Hydrogen-elektrisk vs batteri-elektrisk.

oophus
NEL 19.11.2019 kl 18:48 8010

Etter dagens situasjon i aksjen, og hva folk her inne skriver så er det tydeligvis noe missinformasjon rundt hva produktene Nikola faktisk skal lage.

Hydrogen-elektriske lastebiler fra Nikola har hele tiden hatt enorme batterier. De har vært fra størrelsesordenen 125 kWh til 320 kWh. Grunnen til dette er fordi batterier er gode å ha for høy effekt. De er også viktig å ha for å ta til seg energi fra regenerasjon i nedoverbakker. Lastebiler på mange ton kan fint regenerere mange kWh på relativt kort tid i lengre nedoverbakker.

Hydrogen-tankene, og brenselcellen har alltids vært beregnet for å være en rekkeviddeforlenger. Det er ikke slik at brenselcellen produserte majoriteten av effekten til lastebilen. Det er det batteriene som gjør, når det gjelder akselerasjon og krabbing opp lengre bakker. MEN problemet til batterier, er at høy belastning over tid er skadelig for dem, på samme måte som hurtiglading er skadelig, så er høy effekt opp bakker o.l. skadelig. Det er her brenselcellen kommer godt med. Den avlaster batteriet, og kan jobbe med jevn flyt over lengre tid.

Brenselcellen i et hybrid-settup (slik alle hybroden-lastebiler er) vil hjelpe BMS'en til produktet med å vedlikeholde batteriet. Den sørger for at batteriet aldri/skjeldent går lavt i SoC, og den hjelper til når lastebilen må ha mer effekt enn hva som er bra for batteriet over lengre tid. høy C-rate over tid er som sagt skadelig for batterier.

Brenselcellen er også en perfekt generator, for produkter som trenger dette - og de er det nok av. Reefer produkter som frakter all maten våres på veiene må ha varer som både kjøles og varmes (uavhengig av type mat og varer), og her ville ikke batterier i en BEV produkt vært nok. Det ville spist så mye av rekkevidden at det ville vært tøys og tull å skulle prøvd seg på, mens i en FCEV så er det helt perfekt!
Man har tilgang til hurtiglading og hydrogenpåfylling på stasjonene til Nikola, så det er her "hurtigheten" Trevor Milton prater om i sin Twitter, siden for de med behovet kan fylle flere kilometre per minutt med en FCEV enn en BEV produkt.

Hva betyr det at batteriene er blitt bedre ifølge Nikola? Jo man kan kvitte seg med deler av volumet og vekten som 320 kWh batterier ellers har. Det betyr rundt ~750 kg i vekt som betyr mer nyttelast for en FCEV, mens man da kan beholde hydrogensystemet og ha samme rekkevidde, eller man kan erstatte volumet og vekten fra batteriet som ellers gir mindre kWh/kg enn hydrogenet, for enda ei hydrogentank eller to.

Bruksområdene er fremdeles de samme:

BEV er perfekt for en mindre flåte ved samme depot.
BEV er perfekt for en flåte som har muligheten til å saktelade.

FCEV er perfekt for en større flåte ved samme depot ( det koster mindre ).
FCEV er perfekt for kunder som ellers ville vært avhengig av å hurtiglade.

For som vi vet (håper jeg?), så er mesteparten av kostnaden til ei hydrogenflåte linket til den initielle installasjonen av hydrogenet. Både elektrolysør, og fyllestasjon med lagring. Mens for BEV så er det en flat kostnad per installasjon man har, helt frem til at man må oppgradere nettet inn til depotet.

Så jo større man skalerer opp flåten av produkter innenfor BEV, så har man en jevn flyt av kostnader til ladepuntker, helt frem til en gedigen kostnad for å grave og oppgradere nettet inn til depotet.
Mens for hydrogen, så koster det en brøkddel å installere ei pumpe ekstra, samt ei tank eller to for et større hydrogenlager.

Samtidig så kan jeg nevnte effekt-tariffer og hvorfor FCEV og BEV må sammenlignes ved hurtiglading vs prisen på hydrogen.
I en verden der vi ønsker å erstatte gass og kullkraft i energimiksen til fornybare kilder som sol og vindkraft, så betyr det at energien vår blir mer ustabil. Derfor ser regjeringen, og andre land på muligheten for å prøve å "tvinge" oss til å forbruke mindre når prisen på strøm er dyr, rett og slett fordi det er billigere enn å oppgradere hele nettet.

Det betyr at hurtiglading vil være en mer ukjent kostnad i fremtiden, enn fylling av hydrogen. For hydrogen vil være en energibærer, og den vil mest sannsynligvis være fritatt fra effekt-tariffer, mens hurtiglading følger strømprisen slavisk, så vil hydrogenproduksjon med høy sannsynligvis prøve å produsere hydrogen ved overskudd og billig strøm-pris kontra det motsatte.


Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
M-invest
19.11.2019 kl 18:56 7040

Ikke en eneste kilde....

"Hurtiglading er som alle vet skadelig"
"Derfor har Nikola hurtigladere overalt"
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Magalaus
19.11.2019 kl 19:03 6978

Fantastisk bra oppsummert ! Kortsiktige innvestorer har dratt ned kursen i dag i uvitenhet. NEL kjøpte aksjepost i NIKOLA for 50 mill som hadde en verdi på ca 200 mill ved den siste funding runden NIKOLA hadde,hva er den aksjeposten verd nå etter denne fantastiske nyheten ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 19:06 6930

Spør om kilde, så skal du da få kilde. Hva er det du ønsker kilde på?

Den feilsiteringen der kan du da holde for deg selv, da jeg aldri har sagt at hurtiglading er "skadelig" for noe annet enn batteriet i seg selv. Jeg sier at hurtiglading på høy effekt er kostbart, og det kan lett være mer kostbart enn selve kostnaden rundt hydrogenet rundt hydrogen-påfylling.

Om du ønsker kilde på at hurtiglading er skadelig - for batteriet, så her:
https://www.researchgate.net/publication/331577066_How_Observable_Is_Lithium_Plating_Differential_Voltage_Analysis_to_Identify_and_Quantify_Lithium_Plating_Following_Fast_Charging_of_Cold_Lithium-Ion_Batteries
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 19:11 7318

Takker så mye oophus. En fin og lærerik summering.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Barthoma
19.11.2019 kl 19:11 7300

Det som oppfattes med meldingen i dag, gjelder ikke bare Nicola og NEL. Hydrogen i personbiler kan en se langt etter hvis disse batteriene er så gode som det påstås, kjørelengde på 80-100 mil før lading, begynner å bli greit for de fleste av oss,, Dvs, Nicolas satsing ekskluderer en fremtid med hydrogen personbiler, og ja, det har betydning for NEL som leverer fyllestasjoner...
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
M-invest
19.11.2019 kl 19:18 7230

Kildekritikk er ikke din sterke side...
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 19:20 7196

Får nå se hva dette batteriet som øker både effekten og mindre vekt med 100% _inneholder_ bl.a. av råvarer. Vi snakker da også om "milliarder" av batterier, som fortsatt ikke er produsert.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 19:24 7153

jeg har förordat en kamp mellan hydrogen og batteri, så at den besta og mijövännligaste tekniken skal utvecklas så långt som mulig. Nå ser det istället ut at bli en kamp mellan olika batterier, Litium, og nikolas superbatteri, og kanske andra.

Ikke lika spännande som en kamp mellan två mer skilda teknologier, Men blir nog intressant at följa ändå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 19:31 7091

Hva er galt med kilden? Skal du kritisere kilden, så må du da gjøre det. Jeg har flere jeg, som omhandler dendritter og lithium plating, og hvorfor batterier ikke takler høy temperaturer over tid. Så kan du lure på hvorfor en BMS er viktig under hurtiglading, og hvorfor Nissan sliter med dette, samt hvorfor Audi e-tron er markedsledende med høy C-rate under hurtiglading over en majoritet av batteriets SoC.

Hadde du faktisk lest kilden, så hadde du forstått sammenhengen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 19:38 7001

Samme argumentasjon ligger til rette for personbiler som ellers av BEV vs FCEV. Det avhenger av hva slags forbruk man har og hvor man henter energien sin fra. Om du ikke kan lade hjemme, så vil det være tilfeller der en FCEV kan være bedre f.eks. Dog personbiler har vell neppe vært en særlig stor "case" her i NEL?

Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Barthoma
19.11.2019 kl 20:17 6822

Link til alt av personbiler som kommer i markedet som FCEV , har vært omtalt som stor case i NEL, og argumentert for hvor stort markedet blir for NEL sine FCEV stasjoner i fremtiden. Dette er nå slik jeg ser det, (hvis batteriene virkelig holder mål) borte på 1-2-3...., under forutsetning av disse batteriene også er brukende i personbiler...

I løpet av noen dager så vet vi vel mer.

Lykke til bull or bear,,,

Nel er uten tvil et prakteksempel på «high risk, high reward».
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
oophus
19.11.2019 kl 20:37 6654

Jeg har fulgt NEL ei god stund, og kan aldri errindre at personbiler har vært en stor bit av kaken, heller tvert imot. Ifølge Løkke, så har personbiler kun vært ei lita bonus.

Argumentet er uansett der, at FCEV vs BEV baserer seg på kostnadene til hurtiglading vs hydrogenpåfylling, og prisen av hydrogen.

Vi alle husker hva som skjedde når Tesla justerte opp prisingen for hurtiglading i USA. Resultatet ble at hurtiglading kostet mer enn kjøp av diesel, og dette allerede nå idag. Resultatet var at Tesla justerte ned prisen igjen, slik at dem nå i enkelte delstater såvidt koster mindre enn dieselpåfylling.

Så dette argumentet er sant allerede i dag. Hydrogen vil i mange områder være billigere enn hurtiglading, og der har du personbilsegmentet ditt.
Så lenge man kan saktelade hjemme, så er BEV perfekt, dog uheldig for hurtigladenettverket som til stadighet merker mindre pågang hos dem, med bedre og bedre BEV produkter, som igjen betyr at stasjonen i byene må nedbetale kostnadene for stasjonene på landet, som igjen betyr dyrere hurtiglading.

Så det er mange årsaker til at FCEV kan få en bit av kaken på selv personbilsegmentet i enkelte områder, men den vil neppe være 50/50.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
OZZY
19.11.2019 kl 21:42 6441

dette batteriet Trevor snakker om finnes ikke i dag. det er kun på forøksstadiet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
oophus
20.11.2019 kl 14:26 5868

En annen sak som tilsier at hydrogen i fremtiden blir billigere enn hurtiglading er elavgiften.
Elektrolyse betaler 0.48 øre per kWh istedenfor 16 øre per kWh.

I et marked med en energimiks fra EU med mer og mer fornybare kilder, så vil strøm-prisen fluktuere mer og mer, der hurtiglading ofte foregår når forbruket ellers er på topp. Hurtiglading følger strømprisen, mens hydrogenet følger en mer snittet gjennomsnitt av strømprisen over lengre perioder - med fordelene av mindre elavgifter (elektrolyse får en redusert elavgift).

Resultatet av dette burde i så måte bli åpenbar.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
kentove
20.11.2019 kl 14:35 5824

godt innlegg, pleier hoppe over nel-trådene i det siste takket være 3 pessimister og en grandios optimist, dessverre flere gode skribenter som har forsvunnet fra trådene... h2 kommer til å bli stort, prosjektene som allerede er i gang, og planlagt fremover er sinnsykt store, og Nel kan potensielt bli større enn hva equinor er idag hvis de får en ørliten del av kaken... spesielt om kina, som utrolig nok slapp "gratis" unna paris-avtalen også går all in...
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Wanker
20.11.2019 kl 16:11 5541

Dette er noe alle burde forstå - Trevor ligger konsekvent et par år foran skjema i sin kommunikasjon. Egentlig skulle vi i 2019 hatt flere trekkvogner i testing på veien, men det gjenstår nok minst 18 mnd før dette er oppe og står. I følge tidligere kommunikasjon, skulle Fitzgerald Glider Kits, i påvente av Nikolas egen fabrikk, allerede ha produsert mengder av trekkvogner.

Jeg føler Elon og Trevor begge er visjonære, men bevisst eller ubevisst lover de for mye, for tidlig. Kanskje er det personligheten, kanskje er det litt amerikansk. Men uten visjoner, får man ikke lokket fremoverlente investorer på banen...

De samarbeidspartnerne Nikola nå har skaffet seg, er ikke amatører som leker butikk. Jeg tror de kommer i mål med bilene sine, men ikke f..n om de klarer å finansiere 800 store fyllestasjoner alene. Bedre batterier vil redusere behovet for fyllestasjoner, men det blir uansett vanvittig dyrt for Nikola, selv om de får glede av både 40% prisreduksjon, og deretter ytterligere 50%...

[Edit: Betyr dette at jeg ser mørkt på NELs fremtid? Selvfølgelig ikke. Men det er de industrielle anvendelsene jeg har tro på. Noen jernverk og gjødselsprodusenter som kunder vil mangedoble omsetningen, og få de som snakker om Kjørbos betydning for NEL til å fremstå som klovner]
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
IFA
20.11.2019 kl 16:23 5489

Det er sjelden å lese så detaljert og korrekt informasjon om teknologien som driver såkalte hydrogendrevne biler kontra kun batteridrevne biler på diverse Nel-forum, oophus. Så detaljerte fremstillinger om funksjoner, fordeler og ulemper har jeg savnet.
For meg og sikkert mange andre har du vært den beste bidragsyter til å formidle fakta om teknologiske og funksjonelle forskjeller som er viktige når en skal tolke generell og overfladisk INFO levert på twitter eller i form av typisk amerikansk show. Fortsett med å formidle fakta - som selvsagt ikke alltid passer inn for alle posisjonert for hypertrading.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
kentove
20.11.2019 kl 16:32 5439

tidsperspektivene kan man ikke stole på, det har vi vel lært for en stund siden, d jeg lurer litt på er om dette iveco-samarbeidet kan bli det neste, vi vet jo eu er betraktelig mer opptatt av miljø, så ser fort for meg europa kan kommer samtidig eller før usa angående truckene.... er jo også en fordel å loppe eu for tilskudd før hele unionen går under
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Stølen
20.11.2019 kl 16:55 5363

Veldig grundig og god informasjon du kommer med oophus.
Har du noe kildehenvisning til driftskostnader ved bruk av elektrolyse?
På forhånd takk
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
oophus
20.11.2019 kl 17:01 5334

Du kan få noen eksempler på elavgifter.
https://zero.no/lav-elavgift-pa-hydrogenproduksjon-reduserer-energikostnaden-25/
https://enerwe.no/alt-du-trenger-a-vite-om-elavgiften/151065

Som vi kan se, så er elektrolyse innenfor en litt spesiell gruppe med billigere elavgift. Og jeg regner med at det samme vil føres over til en effekttariff om/når den kommer.

Dette er helt naturlig å forvente, så lenge energimiksen i nettet våres i større og større grad erstatter jevn fossil energi, med ujevn fornybar energi.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
kentove
20.11.2019 kl 17:15 5275

enkelte delstater i usa kan det koste en tusing å lade bilen i "hot-zones".. dette kan jo selvsagt fikses med batteri, men helt seriøst, batteri kan ikke brukes til å lagre all energien vi kommer til å forbruke fremover, 5 år gamle jenter i kongo har ikke så stor arbeidskapasitet liksom
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.11.2019 kl 18:39 5145


Nå må dere også skjønne at meldingen fra Nikola er full av ifs and buts. Og vesentlige opplysninger er helt utelatt, for eksempel hvilken kjemi det er basert på. Ei heller oppgis lade karakteristika.

Det har ikke manglet med vidunderbatterier i nyhetsbildet. Felles har de alle sammen hatt vesentlige usikkerhetsmomenter ved seg og de har alle som en vært langt unna serie produksjon.

Så dette er noe høyere oppe og litt lengre fremme enn det de første lastebilene deres tror jeg vi trygt kan fastslå.

Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
21.11.2019 kl 01:26 4817

Godt at NEL er så til de grader uten alle disse "ifs" and "buts". Vidunderbatterier. pøh! Batterier har ingenting for seg, og utviklingen står i stampe. Hydrogen derimot... Vi kan trygt fastslå at hydrogen vinner krigen, bare se hvor mange hydrogenkjøretøy som kjører rundt i Oslo for tiden.

Her er det bare å høre på sjefshausser "analytiker" Karl-Johan Molnes i Norne Securities og laste opp for harde livet. Eller man kan lese alle hausseartiklene fra Hans Iver Odenrud i Finansavisen.

Finansavisen som til og med har sitt eget forum for NEL: "NEL og grønne aksjer".
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.11.2019 kl 01:38 4804

Bottom line er uansett (hvis man ser bort fra alle våte drømmer);
Hva tjener egentlig NEL på det de driver på med? Selskapet som selger for over 100 mill pr Q!

Dessuten er spørsmålet;
Hva skjer etter den 4 desember? Selger de med lockup ALT (neppe) - eller en del?

Det blir vel en god del - for å sikre seg og sine et sorgløst framtidig liv - uansett hva som skjer med selskapet og dets aksjonærer.
Deretter kommer det kanskje noe svada om hvorfor de har solgt.
Løkke er da IR-mannen i REC - så han finner vel på noe passende - for å berolige dustene som sitter igjen!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
OZZY
21.11.2019 kl 04:46 4709

Nikola har som mål å begynne å levere de nye lastebilene til Anheuser-Busch i 2020. Da gikk det ikke slik. Nå sier Nikola i løpet av 2023. Nikola er pr idag 3 år forsinket med levering av trucks.
Heldigvis for NEL så er det levering til industrien som er NEL sine hovedkunder.

Hadde dere glemt dette ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
agnostis
21.11.2019 kl 09:20 4432

Nettopp, her ligger problemet. Det store Nikola One- prosjektet som skulle forandre verden er utsatt i 3 år, kanskje mer. Det ligger angivelig inne tusener av bestillinger på super-trucken som skulle i produksjon neste år. Det kan synes som alt ligger til rette med hensyn til teknologien ( konf. den gode oversiktskommentaren fra oophus), og det er vanskelig å se motivene som ligger bak utsettelsen. At det skal utvikles et lettere batteri (halvering av batterivekten med ca750 kg) om noen år kan neppe forsvare den avgjørelsen. Her er det vel bare å innse at “gigantordrene, himmelrakettene og bading i champagne” må utsettes. Vi får håpe NEL greier å holde på den industrielle posisjonen, og kanskje komme sterkere inn i metallindustrien, tog, båt og energilagring.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
IFA
21.11.2019 kl 10:17 4356

Da oophus på en informativ måte begynte å forklare konkret og detaljert fakta om teknologien, funksjoner, fordeler og ulemper ved bruk av hydrogendrevne biler - og at siste nyheter fra Nikola burde være en positiv nyhet for Nel, var det flere som straks etterlyste kilder, som han tok seg bryet med å svare på ved å legge inn noen linker som omtaler temaet.
I et par innlegg ovenfor omtales forsinkelser i Nikolas fremdrift oppgitt i årstall.
Det hadde nok vært interessant for mange om det ble lagt inn linker også om slike fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Barthoma
21.11.2019 kl 10:36 4282

agnostis

Ser ut som Equinor og Bkk satser på flytende hydrogen maritimt, Fungerer dette greit er det ett skudd for baugen kontra Nel sitt satsningsområde?

BKK og Equinor går sammen for å lage flytende hydrogen
https://sysla.no/gronn/bkk-og-equinor-gar-sammen-for-a-lage-flytende-hydrogen/
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Barthoma
21.11.2019 kl 10:48 4227

Hvordan vil dette Kunne påvirke NEL hvis Equinor og BKK får et oppløftende resultat på dette eksperimentet? Vet at Løkke er negativ til flytende Hydrogen Maritimt, og mener NEL sin løsning er bedre...
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.11.2019 kl 10:50 4215

NEL ved Større sier jo i linken fra i går.: Ville ha brukt komprimert hydrogen til ferjer. Ellers flytene til det øvrige maritime. Grunnen er at komprimert er betydelig mer grønt. Ellers er dette gammelt nytt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Wanker
21.11.2019 kl 11:53 4126

Den eneste grunn til at Løkke er negativ, er at de fleste ferjestrekninger man snakker om i Norge ville fått billigere hydrogen ved å satse på gass under trykk, og at denne del av transportsektoren kan utbygges, uten at man behøver å vente på produksjon av flytende hydrogen i Norge.
Ekstrakostnaden ved å produsere, lagre, frakte og bruke flytende hydrogen er estimert til å være 20-30% høyere. http://min.e24.no/nel-sjef-med-ferge-advarsel-styr-unna-flytende-hydrogen/a/qn4qvo

For store skip og de få, lange fergestrekninger i Norge, er imidlertid energibehovet så stort at man må ha en annen lagringsløsning, enten flytende via nedkjøling, eller som en eller annen kjemisk suppe som binder hydrogen. For disse behov vil BKK og Equinor løse dagens problem, hvor man er nødt til å importere SMR-produsert hydrogen fra Europa.

At anvendelse av flytende hydrogen er et problem for NEL eller deres konkurrenter, er nok et tullete fugleskremsel fra shorternes hjelpere.
NEL eller konkurrentene vil uansett produsere hydrogenet, så er det opp til oppdragsgiver å bestemme lagrings-/transportform.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
agnostis
21.11.2019 kl 12:24 4076

Flytende hydrogen nedkjøles til -253 º for flytendegjøring. Flytende H2 har en vesentlig høyere lagringstetthet enn komprimert H2 (komprimert H2 er NEL´s metode). Men flytendegjøring er energikrevende og dyrt, det er ingen tilbud på transport og lagring i Norge så langt. Prosessen har storskalafordeler, og må produseres i stor skala for å bli lønnsom.
Komprimert hydrogen har småskalafordeler og har modulære produksjonsfordeler (kan f.eks. produseres nært fyllestasjoner). Sannsynligvis også velegnet for lokal båttrafikk i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.11.2019 kl 12:32 4055

NEL v Bjørn Simonsen i dag : We're now expanding our electrolyser manufacturing capacity by 10x to reach fossil parity, and we're not worried about eventual competition from blue hydrogen, says
@jonandrelokke
at the
@fch_ju
Stakeholder Forum


Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.11.2019 kl 12:39 4036

S96

Hvor fant du denne uttalelsen?. Sjekket twitter, men intet nytt der
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.11.2019 kl 12:45 4020

Bjørn Simonsen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.11.2019 kl 13:17 3972

Takker. Fant etterhvert
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
OZZY
21.11.2019 kl 14:40 3870

https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/kjempeordre-pa-nikola-hydrogenlastebiler-i-usa-fra-anheuser-busch

Nikola har som mål å begynne å levere de nye lastebilene til Anheuser-Busch i 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
agnostis
21.11.2019 kl 15:03 3828

Disse utfyllende artiklene er fra 2018, og indikerer klart produsjonsstart i 2020. Dersom dette opplegget blir fulgt, skulle det se lyst ut for NEL og aksjonærene. For å drifte dette skal det i første omgang settes opp 28 fyllestasjoner som i tilfellet bør være i produksjonsfasen nå. Har NEL satt i gang med dette, eller foreligger det ingen ordrer?
Redigert 21.01.2021 kl 02:57 Du må logge inn for å svare