Apcl Er på dette kartet 2018

Slettet bruker
APCL 13.06.2018 kl 09:54 4747

Kan jo ikke forstå annet en at de beholder eller har fått lisenser ...
Kan det tolkes annerledes ? Selskapet bør vel melde dette ?

https://www.cairnenergy.com/media/2274/cairn-eage-2018-conference.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Bakåtlutad
13.06.2018 kl 10:44 4655

En färsk karta från Cairn bode ju stämma kan man tycka! :) Jag tror vi får PM mycket snart då all formalia är stipulerad och pappren påskrivna. Är det i eftermiddag eller nästa vecka? borde inte dröja mycket längre med tanke på hur mycket övertid vi är inne på :) lycka till!
in2deep
13.06.2018 kl 11:05 4613

A1 og A4 er jo tatt bort fra dette (høyre) kartet... Hva skal meldes mener du? :)
klaesp
13.06.2018 kl 11:26 4572

Sosp forlengelse med mulig farm-out partner, og noen få % i ROP lisensen:)
fremogtilbake
13.06.2018 kl 14:57 4417

Siden det ikke har vært meldt at lisensen er mistet, er det vel heller ingen grunn til å melde at den fortsatt er på kartet.

Når det gjelder at Gambia (A1 og A4) ikke er med på det kartet, har vel ikke det noe å si den ene eller andre veien. Dette er et kart fra Cairn, som opererer i Senegal og ikke i Gambia..Ingen grunn til at de skulle bruke noe tid på å holde lisenskartet for Gambia oppdatert-
Fluefiskeren
13.06.2018 kl 15:08 4381

FremOgTilbake

Er det ikke nettopp det de har gjort? De har jo fjernet APCL på A1 og A4 og tegnet inn Far på A2 og A5. Det betyr vel at de ikke regner APCL som innehaver av lisensen.
Redigert 13.06.2018 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
13.06.2018 kl 15:18 4359

Flue,

du har jo rett i at de har tegnet inn FAR på A2 og A5. Men fortsatt ingen grunn til at de skal bruke for mange kalorier på akkurat det, og dessuten har det jo ikke så mye å bety. Det er ikke Cairn som styrer lisenser i Gambia...

Hva Cairn mener om hvem som er innehaver av A1 og A4 er vel ikke så viktig. Kanskje de bare vet at FAR offisielt er lisensinnehaver, mens de vet at APCL er i en voldgift i Gambia. De viser jo APCL fortsatt som lisensinnehanver på SOSP, og det mener jeg jo (som deg, så vidt jeg vet) at de fortsatt er, Om de kommer til å beholde SOSP og hva som skjer der fremover, det er vel et av de største spørsmålene, og det har jeg ikke noe svar på.

Selv om jeg gjerne skulle hatt det!
permph
15.06.2018 kl 07:26 4070

Eftersom marknaden diskonterat att bolaget även förlorat Senegal, så är väl uppdaterad karta över lisenserna klart intressant. Vi ser att det har skett en hel del förändringar från den förra till den senare kartan. Total dominerar blocken, åtminstone till ytan. Senegal har fått in sina majors.

Så visst är uppdaterad kartan i Senegal intressant!
Bakåtlutad
15.06.2018 kl 08:20 4005

Instämmer, det har dock varit viss diskussion om huruvida SOSP någonsin varit förlorat eller inte. Jag tror att ett klargörande av både SOSP och ROP hade varit mycket välbehövligt för marknaden. Det är så sjukt spännande och får säga lovande i såväl Sierra Leone som Gambia och Senegal.
I höst av vi beslut om drill or drop i Sierra Leone. Blir det borrning kan vi ju räkna med ett förväntningsrally. Ser man till estimerat värde, har ju SL 25% mer olja Senegal. Estimatet av SL uppgraderades ju i vintras 2017, men det har aldrig riktigt prisats in med tanke på den negativ trend/nyhetsflöde som varit. Igår skrev även Reuters om Sierra Leone och APCL: https://www.reuters.com/article/leone-oil/sierra-leone-in-fourth-bid-to-launch-oil-sector-with-licensing-round-idUSL8N1TG4EI
Fluefiskeren
15.06.2018 kl 10:21 3882

Sierra Leone ja. Legger inn mine tanker om dette. La det opprinnelig ut på det gamle forumet og som vanlig uten respons

Innlegg av: Fluefiskeren (15.06.18 09:29 ), lest 198 ganger
Ticker: APCL
Endret: 15.06.18 09:41
RE^1: APCL - Sierra Leone in fourth bid to launch oil sector....
Sierra Leone lisensene er på godt og vondt.La meg ta de gode sine føst.

• Etter ressursoppdateringen er det store prospektive ressurser i størrelsesorden 2500 mmboe. Det er enormt mye for et så lite selskap som APCL. På linje med Johan Sverdrup i Nordsjøen ( bare at her er olja funnet selvsagt).
.
• Husker en presentasjon West holdt for noen år siden. Han brukte liten tid på Sierra Leone, men la til at Stuart Lake (forrige CEO) ble helt lyrisk i stemmen hver gang han snakket om et prospekt her. Lake var petroleumsgeolog av utdanning (tror jeg) og en annerkjent «oljesnuser»


Så over til det negative:

• Jeg er redd for at tiden kan løpe ut for selskapet også her. Fra børsmelding 5. desember 2017

«The Second Extension Period will expire on 23 April 2019 for the SL-03 licence and on 17 September 2019 for the SL-4A-10 licence should the Subsidiary Companies commit, prior to 1 November 2018, to drilling one exploration well in each licence area during the remaining term of the respective licence. During the next 12 months, the Subsidiary Companies will be utilising State owned well and seismic data, together with existing seismic data, to further de- risk the licences prior to deciding to commit to the drilling of an exploration well on each licence (which must be drilled prior to expiry of the respective Second Extension Period, if the Subsidiary Companies commit to drilling).»

De må altså bore en brønn innen 23. april 2019 i den ene lisensen og en innen 17. september 2019 i den andre. I tillegg må de ta en «drill or drop» avgjørele innen 1. november iår. Det igjen må vel bety at de har fått inn en partner før den tid. Da har de vel bare tiden og veien. Den pågående fjerde lisensrunde gjør det vel neppe lettere da mange av de aktuelle selskaper nok avventer resultat av lisensrunden.

• Den store dybden. Her er det all mulig grunn til å bli forvirret da den samme meldingen som over sier:

«The ultra-deep water (3,000 – 3,600 metres) setting of these licences has received limited industry interest during the low oil price environment in the last few years. »

Derimot viser kartene at deler av prospektene ligger på havdypde helt opp til 4000 m og høyere. Se f.eks. kartet på side 16 på selskapets aprilpresentasjon fra ifjor. Veldig dypt er det uansett.

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/uploads/financialdocs/Corporate%20Presentation%20Apr%202017.pdf


Summa summarium så vet jeg ikke selv om jeg skal være heftig og begeistret eller tvert om svært avholdende. Hver og en får gjøre seg opp sin egen mening og jeg oppfordrer til en saklig diskusjon.
abroker
15.06.2018 kl 10:26 3866

Haussing og synsing har lite for seg?
Hold øye med kursen - det gjør vi.
Bakåtlutad
18.06.2018 kl 08:21 3381

Den är "gammal, 7 juni konsolideras alla casen till ett! Se uppdateringen i ARB/17/38:

June 7, 2018 - The Tribunal issues Procedural Order No. 1 consolidating ICSID Cases African Petroleum Gambia Limited and APCL Gambia B.V. v. Republic of The Gambia (ICSID Cases No. ARB/17/38), African Petroleum Gambia Limited and APCL Gambia B.V. v. Republic of The Gambia (ICSID Cases No. ARB/17/39), and APCL Gambia B.V. v. Republic of The Gambia (ICSID Cases No. ARB/17/40).

Har redan skrivits mycket om detta och kortfattat kan vi väl säga att detta är ett gott tecken på att förhandlingarna är igång och att Gambias försök till framgång, genom 41(5) "without legal merit", gick inte vägen :) Uppdatering om både Gambia och Senegal kan komma när som helst. 20-22 juni hålls Upstream West Africa Summit - där ska Senegal ge en "Asset update" Vad säger man om ROP och SOSP? :D
fremogtilbake
18.06.2018 kl 14:27 3202

Bakåtlutad,

du kan ikke trekke noen konklusjoner om at 41(5) ikke fører frem (i Gambias favør) selv om sakene er konsolidert. Jeg tror IKKE den fører frem, men det har ingen ting med at disse tre sakene er konsolidert å gjøre.

At partene snakker sammen nok til at de blir enige om å konsolidere, trenger heller ikke å bety at de er i seriøse diskusjoner om et forlik. Det er jo langtfra negativt at de snakker sammen, men derfra til å konkludere at dette er et tegn på et kommende forlik er ganske langt. Du kan like godt argumentere at dersom det var et forlik på gang, ville det ikke være nødvendig å gå via en konsolidering. Den prosessen brukte advokater på begge sider også tid (som koster penger) på, så hvirfor gjøre det om de var på vei til å bli enige?. Med andre ord, man kan tolke disse tingene akkurat slik man vil, uten at det blr riktigere av den grunn.

Men av mangel på noe særlig av konkrete nyheter, er det jo lett å tolke de få tingene som kommer ut litt for mye.
Redigert 18.06.2018 kl 14:28 Du må logge inn for å svare