Styrerepresentanter trekker seg

Jan Raa
BIOTEC 22.11.2019 kl 20:18 12027

Gladnyhet? Kanskje tegn på at det "tas grep" i selskapet. Ikke for tidlig vil mange mene - tror jeg. Men har vi tillit til dem som tar grep? Spør valgkomitéen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
issis
22.11.2019 kl 20:19 7904

jeg antar det er kommet friere på banen som det er uenighet om
fabian2
22.11.2019 kl 20:23 7896

NuNu sker der der noget , som danskene siger......
Gjern
22.11.2019 kl 20:27 7879

Det er ved at udvikle sig til et selskab i total opløsning, men nu lover hun da en orientering til markedet. Men det kan hun jo heller ikke undgå længere med extraordinær generalforsamling.
rufus01
22.11.2019 kl 20:48 7821

Godt mulig dette er positivt, for selskapet. Men sender samtidig ut signaler om total splittelse innad i styret. Virkelig tragisk utvikling vi har sett i selskapet den siste tiden. Nå som økonomistyringen endelig ser ut til og komme på riktig spor, etter år med vannskjøtsel. Hadde jeg visst det jeg vet idag, hadde jeg ikke begått tabben jeg gjorde i 2009 da jeg kjøpte aksjer i dette selskapet. Besluttningen ble utelukkende tatt med bakgrunn i kvaliteten på produktene biotec besitter. Jeg burde absolutt ha satt meg bedre inn i hvem som har styrt skuta. Besettningen på Helge Ingstad fremstår jo nesten kompetent sammenlignet med dette klabblaget
Redigert 22.11.2019 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Hallo!!!!
22.11.2019 kl 21:02 7789

Kanskje på tide å få inn JR og Dtt i styret..... (?)
Slettet bruker
22.11.2019 kl 21:06 7770

Jeg antar de skilles som gode venner....
Det er da i det minste noe.
Otard
22.11.2019 kl 21:12 7756

Ja, hvem gjør ikke det hvis de får med seg halve kassa på vei ut.
De får vel ikke det, men alle endringer i ledelse og styre medfører kostnader.
Den beste beslutningen jeg har tatt var å komme meg ut på ca 11 kr da da Raa ble avfeid på en q-presentasjon var det vel.
Slettet bruker
22.11.2019 kl 21:32 7712

Det er bare et par år siden JR ble valgt inn i styret. Etter 3-4 mndr trakk også han seg med øyeblikkelig virkning.
Jeg tror ikke de skiltes som gode venner.

Biotec Pharmacon utvikler seg i retning av grensesprengende parodi. Et selskap som framstår så tragisk hjelpeløst og inkompetent, har selvfølgelig ingenting på børs å gjøre. OSE burde tatt grep, og tvangs-delistet dette lekeselskapet forlengst.

PS
Forhåpentlig pauses Biotec fra all handel inntil styret finner det for godt å informere om hva i helvete som foregår. Dessuten, denne siste hendelsen understreker med all mulig tyngde at det øyeblikkelig burde vært informert om den egentlige årsaken til Jørgensens avgang. Men evneveik, inkompetent og udugelig er noe som følger Biotec og selskapets regime.
Redigert 22.11.2019 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
fabian2
22.11.2019 kl 21:50 7681

Herregud Otard , ut først på 11 kr....da hadde jeg bliott både forbannet og skuffet , etter å ha blitt med på emisjon på 20....
issis
22.11.2019 kl 22:15 7610

hvorfor i all verden skal de ekskluderes fra hendel på OB? Bare tøys

De er uenige om veien videre, så får vi vente og se
oppturen
22.11.2019 kl 22:18 7602

Det må jo være nedlegging eller salg av deler av virksomheten det krangles om ??

Noen som har gitt bud ?

Ønsker styret å selge/fusjonere så forklarer det hvorfor Holter «bare» er midlertidig CEO.

Så spørs de da er det best å eie 100% av en fiasko eller 20% av en suksess.

Her trengst det absolutt en forklaring før handelen åpner.
bj111
22.11.2019 kl 22:31 7564

Var da voldsomt å mye oppstyr det skulle bli av at et kvartal gikk i pluss. Det var vel ikke strategien da selskapet så langt har eksistert for å pumpe aksjonærene for penger.
Det er utrolig at det står at de oppfatter at markedet vil ha en forklaring. Ja børsen bør kreve en forklaring og aksjen bør pauses inntil det foreligger. Pauses aksjen så ligger det vel an til en rekord i lengste pauset aksje i europeisk handel noen sinne for det kommer ingen vettug forklaring fra Biotec på dette på manga måneder.

Er det noen som har tatt til orde for å bryte med strategien SN lagde?

Jeg tipper at Jan Raa har en god formening om hva dette kan dreie seg om.
oppturen
22.11.2019 kl 22:41 7532

Leste meldingen igjen.
Har styreleder prøvd å gjøre et «kontroversielt» vedtak og de 2 avtroppende har avverget det ved å gjøre styret ugyldig?
Hvordan er det med ansatte valgt styremedlem, den stemmen blir vel avgjørende på vektskålen.

Hvordan er vedtektene ? Har styreleder alltid dobbeltstemme ? Eller bare ved lik stemmegiving eller ikke?

Her har trolig vært en sak hvor ordinære styremedlemmer har stått 2 mot 2. Jokeren her er da ansatterepresentant.

I forrige melding roses Holter sin innsats i å bygge opp AZ og det pekes på at han kan være den rette til å bringe Biotec videre til neste nivå. Kan det være JC som har forhandlet med oppkjøper og det nå er mottatt bud som styreleder med flertall vil avvise ?

Hva tenker du Raa ?

Redigert 22.11.2019 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.11.2019 kl 22:52 7504

Nå forutsetter du en situasjon med et fungerende styre. Jeg tror derimot selskapet er styrt av krefter bak, og utenom styret....noe som i realiteten gjør styret handlingslammet, og som til slutt gjør at de trekker seg.
Det som skjer, og har skjedd i Biotec, blir bare alt for påfallende.
«Styremedlemmer kommer og går, den egentlige «regien» består»

Jeg har selvfølgelig en tanke, uten å ville gå ut med navn, men JR kanskje kan «henge bjella på katta»
Dette går bare ikke lengre.
bravi
22.11.2019 kl 23:08 7469

Antar at Jan Raa vet hva som forgår og event. hvem som trekker i trådene. Ser han hinter om valgkomiteen, kanskje det er noe der?
issis
22.11.2019 kl 23:17 7449


De vil nok splitte opp selskapet og selge ut en del
Lurer på hvem som vil kjøpe?


Bluewave
22.11.2019 kl 23:24 7424

Arne Reinemo trakk seg på dagen som styreleder i Agasti Holding fordi han mente selskapet ikke informerte skikkelig til markedet om en svært alvorlig rapport, tilbake i 2014. Ser dessverre ut som historien har gjentatt seg. Da er det bare å vente på hvilke skjeletter som kommer til å dette ut av skapet.
issis
22.11.2019 kl 23:27 7414

Uansett, styreformann Roskrow vet hva hun gjør, det viser hennes tidligere meritter.

SomSa
22.11.2019 kl 23:41 7395


Agasti-styreleder trakk seg i protest
Styreleder Arne Reinemo i finansselskapet Agasti Holding gikk på dagen, fordi han mente selskapet i fjor ikke informerte skikkelig om en svært alvorlig rapport fra Finanstilsynet.

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2014/03/agasti-styreleder-trakk-seg-i-protest

Det kan hende at han sier sannheten på mandag, ellers tror jeg at Oslo Børsen griper inn og stanser handelen i Biotec før de kommer med mer info.
Redigert 22.11.2019 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
bj111
23.11.2019 kl 00:32 7338

Hvis børsen har fått med seg at Biotec ikke gikk konk i 2009 slik de fleste trodde så stoppes handelen. Jeg tviler og det viser bare hvilket ubetydelig selskap dette er.

Valgkomiteen har mange pekt på opp igjennom årene. De kommer med det ene styremedlemmet mer ubrukelig enn det forrige. Nå har de kanskje gjort to feil og da trakk de to seg. ET og Lien sitt vanstyre av selskapet er en tradisjon som valgkomiteen har som mantra å videreføre.

Raa var innenfor noen uker og trakk seg. Han vet hva dette dreier seg om.
Slettet bruker
23.11.2019 kl 11:49 7019

Innlegget er slettet
Det hender at det å trekke seg fra et styreverv er viktig for å unngå ansvar for noe som skjer i selskapet, enten av negativ karakter eller fordi risikoen ved et styrevedtak er slik at styret kan bli holdt erstatningsansvarlig for vedtaket.

Biotec opplever nå å ha en konstituert leder og et ufullstendig styre. Samtidig informeres ikke markedet om hvorfor situasjonen er slik.
Hvorfor Jørgensen ble sparket og hvorfor to styremedlemmer slutter.

Normalt ville et selskap tatt kommunikasjonen med markedet umiddelbart, men her velger igjen styreleder å holde tilbake alle opplysninger. Hun er ikke dyktig nok til å inneha dette vervet - fra utlandet!

Her er det noe galt, ganske enkelt.
Redigert 23.11.2019 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
fisker65
23.11.2019 kl 13:58 6880

Det er vel helt efter planen at Biotec er kørt i bund, de vil vel sælge Woulgan Biogel, så er spørgsmålet til hvem, S&N eller en bagmand, har aldrig set noget lignende endelig gik selskabet i plus, så går CEO, så falder aktien, og så høre man intet fra amatørerne, så stiger aktien igen, så ryger to fra bestyrelsen, hvad helvede foregår der, TO føre sin helt egen reklame for Biotec på Fb, og syntes det hele går godt af sig selv, har S. L og E. T stadig en finger med i spillet, Jan Raa skrev efter afgang fra bestyrelsen, her var grund til granskning , men hvad er sket intet VÅGN FOR POKKER JER SOM ER STØRSTE Aktionærer,
Redigert 23.11.2019 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2019 kl 14:15 7024

Jeg tror, at problemet er, at der ikke er “store” aktionærer i BIOTEC. TO ejer sølle 7% og er ganske impotent overfor at gribe ind i Cirkus Pølsevogn. Alle andre aktionærer er ligeglade insitutioner eller små-amatører som mig selv og de fleste andre her på forum. BIOTEC Pølsevogn kan desværre skide på os ligeså meget, det passer dem.
fisker65
23.11.2019 kl 14:43 6978

Det har du desværre nok ret i, der skulle have været 1 eller 2 professionelle aktionærer med 20/25% så havde dette cirkus aldrig fået lov at foregå,
illuminati
23.11.2019 kl 16:42 6857

Det ligger mange dokumenter i skuffer og skap som ikke er til det beste for involverte bakmenn i Biotec gjennom mange år. I tillegg har disse bakmenn valgt sine stråmenn inn i ledende stillinger og styre. Det er mulig Herr Jørgensen ikke var en av de, og når han til slutt så hvilken bombe han var ansvarlig for valgte han å fratre sin stilling. Styret har kanskje også etterhvert fått innsyn i det samme og noen velger å trekke seg av samme årsak som Jørgensen, det er mitt bet.

Aksjesalg og aksjekjøp i millionklassen uten å meddele OSE kan vel sees som kriminelt, avtalen med Biothera, S&N avtalen og aksjesalget til GR i forbindelse med emisjonen er bare en liten del av en lang rekke suspekte avtaler. I tillegg kommer avtalen til Devine og Liens bonus utbetalinger. En granskning hadde vært på sin plass etter alle år med vanstyre.

Men Biotecs hovedaksjonær trår vel til nå og forlater FB til fordel for styreplass i Biotec. Slike resurser skal ikke bruke dagen med klipp og lim på FB.
Gjern
23.11.2019 kl 17:23 6799

Vedr. repræsentation i bestyrelsen af 'store' aktionærer målt i aktiebeholdning. Det undrer også mig at de fleste af dem ingen aktier har.
Men bestyrelsesmedlemmer indstilles af valgkomiteen, der består af 3 personer med masser af aktier jf. fortegnelsen til referatet fra generalforsamlingen i 2019.
Valgkomiteen prioriterer således ikke efter det.
Jeg kender ikke noget til de 3 personer i valgkomiteen, men det må der være nogen af Jer her der gør ?
fabian2
23.11.2019 kl 17:36 6786

Gransking er farlig fordi det er 10 år fra svindel til det er straffefritt........foreldelse
Jan Raa
23.11.2019 kl 17:37 6780

Det koster bare noen millioner å få hjelp i utlandet for å plukke ut styrefolk med imponerende CVr. Kandidater som har samarbeidet tidligere i bedrifter i samme sektor som Biotec, har vært som funn å regne for valgkomiteen og dominerende eiere. Hvor naiv kan man bli? Skal Biotec reaktiveres må det settes inn folk med folkevett, solid faglig tyngde og evne til å kommunisere. Vi trenger ikke gå over bekken etter vann.
Slettet bruker
23.11.2019 kl 18:55 6691

Det er ikke mer enn to år siden «vi» valgte JR inn i styret, der han skulle være aksjonærenes talerør, og aksjonærene skulle bli informert og opplyst om situasjonen i selskapet.
Det var en gyllen anledning for å få inn et styremedlem med folkevett, solid faglig bakgrunn og gode evner til å informere. Ikke minst på en pedagogisk korrekt måte.
Hva skjedde, joda, det gikk 3-4 måneder, så kom han krypende ut igjen som en pisket hund. Ikke et ord, ikke en lyd og ikke antydning til noe som helst av forklaring på hva som skjedde.
Det eneste rebelske som ble gjennomført, var et par innsidesalg i dagene før han han «gikk av med umiddelbar virkning»
Noe jeg, der og da, mer oppfattet som et rop om hjelp.

Jeg var også med, for noen år siden, å få inn en uhildet person i valgkomiteen. Etter benkeforslag på GF. Det gikk et år, så kom han også krypende ut igjen. Det var rett og slett ikke et værende sted.
Sfæren i og rundt Biotec er forpestet av faenskap. Hverken mer eller mindre. Jeg håper bare børsen tar ansvar, og får delistet galskapen.
bravi
23.11.2019 kl 21:21 6559

Hadde vært opplysende om Jan Raa hadde "hengt bjella på katten". Har fulgt Biotec litt i høst og vurderte på kanskje å kjøpe litt aksjer etter Q3 men la de planene til side etter Jørgensen sin avgang uten noen forklaring.

Vi har enda ikke fått noe informasjon fra selskapet om hva det er som egentlig foregår. Det må komme noe offisielt innen mandag morgen hvis ikke må børsen stoppe handelen i dette papiret. Nå er det noen som vet mere enn andre her.
Slettet bruker
23.11.2019 kl 22:27 6492

Nå er vel samtlige i styret skiftet ut fra tiden SL og ET hadde sin storhetstid.
Så hva som henger igjen fra fortiden må vel kun være valgkomiteen..
Det hadde kanskje vært lurt for oss aksjonærer å kanskje hatt 2 plasser i styret forbeholdt de ansatte i selskapet, fremfor 1 plass slik det er idag... Da tvinger det seg ihvertfall frem at faglig kompetanse i styret blir styrket.. Istedenfor å ha blåruss og styremedlemmer som har ørten andre styreplasser i en haug av andre selskaper...
illuminati
24.11.2019 kl 01:42 6360

Jan,
Mye av dritten er vel dokumentert på norsk, kanskje er det årsaken til utlandet i denne omgang. For egen del tror jeg stanken av gammel dritt til slutt har skremt både ledelse og styre, en granskning er nødvendig nå.
Skal Biotec reaktiveres bør også forskningsavdelingen med RE i spissen sparkes ut døra, ikke en dritt har vi hørt fra den kanten på over 10 år, alt har rent ut i sanden.
RE har hatt en “glup” ide på 15 år, reformuleringen av SBG, ellers ingenting. Og kanskje var det ikke engang en glup ide, etter det jeg har forstått begynte han fra venstre i verktøykassa og jobbet seg mot høyre, da er en kanskje mer metodisk enn glup. En forskningssjef som ikke kjenner den regulatoriske veien til markedet for eget produkt er skivebom.
At SL ikke forsto bæra av det regulatoriske vet vi, og siden styret var like blåst kunne dette bare ende som det endte med mageplask. En reaktivering av Biotec krever nok noe mer enn et fungerende styre.
fisker65
24.11.2019 kl 11:01 6169

Valgkomiteen er som jeg læser det 3 personer som vælges hvert andet år på GF,? Men hvor pokker ser man hvem de er,? er TO en af dem,? og en anden ting hvor ser man hvor mange ansatte der er i Biotec i dag, syntes man før i tiden kunne se det på hjemmesiden, men en ting er sikkert de laver ikke en skid, og selskabet skal granskes, tror simpelthen CJ gik selv det stinker, hvad skal dem i bestyrelsen som kommer fra langbortistan har S. L og E. T stadig snablen i Biotec og er markedsværdi sænket med vilje, for hver gang den begynder at stige, finder de på noget skidt, det var måske heller ikke meningen der skulle blive overskud, jeg tror personligt selv S. L havde en aftale med S&N der ikke tåler dagens lys.

OK fandt det 43 ansatte og intet skabes flot, drikker de kaffe og spiser vafler hele dagen, og bestyrelsen besidder faktisk ingen aktier to få tusinde, hvad er dette for noget de har ingen grund til at anstrenge sig for at skabe mer værdi.
Redigert 24.11.2019 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
fisker65
24.11.2019 kl 11:41 6105

Tak Gjern.
bravi
24.11.2019 kl 13:58 5986

fisker65, se litt på hvor mange aksjer de har som sitter i valg komiteen, du kan gå tilbake i eldre årsrapporter å se hvem som har sittet i valgkomiteene. Ettersom JR hintet om valgkomiteen kan man anta at syndebukkene finnes der. Kanskje de er nære venner av S.L og E.T
Redigert 24.11.2019 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
riskypick
24.11.2019 kl 14:36 5943

Jeg har som sagt ikke peiling på biotec.
Likevel har jeg stor tro på følgende to ting:
1. Se å få betaglucan biten i break Even.
2. Spilt selskapet i to(enzymer og betaglcan).

Tipper det hadde gitt 50% kursøkning momentant.
illuminati
24.11.2019 kl 15:57 5864

Bravi,

Valgkomiteen har så lenge jeg kan huske tilbake hatt sterke bånd til til ledelse og styre før ET og SL, sistnevte har bånd til begge.
Siden valgkomiteen er den samme tror jeg ingen skal forvente en kulturrevolusjon, de plukker frem nye kandidater som vil sørge for at historie forblir historie. Så lenge EGF og hovedaksjonæren ikke skjønner sitt eget beste vil dette forsette til historien kan gå opp i røk
Jan Raa
24.11.2019 kl 16:40 5822

Det er åpenbart at styreleder i Biotec Pharmacon ASA ikke vil informere eierne om hva konflikten innad i styret dreier seg om. Det må være tungtveiende grunner til at slik opplysning holdes tilbake, og det er vel neppe noen som er så tonedøve at de ikke skjønner at konflikten også har noe med Jørgensens avgang å gjøre, direkte eller indirekte. En av de to styremedlemmene som gikk ut av styret, var styremedlem også i Liens/Thorsens tid. De ansattes representant i styret sitter der også fortsatt. Kanskje konflikten dreier seg om synet på organiseringen av selskapet, og om salg av deler av virksomheten. Spørsmålet kan stilles om Biotec Pharmacon bør forbli på børs som et rent enzymselskap under navnet ArcticZymes, mens beta-glukan-virksomheten skilles ut med tanke på salg? Slik selskapet har fått uvikle seg, er det praktisk talt ikke lenger noen faglige berøringspunkter mellom disse to divisjonene. Men ArcticZymes har trolig (jeg vet ikke) i årevis blitt belastet med kostnader som egentlig har hørt hjemme under beta-glukandivisjonen. Et "rent" ArcticZymes ville trolig ha en markedsverdi som er mange ganger høyere enn hele dagens Biotec Pharmacon ASA. Man behøver ikkle være stø i regnekunst for å bedømme verdien at et unikt selskap i vekst med f.eks.100 millioner i omsetning og et dekningsbidrag på 60-80 %. Arctic Zymes er leverandør av spesialkomponenter med ekstremt høy pris til selskaper i sentrum av den molekylærbiologiske revolusjon verden fortsatt er midt inne i. Biotecs betaglukanprodukter på sin side er mer aktuelle i dag enn da de ble utviklet for 30 år siden - til en rekke nye anvendelser. Men hva hjelper det når selskapet ikke makter å profilere seg og å overbevise kunder ( = markedsføring). Jeg er overbevist om (= jeg vet) at betaglukanvirksomheten kan revitaliseres og gjøres til en internasjonal nyhetssak og til god butikk. Men da trengs det andre krefter, holdninger og ideer enn hos dem aksjonærene i mange år har latt herje uhemmet i Biotec. Jeg for min del lar meg ikke imponere av fine CVr og tror at man må vende blikket andre veier for å gjøre dette forretningsområdet til den suksessen det kunne ha blitt.
DTT: Du har rett - jeg var en pisket hund da jeg forlot styret under ETs regime. Jeg har vært vitne til mye i min tid, men mitt behov for intellektuell meningsutveksling og grundig diskusjon ble ikke tilfredsstilt i dette regimet - for å si det forsiktig.

Illuminati: Rolf Engstad er en fabelaktig fagmann som trengs for å revitalisere betagliukansektoren. Men hvorfor har han ikke spilt en større roille før? Jeg svarewr med et nytt spørsmål: Har han blitt tatt med på råd av "strategene" som ikke har hatt peiling på hva betaglukansektoren omfatter?