Meget gode utsikter for capesize skip.

Volf
09.06.2018 kl 15:25 2895

Meget gode utsikter for capesize skip men også for resten tørrlastflåten.

Et resonnement etter å ha lest diverse skipping og økonomi tidsskrifter.
Jernmalmvolumene utgjør ca 29% av totalvolumene i tørrlastmarkedet og det utgjør ca 5% mer enn kullvolumene,det forblir den viktigste driveren i tørrlastmarkedet ettersom varen i hovedsak fraktes av capesize skipene som på grunn av størrelsen i størst grad påvirker flåtekapasiteten

Kina står i volum for ca 72% av sjøveis import av jernmalm, mens 56% eksporteres av Australia kommer Brasil på knappe 26%.
På grunn av avstanden er marginale volumendringer fra Brasil til Kina viktigere en marginale volumendringer fra Australia til Kina
Korn og kornprodukter utgjør kun 10% av volumene i tørrlastmarkedet men justert for transportavstander er varen viktigere.

Som jeg skrev på en annen tråd har capesize ratene i gjenomsnitt vært på US$ 11.000 pr dag hitil i år opp 6 % fra samme periode i fjor.
Spottratene for panamax og supramax har ligget på ca US$ 11-12.000 pr dag og har hvert mere stabile og steget 26% i år sammenlignet med i for.

Kapasitetskutt i verftsindustrien og stigende stålpriser,tapsbringende prisnivåer(for skipsverftene)og økt ordreinngang har som ventet medført en oppgang i nybyggingsprisene det siste året. Oppgangen på tørrlast har i gjennomsnitt vært på 8 % mens gjennomsnittet for shippingsektoren totalt har vært på 5%.
Annenhåndsverdiene for 5 år gammelt tørrlastskip har økt med 6% i år men mere enn 50 % siden bunnen for 2 år siden.
Stigene rater og økt interesse for sektoren samt nye reguleringer i forbindelse med redusert svovelutslipp vil medføre forsatt økende etterspørsel etter nye høyt moderne og bunkersøkonomiske skip som igjen vil medføre høyere nybyggingspriser og annenhåndsverdier på moderne skip max 5 år gamle.
Alt dette vil medføre ifølge meglere at vi kan se capesize rater på US $ 50.000 eller høyere fra neste år.

Så jeg personlig er blitt meget optimistisk angående capezis ratene framover til 2021 da vil markedet antagelig bli overkontrahert som vanlig.

Ha en fin helg og kom med kommentarer.





Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
eriksu2
09.06.2018 kl 18:22 2747

Deler din optimisme her volf, har sittet i gogl over året nå uten den helt store avkastningen, men er meget optimistisk framover. For min del har jeg ikke klart å trade på opp å nedturene. Men med de gamle gogl utbyttene i minne så tror jeg vi igjen får en utbyttemaskin i gogl. Goodbulk virker også til å være rigget for denne oppturen også de har konsentrert seg om caper. Trøim har allerede tjent gode penger på newcastlemaxene som kommer og positiveten i markedet for bulk er stor. Eneste skjær i sjøen er om vi får en ny handels/ finanskrise før potensialet i tørrbulk blir visene i kursene. Stadig høyere tc rater gir tegn om at markedet styrker seg for hver dag som går
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
09.06.2018 kl 19:08 2713

Takk skal du ha Volf for velreflekterte meninger, men i det korte bildet er du fortsatt pessimistisk? Eller har du cashet inn shorten?
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Volf
09.06.2018 kl 20:38 2665

Shippingballast jeg er fremdeles short i GOGL, grunnet at jeg tror det er 2 andre rederier som ligger bedre til rette for oppgang i det korte bilde.
GOGL vil komme men på mellomlang sikt men for øyeblikket er det diverse startproblemer der,så ikke sats alle pengene der.
Det er nå mine refleksjoner så må hver mann gjøre opp sin egen mening,jeg stoler alltid på mine analyser men denne gangen i GOGL er jeg usikker trur jeg skrev det på en annen tråd også.
Ha en fin kveld og lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
hvasa
09.06.2018 kl 21:29 2626

Kunne vært interessant å få vite hvilke to andre rederier som er bedre i det korte bildet, hvis du er villig til å dele?

Uansett takk for at du deler din innsikt, var jo beroligende å lese, uansett om GOGL kanskje siger litt nedover nå i det korte bildet.
Selv så frykter jeg at usikkerheten om handelskrig kan bli negativt for GOGL.
Skal jo bare en twitter melding til, for å gjøre store utslag på verdens børser, og har sett at GOGL reagerer veldig negativt tidligere på dette.

Lørdag og rødvin nå. :)


Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Hartepool
09.06.2018 kl 22:32 2573

Diana og Star Bulk....billigere på nav.
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Volf
10.06.2018 kl 12:57 2393

hvasa
Jeg er på børs for å tjene mest mulig på kortes mulig tid derfor har jeg et godt øye til Goodbulk og 2020 bulker begge på unoterte listen og har søkt om notering på Oslo børs. Begge kommer til å betale gode utbytter og antagelig bli solgt ved syklus topp i 2020-2022.
Goodbulk betaler allerede utbytte på USD 0,1 og planen er 50% utbytte over tid. Begge er også meget spekulative og dermed høyrisiko.
Begge selskaper har meget god ledelse og styre.
Ha en fin helg og lykke til med dine videre investeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
hvasa
10.06.2018 kl 15:23 2308

Takk for svar.
Blir nok litt for dristig for meg ja. ( Man skal jo sove om nettene også ) :)
Er ingen storaktør og liker best aksjer med likviditet, derfor blir det GOGL på meg, selv om du sikkert har rett som vanlig.
Tipper det meste er ned på Mandag etter G7 møtet, som selvfølgelig ble etterfulgt av litt twitring av Trumph. Håper Gogl holder seg noenlunde, men tviler.

Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 16:41 2249

Songa Bulk!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:06 Du må logge inn for å svare