Det er vel ikke behov for 700 fyllestasjoner lengre?

Krustjevskij
NEL 19.11.2019 kl 16:05 4198

Nå som batteri-teknologien har kommet så langt som den har, da er det vel ikke behov for 700 fyllestasjoner. Dette er noe Nikola har hatt som en visjon lenge nå. Men skal man ta det for god fisk? Jeg solgte meg ut og venter på lavere inngang. Tror vi skal ned i 6kr igjen
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Barthoma
19.11.2019 kl 16:07 4129

Tror NEL skal ned i 2-3 kr igjen. Får se de neste ukene,

Dumt at ikke ledelsen benyttet anledningen som var til å sette en Emisjon, og fylle krigskassen. Nå er toget kjørt.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 16:08 4094

de kan jo stå å lade istedenfor
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
19.11.2019 kl 16:10 4033

Nei, det tror jeg ikke, men tror den får seg en kraftig knekk nå som Nikola bekrefter at de går for batterier og tar bort det vi trodde var et totalt fokus på hydrogen. Kontraktstørken i det siste er også en skummel faktor.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
oppvigår
19.11.2019 kl 16:10 4017

Husk på denne:
NEL is a huge part of our growth. Trucking needs fast and light trucks - hydrogen has that advantage.
På norsk:
NEL er en stor del av veksten vår. Lastebil trenger raske og lette lastebiler - hydrogen har den fordelen.

Vil nok bygge de stasjonene. Nikola One, som er for langtransport vil trenge det. Og som Trevor sier så betyr Nel mye for Nikolas vekst.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 16:11 3983

Fatale nyheter for NEL i dag om de nye batteriene. Var bare å komme seg ut med en gang.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
19.11.2019 kl 16:13 3937

Ja, men det er ikke like HUGE som det var. Er ikke lenger sikker på det der med 700 fyllstasjoner. Det er jo no Nikola har snakket om for flere år siden. -en visjon. Tror det er andre boller som gjelder nå
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Noni
19.11.2019 kl 16:17 3848

Nye batterier? Har ikke sett noe om det.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Barthoma
19.11.2019 kl 16:17 3823

Dette er katastrofe for NEL, det tror jeg, om en kort tid får vi de hva markedet mener, tror det blir en bratt utforbakke... Desverre.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 16:18 3807

Dere tror det bygges 700 fyllestasjoner for ett selskap som beveger seg nå mot batterier?

Jau jau... Mi får sjå som de sier lengre sør.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
19.11.2019 kl 16:19 3765

Begynnelsen på en katastrofe kanskje, men foreløpig bare en kraftig ripe. Visjonen om hydrogen og 700 stasjoner svinner litt for min del
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
oppvigår
19.11.2019 kl 16:20 3732

Nettverket vil nok utbygges i et samarbeid med flere lastebil produsenter. Trevor hadde ikke trengt å snakke om Nel.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
aklm
19.11.2019 kl 16:20 3726

Tror det blir problemer inntil sikkerheten på stasjonene blir avklart. Det er over 1/2 år siden Kjørbo og stasjonene er forsatt stengt. Skal flere 1000 trailere stå uberørt i mnd/år? Ledelsen virker fraværende.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 16:21 3704

Hørte Haugen sa det i TV sendingen jeg.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Kantarell
19.11.2019 kl 16:28 3567

wow..Det var en gjeng med baisser som har tjent en god del penger i dag og som vil ha enda mer i morgen. Kjøpte på 7,5 solgte 5 minutter etterpå rundt 8,25. Skål!
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
19.11.2019 kl 16:40 3385

Nå finnes det faktisk tryggere case på børsen syns jeg. Glad for de pengene jeg har tjent i NEL så langt. Jeg er ikke så veldig glad i den kontraktstørken som har vært i NEL de siste månedene. Det var ikke helt som jeg hadde forestilt meg. Sør-Korea skulle ha 300 fyllestasjoner men ingenting har skjedd. Virker som folk har begynt å snakke om den store elefanten i rommet, at hydrogen er ekstremt eksplosivt. Folk har inntrykk av at dersom man krasjer er det ikke bare air-bags som utløses, men en liten hydrogen-bombe.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Sann
19.11.2019 kl 17:41 3095

De kan nok i det minste halvere antall fyllestasjoner og således spare enorme kostnader. Tror også det er mye diplomati overfor Nel i den måten Nikola uttaler seg på da forholdet dem imellom er godt. Fokuset fremover for Nel blir nok industriell elektrolyse og hvor estimatene for fyllestasjoner fort kan reduseres, ikke minst for pesonbiler da hydrogen her kanskje blir overflødig på sikt.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 17:59 2986

Folk her inne forstår ikke bruken rundt batterier og hydrogen forstår jeg. Det er ikke en drakamp dem i mellom..

Hva er det man skal sammenligne når det gjelder BEV produkter og FCEV produkter?
Hvor mye skal til før hydrogen er billigere enn hurtiglading, i en tid hvor energimiksen blir mer og mer grønn grunnet fornybare ressurser som vind og sol?
Hvilke egenskaper har vind og solkraft?

Hvorfor ønsker vi i Norge som har den meget stabile hydro-kraften våres, se på effekt-tariffer?
Hvordan vil effekt-tariffer slå ut angående hurtiglading?

Denne meldingen var UTELUKKENDE positiv. Både for BEV produkter og FCEV produkter. Forskjellen og sammenligningsgrunnlaget er der like mye nå som tidligere.

Er man avhengig av hurtiglading, så kan hydrogenpåfylling i veldig mange tilfeller være et bedre alternativ grunnet kostnader knyttet til billigere hydrogen kontra meget høy effekt ut av hurtiglading på digre produkter som lastebiler.

Jo større produktflåte man har, til samme depot, jo bedre er hydrogen-produktene. Siden det koster mindre å legge til ei pumpe ekstra, samt ei tank for lagring, kontra å oppgradere nettet inn til depotet.

Hydrogen-lastebilene inneholdt allerede enorme batterier. De var i størrelsen 125 kWh til 320 kWh, og det å kunne kvitte seg med halve volumet og vekten til disse i hydrogen-produktene er jo en kjempe nyhet! Grunnen til å ha dem såpass store er med effekt å gjøre, samt regenerering. Når man ruller ned lengre bakker i et produkt som veier mange tonn, så er det enormt med energi å kunne ta til seg. Batteriene er de eneste som kan dette, så en hydrogen-lastebil, er ikke en lastebil med et bitte lite batteri.. Som folk her inne ser ut til å tru?
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Sann
19.11.2019 kl 18:13 2918

Nikola har trolig ingen hast nå da den nye batteriteknologien må på plass først i bilene. Teknologien er ikke klar før 2-3 år og Nikola vil nok ikke plassere dagens teknologi i bilene slik Milton nå har slått på stortromma og sagt a. Dette er nok et halmstrå for Nikola til å få inn resterende kapital da Milton lokker med å dele deres nye teknologi med konkurrenter. Det gjør de nok ikke gratis og vil på den måten kunne tiltrekke seg nye investorer og so Nikola tydeligvis har slitt med etter siste kapitalinnhenting. Nikola kan nå halvere sine antall fyllestasjoner, spare store kostnader og investere disse midler i deres annonserte kjøp av en batteri teknologi forskningsgruppe på nyåret. Dette skal ifølge Trevor Milton offentliggjøres på nyåret og er foreløpig kun en intensjonsavtale.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
dotcom
19.11.2019 kl 18:27 2786

Hvis Nikola skal dekke USA med et nettverk av hydrogenstasjoner så har det ingen betydning om man kan kjøre på batteri i byene. Tungtransporten trenger fortsatt like mange stasjoner for å være gjennomførbar. Her er det snakk om et nettverk av stasjoner som skal betjene langtransport. Helt ufattelig at noen tror bedre batterier vil påvirke antallet stasjoner i vesentlig grad. I verste fall påvirker det nødvendig kapasitet på den enkelte stasjon.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
fastinvest
19.11.2019 kl 18:28 2781

Dere må forstå at batteri utviklingen er jo ikke noe nytt for Nikola. Det er jo ikke slik at de fant opp ett nytt batteri i går. Dette er jo noe de har jobbet med i lengere tid. De har også jobbet med hydrogen utviklingen, strategien og solgt dette inn til investorer samtidig som de har jobbet med batteriet. Nikola satser på hydrogen for langtransport og skal de lykkes må de ha stasjoner over hele USA. De har også batteri Trucks som for byer som vi har vist om en god stund nå.
At de nå kommer med ett nytt batteri som er bedre for deres EL trucks og deres Hydrogen Trucks er vel ikke negativt for Hydrogen satsningen.
Det negative er at mange så for seg en stor nyhet som var hydrogen relatert, men de kom med en batteri nyhet.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 18:28 2779

Nikola forklarer:

How do batteries "drive down the cost of hydrogen" and "double the range of hydrogen-electric vehicles"? That sounds confusing at best, to be honest. Not very helpful at confidence building...
3:44 p.m. · 19. nov. 2019·Twitter Web App
1

Liker

Nikola Motor Company
@nikolamotor
·
7m
Svar til
@19Joe92
The fuel cell truck has large batteries that range from 125 kWh - 250kWh, so if you can double that energy density, it changes the design of the fuel cell and range of the truck. It can potentially double the range by freeing up more room for hydrogen storage...
1
1

Nikola Motor Company
@nikolamotor
·
7m
It also provides better buffering of the MEA load on the fuel cell which extends the life of the fuel cell.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
really
30.11.2019 kl 14:10 2094

En må se batteri - hydrogen som et optimaliseringsproblem. Batterier er tunge og effektive, hydrogen lett, volumkrevende og lite effektivt sammenlignet med batteri. Det kreves 3-5x så mye strøm for å bruke hydrogen sammenlignet med batteri.

Da er det ikke merkelig om Nikola putter halvstore batterier inn i truckene for å bedre driftsøkonomien, slik som i ladehybridene.

Virkningen blir at bare langtransporten går på hydrogen, og det vil begrense kapasitetsbehovet for fyllestasjoner. Antallet kan bli det samme, men kapasiteten blir kanskje ikke så stor som enkelte stor.
Redigert 18.01.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare