 4193

BWE har Dussafu, Maromba og Kudu (gassfelt) foreløpig. Tror de blir å kjøpe seg opp i ytterligere en prosjekt.

Spennende tanke du har løftet frem, Fluefiskeren, vedr. PEN og ny lisensrunde i Gabon med mulig samarbeid med Tullow. Var jo et stort prospekt helt i ytre del av den gamle Dussafu-lisensen. Men den ligger på dypere vann.
Alby
18.11.2019 kl 14:43 4071


Har spurt før men kan det være en mulighet at de kobler oppgjøret med Tullow og et samarbeide på en eller flere lisenser ?
Fluefiskeren
18.11.2019 kl 14:48 4053

Kudo.

Jeg har vært så dum at jeg trodde det var en FPSO. Ser de har et gassfelt, men hvorfor holder de det så hemmelig? Er ikke med på presentasjoner så vidt jeg kan huske. Over deres forventet produksjon i årene fremover er det jo bare Dussafu og Maromba det er er snakk om. Finner ikke noe om Kudu hverken i BWE rapporten eller halvårsrapporten til BWO. Den inngår heller aldri i kurvene deres om forventet produksjon i årene fremover. Venter man seg ikke noen produksjon herfra før etter 2026? Ser at den skal følge med over til BWE, men når vi ser på presentasjonen er det vanskelig å se noe om denne. Inngår hverken i produksjonsoversikten deres ut 2020 eller i forventet produksjon fram til 2025.

Side 7 og 8 her.

https://www.bwoffshore.com/globalassets/documents/reports-and-presentations/pareto-conference-2019-bw-energy.pdf


Uansett har jeg veldig vondt for å tro at PEN selger seg ut av et gassfelt (Aje) for så å gå inn i et annet (Kudo), men vet jo aldr sikkert.


Fluefiskeren
18.11.2019 kl 15:04 4017

Kudo.

Jeg har vært så dum at jeg trodde det var en FPSO. Ser de har et gassfelt, men hvorfor holder de det så hemmelig? Er ikke med på presentasjoner så vidt jeg kan huske. Over deres forventet produksjon i årene fremover er det jo bare Dussafu og Maromba det er er snakk om. Finner ikke noe om Kudu hverken i BWE rapporten eller halvårsrapporten til BWO. Den inngår heller aldri i kurvene deres om forventet produksjon i årene fremover. Venter man seg ikke noen produksjon herfra før etter 2026? Ser at den skal følge med over til BWE, men når vi ser på presentasjonen er det vanskelig å se noe om denne. Inngår hverken i produksjonsoversikten deres ut 2020 eller i forventet produksjon fram til 2025.

Side 7 og 8 her.

https://www.bwoffshore.com/globalassets/documents/reports-and-presentations/pareto-conference-2019-bw-energy.pdf


Uansett har jeg veldig vondt for å tro at PEN selger seg ut av et gassfelt (Aje) for så å gå inn i et annet (Kudo), men vet jo aldr sikkert.


Spitzer

Jo, De har et stort Dentaleprospekt helt nedre i sørøstre hjørne ja. Det ligger så vidt jeg kan se på ca 200 -300 m så veldig dypt er det jo ikke.

Maraton fikk jo Tchicuate Block i en lisensrunde for noen år siden som ligger litt lenger sørvest. Den inneholdt massevis av leads, men Marathon vurderte senere at det var manglende forsegling og de ga tilbake blokken til myndighetene. Om det kan dras videre til prospektet på Dussafu er vel vanskelig å si noe om. Totalt sett ser det ut til å være EEA som er det mest prospektive området av Dussafu. Tidligere kart fra 2D viste en drøss mindre leads, men det ser ut til at mye av det forsvant etter 3D. Panoro sitter forøvrig på seismikken både outboard og central på Dussafu.
Redigert 18.11.2019 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Alby
18.11.2019 kl 18:35 3825


Jeg må si jeg er spent på resultatet på onsdag. Blir det dårlig fortsetter vi vel ned og ser papirgevinsten reduserer seg.. 🤨🤨
Spitzer
18.11.2019 kl 22:07 3651

Takk Fluefiskeren. Setter pris på dine innlegg.👍🏻
Spitzer
19.11.2019 kl 00:40 3504

Vedr Q3:
Har sett litt mer på tallene. Tror vi får produksjon på ca 216.000 fat; inntekt på rundt 15 musd og en ebitda på ca 4,4 musd. Dette er inkludert letekostnader på 3,5 musd. Synes også det er vanskelig å estimere avskrivning og skatt. Har satt avskrivning til 2,6 musd og skatt til 3,8 musd. I dette scenario kommer jeg ut med et negativt resultat på 2,4 musd. Men som sagt - svært vanskelig å kalkulere hvor stor leiekostnad er for kvartalet. Samme gjelder for avskrivning og skatt.

Kan fort være jeg bommer grovt. Uansett blir det fremover som er det viktige, med fokus på det operasjonelle med pågående borring av 4 nye produksjonsbrønner i Gabon og snart spud for letebrønn med forholdsvis høy COS i Tunisia. I tillegg håper vi på mer info vedr. HOTs og gjerne også fremdrift rundt salget av AJE til PNOR.
Redigert 19.11.2019 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
sibira
19.11.2019 kl 02:01 3472

Spitzer:
Dine beregninger for q3 er imponerende !

Spennende å se hvor nær du kommer resultatet ( vanskelig å treffe blink her vil jeg tro...)
TK-RJ
19.11.2019 kl 09:16 3264

Tipper vi ser en reversering av tidligere nedskrivning også denne gang så bunnlinje blir blå.
Fluefiskeren
19.11.2019 kl 09:27 3225

Takk Spitzer

Du legger hode på hoggestammen, men du pleier å treffe bra på dine estimater. Jeg setter pris på dine innlegg også.
Redigert 19.11.2019 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Alby
19.11.2019 kl 10:04 3127


Spitzer

Jeg hadde håpet du endte på blå tall, men da går det vel videre ned 🤨🤨
Spitzer
19.11.2019 kl 10:15 3094

Kan fort være at du får rett, TK-RJ. PEN har en del tidligere år nedskrevet Dussafu ganske mye, så godt mulig vi ser ennå enn oppskriving etter Hibiscus-funnet.
Spitzer
19.11.2019 kl 10:17 3083

Kan fort være at jeg tar feil, Alby. :). En generell sunn skepsis til alt som kommer (også fra analytikere) er fornuftig.
Fluefiskeren
19.11.2019 kl 10:33 3045

Alby

Det er ingen automatikk i at røde tall gir nedgang og at blå gir oppgang. Det har mer å si hvordan de er i forhold til forventningene. Og ikke minst hva som blir guidet for fremtiden.
Black Peter
19.11.2019 kl 11:09 2973

Jeg er mest spent på hva de sier om Tunisia, for ny brønn er ikke priset inn i det hele tatt. Hvis de kan si noe positivt her vil det være veldig bra, ala vi starter dato eller alt er on track med myndigheter osv.
Kan være det kommer noe om hvor de er i prosessen med Tortue, det vil være bra.
Kanskje noe om HOTs, litt mer kjøtt på beinet vil være bra.

Ellers har jeg tro på oljeprisen fremover. Det mest spennende er litt frem i tid, så resultatet som sådan er ikke det aller viktigste akkurat denne gangen.
batterivann
19.11.2019 kl 18:21 2642

kontoen er toppet opp og klar til å plukke på morgendagens fall. Forventer fall i morgen etter q3 tall og oppgang i forbindelse med oppdateringer som jeg forventer kommer innen mid desember.
sibira
19.11.2019 kl 23:35 2372

Onsdag er det bare å kose seg over en positiv q3 fremleggelse og Pen sin ferd videre oppover !

Jeg har trua på opptur for Pen 😋