2018 outlook for world PV market 105 GW

Slettet bruker
REC 09.06.2018 kl 20:26 4465

IHS Markit lowers 2018 outlook for world PV market to 105 GW

The market research company expects the Chinese market will decline by 15 GW this. Part of this slow-down, however, will be off-set by lower module prices and accelerated demand across markets with pent-up demand. Furthermore, it forecasts another wave of oversupply, low profitability and consolidation in the industry.The company said it now expects approximately 105 GW in newly installed PV capacity for this year, 8 GW less than its previous forecast of 113 GW. This result, however, would be still 11% higher than in 2017, it also stressed.
https://www.pv-magazine.com/2018/06/08/ihs-markit-lowers-2018-outlook-for-world-pv-market-to-105-gw/
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 20:34 4430

There was only slight movement in Beijing however, with the government responding on Monday and China Photovoltaic Industry Association (CPIA) and the National Energy Administration (NEA) confirming all projects in receipt of quota permission last year, and which can be connected to the grid by the end of this month, will have their 2017 quota subsidies honored. It is estimated that slight concession will add around 4-5 GW of new capacity by the end of the month, such is the scale of the Chinese markethttps://www.pv-magazine.com/2018/06/08/chinese-government-stands-firm-in-face-of-pv-industry-lobbying/
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
09.06.2018 kl 21:14 4389

Ja, sånn er det med dramaqueens. Jeg har hele tiden sagt omlag 110 GW så dette er innenfor +/- 5 GW. Så mener altså forumet at hele PV-industrien skulle krasje og gå til null, samtidig som at det selvfølgelig var kun REC som måtte ta regningen til slutt.

Når aksjekursen ligger nede for telling kommer alt som kan krype og gå av nick, analytikere og andre som skal ha sin PR på å fortelle hvor elendig REC er og at aksjen bør være under krona og at AB er tjukk i hue. Det er et sikkert tegn på at støynivået indikerer at vi er i en bunnformasjon. Hvor var de samme kritikerne da vi var på 1,35 og jeg stod alene om å rope kursen ned mens teknikerne strittet i mot. Nå er vi på bunn og teknikerne forsøker å komme seg inn enda lavere på et lite tradingvolum som ikke er stort nok og man må generere et ekstravolum som ikke eksisterer ved å skape frykt hos de som har aksjer.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen... folk som selger aksjer omkring pålydende skjønner ikke selv hva de driver med. Men hva vet jeg... om folk vil gi vekk sine aksjer skal de selvfølgelig få lov til det. Men det angrer de på i ettertid og jeg har ihvertfall sagt i fra at det var dumt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 21:37 4353

Folk som selger aksjer omkring pålydende skjønner ikke hva de driver med? Jo selvsagt gjør de det! Jeg vil heller si det er et eksempel på at REC i realiteten ikke har fått til NOE SOM HELST!

Første bud er å legge pålydende bak seg og få en skikkelig stigning for aksjonærene. Har de fått til det? Nei. Andre seriøse selskaper har kurser som er skyhøyt over pålydende.

Folk lemper ut aksjene sine i REC fordi de ser at dette er ikke det rette å satse på gitt hva selskapet får til, og gitt den geopolitiske situasjonen som råder nå.
Det handler ikke om å flykte fra Sol nødvendigvis, det handler om å flykte til andre alternativer hvor risk-reward er bedre.

Så enkelt ER det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 22:17 4297

REC viste ved q1 at de håndterer forretningen veldig bra og at den kommer til å vise veldig bra resultater fremover. Aksjekursen synliggjør ikke dette og jeg er enig i at ledelsen har skuffet på dette området. Men de er nok veldig sikre på at aksjekursen kommer til å stige , og at aksjonærene vil få bra betalt for å sitte i REC. Mange har fremhevet dette tidligere, og av en eller annen grunn er det veldig mange som ikke skjønner, at REC har flere bein å stå på. Tipper vi får noen multi millionærer som resultat av REC stigning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
09.06.2018 kl 22:20 4288

Risk-reward... coldman... morroklumpen... på 1,10 mender du risk-reward er dårlig mens på 1,55 mener du risk-reward er bra... risk-reward er 45 punkter bedre i dag enn den var for kort tid siden! du kommer når aksjekursen er på statistiske bunner og sier at risk-reward er dårlig... statistisk sett er det nå den er på sitt beste. All som tar risk nå vil få reward! Kjøper man på 1,10 eller lavere vil man om relativt kort tid få en god avkastning fordi aksjekursen går opp igjen. Den avkastning vil mest sannsynlig være enklere og større enn det du får i avkastning av å plassere pengene i en børsvinner som skal opp 2 %. Det er omtrent 45% opp dit vi var for kort tid siden - også den gang hadde markedet "rett". Hva er sannsynligheten for at REC-aksjen aldri mer ser 1,55???... vi var der for kort tid tilbake og har vært der hyppig!

Hva gjelder verdsettelsen fra folk som mener et aksjeselskap bør være verdt mindre enn sin pålyende... vesentlig lavere enn sin regnskapsverdi (som i seg selv er sterkt nedskrevet) og hvor shareholder's equity ligger godt over mcap... vel... ikke alle i dette landet har høy nok utdannelse til å forstå betydningen av aksjer. Forståelsen i Norge av aksjer og hva en aksje representerer er generelt lav. Personer som fundamentalt mener en aksje skal ha en verdi nær eller under sin pålyende har ikke forstått konseptet aksjer. At man teknisk sett kan rope kurser under krona på ultrakort sikt er en helt annen sak. Flokkmentalitet! Dominoeffekt! Det er overdramatiske reaksjoner på noe som er spekulativt og ikke har rot i virkeligheten. Aksjekursen til REC er en spekulativ verdi basert på hva gamblere spiller for i dette øyeblikket, ikke en verdi som reflekterer den bedriftsøkonomiske situasjonen i REC og den andelen som hver aksjonær har av selskapet.

@adsf

Det er ikke ledelsens oppgave å ha mening om aksjekursen. Det er din og min oppgave å komme frem til aksjekursen. Om Coldman vil selge for 0,80 så skal jeg absolutt være enig med han i at han bør gjøre det! Jeg for min del ville aldri solgt en aksje for så lav kurs. Men skal jeg tjene penger på REC-aksjer så må noen selge sine aksjer for en vesentlig lavere kurs.

Mmmmm nå lukter jeg biffen...

Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 22:20 4278

Hovedbudskap er at solar fortsetter sin vekst også i år 2018,og fortsetter å bli (dramatisk) mye billigere i år 2018. Denne vekselvirkning mellom økte installasjoner og reduserte kostnader vil føre til et break out point hvor all ny energi vil være grønn uten subsidier og gammel fossilenergi blir slått ut. Fantastisk utvikling. Kan fortsatt være mulig å redde moder jord! Rec er low cost leder på solpoly og har meget lønnsom Butte semi/silicongasser så det vil ikke være rec som blir slått ut, men det vil bli lagt ned gamle polymiljøsvin/energisluk tier 2 og 3 i Kina og det er mulig rec vil bli kjøpt opp ifm forestående konsolidering i denne fortsatt meget unge og umodne bransjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
09.06.2018 kl 22:25 4268

Oversupply fører til at modulprisene synker som fører til at demand eksploderer. Jeg ser ikke helt problemet i at moduler når 0,25 $/watt... det har jo vært målsettingen hele tiden. Det er flott om det skjer i 2018! Da er det "game over" for det meste annet for solar blir stadig mer konkurransedyktig på pris. Et prisfall vil også dekke over et eventuelt subsidiekutt for installatørene, så det er ikke sluttbruker som får vesentlig dyrere moduler. Det blir bare tøffere konkurranse blant modulmakere og installatører på å kutte pris for å beholde salget.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 22:47 4227

AB svarer ikke på essensen, og prøver i stedet å dra argumentasjonen over i hans fordel. AB: DIN risk-reward er IKKE fundamentert i det samme som min. Min risk-reward er basert på den aktuelle situasjonen akkurat nå, og at posisjoner flytter seg umiddelbart i et dynamisk marked.

Du virker å være fastlåst i historikk, og den tro om at investorer i REC er passive, og benytter historikk i sine avgjørelser.
Jeg tror du tar feil.
Du har ikke adressert fnugg av noe som helst, du håper at alt bare skal dø ut i den information overloaden du kommer med.
Som ingen er interesserte i.
Du kan fortsette å oversvømme trådene med unyttig info så mye du vil, du klarer ikke å drukne meg uansett.

Når jeg sier noe så ER det sånn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2018 kl 23:00 4193

De som har tro på dette selskap ( for whatever reason) anbefales å eie aksjer. De som ikke har tro på rec anbefales å selge. De som er short anbefales å finne en annen aksje å shorte :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
09.06.2018 kl 23:57 4110

@cold

"Min risk-reward er basert på den aktuelle situasjonen akkurat nå, og at posisjoner flytter seg umiddelbart i et dynamisk marked."

Dette er en gangske innholdsløs setning.'Jeg baserer da også på risk-reward akkurat nå. Liten risk, høy reward. For at jeg skal få en bedre ratio så anbefaler jeg teknikere å selge på low. Lavere kurs er lik lavere risk. Lavere kurs gir høyere reward. Din logikk er at lav kurs gir høy risk og liten reward. Du mener at aksjekursen skal falle vesentlig fra dagens nivå på 1,08 som er 0,08 over pålydende og som fører til at 99 % av aksjonærene da må realisere et tap. Om du driver med sannsynlighetsbergninger, så er ikke din tese spesielt sannsynlig.

Om vi skal til 0,80 nå så er det fordi vi klarer å generere et momentum for det, hvor særlig teknikere og korttenkere dumper sine aksjer på stadig low. Disse aksjene blir selvfølgelig plukket opp av andre som ler av dette. Og når nedsalget er overstått så er det rett opp igjen. Dette har vi god erfaring på for vi har brukt taktikken om og om og om og om og om og om og om igjen.... det er slike som deg jeg er spesialisert på - folk som ikke tenker over sin egen atferd og de hadlinger man gjør, men som lever på impuls. Du er en impulsiv fyr, du lever basert på den aktuelle situasjonen akkurat nå. Du har null oversikt over hva som har skjedd og hva som kommer. Du anner ikke hva REC-aksjen representerer av verdier for du ser på det som et dasspapir som man gambler på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
stinkapiano
10.06.2018 kl 05:20 4014

Det slår ikke feil. Etter at REC er overtydelig og kraftig manipulert ned, kommer bl.a. Hammers og Coldman på banen og prøver å få folk til å selge aksjene sine til en latterlig pris, uten et eneste fnugg av fundamental analyse. Det sier mye om hva disse typene driver med. De er en del av shorter- og manipulatormafiaen.
Det er ikke utenkelig at det fortsatt er en god del short i REC. Kanskje det ikke har vært dekket inn noe særlig i det hele tatt. Det er vel ingen som kan kontrollere om store shortposisjoner som er registreringspliktige, deles opp/overføres til mange poster som er mindre enn 0,5 % hver, slik at en stor short-andel bare forsvinner, dvs. framstår som dekket inn. Short-registeret slik det fungerer i dag kan altså være bare et nytt instrument som kan brukes til å manipulere og føre folk bak lyset.
Hvis short-andelen fortsatt er f.eks. 7-8%, er det et kraftig kjøpsargument med tanke på alle de positive nyhetene vi har hatt for REC den siste tida. Sannsynlighet for short-skvis er alltid et godt kjøpsargument.
At REC skulle være verd så lite, ser jeg helt bort fra. Jeg økte posisjonen i går.


Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2018 kl 23:13 3709

Solenergi vokser, blir billigere en kull og rec er best in class. Ingen ( som ikke er subsidiert # unfair trade ) kan konkurrere med rec.
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2018 kl 13:02 3547

India's solar growth will remain very strong throughout 2018, but the various tariff discussions are delivering unwanted uncertainty.
https://www.pv-magazine.com/2018/06/11/india-to-launch-its-own-battery-cell-production/
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
tommy00
11.06.2018 kl 15:00 3425

Om man har forvillet seg inn i REC aksjen må man kunne håndtere ekstreme svingninger. Det er som å ri en vill hest, og dersom man ikke er en god rytter faller man selvfølgelig av hesten. Tror nedgangen denne gangen ikke skyldes allverdens useriøse analyser, men simpelthen at folk er livredde for aksjemarkedet når man har en løskanon som Trump på dekk. Han har dessverre makt til å bombe verden tilbake til 1990 tallet mhp produksjon og handel og kommer nok til å gjøre det også om ikke europeerne og kineserne forstår at ikke USA kan betale for velstandsutviklingen deres lenger i form av kanonhøye underskudd på handelsbalansen..
Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2018 kl 14:23 3198

Despite recent developments in China, the European solar association believes global newly installed PV capacity this year will reach 102 GW, only 5 GW lower than its previous guidance.“So between our forecast from last year and our expectation today, we see only a small decrease, this would also be more solar than last year, where we saw 99 GW grid connected,” added the European solar spokesman.
“Obviously, we don’t see any major increase in our forecasts for Europe and the U.S. as both markets are hampered by trade measures, so the price drop cannot be passed on to companies and consumers,” added Mr Watson. “But the rest of the world can, and will benefit.”
https://www.pv-magazine.com/2018/06/06/solarpower-europe-revises-down-global-outlook-for-2018-but-only-a-bit/

Redigert 21.01.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare