Mr. Milton Twitter nå!!

Slettet bruker
NEL 18.11.2019 kl 18:47 26886

@trevormilton @nikolatrevor sier nå:
Tomorrow, it all changes. I finally get to talk about it. The news everyone has been waiting for. Diesel trucks are obsolete for good. We solved what no one else could. It's time for other OEM's to stop producing diesels immediately. See press tomorrow #emissionsgameover
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 17:16 5560

Batteri og Batteri. Det har jo vært flere News om nye batterier siste årene. Mulig at Nikola har dekning for det de sier. Hva består det nye batteriet av ?. Er det fortsatt bruk av mineraler, som det etter hvert blir manko på. Er det nye komponenter. 100% økning !!. Hva med konkurrentene !. Det skal jo jobbes videre med, ble det sagt. !!, Masseproduksjon ? Tar vel for 2-3 år. !!!!!
Nå må virkelig NEL på banen, etter som NEL er en " HUGE partner" av Nikola som det sies. NEL må _nå_ presse på og omgående få minimum den 1. ordren, inn i sin offisielle ordrereserve. Basta.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 17:17 5547

Uhm? Hvor mange kontoer har du rogneveien? Du snakker til deg selv i tredjeperson?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Crom
19.11.2019 kl 17:17 5533

En kan tenke seg minst tre ytterpunkt-muligheter:
1) Nikola får dobbelt så mye strøm med seg for samme batterivekt, og har fortsatt like mye hydrogen; får dermed noe økt rekkevidde og potensielt mer regenerering ved bremsing
2) Nikola halverer batterivekten og får en lettere lastebil som dermed får noe lenger rekkevidde, eller lik rekkevidde og mer lastkapasitet
3) Nikola halverer batterivekten og øker hydrogenmengden og får en del lenger rekkevidde

Tenker enten nummer 2 eller kombinasjon av 2 og 3 høres ut som spesielt gunstig, med tanke på at lastekapsistet er viktig for mange.
Kanskje blir det en kombinasjon av alle tre. problemet med 3 er imidlertid at hydrogentankene tar en del volum og vil muligens gjøre det utfordrende å opprettholde lastvolum.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 17:24 5463

Flere som ønsker svar på Twitter :))

Bill Sabo
@Billsocalif
·
40m
Svar til
@nikolamotor
I always said battery tech would surpass hydrogen even in long hall trucks way before you ever got your stations built, I just didn’t think you would be the company to kill off your own fantasy. Now let’s see how long it takes before you announce the end of your hydrogen Trucks.
2
1

Nikola Motor Company
@nikolamotor
·
37m
Bill, we are actively pursuing both paths, nothing has changed in regards to our hydrogen fuel cell plans with this announcement.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
maimunek
19.11.2019 kl 17:30 5366

Man bør nå følge hva Clear Stream Banking gjør, øker di videre prosentene sine eller selger tyskene seg ned, Jeg har min mening ;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 17:37 5304

Tror de øker.
Dagens Nikola-stunt av den mindre gjennomtenkte typen (sett med NEL øyne) er ingen game changer.
Tror det er oppkjøpstanker bak den «gjengen» i Tyskland.
Spørsmålet er hvor billig de skal få kjøpt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 17:38 5285

Meldingen er utelukkende positiv. Problemet er måten det ble sagt på, og at man bruker Twitter for det (der man ikke har så mange tegn å kunne bruke). Hadde de skrevet en større sak om det, og omtalt hvorfor det er viktig for begge segmenter, så hadde aksjen gått den andre veien. Her er årsaker:

Med ny og bedre batterier, så presser man prisene til produktene ned til at de allerede nå, ved første dato kan lansere et produkt som er bedre OG billigere enn ICE varianter. Man har også friheten til å vurdere behovet rundt størrelse på batteri, og/eller hydrogensystemet i mye større grad.

Ulempen med batterier vil alltids være hurtiglading, og ny infrastruktur for dette. For husk, det er ikke i nærheten nok å lade på dagens beste hurtigladere, man må ha 1MW+ ladere for at det skal være tilfredsstillende på en elektrisk lastebil som skal gå 800-1000 km. Det betyr ofte i realiteten at prisen for hydrogen kjapt vil være billigere enn hurtiglading ved veldig mange tilfeller (spesielt om enkelte land og områder som skal over på fornybar energi tar i bruk effekt-tariffer) - når ladenettverket koster mer jo mer man skalerer opp behovet.
Mens for hydrogen på et depot, så koster det mindre jo mer du skalerer opp behovet. For der er majoriteten av kostnadene linket til den første stasjonen. Det å koble til et fyllepunkt til, eller ei tank ekstra for mer hydrogen koster ikke så mye.

Det betyr at:
Elektriske-lastebiler er konge for små kunder, som ikke har mange lastebiler som ender ved samme depot samtidig, der de dermed kan saktelade.
Elektriske-lastebiler er konge for kunder som har korte ruter, og helst én rute per dag. Der de da kan saktelade.

Hydrogen-elektriske lastebiler er konge for kunder som har produkter som skal inn og ut av depot ofte, for her vil kostnaden være mellom hydrogen, og hurtiglading.
Hydrogen-elektriske lastebiler er konge for kunder som er friflytende og kjører kun etter oppdrag mellom landegrenser o.l. Siden de utelukkende vil være avhengig av hurtiglading.

For fordelen for hydrogenproduksjon, vil fremdeles være et fritak fra effekt-tarfiffer, og at man kan produsere ekstra mye når prisen på strøm er ekstra billig, der man ellers kun lar systemet suse og gå jevnt hele tiden og produsere mer hydrogen. Dette segmentet vil få fritak fra effekt-tariffer siden dem er en energibærer.

Vi alle vet vell situasjonen i Danmark nå for tiden? De opplever oftere og oftere perioder der de må skru ned vindkraftverk siden de ikke klarer å eksportere nok energi ut av landet, og landet i seg selv ikke klarer å forbruke energien når det blåser som mest over en lengre periode. Hydrogenproduksjon, ved slike tilfeller vil mikses med annen hydrogen og presse prisene nedover. Og slike situasjoner vil eskalere jo mer fornybar kraft vi bygger. Den utviklingen ser da ikke ut til å stanse med det første.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 17:44 5234

Planen tiligere for Nikola One var jo et batteri på hele 320 kWh. Det utgjør en vekt på rundt 1,600 kg. Dog det er nok nødvendig for større belastninger, siden en brenselcelle ikke produserer så mye effekt, men den er perfekt for å gå og skure og gå over lengre tid, mens den kan trenge litt hjelp i lengre oppoverbakker, og akselerasjon.

Om de nå kan erstatte det batteriet, og gjøre det dobbelt så lite i volum, og vekt mens man alikavell beholder effekten batteriet gir, så utgjør jo det en stor forskjell for nyttelasten man kan ha på trekkvognene. Den vekten kan erstattes med ei ekstra hydrogentank, og man har erstattet mer kWh på den vekten som batteriene ellers tok.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
rogneveien
19.11.2019 kl 17:47 5194

Jeg har en konto og måtte bare gratulere meg selv med et godt scoop i dag. Har det med å prate med meg selv. Har du aldrig prøvd det.? Prøv, du er stort sett enig og får de svar du ønsker. Traff du 7,45 i dag eller?

Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
dotcom
19.11.2019 kl 17:52 5145

Jeg har ikke veldig sterke meninger om hvor lavt den skal eller kan gå, men selv solgte jeg meg ut på kurser fra 8 til 8,40, så jeg bommet grovt på toppen. :)
Nå har jeg en del kontanter og fortsatt tro på caset men jeg tror det kan være lurt å avvente noen uker før ny inngang, så får vi ser hvor vi er da. Dessverre har jeg tjent såpass godt på NEL i år at jeg frykter at det begynner å klø i avtrekksfingeren bare kursen faller under 8 igjen. :D Jeg satt ikke foran PC'en da kursen raste i dag. Med andre ord så er jeg usikker, men midten av 7 tallet ser ikke umulig ut. Volumet i dag var enormt så jeg har vondt for å se at den skal sprette rett opp igjen, det virker mer sannsynlig at den skal vider ned.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 17:53 5143

Ah haha! Ja, det er forståelig. Var få som la merke til at du traff midt i blink idag, så beklager det. :P
Konge timing du hadde idag, så det skal du ha for. :)

