Mange fler nye bruktannonser enn siste år... hmmm...

Onkel_S
10.06.2018 kl 18:08 3447

https://e24.no/privat/bolig/13-000-nye-bruktboliger-i-markedet-siden-17-mai-naa-er-det-mer-enn-nok-til-alle/24356737

Hehe. Morsomt når tall presenteres uten å nevne viktige detaljer. Først dog: Ja tilbudsdiden har tatt seg opp og det ser ut til at det merkes på visningssukseen (se egen tråd). Men. Det er meget logisk at det kommer gler nye bruktboligannonser ut mellom 17. Mai og 7. Juni i år i fht 2017 og 2015.
Grunnen finner man ved å se på hellugdagernes plassering disse årene. I år er 17. Mai-helgen den siste av en rekke dårlige visningshelger, og dermed presis den dagen det helt naturlig begynner å lempes ut annonser til salg før sommerferien. Check selv de andre årene.
2018 kan pga helligdagernes plassering kun sammenlignes direkte med 2016, og dey hadde vært skremmende om det ikke kom vesentlug fler annonser ut nå enn da
Redigert 20.01.2021 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2018 kl 04:38 3217

Ja - 2.000 bruktboliger i Oslo er en bra økning i tilbudet, men foreløbig ser det ut som om markedet tar godt unna - siste 14 dager det solgt over 1.200 boliger i Oslo og m2-prisen for leiligheter har krabbet opp i 73.400 - som indikerer en prisstigning også i juni. Men mot slutten av måneden kommer kanskje et normalt press nedover pga at mange vil "gjøre seg ferdige" med salget før sommeferien og godtar et priskutt ? Men tror kanskje vi får prisøkning i Oslo også i juni - noe man vanligvis ikke har...

Ellers virker det som Eika Jan har låst seg i argumentasjonen om lavere boligpriser i Oslo - det siste halve året har det vært en voldsom økning i utleietilbudet med derav lavere leiepriser som skal utløse prisfallet i følge mannen...og nå er vi visst der.... Jeg følger bydel Grünerløkka tett ettsom jeg har egeninteressel i bydelen. Har laget meg et "marked" på leiligheter med 2 eller flere soverom i bydelen basert på på finn.no. Tilbudet her har vært bemerkelsesverdig stablt siste året mellom 80 - 100 enheter for leie - akkurat nå 87.

Siste månedsundersøkelse fra Utleiemegleren viste en bra økning i leienivå mellom 3-7% siste år for leiligheter i Oslo (hhv 1,2 og 3 roms). Ganske stort utbud, men også flere som ønsker/må leie er det de sier om markedet. De spår et tradisjonelt tøft sommer/høstmarked for leietagere i Oslo...Jeg er helt sikker farget av egen posisjon - hvor jeg etter nøye vurdering har valgt en investeringshosisont på ytterliggere 5-7 år på det jeg har i Oslo...Anbefaler alle om å følge markedet selv og ikke høre på halvsannheter fra "forståsegpåere" - det har vist seg å være særdeles dumt å høre på disse....og jeg tror det vil være minst like dumt fremover.

Det blir mye opp og ned i salgspriser neste 5-7 år - men om man "strekker ut linjene" tipper jeg på 4-5% årlig prisstigning i salgspriser pr. år i perioden. Eller nesten en halvering av hva vi har hatt siste 6-7 år. Men fortsatt en OK utvikling for eiendomsbesittere - dog Ikke så opplagt hvordan markedet skal gå nå som jeg selv synes det var i 2010 da jeg valgte å eksponere min relativt begrensede økonoomi i nyboligmarkedet på Grünerløkka og kjøpt det jeg fikk lov til på nivå ca 47.000 pr. m2 (toppleieligheter med garasje). Det som i utgangspunktet var en investering i primært tro på verdiøkning ble pga rentefallet også en meget god cashflow investering....men det blir nok noe dårligere fremover med en antatt renteøkning på ca 1-1,25 % ila 2019-2020 (tipping igjen - og fortsatt uenig med Eika Jan). Men fortsatt helt OK for egen del. Tror på en prisstigning på 2-4% når det gjelder utleie - omtrent som man har hatt de siste 7-8 år i Oslo.

Man bør tenke langsiktig - ikke se på svingninger fra måned til måned. Har man en kortere tidshorisont på å bo enn ca 3 år ville jeg kanskje ha gått i leiemarkedet. Om man er i en posisjon at man kan velge. Men jeg tror også at flere og flere ikke kan velge og "kommer til" - og forblir i utleimarkedet. Noe som ikke er unikt - min tro er at det ikke er så vanlig at feks nyutdannede 25 åringer kan kjøpe seg freshe leiligheter i hovedstanden i så mange europeiske land..

Vanskelig å "time" i et marked med så store svingninger som vi har i Oslo nå....har du en litt lengre hosisont ville jeg kjøpt. Jeg har - helt frivillig - konkludert med at jeg tror det blir fint å leie ut på Grünerløkka også de neste 5-7 år - og tror at salgsprisene i 2025 er vesentlig høyere enn idag (minst 30% om jeg treffer med 4-5% pr. år) - og har - helt frivillig - valgt å beholde min eksponering her. Så får vi se om jeg eller Eika Jan får rett når vi kommer til ca 2025...som er min investeringshorisont.
Redigert 11.06.2018 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.06.2018 kl 09:20 3127

Jeg har et oppussingsobjekt ute for salg, og trodde det skulle falle i smak hos utleiere siden kvadratmeterprisen er lav og antall soverom bør gjøre det til et attraktivt utleieobjekt sammenlignet med det meste annet som ligger ute, men det er tydeligvis få potensielle utleiekjøpere av større leiligheter i markedet. Ingen bud nær prisantydning forrige helg, og labert besøk på visning i går. Vurderer å prøve neste helg med litt lavere pris, men heller mot å pusse opp i sommer og legge ut i august og henvende meg mot familieboligkjøpere.

Dette er leiligheten. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=121161319
co94
11.06.2018 kl 09:24 3122

Vi sliter også med å få solgt. Meget populet område hvor det siste året har gått rekkehus opp mot 1 million over takst. Nå har vi satt ned 300 000 kr under opprinnelig prisantydning og det er fortsatt labert. Kun 4 på første visning, 4 på andre visning og kun 1 på tredje visning. Virker som markedet er tøft. Noen tips til hva som kan gjøres bedre med denne annonsen?

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=119195388
Slettet bruker
11.06.2018 kl 10:23 3079

Jeg er intet orakel....men tror du har rett i at det er relativt få som kjøper brukt for utleiemarkedet nå fs. "Familiemarkedet" i området er etter min erfaring godt - fulgte 2 budrunder for 14 dager siden noen hundre meter lenger opp i "gata" - og de gikk meget sterkt. Spesielt denne - som er omtrent like stor som din, men hadde prisantydning 6,5 og gikk for 7,4 (finnkode 120737153). Men tror markedet er meget selektivt - og at kjøper stiller stadig større krav til standard....og at flere enn før vil ha det "strøkent" og er villige til å betale for det..Rekkehuset på Langerud virker riktig priset - et sted rundt MNOK 6 ville jeg ha tippet, men kjenner ikke rekkehus markedet godt nok egentlig. Mulig det bare er meg, men jeg synes hvite nyoppussede flater er flott - hadde kanskje tenkt i baner rundt det hvis jeg skulle selge..og måtte gjøre noen grep. Men som sagt - mulig det bare er meg. og min "konservatisme".
Redigert 11.06.2018 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.06.2018 kl 11:12 3038

Jeg har jo kjøpt leilighet i Kavaleren som er litt lik den du linket til her. Planen var å bo der og fortsette å leie ut fem-romsleiligheten, men låneforskriften gjorde at jeg måtte selge en av dem. Var i tvil om hvem jeg skulle selge, og meglerens råd gjorde at jeg falt ned på å selge den gamle. Jeg antok at de to var omtrent like mye verdt i dagens marked, men nå ser det ut som den nyoppførte antakelig er verdt ca en million mer. Når jeg kan forvente vesentlig høyere leie av den gamle pga flere soverom er jeg mer og mer i tvil om det var riktig valg. Sannsynligvis kommer jeg til å flytte ut av Oslo om 2-3 år og da er fleksibiliteten større ved å beholde en leilighet jeg kan leie ut. Leiligheten i Kavaleren gir ikke tilfredsstillende yield for meg. Ulempen er at jeg må betale skatt om jeg selger den nye, mens den gamle kan selges skattefritt. Tror jeg går inn i tenkeboksen en ukes tid :)
Heldiggrisen
11.06.2018 kl 15:10 2951

Etterpåklokskap er jo lett, men her hadde det nok lønt seg å pusset opp leiligheten mens den var under utleie slik at vedlikeholdskostnadene kunne blitt skrevet av på skatten. Deretter kunne du ha flyttet inn for å selge skattefritt for en enda høyere sum enn nå. Boliglånsforskriften vil nok dessverre koste deg dyrt, det er synd det skal være slik, leiligheten er jo et godt utleieobjekt som betaler seg selv. Men trekker nok ned for seriøse langsiktige utleiere at soverom ikke er godkjent og at badet må tas fullstendig.
Marianne
11.06.2018 kl 16:29 2888

Min datter sleit med å få solgt sin på St haugen en fin og sentral leilighet. Glad når den gikk