OCY - has agreed to acquire four modern LR2 product tankers

inva
OCY 21.11.2019 kl 16:41 41724

Ocean Yield ASA ("Ocean Yield" or the "Company") is pleased to announce that the Company has agreed to acquire four modern LR2 product tankers with long-term charter to companies owned and guaranteed by Navig8 Topco Holdings Inc. ("Navig8 Group") from a major Chinese leasing company. The net purchase price is around USD 132 million in total, or an average price of USD 33 million per vessel, depending on the closing date for each vessel, which is expected to be during the fourth quarter of 2019. The scrubber fitted vessels are built in 2018 and 2019 with about 9 year's remaining bareboat charters to Navig8 Group. Navig8 Group will have certain options to either sell or acquire the vessels during the charter period, as well as an obligation to purchase the vessels at the end of the charter. Including these vessels, Ocean Yield will own six vessels on long-term charter to Navig8 Group. Navig8 Group is a fully-integrated provider of maritime services and one of the world's largest independently-owned pool and commercial management companies. With a global network of 13 offices, the group manages a fleet of over 160 vessels across 11 tanker and chemical pools, operates one of the world's largest bunkering procurement businesses, and also offers technical services and asset management services to shipowners and investors. Ocean Yield's Chief Executive Officer Lars Solbakken said in a comment: "We are pleased to acquire four modern scrubber-fitted LR2 product tankers which increases our fleet to 69 vessels. The net purchase price is substantially below market value, which gives the investment a very attractive risk profile. Total net investments this year have reached USD 438 million and we continue to see attractive growth opportunities as we enter into 2020." Company contact: Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91 Investor Relations contact: Marius Magelie (SVP Finance & IR), Tel +47 24 13 01 82 Company information: Ocean Yield ASA is a ship owning company with investments in vessels on long -term charters. The company has a significant contract backlog that offers visibility with respect to future earnings and dividend capacity.
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
olsen
23.01.2020 kl 13:54 5806

Marius Magelie i Ocean Yield skrev dette til meg i oktober i fjor som et svar på mitt spørsmål ang. tvisten med Okeanis:

"Men merk at vi er en leasing leverandør som gir kjøpsopsjoner til kunder; historisk er det sjeldent disse opsjonene blir utøvd, men investorer må være klar på at det kan og vil skje ved jevne mellomrom, på samme måte som kunder refinansierer lån hos banker. Typisk vil utøvelse av opsjoner skje til premie til bokførte verdier"

Er ikke noe stress, dette. Verden er full av muligheter, og verdenshavene går ikke noe sted.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Hirulen
22.01.2020 kl 15:34 6006

Det kan jo selvfølgelig slå begge veier tenker jeg, verken udelt positivt eller negativt. Det optimale hadde selvfølgelig vært at kontrakten på skipene løp videre.

Blir på en måte som å ta sluttpakke på jobben, du får en god slump penger med en gang, istedenfor lønn i x antall år fremover. Får du deg ny jobb med en gang går du i pluss, drøyer det veldig lenge går du i minus.

Hvis ocy klarer å finne muligheter i markedet ganske kjapt til å plassere pengene i et skip som leies ut med provisjon så er jo dette positivt. De vil jo da ha mer egenkapital å jobbe med i form av gevinst fra salgene. Finner de ikke det så vil det være negativt da inntjeningen faller.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
inva
22.01.2020 kl 14:25 6084

Men hva bestemmer om OCY gjør nye investeringer i skip? De gjør de når en kunde har behov for dette og de blir enige om betingelser som begge parter kan akseptere. Hvis kundene selv ønsker å eie og finansiere skipene selv (som Navig8 nå gjør), så faller mellomleddet OCY ut. Hvordan dere kan se at en kunde som ønsker å benytte seg av en kjøpsopsjon som en fordel for OCY har jeg vanskelig for å forstå. At de nå får noe cash ut av dette er riktig, men dere må jo også forstå at skipene er belånte og at egenkapitalen ikke nødvendigvis er så høy. Jeg tipper 30-40%.

Avtalen er fra 2015 og samlet var det 8 båter. Skal Navig8 ha tilbake alle 8? Dette kommer det til å gå utover omsetningen og også kutte en del i backlogen. Det jeg stusser på er at avtalen på 4 nye LR2 skip fra november også er med Navig8 (Group).

https://www.oceanyield.no/Investor-Relations/Press-releases/Agreement/Investment-in-8-chemical-tankers-with-15-year-charters
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 13:59 6133

Høres fornuftig ut det, Dialog4.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Dialog4
22.01.2020 kl 12:04 6216

Da kan vel OCY investere i nye tilsvarende skip (hvis de ønsker) inkludert nye langsiktige kontrakter - det er jo det de har bygget seg opp på siden starten for noen år siden.. Friske penger i kassen er jo ikke noe hinder i så måte..
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
inva
22.01.2020 kl 09:18 6348

Navig8 Chemical Tankers har på kort tid benyttet seg av tilbakekjøps klausulen på 2 skip. Ny trend?


