Hva tenker folk her inne om Odfjell?


Noen tanker om denne aksjen?
Redigert 12.06.2018 kl 20:58 Du må logge inn for å svare

Jeg tenker at ODF er blant de beste kjøpene på en ellers nokså høyt priset Oslo Børs. Pris/bok i underkant av 0,35, antakelig potensial for betydelig gevinst ved salg av Rotterdam-terminalen (slik vi har sett ved tidligere salg av terminaler), god cash-beholdning, direkteavkastning på om lag 5 % basert på to siste års utbytter og et kjemikalietankmarked som er i ferd med å bunne ut. Dagens ledelse ser også ut til å gjøre en god jobb.
Titleist
02.07.2018 kl 16:37 3837

Bra salg av Rotterdam meldt i dag, men aksjen faller. Det er nevnt et bokført tap i forbindelse med realisasjonen. Har litt vanskelig for å forstå det. Cash blir jo frigjort her i kraftig monn.

Var inngangsverdi / saldo på denne terminalen bokført høyt over markedsverdi?

Titleist
18.08.2018 kl 12:40 3463

Nå får man både ODF og ODFB til rundt 30 kr. = KUPP

Løp og kjøp og vent på utbytter og mye høyere kurser. Ikke den mest likvide aksjen, men masse, masse verdier og utbytter i vente.
desirata
19.08.2018 kl 05:22 3348

Enig i dette, men er det noen uttalelser om at utbytte vil bestå ? Dersom kr.1,50 årleg er det jo bra.
Trodde det samme om SNI, men dei halverte sitt utbytte og er i samme bransje.

Har noen formening om dette -
monopol
19.08.2018 kl 08:48 3299

Tror tapet i forbindelse med salget av Rotterdam vil gjøre det vanskelig med annet enn symbolske utbytter med det første. Må huske at selskapet også satser på sterk flåtevekst. Med svekket egenkapital kan det bli vanskelig å låne penger uten å måtte betale høy rente.
jokke
19.08.2018 kl 20:53 3150

Ja avtalen med Koole Terminals BV (Nederland) (Koole) for salg av sitt 100 prosent eierskap i OTR og OTM genererer mye kontanter for ODF. Salgssummen opplyses til 155 millioner dollar, tilsvarende om lag 1.262 millioner kroner, etter estimerte transaksjonskostnader.
Videre vil Koole kompensere OTBV for alle avtalte kapitalinnskudd i 2018 frem til transaksjonen avsluttes. Den planlagte transaksjonen vil ved sluttføring redusere Odfjell Terminals nettogjeld med rundt 35 millioner dollar, tilsvarende rundt 285 millioner kroner.
Salgssummen opplyses til 155 millioner dollar, tilsvarende om lag 1.262 millioner kroner, etter estimerte transaksjonskostnader kan vi lese under nyheter via HO.
Videre vil Koole kompensere OTBV for alle avtalte kapitalinnskudd i 2018 frem til transaksjonen avsluttes. Den planlagte transaksjonen vil ved sluttføring redusere Odfjell Terminals nettogjeld med rundt 35 millioner dollar, tilsvarende rundt 285 millioner kroner. Jeg er derfor enig i at det kan dryppe på oss aksjonærer også etter salget :-) Enig i at 30,- er særdeles rimelig ja.
Redigert 19.08.2018 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Gurleif
20.08.2018 kl 16:43 3008

Monopol: Jeg henger ikke helt med på tankerekken din om at Rotterdam-salget skal redusere utbytteevnen.
Pr. Q1 hadde ODF en balanse på MUSD 2053, og egenkapital på MUSD 815, dvs. en egenkapitalandel på 39,7 %
Selskapet har i børsmeldingen oppgitt at salget medfører et bokført tap på MUSD 100 for ODF. Alt annet likt, reduseres balansen til MUSD 1953, og bokført egenkapital faller tilsvarende til MUSD 715. Ny egenkapitalandel blir da 36,6 %
Av seneste årsrapport fremgår det at “The normal target is that the equity ratio for the Group shall remain between 30% and 40% of total assets”.
Vi ligger altså fortsatt godt innenfor måltallet for egenkapital.
Pr. Q1 hadde selskapet en kontantbeholdning på MUSD 181. Det opplyses i børsmeldingen vedr. Rotterdam-salget at Odfjells andel av salget er «estimert til USD 100 millioner». I så fall øker kontantbeholdningen til MUSD 281 (2,38 milliarder NOK), dvs. 30,3 NOK per aksje, justert for aksjer i eget eie.
Det bør da ikke være spesielt vanskelig å videreføre et årlig utbytte på 1,50 kr.
Men det kan selvfølgelig tenkes at den overdimensjonerte kontantbeholdningen skal brukes til et oppkjøp som bidrar til restrukturering av næringen……
monopol
20.08.2018 kl 21:53 2917

Håper jeg tar feil
larserne
24.08.2018 kl 12:28 2726

Utbyttene i Odfjell har alltid vært symbolske. Etter dagens kvartalsrapport er jeg redd man må selge flere terminaler for å opprettholde utbyttepolitikken? Det er rett og slett for mange skip innenfor kjemikalie segmentet og det vil ta tid før dette kommer i balanse tror jeg.. I mellomtiden er jeg redd aksjekursen skal ned.
jokke
03.11.2018 kl 13:33 2112

I mai 2018 leste vi følgende og bit dere merke i siste settning. Neste uke får vi svaret:

TDN Direkt og DN Investor

Kjemikalietankrederiet Odfjell SE fikk et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på 34 millioner dollar i første kvartal 2018, mot 46 millioner dollar i samme periode året før.
Totalomsetningen var 239 millioner dollar i kvartalet, mens driftsresultatet var tre millioner dollar i kvartalet.
Selskapet tror kjemikalietankmarkedet vil bedres fra andre halvdel av 2018, med en etterspørsel som vokser raskere enn nye tilskudd til den globale flåten.
larserne
14.02.2019 kl 08:06 1393

Hva tenker man om 4 kvartal 2018? Ledelsen fortsetter å "prate" om bedring... Vanskelig å se ut fra tallene?
larserne
14.02.2019 kl 08:07 1393

Hva tenker man om 4 kvartal 2018? Ledelsen fortsetter å "prate" om bedring... Vanskelig å se ut fra tallene?
larserne
14.02.2019 kl 08:07 1393

Hva tenker man om 4 kvartal 2018? Ledelsen fortsetter å "prate" om bedring... Vanskelig å se ut fra tallene?

Mye avhenger av første kvartalsrapporten spør du meg. Slik jeg kjenner shipping, så tar det fire til åtte uker fra spot markedet bedrer seg til man laster opp med den lasten og det blir synlig i tallene. Så hvis markedet ble snudde i November og Desember er det naturlig. Så dersom første kvartal viser en bedring, så har selskapet hatt rett i sine forventninger i min bok.

Time will show, men lenge å vente til Mai
larserne
08.05.2019 kl 13:14 1066

Da var 1 kvartalstallene fremlagt.. Nytt tap i kvartalet, denne gang - 15 mill USD, mot -12 mill USD i SMS kvartal ifjor. Ledelsen sier som sedvanlig at det er bedring og dem ser bedring i spot rater.. Unnskyldningen er at der var mindre inntjeningsdager i q1 i forhold til samme kvartal ifjor.. Tja, sier nå jeg.. Har blitt mange lovnader og mye bonuser utbetalt til den nye ledelsen i selskapet.. Resultatene derimot, hsr vel vært totalt fraværende og nå uten utbytte. Undrer meg på om det blir solgt flere eiendeler? Blevel solgt 2 mindre skip i forrige uke.. Konklusjon; avventer kjøp og satser heller videre på største konkurrent Stolt Nilsen..

Det er det samme gnålet hver gang, mens Stolt har overskudd og betalt utbytte hvert år, har Odjell i samme segment sølet vekk utrolig mye penger

https://www.stolt-nielsen.com/en/investors/dividends/

Hvem husker ikke Project Fenix der de skulle spare over USD 100 millioner som ble etterfulgt av Project Money Ball med samme fantasi tall.
Hold dere unna dette selskapet og kjøp stolt istedenfor, kursen er historisk lav og den kan fort doble seg når markedet kommer tilbake, imellomtiden kan dere kose dere med utbytte
Redigert 08.05.2019 kl 14:25 Du må logge inn for å svare

Nja, med all respekt å melde for ditt valg med Stolt-Nilsen, så er jo ikke dette sammenlignbare selskaper på dette. Stolt-Nielsen sin tank divisjon går jo også med tap, men de kommer i pluss grunnet en haug av andre forretninger de har. Odfjell skal jo gå med tap i dårlige tider og skal gå med ditto større overskudd når markedet snur.

Det som trigger med Odfjell er at det har snudd fra å være elendig drevet til at de nå har kontroll. Derfor oppløftende å se at tallene nå bedret seg fra forrige kvartal og at de forventer enda en forbedring neste kvartal.

Du har muligens rett Bullebajas; men med de store ord vi har hørt fra nåværende ledelse over tid nå så avventer jeg inngang til jeg ser igjen noe av dette i resultater. Det er riktig som ovenfor forum deltaker skriver. Felix skulle sparre USD 100 mill i året? Vi så vel en engangsbesparelse, og den kom vel mest av avslutning av en future bunker kontrakt som antageligvis må ha vært inngått i fylla for noen år siden. Etter dette har det vært minus kvartal etter kvartal. Som jeg skrev over her, mye har blitt solgt for å holde skuta flytende og masse bonuser har blitt gitt til den nye ledelse... Har den samme ledelse kjøpt større innside aksje poster? Nei, det har dem ikke.. Jeg venter til skuta beviselig har snudd..
Lykke til!

Takk for det :) ser ut som det de har sagt det siste året stemmer så langt, så lar tvilen komme dem til gode. Markedet skulle snu iløpet av andre halvår 2018 og det viste tallene i dag at det har gjort også. Så da håper jeg de har rett at det vil fortsette.

Nå har de jo dokumentert godt og nøye hva de sparte, og det hadde ingenting med bunkers hedging å gjøre. Det sier meg to ting, forferdelig drevet tidligere og at selskapet hadde vært konkurs om de ikke hadde spart de pengene.

Hva er det Stolt har som ikke Odfjell har «hadde» det eneste må være seafarms som alltid har vert ett tapssluk.

Stolt har terminaler, det har Odfjell også, men måtte selge kronjuvelen (Rotterdam terminalen)

Stolt har tank containere, Odfjell hadde partnership med Hoyer, men måtte selge for å holde skuta flytende

Stolt satser på gass, Odfjell selger seg ut av gass

Stolt har store regional flåter, Odfjell solgte sin Europa flåte til bla..Stolt

Tanker division har gått med overskudd hele tiden, her er de siste kvartalene for tankers

4Q2017 – Operating profit = USD 20.4
1Q2018 – Operating profit = USD 10.4
2Q2018 – Operating profit = USD 26.5
3Q2018 – Operating profit = USD 21.4
4Q2018 – Operating profit = USD 7.7
1Q2019 – Operating profit = USD 14.3

stolt har en mange etablerte terminaler som de eier selv. Odfjell har 51% eierskap i ett fåtall terminaler hvor egentlig bare Houston er av betydning. Rotterdam var det totalt motsatte fra en kronjuvel, men en total katastrofe for selskapet, og denne solgte de i fjor. Så på terminaler, så er Odfjell veldig små og denne virksomheten bidrar med veldig lite på totalen. Så der har du vesentlige forskjeller mellom de to.

Legger du til containere som Odfjell ikke har, så har du da to større virksomheter som bidrar til Stolt sin bunnlinje. Kjemikalietank er vel nå omtrent 45- 50% av investeringene til stolt, men Odfjell er det rundt 90 prosent.
Så er det større forskjeller innen kjemikalietank også. Dette er kontraktsdekning og at Odfjell er mye mer likt produkt tank enn hva stolt driver med, som har mye mer spesial kjemikalier. Dette gjør at odfjell sin inntjening svinger mer. Odfjell driver nesten utelukkende med store skip og har 75 skip her pluss en liten andel små skip i Asia. Stolt har færre store skip men har like mange små skip som store, som gjør at de da er større enn Odfjell totalt. Men, de er altså ganske forskjellige på mange måter, selv om de på visse spesial laster er konkurrenter og begge har spesialisert seg med spesial tonnasje.

Du henviser til operating profit, tilsvarende tall for Odfjell er også i pluss. Du kan jo legge på rentekostnaden til stolt til 14.3 millioner, så er det vel liten tvil om at de går kraftig i minus?

Har sett mye på dette segmentet siste året, landet på Odfjell, så mine meninger er jo farget av dette:) ikke misforstå, tror stolt blir spennende fremover også, vil bare oppklare noen av dine poenger som jo er helt feil.

Vi får ta opp tråden om ett år og se hvem som utkonkurrerer hvem :)

Lykke til

Webcast fra kapitalmarkedsdag tidligere i uken. Mye nyttig informasjon og lærte hvertfall mye her om planene til selskapet

https://webcast.seria.no/client/mobile/?id=98001845