Litt oppsummering etter 3 kvartal presentasjon i går.

gruvemann
NOM 22.11.2019 kl 12:54 2183

Til TDN direkt i går etter presentasjonen sier Ivar Fossum at han ser det som helt sikkert at det blir produksjon fra Engebø i NR regi. Til alle dere som er og har vært i tvil, dette er store ord fra en mann som ikke påstår for mye uten å ha belegg for det han sier. I tillegg kommenterte han under presentasjonen at AMR sier og påstår mye, men en ting er klart og det er at NM har alle rettighetene. Videre forventes det at driftskonsesjonen blir godtkjent i første kvartal 2020. Som sagt tidligere, ikke en mann av store ord så her sitter han på noe info om dette. Videre kommer jo også DFS en i januar.
Det som er på det rene basert på regnskaps tallene er at NM med samme pengeforbruk som i 3kv har midler frem til utpå våren, april/mai. Dette vil være etter at driftskonsesjonen er gitt.
Vi er alle klare på at NM trenger mere penger fra april/mai og frem til bygge start. Emisjon har alltid vært skremsel ordet i denne aksjen. Jeg tror ærlig og oppriktig at vi hadde den siste emisjonen i NM i oktober. Begrunnelsen er følgende. Det vil være mye lettere å få finansiert et lite kapital behov (lite kapital behov, Ivars egne ord om rest finansiering frem til byggestart) frem til byggestart med en god DFS og godkjent driftskonsesjon. I rapporten kommer det også frem at byggelånsgiver due-deligence prosess har startet d.v.s. at sjansene er veldig store for at det ikke blir flere emisjoner, men et byggelån som dekker videre kostnad fra våren 2020 frem til og under byggestart. Husk også at kanskje opp til 50 % av byggekostnaden allerede er sikret av japanerne og amerikanerne.
I tillegg har NM fått EU bidrag for forskning og storskalatesting av AM-prosessen som NM har patent på. Kan bli vanvittige inntekter fra dette på sikt.
Det vil fortsatt være mye negativitet rundt NH av motstandere til prosjektet og de lar seg høre godt. Det som er fakta er at all politisk usikkerhet er tatt bort. Regjering og departement vil ha gruvedrift og da blir det gruvedrift. Ikke bare blir det gruvedrift, det blir et meget lønnsomt prosjekt .
Det som er synd opp i alt dette er at aksjemarkedet med investorene enda ikke har fått øynene opp for dette som kommer til å bli et fantastisk prosjektet for aksjonærene. Jeg har alltid vært optimist til NM og jeg tror at mange snart vil følge etter.
Bare for å ha sagt det så handles NM i dag til kurser som verdsetter Engebø til 0 kr. Forstå det den som kan.
Redigert 19.01.2021 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
unotert
22.11.2019 kl 13:14 2165

God oppsummering. Men pass på å legge inn NOM i headingen så man skjønner at det er dette selskapet du skriver om.
Boss 99
22.11.2019 kl 16:48 2030

Dette er ikke en aksje for normale folk. Her må man være spenna gal for å innvistere penger sin. God helg.
Slettet bruker
22.11.2019 kl 18:11 1927

Fossum må slutte med å snakke ned kursen. Alltid ett eller annet om en restfinansiering som ikke er på plass. Da tenker markedet emisjon med det samme, det er det eneste den mannen har fantasi til.
Slettet bruker
23.11.2019 kl 07:06 1694

Hvor mange innlegg har vi sett gjennom årenes løp om at nå, ja NÅ kommer det ikke flere emisjoner ?
Risk-reward1
25.11.2019 kl 13:54 1288

Det vet jeg ikke, men jeg var av den tro at den forrige var den siste, men vi fikk altså en til på 1,40.
Men slike gjetninger må også sees i kontekst. Når jeg skrev at jeg trodde forrige var den siste var det FØR forsinkelsene av DFS.
Jeg forventet heller ikke at Mdir skulle trenge 1 år for å vurdere driftsmodellen.

Men nå har vi fått endelig info om begge deler. DFS i januar og driftskonsesjon ila Q1. Cash forventet å holde til Q2.
Jeg tror nok engang siste emi er gjennomført.

RR
ZOOZ
25.11.2019 kl 14:37 1228

Har holdt av noen hundretusen i på vent jeg. Kan komme før du aner?