#REC# #ATL-ASP# #WTF# #ShitHappens#

Randers
REC 13.06.2018 kl 14:04 47000


Da fikk vi ny bunnotering - PVin ASP 6-8N : $10,60/kg.

Og LOW er $9/kg. Det kan jeg ikke huske å ha sett før


-Forrige bunnotering var i April-17 med 10,73/kg. (I katastrofeåret 2012 endte det ned på $14,20/kg).


Bernreuter meldte på tampen av 2016 at 2018 ville bli et cut-throat år -

"The polysilicon industry will experience severe cut-throat competition in 2018. .. half a dozen polysilicon manufacturers could
be pushed out of business by the end of 2018. "Slowing demand from the photovoltaic industry on the one hand and increasing
production capacities on the other will cause turmoil on the polysilicon market," says Johannes Bernreuter.":

http://www.bernreuter.com/en/news/press-releases/polysilicon-market-outlook-2020.html

----

-Butte står seg.

Men ML har tidligere fått kjørt seg når ASP PVin viser bunnivåer. Det er neppe å anta at det er kun i Kina prisene stuper.
Det har erfaringsmessig vist seg å forplante seg til ROW også. Vi får håpe REC kan fortsette med 50% produksjon,
og ikke ser seg nødt til å redusere eller ta full stopp igjen

-Når det gjelder strupekutting ☠ så er det vel kinesiske produsenter som forsvinner for godt ?

--------

*20 Juni: Da fikk vi ny bunnotering, igjen - er bare 1 uke siden sist. PVin ASP 6-8N viser nå $9,60/kg

https://nytt.forum.hegnar.no/thread/6213/view/94982
Redigert 21.01.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
OnkelDonald
02.12.2018 kl 23:39 6823

Hei Randers,
Hvis REC som har mulighet til å produsere til rekordlave priser - 9,5/kg, hvordan går det da for andre produsenter i samme markedet med høyre produksjons cost? Det kan jo umulig være liv laga for noen i denne industrien? Prisene er jo nødt til å ta seg opp? Det blir jo litt som oljeprisen, der diverse produsenter og aktører går inn bevisst og justerer produksjon etter etterspørsel for å få opp prisen igjen...eller er jeg helt ute å kjører?
Kan du gi meg et fornuftig svar på dette? Takk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2018 kl 08:59 6577

Hei Randers, har nok lest noen av dine innlegg ja, og jeg registrerer at du ofte argumenterer med bakking i sak/selskap/produkt relaterte fakta (rette eller gale får andre bedømme). Fortsett med det!
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2018 kl 09:13 6508

Innlegget er slettet
Ikke uenig i dine kommentarer, men teori og praksis kan avvike, vi har med et meget komplekst marked å gjøre (les Kina), hvor subsidier og andre agendaer erfaringsmessig dominerer viktigheten av en positiv balanse på drift.

REC har ikke akkurat bransjens feiteste bankkonto om dagen. (hvis jeg har forstått det rett)

Konsolidering internt i Kina, ja meget mulig,
Konsolidering ved at et Kinesisk selskap overtar et ikke-Kinesisk selskap, ja meget mulig,
Motsatt: Sannsynlig hvis ikke aktuelt.
Ser derfor ikke helt hvordan en av disse varianter på konsolidering vil hjelpe REC, idag eller i fremtiden, med nåværende markedssituasjon.

Utelater selvfølgelig ikke andre positive triggere i markedet, som bl.a. økt etterspørsel, etc. men det er en annen diskusjon.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Inord
05.12.2018 kl 11:17 6241

Tja, hva skal man egentlig tro om produksjonskostnader i Kina?
Det skrytes av at man skal produsere eller har produsert kjempebillig.

Men som kinesiske journalister innen PV skriver:

innenlandske og utenlandske bedrifter som har gått under kostnadene for kontanter er ikke sjeldne. For ultra-lavprismarkedet har bedrifter blitt tvunget til å suspendere handel og stoppe tapene i tide og samtidig redusere kostnadene og effektiviteten gjennom tilsvarende teknologiske forandringsforanstaltninger. Førsteklasses selskaper kan bare løpe hardt på kostnadslinjen, og det er ikke noe mer plass til prisreduksjon i nye transaksjoner. Det forventes at prisen på polysilikon midlertidig vil stabiliseres før et stort antall ordrer blir signert i desember.
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=no&rurl=translate.google.com&sl=zh-CN&sp=nmt4&tl=no&u=http://guangfu.bjx.com.cn/news/20181122/943504.shtml&xid=17259,1500002,15700021,15700124,15700149,15700186,15700191,15700201,15700237&usg=ALkJrhgYBPBZ7heJ3eO1ahRGM5HHA1e0sQ

Så påstår de dette:

Den 20. november kom journalisten og en rekke institusjonelle investorer til GCL- Xin Xinjiang polysilisiumproduksjonsbasen for feltforskning. Jiang Wenwu, senior vice president for GCL-Poly, sa at etter fullskala produksjonskapasitet på 60.000 tonn i midten av neste år, kan produksjonskostnaden for polysilikon i Xinjiang-basen reduseres til mindre enn 40.000 yuan per tonn. Samtidig kan produksjonskostnaden for Xuzhou-basen kontrolleres til 50.000 yuan per tonn. I dag er gjennomsnittlig innenlandsk pris på polysilikon ca 80.000 yuan per tonn.

Det er mindre enn 5,8 $/kg. Høres for godt ut til å være sant. Men det henvises også til en fordel med råstoff-priser. Men det er ikke så mye å hente på råstoff-prisene, kanskje evt. også litt på frakt.

Det som er virkelig skremmende, er at man setter en norm som er ufattelig lite miljøvennlig. Bare for å produsere billigst mulig. Skremmende hvis det er dette som skal ta over store deler av næringen.

Reporteren lærte fra innsidere av Xinjiang Guoxin kraftverk at Xinjiang-polysilisiumprosjektet støttes av høyverdige, åpne kullgruver, og kostnadsfordelen av kullkraft er åpenbar. Ifølge Zhundong Development Zone er Zhundong Coalfield den største fullfylte kullmarken som ble oppdaget i Kina, med en forventet kullressursreserv på 390 milliarder tonn, som utgjorde 17,8% av de totale reserver i Xinjiang og 7% av de nasjonale reserver. De beviste reserver er 253,1 milliarder tonn. Det har vilkårene for å bygge en 100 millioner tonn kullproduksjon og dyp prosesseringsbase.

Med hensyn til energikostnadskostnad er prosjektets strømkostnad om lag 0,24 yuan per kWh, noe som er lavt i lavprisprisområdet i Indre Mongolia i Xinjiang, og dampprisen kan styres på et lavt nivå. Strøm og gass er fra det tilstøtende Xinjiang Guoxin Zhundong Coal Project (2 × 660 MW), som tilhører eiendelene til GCL Group, morselskapet til GCL-Poly, og besto den spesielle akseptasjonen den 18. november 2018




https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=no&rurl=translate.google.com&sl=zh-CN&sp=nmt4&tl=no&u=http://guangfu.bjx.com.cn/news/20181128/945003.shtml&xid=17259,1500002,15700021,15700124,15700149,15700186,15700191,15700201,15700237&usg=ALkJrhhrvYN1I_LzcCgnWh9kxGllBjQvNA
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Randers
06.12.2018 kl 23:02 6090


*Donald, 2 Des 23:39 - "Hei Randers, Hvis REC som har mulighet til å produsere til rekordlave priser - 9,5/kg,
hvordan går det da for andre produsenter i samme markedet med høyre produksjons cost?"

-$9,5/kg er ikke rekordlavt. Og hvordan det går med andre produsenter i samme markedet med
høyre produksjons cost - det ? jeg i.

Hvis du tar deg tid til å lese TS-innlegget fra 13 Juni, så ser du at bl.a Bernreuter antok at 2018 ville bli et cut-throat år.

Markedet har åpenbart blitt oversvømt av billig silisium. REC (som gikk for halv maskin), måtte justere ned til kvart maskin.
Mange dumper sikkert fra lager, kinesiske 2nd & 3rd tier leverandører tømmer ut fra lager - her er noen av dem nødt
til å gå dukken. Mens det samtidig kommer ny kapasitet med lav cash cost. Se f.x det Inord la ut 5 Des 11:17 -
snakker om cc på mindre enn $5,8/kg. Og Daqo har holdt seg under 7/kg i et par år allerede.

REC har også et lager de kan begynne å sile ut fra til Kina på nyåret, (antatt at 57 forsvinner). Samlet sett
betyr dette at det kan bli seigt (ta tid) å få prisene opp til $10-12/kg igjen. For prisene må opp før
REC kan gi full gass. Med mindre de har fått forhandlet frem kanonpriser på sine råvarer.

Det er forøvrig ikke bare polysilicon som har skrale priser - det går igjen over hele linja. Kina har kjørt
prisene nedover på alt mulig fra moduler, wafer og til celler

----

-ASP PVin 6-8N holdt seg nå på samme nivå som i forrige uke - altså fortsatt $7,4/kg.
Det har skrapet bunn lenge, og man skulle ikke tro det kan fortsette videre nedover.

Mellombels har SunSirs i dag tumlet ned til ca yuan 75/kg
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Randers
02.01.2019 kl 22:55 5747

Det nye året starter like (u)greit med en ny historisk bunnotering - dette etter å ha ligget på
$7,40/kg i 5 uker på rad.

ASP PVin 6-8N viser nå $7,16/kg ? Det er 7,24/kg lavere enn for ett år siden

-Det dumpes fra lagre. Det kommer stadig ny kapasitet med svært lav cash cost. (se forrige kommentar).
Og REC kommer til å dumpe fra lager hvis/når 57 forsvinner. Og jeg tror vi er mye nærmere
full prod stans, enn vi er prod på 50% fra ML. Enn så lenge går det på 25%

Jeg tror de (ansvarlige i REC) knotter og regner ganske heftig nå. Vi skal ikke være
overrasket om det kommer mld om full prod stans anytime ? Hvilket ikke
er noen spesiell mer krise enn det allerede er, sånn sett.
Butte rusler jo og går..

Men uten en mld om tomtesalg, innen 20 April (eller andre meget overraskende nyheter) - så må det
et mirakel til for å unngå emi og spleis. Kurs vil altså ikke klare å etablere seg over krona

ed. SunSirs har ramlet ned til yuan 70/kg siden forrige kommentar på tråden her

Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Inord
03.01.2019 kl 11:34 5637

Tja, jeg har i lengre tid stusset på prisene både for multi og for mono.

Det som kinesiske analytikere skriver, er at det må skje noe revulosjonerende før produksjon av mono er lønnsom.
Og selve produksjon er mye mer krevende.

Joda, man leser om suksess i produksjon av mono.
Spesielt GCL poly har blitt skrytt opp i skyene.

Men kanskje magefølelsen var riktig alikevel:
GCL poly melder tap på 77 mill $ i løpet av 10 mnd i 2018

https://www.pv-tech.org/news/gcl-poly-issues-profit-warning-for-2018
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
questi
03.01.2019 kl 11:39 5633

De tærer nå på profitten de har bygd opp under de foregående årene da de fikk 'monopol' på salg inni Kina og da prisene i Kina var skyhøye...
Dette fettlaget varer ikke alltid, og fra 20.jan blir det konkurranse på lik vilkår :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Zorin
03.01.2019 kl 11:41 5631

Det JEG tror skyldes de lave prisene kan nok legges til den pågående handelskrigen som kjøler ned markedet. Så snarten handelsavtale er på plass og antidumpingtollen som rammer REC er borte tror jeg nok vi vil se en prisøkning.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
questi
03.01.2019 kl 11:45 5610

"...GCL-Poly also said in the same statement that Suzhou GCL Photovoltaic Technologies Co., Ltd., (Suzhou GCL Photovoltaic), a non-wholly owned subsidiary had entered into a share purchase agreement with Liaoning Huajun Asset Management Co to sell Suzhou Kezhun Photovoltaic Technologies Co for RMB 850 million (US$124 million). Suzhou Kezhun is a major diamond wire manufacturer..."

Av dette leser vi at:
1. Solar er fortsatt hot.. folk MED penger er supervillige til å komme inn.
2. GCL trenger cash sannsynligvis pga mye gjeld (ellers er kinesiske selskaper kjent for å investere ikke for å kvitte seg med fremtidige gullgruver) :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Inord
03.01.2019 kl 16:29 5450

Det kan også være samme mekanisme som i mange typer markeder:
Markedet vil ha mono, så lenge det ikke er for dyrt.
Markedet vil ha multi, så lenge det er lavt priset.
Mono må ha multi av riktig kvalitet for å lage mono. Men for at mono ikke skal bli for dyrt, må multi av høg kvalitet også være veldig lavt priset.
Og multi av lavere kvalitet må da være ekstremt lavt priset.

Og når kan slike markedskrefter fungere? Jo, når så og si alle prøver å holde hodet over vannet, og en god del går konkurs.
Og slike markedskrefter varer ikke evig. Når mange nok har gått dukken, vil det være mangel på poly.
Mono er bra, men man glemte visst hele øvelsen man har gjort i multi i tidligere år: prisene må ned, ikke opp!
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Randers
09.01.2019 kl 22:35 5282

Utrolig nok så tumler det videre ned - ny historisk bunnotering (IGJEN) i dag.

ASP PVin 6-8N viser nå $6,97/kg ?

-Da denne tråden ble startet 13 Juni i fjor, så nevnte jeg at LAV var $9/kg. Nå er HØY $8,6/kg. Olaf hadde sikkert
sagt at DET E BERRE LÆKKERT. Mens mannkjerringa hadde kommet med sin sedvanlige kommentar.
Også kommer det BOB BOB fra nr 3.

-Resten her blir nærmest en gjentakelse fra forrige kommentar:

Det dumpes fra lagre. Det kommer stadig ny kapasitet med svært lav cash cost. (se kommentar fra 6 Des-18).
Og REC kommer til å dumpe fra lager hvis/når 57 forsvinner. Derfor blir det skikkelig vrient (langdrygt)
å få prisene oppover, til et for REC (ML) levelig nivå. Og jeg tror vi er mye nærmere full prod stans,
enn vi er prod på 50% fra ML. Enn så lenge går det på 25%

Jeg tror de (ansvarlige i REC) knotter og regner ganske heftig nå. Vi skal ikke være
overrasket om det kommer mld om full prod stans anytime ? Hvilket ikke
er noen spesiell mer krise enn det allerede er, sånn sett.
Butte rusler jo og går

-Men uten en mld om tomtesalg, innen 20 April (eller andre meget overraskende nyheter) - så må det
et mirakel til for å unngå emi og spleis. Kurs vil altså ikke klare å etablere seg over krona
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Alfonso
10.01.2019 kl 08:54 5190

Hei Randers
Et spørsmål til din kommentar. Hvorfor utlyser da selskapet nyansettelser til anlegget i ML hvis det antas at det vil meldes full prod stans anytime? Det henger vel ikke helt sammen? Hvis JUM mener at utsikten for prisene er $13-15/kg i 2019, er det ikke mer naturlig å øke produksjonen etter det blir dumpet fra lager, for å få ned cash cost fremover?
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 08:58 5185

Jeg har troen på rec fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2019 kl 09:06 5173

Volum indikerer en sterk interesse i rec om dagen og volum har steget mer enn 30% over snittet. Så ikke bare jeg som har trua på rec fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
nemi's
10.01.2019 kl 09:35 5114

Nyansettelser er naturlig, også for ML. Når REC har sagt opp 600 personer på noen år, vurderer så klart arbeidstagerne andre muligheter i dagens usikre polysil bransje. Du må begripe at nyansettelser ikke er ensbetydende med vekst. REC trenger å rasjonalisere med riktig kompetanse til arbeidet som til enhver tid skal gjøres.

Når JUM sier at prisene ikke kommer til å stige veldig mye, kan han ikke seriøst mene at ASP vil stabilisere seg rundt $13-15. Fordi det er en økning ex. tax på 100%. Så spm. er altså om han på refleks oppgir priser inkl. mva. Men de fleste er nok enige om at prisene vil måtte stige noe. Så bør dere ta en titt på grafen til Sunsirs, og se nedgangen i ASP siden Q3. Med prisene i Q3 solgte REC 658MT, og genererte -10MUSD i ebitda fra FBR-produksjonen i ML. Prisene er 15% lavere nå, og varsler det aller verste for Q4. Men altså, det kan bli oppgang i prisene slik at vi igjen kan håpe på kun -10MUSD/Q i FBR-ebitda. Og i så fall sier TT at REC har cash til etter sommeren.

Eller har dere noen andre tall, for en gangs skyld?
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Alfonso
10.01.2019 kl 11:04 5058

God dag nemi's og takk for svar.
Tall har du stålkontroll på, så det trenger ikke jeg diskutere med deg. Jeg spør på generell basis og prøver å sette sammen fornuften her i den ene og andre retningen.
Tallene til selskapet pr. i dag er en ting. En annen sak er fremtidsrettet undring om eventuell bedring i markedet og hvordan REC kan ta fatt på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Randers
11.01.2019 kl 16:46 4864


*Alfi, 10 jan 08:54 - "Hvorfor utlyser da selskapet nyansettelser til anlegget i ML hvis det antas at det vil meldes
full prod stans anytime? Det henger vel ikke helt sammen?"

-Jeg ser du har fått tilbakemld fra noen allerede. Men jeg kan gi litt svar jeg også..

Utskiftninger vil uanz skje avogtil. Men, bevares - REC kan ha ett ess i ermet.. ..bare at det handler i såfall ikke om
+/- prod FBR-A ved ML. ..måtte være noe med rørledning å gjøre.....

Det er to (2) jobber ledig ved ML just nå. Du kan klikke inn på linken og se selv hva du tror om saken.
..vet ikke helt hvordan lovverket er der borte heller. Her til lands har det vært praksis å måtte lyse
ut stillinger enten de allerede er besatt eller ikke..

https://chm.tbe.taleo.net/chm04/ats/careers/v2/searchResults?org=RECGROUP&cws=38&act=sort&sortColumn=0&sortOrder=A


"Hvis JUM mener at utsikten for prisene er $13-15/kg i 2019, er det ikke mer naturlig å øke produksjonen etter det blir
dumpet fra lager, for å få ned cash cost fremover?".

-Jeg påpekte i en tidligere kommentar at "vi" tok farvel med 20/kg i 2014. Og farvel til 15/kg i 2015. Jeg tror nesten
ikke på 13/kg heller. Har vel nevnt 10-12/kg et sted.

Og det du sier om at det er "mer naturlig å øke produksjonen etter det blir
dumpet fra lager, for å få ned cash cost fremover?".
..Da foregriper du begivenhetenes gang. Først må jo "dumpingen" begynne. Og prisene må opp - hvilket kan
ta tid. REC kan ha fått reforhandlet priser på råvarer, men det vet vi ikke noe spesielt om ennå.
I sum får vi at det er best å vente og se an utviklingen.

Selskapet REC Silicon har ikke problemer. Men det er (hm, krever en skolestil dette, og det har jeg ikke tid til) -
eh.. ..det er ML som plundrer

-Kursmessig (pga situasjonen med den lange perioden under krona), så kreves det noe for å få
etablert kurs over krona igjen. Og nå har de snart bare 3 mnd igjen. Jeg tror som nevnt
noen ganger at det ikke holder med at 57 er borte. Det må også meldes at salg fra
lager faktisk går så det griner - hvilket betyr at det ikke minker i kassa femover.
For en stund i hvertfall. Og helst mld om tomtesalg. Samt en kanonbra
guiding ved tallslipp for Q4 2018.

Du kan også scrolle tilbake til min kommentar fra 6 Des 2018 - og lese de øvrige jeg har lagt ut både før/etter den..

Eller også kikke på linken her, finner sikkert noe nyttig (kanskje) :

https://forum.hegnar.no/thread/4282/view/54019/0

Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
nemi's
11.01.2019 kl 18:47 4778

Hele verdikjeden må selge billig for for at solar-prosjekter i det hele tatt skal bli i gangsatt i Kina. Etter års sammenhengende smerte må dere skjønne at dere skal slutte å høre på kjendis-skribenten(e) her på HO, og som lover at etterspørselsen alltid vil ta seg opp i neste kvartal. Husk også at ROW er 3%. Og fortsatt synkende.

China To Only Approve New Solar Projects If They Are As Cheap As Coal.

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/China-To-Only-Approve-New-Solar-Projects-If-They-Are-As-Cheap-As-Coal.html
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
spanjolen
11.01.2019 kl 18:56 4770

Husk, komunister jobber gratis bare de for bonger til mat og fri skole/helse tjeneste.... hvordan skal vi i vesten klare å konkurrere mot dem? Vi gir fra oss know how og erfaring... slik at vi kan kjøpe billige kopier mase in China... men hva hjelper det om vi ikke har jobber og inntekt til å kjøpe disse billige produktene....(setter det litt på spissen) men vi må da slutte å være blåøyde og sitte med lua i handa:-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Randers
11.01.2019 kl 20:53 4708


*Nemi, 18:47 - "Etter års sammenhengende smerte må dere skjønne at dere skal slutte å høre på
kjendis-skribenten(e) her på HO, og som lover at etterspørselsen alltid vil ta seg opp i neste kvartal."

-Det er ikke så mange som har skrevet her. Og kun tre (3) stk nå nylig. Hvem av oss er det du
henvender deg til - og hvem/hvilke er kjendis-skribenten(e) ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
nemi's
11.01.2019 kl 23:29 4601

Der har du helt rett - jeg ser også det er befriende lav kjendisfaktor på denne tråden. Etter China-531 har jeg hatt uttalelser fra REC's mest kjente skribent i minnet hvor etter null solar salg i juni, så skulle FBR salg og priser så klart ta seg opp allerede i Q3, deretter ble det Q4, så Q1, nylig Q2, og nå heter det seg 2H-19. Og klippene er blitt referert og plassert her på HO, og bare dager gammel den med 2H minnes jeg. Nesten så jeg ikke har trodd det før jeg en gang så en original slik en ved selvsyn på en annen plattform, der det visst også finnes et eget lite REC-univers. Og så minnes jeg en igangsatt diskusjon her om "Gjør klar til semifest i Q4" på HO fra tidligere i vinter. Du finner den nok hvis du har dilla på kjendiser. Der fikk vel mange av oss en trøkk da ebitda kom for semi på Q3, og noen semifest-guiding fremover fikk vi vel heller ikke akkurat da CFO var i Oslo i desember.

Moralen er uansett at uttalelser om fremtidig ASP og solgt volum skal man jammen ikke tøffe seg på. Så hør etter alle kjendiser og oppkomlinger på HO! TT har også skjønt det nå, han guidet 1630MT solgt FBR i Q3 så sent som 19/7. Og den trynte grundig, gitt. Nå guidet han salg ikke for Q4. Sikkert lurt av ham.

Men her kom det en ny en, via TDN Direkt denne uka. "Han anslår et prisnivå på 13-15 dollar i 2019." (JUM altså, kjendisen).

Så får vi se.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Randers
13.01.2019 kl 18:31 4381


*Nemi, det er ikke til å komme bort i fra at både du og enkelte andre heller burde skrive på Shareville.

Og når det gjelder "semi-festen" du refererer til, så kan du ikke ha fått noen EBITDA-trøkk i Q3 pga den.
Det var jo snakk om Q4.. ..og det har ikke kommet noen fasit på de tallene enda.
..og ikke var det en "igangsatt" diskusjon eller trådstart, heller. Det var en
kommentar fra JBG, på en tråd Grabein startet.

?

Her er hva som står om den saken:

JohnnyBGood
31.10.2018 kl 08:26 6018
Gjør dere klare for en Semi-fest i regi av REC i Q4 ...

nemi's
31.10.2018 kl 08:57 595
Hvorfor det?

http://kvinner.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Goldman-Sachs-spaar-korreksjon-men-liker-Nvidia

JohnnyBGood
31.10.2018 kl 09:11 5925
@nemi's

Linken din tyder på at man skal være varsom hva man leser under kvinnesidene hos Hegnar ;-)

Du må differensiere mellom halvlederbransjer. REC har bygget opp et lager og øker stadig produksjonen av FZ-ingots. Dette avsettes i produsenter av IGBT og annen kraftelektronikk i hovedsak. Transportsektoren er blant avtagere av slike produkter. Salget av FZ var unaturlig lavt i Q3 noe som ved stor sannsynlighet rettes opp i Q4.

http://evadoption.com/ev-sales/ev-sales-forecasts/

http://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/

LINK TIL TRÅDEN: https://forum.hegnar.no/thread/323/view/236754/0

?

-Og det med JUM`s 13-15/kg tok jeg opp i svar jeg ga til Alfonsen, HER: https://forum.hegnar.no/thread/6213/view/319376/0

----

-Sånn ellers er det å tilføye (i tillegg til det jeg allerede har nevnt rundt problemer med å få kurs
til å etablere seg over krona) at shortere og turbotradere har blitt enige om kurs 90 øre.
Når/hvis det kommer beskjed om at 57 er borte. Det ser man på den økende
bablingen i det siste. Gevinstsikring (og nye shorts er allerede bestilt).
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Sashaa
13.01.2019 kl 18:51 4361

Re. Randers
Jeg må innrøme noen ganger blir vanskelig for meg å forstå hva du ønsker å formidle.

Ditt inntrykk er at traderere og shortere er blitt engige om 0,90?. Er det sånn at kursen bestemmes her?.
Leste en gang nylig om du tror ikke kursen vil gå over 0,90. Jeg har stor respekt for dine kunnskaper, men hvor mye du tror kursen kan gå opp hvis du tar feil? .
Rec har mange ganger overrasket mange , men dessverre med forbigående effekt som kan diskutere et annet sred.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
nemi's
13.01.2019 kl 20:44 4263

Du virker sliten, Randers. De morsomme emoji'ene som du brukte mye tid på å utforske er borte vekke, og for øvrig du har svært lite REC- eller polysil-kunnskap å å bidra med annet enn at du evner å sette opp lista med ASP-utviklingen med noen ukers mellomrom.

Det er blitt renommét ditt. Sørgelig. Og du forsøpler din egen tråd om at jeg og enkelte andre ikke er burde til å skrive her, men heller burde skrive på Shareville. Det står det så klart fritt for oss å gjøre, og deg å mene. Men jeg håper du ikke tar det ille opp om vi vi fortsatt skriver på andre REC-tråder enn dem du selv gjør ditt ytterste for høytidelig å forvalte, Herr Randers. Og hvor tråden din for øvrig har en tittel man kan lure på er skrevet av en person uten noen form for mental bagasje, eller som bruker det meste av våken tid på heller å leke med kvisene sine.

Når det gjelder semi og ebitda i Q3, så var det vel noen og enhver som fikk en trøkk, ja.

Da REC presenterte Q4-17 for snart ett år siden fikk vi +10.3MUSD i ebitda, og hvor silangass-salget overgikk guiding med 8%.

Selv om virker helt ute av det, har du sikkert fått med deg at REC setter opp ebitda for Butte siden Q1-18. Slik ser den negative utviklingen ut for Butte:
Q1-18 = 17.5, Q2-18=14.4, Q3-18=9.3

Ebitda for semi fra Butte er 41.2 MUSD YTD/Q3.

Og det var det som fikk SB1 til å uttale "these guys need more cash 1H-19" da CFO var hos dem i desember og guidet 12MUSD/Q i ebitda bidrag fra Butte (48 m/year). SB1 satt med 58MUSD YoY. Og det burde du evne å vite.

Ja, jeg og markedet fikk oss en semi-trøkk i Q3. Så absolutt! Og REC's Butte guiding på 12MUSD/Q gir et helt annet inntrykk om semi-markedet for Butte enn vi hadde i 1H-18. Du ser de tallene, regner jeg med.

Så gjør som alle oss andre - vi forholder oss til en måned gammel guiding fra CFO om 12MUSD/Q fremover. Så anta at vi derfor får tall i den størrelsesorden i nærmeste fremtid. Så kan jo du fortsette å tviholde på håpet om semifest i Q4.

Skriv nå noe fornuftig om hvorfor vi skal få semifest i Q4. Hvis du evner. Kom igjen!
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Randers
13.01.2019 kl 22:46 4166


*Sassha, 18:51 - "Jeg må innrøme noen ganger blir vanskelig for meg å forstå hva du ønsker å formidle".

-Det var synd. Men jeg har dessverre ingen mulighet til å kunne vite hva du mener.
Og for å kunne hjelpe til, trenger jeg et sitat + link


"Ditt inntrykk er at traderere og shortere er blitt engige om 0,90?"

-Ja. Ref; "Det ser man på den økende bablingen i det siste. Gevinstsikring (og nye shorts er allerede bestilt)."


"Er det sånn at kursen bestemmes her?"

-Nei


"Leste en gang nylig om du tror ikke kursen vil gå over 0,90."

-At jeg (bombastisk) ikke tror kursen vil gå over 90 øre ?

Jeg har ikke argumentert og påstått noe i den retning. Hvis du finner sitat + link til akkurat dèt -
så skal jeg gå i skammekroken og ikke skrive på HO mer før ved tallslipp for Q4 2018

--

*Nemi, 20:44 - generelt...

Du sliter veldig med bitterhet ovenfor ditt tidligere idol. Prøv heller å komme over det.
Det blir i hvertfall ikke noe bedre å være deg - ved å forsøke å bli
et speilbilde av fyren du nå misliker så intenst

-Videre; jeg ser du fortsetter å mase om semi-fest og EBITDA-trøkk i Q3.

Jeg får gjenta, (men nå får du lese nøye så det ikke må gjentas igjen):

"Og når det gjelder "semi-festen" du refererer til, så kan du ikke ha fått noen EBITDA-trøkk i Q3 pga den.
Det var jo snakk om Q4.. ..og det har ikke kommet noen fasit på de tallene enda.
..og ikke var det en "igangsatt" diskusjon eller trådstart, heller. Det var en
kommentar fra JBG, på en tråd Grabein startet.

?

Her er hva som står om den saken:

JohnnyBGood
31.10.2018 kl 08:26 6018
Gjør dere klare for en Semi-fest i regi av REC i Q4 ...

nemi's
31.10.2018 kl 08:57 595
Hvorfor det?

http://kvinner.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Goldman-Sachs-spaar-korreksjon-men-liker-Nvidia

JohnnyBGood
31.10.2018 kl 09:11 5925
@nemi's

Linken din tyder på at man skal være varsom hva man leser under kvinnesidene hos Hegnar ;-)

Du må differensiere mellom halvlederbransjer. REC har bygget opp et lager og øker stadig produksjonen av FZ-ingots. Dette avsettes i produsenter av IGBT og annen kraftelektronikk i hovedsak. Transportsektoren er blant avtagere av slike produkter. Salget av FZ var unaturlig lavt i Q3 noe som ved stor sannsynlighet rettes opp i Q4.

http://evadoption.com/ev-sales/ev-sales-forecasts/

http://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/

LINK TIL TRÅDEN: https://forum.hegnar.no/thread/323/view/236754/0

?


-Jeg tror du evn må ta opp dette med JohnnyBGood

-Til slutt. La meg få ønske deg en riktig god natt.. ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Randers
16.01.2019 kl 14:42 3990


Atter en ny historisk bunnotering.. ..ASP PVin 6-8N viser nå $6,91/kg ?

-Nye aksjonærer (og de gml med dårlig hukommelse) bes lese kommentarer jeg har lagt
ut, (f.eks) fra 2 Des 16:26 og frem til i dag
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 16:29 3920

Nå sliter du snart Randers hvis du ikke går ut av din shortposisjon. Det blir fort kø i døra ut vet du. Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Randers
23.01.2019 kl 15:25 3719


Ny historisk bunnotering.. ..ASP PVin 6-8N viser nå $6,85/kg ?

Ved samme tid i fjor var ASP 14,30/kg - dette etter å ha jobbet seg opp fra det som var en bunnotering i April 2017 på 10,73/kg
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
spanjolen
23.01.2019 kl 15:36 7355

Alt innen PV industrien er på bunn nivåer...
Rart det ikke er konkurser og konsolideringer som står på dagsorden...
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
questi
23.01.2019 kl 16:18 7279

De har begynt å gå konkurs inni Kina...
https://www.pv-magazine.com/2019/01/02/gcl-poly-plans-to-sell-wafer-unit-expects-77-6-million-loss-for-first-10-months-of-2018/

GCL tapte 77 millioner USD i 2018 (første 10 måneder) og måtte selge vekk waferfabrikken sin for 123 mill USD å få penger til driften i 2019...
I omtrent samme periode i 2018 (første 9 måneder), har REC som befinner seg utenfor Kina, til gjengjeld kun tapt 1,1 million USD... så REC har sluppet å selge vekk ting slik GCL måtte :)

http://hugin.info/136555/R/2221761/869825.pdf
Se side 8:
REC Q1 + Q2 + Q3 = 14.6 - 9.6 - 6.1 = - 1,1 million USD
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
spanjolen
23.01.2019 kl 17:14 7169

Joda, ingen tjener penger på sil prod nå. Det har vart en stund og da må man slå seg sammen for å ha muskler til å påvirke kursen. Den sterkeste vinner!!!
Rec har jo solgt inna det de kan... vi trodde de var best rustet for denne seigpiningen da de var blant de første som ble truffet av denne tariffen og derfor blant de første til å effektivisere osv. Men disse kinesiske selskapene er jo statsbedrifter egentlig... vanskelig å knekke dem... så ja hvorfor slår ikke Wacker og Rec seg sammen:-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Inord
23.01.2019 kl 19:50 7050

De sterkeste vinner vanligvis.

Problemet er at de tar kvelertak på næringa.
Og dermed seg selv.

Nå setter de en pristrend for mono, som det ikke blir fortjeneste av. Så drømmer man om superbillig poly som ingen ennå har klart å produsere, selv om de påstår det.
Ta med alle kostnader, også vedlikehold, så blir det betydelig dyrere.

Mange aktører i Kina sliter. Ingen har gode regnskapstall å vise til, selv om de påstår at de produserer til veldig lav kostpris.

Jeg håper hele næringa nå tømmes for enorme mengder kapital, slik at det kan komme fornuftige priser på produktene, og ikke mono til gibortpris.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 20:06 7020

Randers ikke often tråd overskrift treffer så godt som denne du laget og den kan jo trekkes frem flere ganger også #REC# #ATL-ASP# #WTF# #ShitHappens#
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2019 kl 17:53 6880

Det er mye som tyder på at det skjer noe i selskapet om dagen men de kan jo ikke gi noe info nå før q rapportering. Spennende.....
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2019 kl 18:12 6999

Ja, og jeg kan fortelle deg hva. Først gjør de spleis, samtidig gjør de en stor rettet emisjon mot hovedaksjonær JUM som får over 50% av selskapet. Mer spennede er det ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2019 kl 18:13 6994

Dersom dette skjer så vil ikke jeg sitte inn da. Men det kan først skje ifm q rapp. og ikke før - så det er god tid frem til da.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2019 kl 18:30 6962

Jepp. Er en grunn til at JUM kjapper seg med å selge ting å tang nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:08 Du må logge inn for å svare