Nei, jeg sitter med en inngang jeg er godt fornøyd med, og lar bare tiden gå sin gang. Jeg skulle ønske jeg hadde litt ekstra å kaste inn idag dog.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
moneymachine
19.11.2019 kl 17:55 5105

Er ikke utenkelig at den skal til ATH heller? Hvor mange millioner aksjer kjøpte Clearstream på denne dippen? De passerer straks 1/3 del av selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
agnostis
19.11.2019 kl 17:59 5070

Enig, jeg tenkte på disse alternativene. Vet ikke hvor stort booster- batteriet er planlagt å være i en hydrogen-truck, men antar at det er svært lite i forhold en truck som er konstruert med batteridrift alene.
Boosterbatteriet må levere strøm til elektronikk, lys, kjøling, o.l., ikke strøm til fremdrift. Unntak kan være forbikjøringer. Regenerering av strøm ved bremsing gir noe, men relativt liten rekkeviddeøkning (i følge BMW).
Størrelse og vekt på et slikt booster-batteri vil og bør sannsynligvis bli relativt liten sammenlignet med bilen for øvrig, og det vil derfor neppe være nevneverdig gevinst å få halvert størrelse /vekt på dette.
Miltons utsagn om at halvering av batterivekten “vil doble rekkevidden til hydrogenlastebilen vår” er uklart. Og fører til mer usikkerhet om fremdriften av det han betegner som verdens største truckprosjekt. Og i hvor stor grad NEL egentlig er med i planleggingen. Det snakkes om nye kunngjøringer på slutten av 2020 (?).
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Sann
19.11.2019 kl 18:00 5059

Nikola har trolig ingen hast nå da den nye batteriteknologien må på plass først i bilene. Teknologien er ikke klar før 2-3 år og Nikola vil nok ikke plassere dagens teknologi i bilene slik Milton nå har slått på stortromma og sagt a. Dette er nok et halmstrå for Nikola til å få inn resterende kapital da Milton lokker med å dele deres nye teknologi med konkurrenter. Det gjør de nok ikke gratis og vil på den måten kunne tiltrekke seg nye investorer og so Nikola tydeligvis har slitt med etter siste kapitalinnhenting. Nikola kan nå halvere sine antall fyllestasjoner, spare store kostnader og investere disse midler i deres annonserte kjøp av en batteri teknologi forskningsgruppe på nyåret. Dette skal ifølge Trevor Milton offentliggjøres på nyåret og er foreløpig kun en intensjonsavtale.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
dotcom
19.11.2019 kl 18:06 5002

Med unntak av i sommer da kursen falt veldig brått veldig lavt så har Clearstream øket veldig sakte. Det virker som de har god tid.
Jeg er helt enig i at deres andel gir en viss sikkerhet for nedsiden men disse investorene virker profesjonelle og langsiktige og vil nok ikke løfte kursen hvis de ikke føler at de må. Jeg tipper at de har tatt en god del men vil avvente hvor langt andre er villige til å selge kursen ned før de kjøper mer. Vi får se på mandag. :) ps: om de passerer 1/3 har ingen praktisk betydning da det oppgitt at kontoen holder aksjene til et titalls aksjonærer. Skulle en eller flere av dem melde 5% vil det antagelig gi positivt utslag. Vi får se i morgen tidlig om noen har tatt et jafs. :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
omans
19.11.2019 kl 18:06 4997

Det er bra det, men verdt å huske at man kunne få kjøpt så mye man ville i bøtter og spann i oktober, til samme pris :-)
Antakelig vis er området ca 7.90 støttenivå i normalsituajson, etablering under dette lite trolig ift momentumet / trend.
Motstand ved ca 8.80, idag så man en spike over denne, og en spike under 7.90.
Så det var en spesiell dag, men test av både motstand og støtte.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 18:06 4991

Mye feilinformasjon her.
I et produkt på størrelsen med en lastebil, så er C-rate et problem hos batteriene. Det er en grunn til at Nikola One (en hydrogen-lastebil) har et såpass stort batteri som 320 kWh. Jo større batteri du har, jo mindre C-rate har du ved belastning over lengre tid. Og en lastebil har ofte en høy belastning over lengre tid, opp bakker og akselerasjon i 10-20 sekunder med max C-rate.