25.12.2019, 21:12:38
Declaration of purchase option
Navig8 Chemical Tankers Inc. has declared the purchase option on the 2015 built
chemical tanker "Navig8 Aquamarine". The effective purchase date is 25[th] June
2020 with a price of USD 26.5 million.

22.01.2020, 09:08:59
Navig8 Chemical Tankers Inc. has declared the purchase option on the 2015 built
chemical tanker "Navig8 Amessi". The effective purchase date is 22[nd] July 2020
with a price of USD 26.5 million.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
inva
19.01.2020 kl 11:45 6752

https://e24.no/boers-og-finans/i/8moQ6E/oslo-boers-snuser-paa-rekord-dette-er-de-fem-beste-tradingmulighetene-naa

Ocean Yield bunnet ut på 46 kroner i november. Siden har optimismen hos investorene økt og kursen har utviklet seg i en stigende trendkanal de siste fire-fem ukene. Den tidligere motstanden ved 48,40 kroner er brutt og et kjøpssignal er utløst.
Positiv volumutvikling styrker aksjen. Tre innsidere kjøpte seg opp i selskapet den 22. november, og Ocean Yield er positiv på innsidehandler.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
milk
04.01.2020 kl 13:18 7488

Oljeeventyr i Afrika ett hakk nærmere" Kan dette påvirke OCY og eventuell videre drift av Dhiruen? Ref E24!
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
inva
04.01.2020 kl 01:57 7729

Greit med en avklaring, men en dagrate på 40 000$ som bortfaller nå var jo noe det også.


Ingen løsning på Ocean Yields skipsfloke: Opsjonsavtalen med Aker Energy avsluttet

Aker-selskapet Ocean Yields drøm om at Aker Energy skulle komme dem til unnsetning er knust. Forsinkelsene og Akers strategiomlegging i Ghana sørger for at Ocean Yields produksjonsskip ikke kan brukes på Røkkes nye oljefelt likevel.

https://e24.no/energi/i/b5JBk5/ingen-loesning-paa-ocean-yields-skipsfloke-opsjonsavtalen-med-aker-energy-avsluttet
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
kaffe2
01.01.2020 kl 15:32 8247

Da tipper jeg at enheten blir leid ut. Endelig...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
just4fun
01.01.2020 kl 14:17 8347

Da har opsjonsavtalen gått til forfall, forventer da en ny melding i morgen og tviler da på at Aker Energy har forlenget denne.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Varsom
30.12.2019 kl 19:59 8789

Hysj!! Ikke si noe om det! Jeg er ikke ferdiglastet!
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2019 kl 19:17 8850

Enig med milk. Slik jeg ser det er OCY det mest attraktive selskapet på børsen. OCY investerer med relativt liten risiko, men oppnår likevel 13-15 pst. avkastning på egenkapitalen. De fleste av båtene er leid ut godt forbi 2030. I overskuelig fremtid er dagens ubyttenivå på 11-12 pst. opprettholdbart. Mens vi mottar dette, er OCY på god vei til å nå målet om 100 båter. Og de ledige offshore-eiendelene Connector og DH1 gir mulighet for oppside.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
milk
30.12.2019 kl 18:36 8897

Det forundrer meg litt at ikke markedet ser potensialet i selskapet! Det kan være at de store "seriøse" analytikerne ikke prater varmt om OCY enda. Bare for å holde kursen nede. Jeg har null tillit til "våre" aksjeanalytikere. Jeg har vert i dette gamet så lenge at jeg kan si med sikkerhet,alle absolutt alle analytikere bommer grovt en eller flere ganger pr år, hvis ikke så hadde alle som kjøper aksjer etter meglernes anbefalinger blitt rike. Sånn er det ikke i den virkelige og harde verden. Man må stole på egne vurderinger og ha nerver nok til å holde på de......
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
just4fun
30.12.2019 kl 18:17 8928

Ingen melding i dag, men selv om børsen er stengt i morgen kan det jo være at det blir børsmeldt i morgen. De tidligere meldingene om forlengelse har kommet noen dager før den har utløpt, så hva som skjer denne gang blir jo spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Skrythals
29.12.2019 kl 00:21 9412

Opsjonen Aker Energy har forfaller 3112 2019. Vi får følge med på om den blir forlenget en av de nærmeste dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Skrythals
29.12.2019 kl 00:17 9415

Eirik Eide sa i et intervju i høst at det er interessant fremdrift mht utleie av Dhirubhai-1 til en ekstern part og at OCY kanskje vil kunne komme med nyheter om dette i Q1 2020. Slik jeg har forstått det er det Aker Energy som forventes å komme med endelig investeringsbeslutning i H2 2020, tidligst.

S
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2019 kl 11:07 9782

OCY meldte i høst at det spesielt i ett av prosjektene de jobbet med for DH1 hadde vært en positiv utvikling. Investeringsbeslutning her forventes i H2 2020. Men intensjonsavtale, opsjon eller noe sånt, kan komme mye tidligere. Jeg har oppfattet det slik at dette ikke er Aker Energy / Ghana.

Det koster om lag 3 mrd. kroner å bygge et tilsvarende fartøy som Connector. Ingen slike har blitt bygget siden oljenedturen i 2014. For å få en rimelig avkastning på en slik investering, bør et slik fartøy dra inn minst 200-250 mill. i året. Jeg regner med det bare er snakk om tid før Connector tjener dette. Siden det nå er underinvestert i slike skip, kan vi også få en tilstramming med superprofitt. Connector er bygget i 2011, og er et av de mest moderne og best utstyrte skipene på verdensbasis. OCY ønsker ikke å inngå langtidskontrakter nå, og det er en helt riktig vurdering. En kontrakt på 10 mnd., som Finansavisen antyder, vil være helt perfekt.

Silberman
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Hirulen
28.12.2019 kl 10:08 9843

D1 er fremdeles låst på en opsjonskontrakt med Aker, ut året. Det det har vært åpenbart (for de fleste) at det ikke ville skje noe mer der inntil den opsjonen går ut og man får avklart med Aker om det blir jobb eller ikke. At de jobber i kulissene med alternativer er jo garantert, men de kan ikke begynne å kommunisere eventuelle kontrakt med andre så lenge denne avtalen er gjeldende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Hartepool
27.12.2019 kl 23:50 10023

Det er Diruen , som du kaller holken, som senket aksjekursen,eller bløffen om flere kontrakstmuligheter.
Det er også holken som senker utbyttet og endret utbyttestrategien .
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
tottoguten
27.12.2019 kl 21:55 10130

Finansavisen antydet kontrakt for Constructor. Noen som vet noe mer? Burde gi god cashflow hvis noe hold i ryktene
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
milk
27.12.2019 kl 21:52 10133

Har du ikke fått med deg at Diruen har blitt nedskrevet i regnskapet over flere "sekel" Den er jo snart i "zero,null og nada" i regnskapet Den er jo verdt noen kroner i form av spiker...Jeg synes det er fantastisk at selskapet er innovativ og ser fremover... Gammelt røkkel må ut....
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Hartepool
27.12.2019 kl 20:55 10209

DB1 hadde ifølge presentasjoner i fjor høst flere interessenter.
Men det virker som om man kun var i samtaler med Akersystemet og trodde at Røkke skulle fikse kontrakt.
Nå er alt i det blå.
Antakelig var det ingen andre interessenter der ute, selskapet bløffet.
Aksjen har vært en disaster i år.
Eneste gleden er at ledelsen er søkklastet med aksjer og at heller ikke de har kursgevinster lenger.
Slik at incentivene for å få fart på selskapet er tilstede .
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
milk
27.12.2019 kl 17:52 10310

OCY blir uansett en trygg og god havn når børsen roer seg i 2020! Det ryktes at industrien vil avta de nærmeste årene :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Skrythals
27.12.2019 kl 16:36 10403

Det står bare ca 10 mnd, ingenting om mulig forlengelse. Solbakken sier at det jobbes med flere muligheter for Connector, en standardformulering vi har hørt før.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
memyselfmine
27.12.2019 kl 16:19 10418

Det var mer konkret enn jeg gjettet på. Sier ryktet kun 10 mnd eller 10 mnd pluss mulig forlengelse eller noe som indikerer at avtalen kan bli lenger...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Skrythals
27.12.2019 kl 16:13 4128

Jeg har lest artikkelen nå. Den omtaler et rykte om at OCY snart vil signere en 10 mnd kontrakt med Ocean Installer. Solbakken sier at det ikke er endelig avklart.
Uansett: 10 mnd, ikke 10 år.

S
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
memyselfmine
27.12.2019 kl 15:58 4145

Uten å ha lest artikkelen så vil jeg tro det ikke står noe som kan tolkes som konkret informasjon om Connector. Dersom det er en konkret melding om Connector så skal vel denne deles med hele markedet som en børsmelding og ikke brukes til å selge +ab hos Finansavisen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Skrythals
27.12.2019 kl 15:38 4164

Har noen lest innholdet i artikkelen? Hva står det?

S
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Hartepool
26.12.2019 kl 16:00 4814

Ocy har gjort endel meget gode dealer i tankskip.
Okeanis, NAT, og med navi8/ oaktree.
De fleste med tilbakekjøpsklausul.
Nå er mange av disse dealen i profit for motpartene som begynner å erklære opsjonene
Litt kjedelig å miste volum før tiden, men ok profit også for OCY .
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
selars
26.12.2019 kl 11:56 4963

Er vel en grei deal for OCY, men får satse på at de snart melder om nye kjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
inva
25.12.2019 kl 21:20 5249

Declaration of purchase option

Navig8 Chemical Tankers Inc. has declared the purchase option on the 2015 built
chemical tanker "Navig8 Aquamarine". The effective purchase date is 25[th] June
2020 with a price of USD 26.5 million.

Company contact:

Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91

Investor Relations contact:

Marius Magelie (SVP Finance & IR), Tel +47 24 13 01 82
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
breiflabb
07.12.2019 kl 22:42 6015

Incentive programs är ett vanligt sätt att bibehålla kompetensen inom företagen. Det bara att i enkel form googla om deras betydelse. De icke anställda (aktieägarna) har en möjlighet att ställa upp med mer kapital vid emissioner och ges som motprestation utdelning och kursstegring om företags ledningen gör ett bra arbete. Är man missnöjd så får man framföra det vid årliga bolagsstämman. Jag kan gott förstå att det kan sticka i ögonen på gemene man och verka favoriserande. Sprider du ut den favör som incentive-folket får på aktieägarna så blir det inte så mycket till var och en och du tappar själva idén och moroten med incentiveprogrammet.
Vad gäller kursminskningen så vet alla vad det beror på, främst brist på jobb för FPSO-en, vilket är en svår nöt även för Aker BP att knäcka. Jag ser tiden an och ökar mitt innehav när läge ges.
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Sundancer
06.12.2019 kl 08:48 6304

Blir selskapets resultater bedre av at ansatte eier aksjer? Det virker ikke slik dersom man ser på resultatene og aksjekursen. De ansatte eier aksjer for flere titalls millioner. Allikevel er aksjekursen ned 22 prosent i år. Ocean Yield virker som et meget attraktivt sted å jobbe: Inntektene tikker inn hver måned fra langsiktige kontrakter. De har ingen deadlines å forholde seg til og ingen direkte konkurrenter i Norge. Burde ikke det å beholde jobben være motivasjon nok til å gjøre en god jobb? Det er fint at ansatte sitter i samme båt som aksjonærene, men aksjer kan de kjøpe i markedet som alle andre.

Nå ser vi at aksjekursen siger nedover når selskapet ikke "støttekjøper" til de ansatte. Fint tenker jeg. Da får vi som ikke fikk delta i emisjonen kanskje også mulighet til å kjøper aksjer på samme nivå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2019 kl 07:18 6406

Det må du gjerne mene, Atomvinter. Jeg mener nettopp OCY er et meget aksjonærvennlig selskap, og det er hovedgrunnen til at jeg eier dem. Små og store aksjonærer sikres sin andel av inntjeningen ved at omtrent hele overskuddet betales ut i utbytter fire ganger i året. Selskapet guider tydelig på fremtidige utbytter, og har en historikk og EBITDA-backlog på 3,7 mrd. USD som gjør guidingen troverdig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Atomvinter
06.12.2019 kl 01:13 6489

Jeg har eid OCY siden 2014, og mottatt heftige utbytter kvartal etter kvartal siden.

Det gjør meg ikke naiv og dum av den grunn.

For meg er aksjonærvennlighet alfa og omega siden jeg trolig aldri vil bli noen topp 50-aksjonær i et relativt stort selskap som OCY. Rettede emisjoner under markedskurs er på generelt grunnlag aksjonærfiendtlighet. Rettede emisjoner noe særlig under markedskurs er stort sett aldri innvannende for øvrige aksjonærer. Når selskapet i tillegg kjøper aksjer for så å selge med rabatt til ansatte til tross for at inntektene går ned, så er det aksjonærfiendtlighet. Man skal belønne de ansatte når inntektene går opp, ikke når de går ned.

Småaksjonærene sitter med skjegget i postkassa i Ocean Yield. Markedet skjønner det, bare ta en titt på aksjekursen de siste dagene.

Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
breiflabb
05.12.2019 kl 11:26 6690

Den gaven, din bonus, skulle ju också påverkar utbytte till aksjeeijerne. Tror det finns de som skulle opponera sig
och var skall man dra grensen för bonusen?
Meningen med incentiveprogrammet (aksjerne är inlåsta i 3 år) är ju att de som fått ta del av incentiveprogrammet
själva ska skapa värden som ökar kursen på aksjerna (moroten).
Redigert 21.01.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare