Kurtasje for daytradere

Ingvester
21.11.2019 kl 16:04 1504

Har vært ganske aktiv på børsen i det siste og ser at kurtasjekostnaden blir ganske høy. Lurer litt på hva andre daytradere har for kurtasje. Jeg benytter Nordnet og har VIP kurtasjeklasse. Dvs 39 kr som minstekurtasje og gratisk tilgang til Infront Web som handelsverktøy. Er det mulig å få ned kurtasjekostnaden og samtidig ha tilgang på tilsvarende gode verktøy som Infront Web?
braastad-xo
21.11.2019 kl 20:04 1418

Det kommer vel litt an på hvor store beløp du handler for hver gang.
I Norge har vel de fleste banker og meglerhus en minimumskurtasje for hver handel. Mens Saxo Bank nå er fjernet denne minimuskurtasjen og bruker heller kun 0,10% kurtasje for hver handel. Så hvis man trader med f.eks beløp på 20-30000 blir jo dette litt billigere.

I USA har nå meglerhusene Charles Schwab og Interactive brokers fjernet kurtasje helt på handel med aksjer og ETF's på den børsene i USA: Morgan Stanley skal vist også fjerne kurtasje på aksjehandel.
Så om ikke lenge vil man nok se dette også i Norge.

Dette var kanskje ikke noe svar på ditt spørsmål, men en la gå.
Ingvester
22.11.2019 kl 09:14 1262

Takk for innspill. Jeg skal se litt nærmere på på Saxo bank. Har du erfaring med denne?

Jeg daytrader norske aksjer beløp ~100.000 NOK. Snitt på 2 handler pr dag.
braastad-xo
22.11.2019 kl 19:34 1190

Bruker Nordnet i dag, men etter omleggingen til Nye Nordnet, som jeg ikke er særlig fornøyd med, er Saxo Bank et av alternativene jeg nå vurderer. I tillegg til Pareto. Siden jeg ikke driver med daytrading er ikke kurtasje så viktig for min del, men jeg må like layout på handelsplattformen jeg skal bruke.