Hydrogenet, og brenselcellen er alltids kun en rekkeviddeforlenger. Der man kan, så kjører man på strøm fra batteriet, siden den er den eneste kilden til regenerering. Men brenselcellen er perfekt til en "arbeidshest" som fint kan jobbe hardt over lengre tid. For den så spiller det liten rolle, kontra i et batteri. Så en brenselcelle er perfekt for å vedlikeholde et batteri. Den kan sørge for å avlaste batteriet over lengre perioder i oppoverbakker og sørge for at batteriets C-rate ikke går skadelig høyt. Den kan også lade batteriet om SoC går for lavt ned. Den kan også fungere som en generator for "reefer-produkter". Det vil ikke et batteri klare å støtte samtidig som man skal sørge for at lastebilen ikke mister fart i oppoverbakkene. etc etc.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
agnostis
19.11.2019 kl 19:12 4757

Jeg var ikke klar over at Nikola One skal utrustes med et såpass stort batteri. Da er vi vel over på en slags hydrogenhybrid-drift der batteriet brukes til delvis fremdrift og lades opp (av brenselcellene eller direkte med strøm fra ladestasjon). Det blir da som du sier utvilsomt en klar gevinst av å halvere vekten på batteriet.
Ellers er brenselcellesystemet modulært, med rom for å justere opp effekten. Men det er vel bilkonstruktørenes domene å se hva som svarer seg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 19:25 4683

I en personbil, så er eneste årsak til et batteri (i en FCEV) å regenerere strøm, samt ha en liten "boost" av kw når man ønsker det. Mens for en lastebil, så er det omvendt. Her er det batteriet som det forbrukes mest av, mens hydrogenet og brenselcellen fungerer som en generator, og en rekkeviddeforlenger. Den lader batteriet og sørger for en fin BMS funksjon, mens den også kan være som batteriet i en personbil, en boost i kw når lastebilen trenger det.

Batteriets store egenskap er jo å kunne gi korte "burst" av høy kw. Dog i en lastebil så er det en større ulempe enn i en personbil - der du mister lappen etter 5 sekunder med maks C-rate, så er lastebilen såpass tung at det tar fremdeles 15-20 sekunder å skulle nå motorveihastighet om du kjører inn på den i bunnen av en bakke. Er bakken ekstra lang i tillegg, så kan temperatur bli et problem i batteriene og man risikerer lithium-plating og dendritter i batteriene. Da er det kjekt å kunne få en hjelpende hånd av en brenselcelle som kan ta over deler av belastningen og sørge for at batteriet overlever så mange "charge-cycles" som overhodet mulig.

Et bedre batteri gir en potensielt lengre levende brenselcelle, og en brenselcelle gir et potensielt lengre levende batteri.

Denne nyheten er med andre ord helt konge! Og om markedet viste hva det betydde, så skulle vi gått 10% opp, og ikke 10% ned.
Denne nyheten betyr bare (om Nikola leverer og den er sann) at det nå finnes absolutt ingen grunn til å ikke kjøpe produkter derifra. ICE er dødt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
dotcom
19.11.2019 kl 19:28 4656

Så vidt jeg har forstått er det helt nødvendig med et batteri i tillegg til brenselcellene, da man ikke uten videre kan trekke nok effekt ut av brenselcellene.
Så vidt jeg vet finnes det ingen hydrogendrevne drivlinjer uten batteri.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Norviking
19.11.2019 kl 20:37 4432

Jeg skjønner bare ikke stresset og nedgangen
Hva er det folk ikke skjønner ?

Først og fremst så skal NEL levere fyllestasjoner for Hydrogen da det fortsatt er helt utenkelig å teppelegge hele verden med elektriske ladestasjoner ( ala tesla ) for tyngere kjøretøy.
Ikke har verden et kraftig nok utbygd strømnettverk heller om de evt ville ønske å kun kjøre batteri-elektrisk.
Dermed er NEL sine fyllestasjoner like aktuelle nå som før , Trevor Milton annonserte sin batteriteknologi ( Som heller ikke er halvferdig enda )
Dernest er det store tunge industrikjemper som vil gå over til hydrogen. Se feks samarbeidet med YARA , Det snakkes om hydrogen-tog , større skip , smelteverk osv osv ..
NEL vil ha hendene fulle samme pokker hva Trevor Milton gjør og eller sier.
Markedet for NEL er enormt uansett ...
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
agnostis
19.11.2019 kl 22:41 4090

Til oophus spesielt; det har vært en fin oppklaringsrunde på tråden i kveld når det gjelder hydrogendrift av større kjøretøyer (ikke så mye av dette i forumet tidligere)!
Men det er et problem for samarbeidspartnerne til Milton at han fortsatt er diffus og synes å forskyve sitt store prosjekt inn i fremtiden i påvente av at det skal utvikles en ny type superbatteri. Han skulle ha satset tungt på å få rullet ut sitt Nikola One prosjekt nå med dagens batteriteknologi. Ikke skyve det hele videre inn i tåkeheimen i påvente av nye og annerledes løsninger en det konseptet som ligger til grunn for alle forhåndsbestillingene han har motatt. Og til grunn for angivelige samarbeidsavtaler med industrien.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
oppvigår
19.11.2019 kl 23:29 3935

Nel Hydrogen

@nelhydrogen
·
2h


Looking forward to continuing to work with
@nikolamotor
on the #energytransition and #zeroemission transportation. Both batteries and #hydrogen play key roles to make it happen!
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
19.11.2019 kl 23:45 3869

Som han sier så er de kommet i en stor revolusjon med de nye batteriene, lettere og mye mer effektive.. toner dem ned hydrogen mulighetene..
Tror også ting kan ta litt tid her..
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
oppvigår
19.11.2019 kl 23:53 3825

Føler meg ganske sikker på at mange vil bli meget overrasket etter hvert. Nel er det ingen fare med.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
OZZY
20.11.2019 kl 02:40 3679

Gre twitterTrevor nå i kveld

Tomorrow, our Chief Technology Officer Dane Davis will be giving a keynote speech at the Bosch Systems Software Engineering Conference on the topic of how Nikola Motor is doing the impossible in the automotive space.

Nikola has developed the most energy dense, safe battery in the world and cycled it over 2,000 times. It would double the range of every electric vehicle and nearly double the range of every fuel cell. Making it available even to competitors. nikolamotor.com/

You're talking 600+ mile range in a model 3 Tesla. You're talking 50% less cost than Lithium Ion. You're talking mass adoption of zero emission vehicles. Could be worth hundreds of billions if owned by one company but we decided to share it with the competion for the greater good

Zero change of hydrogen fuel cell plans with Battery announcements. It equally helps hydrogen like it does BEV. It doubles the range of our hydrogen truck. NEL is a huge part of our growth. Trucking needs fast and light trucks - hydrogen has that advantage.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 03:21 3631

For NEL er dette veldig dårlig nytt. Det var tidligere kjent at det er like før lagring av EL teknologisk sett nærmer seg en løsning, og at det skjer en voldsom økning i kapasiteten på turbiner innenfor vindkraft. Det var også kjent at batterikapasiteten utvikles raskt, men om Nikola virkelig sitter på teknologi som kan forsyne transportsektoren med batterier med dobbel kapasitet og sterk redusert ladetid allerede nå, så blir hovedargumentet med å ha en infrastruktur hvor hydrogen er et surplus til et elbilmarkedet hvor det største ankepunktet har vært rekkevidde, ladetid, og ventetider ved ladepunkter, fullstendig borte.
Når både produksjon av strøm blir veldig mye mer effektiv, og personbiler kan lade raskere rimeligere og færre ganger, så er det klart og tydelig en betydelig strek i regningen for utviklingen av hydrogenbiler. Det er i det hele tatt ikke lengre sannsynlig at hydrogen er fremtiden for lettere fartøy. NEL vil bli hard rammet av en stans i utvikling av hydrogenbaserte løsninger, også fordi prosjekter de hadde håp om ( tysk bilindustri f.eks.) kommer til å skrinlegge sine hydrogenplaner.
Et annet moment er at selskapet sier at de nye batterier veier mye mindre ( fikk ikke med meg noe om størrelse), og det åpner opp for ytterligere effektivisering av eldrift. Om jeg forstår markedet rett så vil hydrogen fortsatt være en teknologi som er anvendbar i tyngre fartøy, men NEL er vel ikje så godt posisjonert innenfor shipping ( men der kan det skje ting).
Hovedpoenget er vel egentlig at timingen kunne ikke vært verre for NEL. Hele prisingen er basert på fremtidig inntjening innenfor hydrogen, men når det snart produseres vindkraftstrøm til 1/3 del av prisen, ladetiden blir minimal ( og billigere) og behovet for ladestasjoner blir mer enn halvert, så er det ille for et selskap som har gjort store investeringer, ikke tjener penger i overskuelig fremtid, og som ikke kan forvente høyre priser på sine produkter når EL går veldig ned i pris.
Også HEX får juling, fordi her forsvant personbilmarkedet...
Lastebil/ buss basert på hydrogen/EL drar nytte av dette, men der må det innføres miljøloven/regler om de skal få en boost utover noen få steder hvor man har satset på det. på min tur til Nederland forleden dag så jeg minst 30 km lange køer med lastebiler....ikke en eneste på hydrogen...
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
uopplyst
20.11.2019 kl 04:04 3604

Det er ganske merkelig at fallet i går kunne blitt så stort. Jeg kan ikke se at det er grunnlag for dette. NEL er, uavhengig av Nicola, et selskap med uante muligheter. Behovet for produkt og tjenester vil bli enormt. En ren industri, jf, NEL og Yara med fler, er et område hvor NEL vil bli stort og hvor NEL er godt posisjonert.Men bilindustrien er fortsatt like aktuell, jf. uttalelser både fra Løkke og Nicolasjef. Vi har aldri før fått en så klar informasjon fra NEL og Nicola om at det er "business as usual" som gjelder. Det beroliger meg og gjør at jeg blir sittende med mine aksjer og kjøper fler dersom prisen mot formodning skulle gå ned.
Det skal bli spennende å se i dag men jeg tror realitetene og visjonen vil seire. Det er i hydrogen fremtiden ligger.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 05:03 3551

Hva skjedde med "personbiler er det icing-on-the-cake?". Har kakebunn falt ut?
Sitter dere igjen med luftkake, venteboller og en is som smelter?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
IFA
20.11.2019 kl 08:35 3278

Du skriver bla.: …..når det snart produseres vindkraftstrøm til 1/3 del av prisen,.....
Går prisene på vindkraftstrøm ned, så kan hydrogen også produseres billigere. En stor og høyst aktuell utfordring generelt - og i økende grad ved billigere strøm til forbrukerne - er og blir utbygging og oppgradering av nettet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
IFA
20.11.2019 kl 08:38 3244

Repeter informasjon og presentasjoner fra NEL, så finner du fort ut hvor selskapet ser det største potensialet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
OldNick
20.11.2019 kl 08:41 3226

Skal vi tro Forbes-artikkelen, så er Nikola's batteri:

- Ikke standard Li-ione batteri (LiB) med flytende elektrolytt
- Ikke LiB med faststoff-elektrolytt, som flere jobber med.
- Det er en "ny" type kjemi i batteriet, men det anvender Li til ione-transport i batteriet, men bruker altså ikke Ni, Co eller Mn i katoden. Anoden er ikke nevnt, men kan godt være grafitt eller Silisium, eller en blanding (som det jobbes med med Li-ione teknologien).
- Og det er ladbart på samme måte som LiB-teknologien.

Tipper kjemien ikke er "ny" ny, men er noe som det er jobbet med en stund.

Alle varianter av mulige (og umulige) "kjemier" er stort sett kjent, men de fleste kan fungere (kortere eller lengre tid), men har problemer som gjør dem ubrukbare.i massemarkedene.

Nå begynner vel søket på Nikola's akademiske samarbeidspartner(e), dette vil nok resten av batteri-industrien finne ut av ASAP, og om det er kommersiellt realiserbart.

Jeg tror det ikke før jeg ser det, men vi får se.

Hvis potensielle investorer (i Nikola) blir overbevist om at de har et mulig teknologisk gjennombrudd for kommersiell bruk, burde det ikke være noe problem å få reist den kapitalen de trenger for å starte bygging av fabrikker.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Framtia
20.11.2019 kl 09:30 3050

Mange uvitende, med XYZ i spissen, ser ikke lengre enn sin egen nesetipp! Nikola har muligens funnet en løsning på å halvere batteristørrelsen og kostnaden, noe som må være fantastisk! Mer nyttelast/ rekkevidde på truckene er det de strever etter....
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare