Kort historikk polypriser - og evn diskusjon

Randers
REC 13.06.2018 kl 21:26 15895

¤KORT HISTORIKK POLYPRISER:


-2004 ca $33/kg

-2006 ca $100/kg

-2008 ca $475/kg ( Det var mer heftig i 2007/08. Og 11 des 2007 var aksjekurs LAV 136 - HØY 278.. ..steike.... ? )

-2009 ca $125/kg

-2010 ca $50/kg

-2012 $27,75/kg på nyåret - og endte $14,20/kg i Des-2012 (ASP 6-8N PVin)

-2014 (Mars) $22,20/kg (6-8N PVin)

-2015 (Juni) $15,69/kg (PVin)

-2016 (Mai) $13,91/kg
-2016 (Sep) $10,98/kg

-2017 (Feb) $13,55/kg
-2017 (Apr) $10,73/kg

-2018 (Jan) $14,40/kg
-2018 (13 Juni) $10,60/kg
-2018 (21 Nov) $7,43/kg

-2019 (Jan) $6,85/kg
-2019 (Mars) $6,43/kg
-2019 (April) $6,15/kg

Alle tall fra 2012 og nedover gjelder PVinsights ASP 6-8N (FBR-A ML)
Redigert 20.01.2021 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2019 kl 16:10 3284

Så må vi heller ikke glemme prisnivået den gang da:
-2018 (Jan) $14,40/kg (klippet fra hovedinnlegget til Randers)
Da lå priser drøyt på det dobbelte av dagens.
Slettet bruker
22.04.2019 kl 18:14 3165

I april 2019 har analysehusene sagt at polysilprisene treffer bunnen for så å stige. Videre har de spådd solar utbyggingen til ca 145 GW i 2019. Dette er en økning ift tidligere analyser. Prisene stiger med økende etterspørsel.
Slettet bruker
22.04.2019 kl 19:57 3071

Ok, så selve kapasitetøkningen her vil ikke hjelpe prisene, men at LONGi mener det er verdt å bruke 7 mrd kroner på å bygge ut med mer silisiumkapasitet bør bety at det fortsatt kan være noen kroner å tjene i dette markedet. Ok, så er det monosil og ikke poly, men de to vil nok leve side om side en god stund fortsatt.

LONGi investing US$875 million in 2020 production capacity expansion plans

https://www.pv-tech.org/news/longi-investing-us875-million-in-2020-production-capacity-expansion-plans
Skalleknarp
22.04.2019 kl 20:15 3042

Det er vel ikke helt uvesentlig for å beslutte mer utbygging av Solkraft at oljeprisen bare stiger og stiger... Gir en også en god signaleffekt i og med at prisen på kraft fra sol allerede er betraktet som den billigste...
Inord
22.04.2019 kl 20:46 2998

Ser fra Q1 2018 at prisene utenfor Kina lå på 13,4$ for kvartalet.
Jeg mener å huske at Rec også gå en del rabatt?

De høyeste prisene ( kontraktspris) ligger på 10$ eller mer.

Full produksjon, fullt salg så kommer ML seg videre med brukbare tall.
Er jo ikke sånn at alle andre produsenter selger til den aller laveste prisen i bunn av prisoversikten.
For alt vi vet er det ubetydelige mengder å få kjøpt til så lave priser.

Sunsir viser jo bare en pris, PVinsights viser flere prisklasser.
Redigert 22.04.2019 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2019 kl 00:03 2810

En slik tidsserie må man justere for kinesisk inflasjon samt justere for endring i kursforholdet mellom yuan og usd. Du må med andre ord velge deg et basisår. Om det skal bli økonomisk interessant bør man også justere for produktivitetsutvikling, dvs. hva koster det i dag i forhold til et eller annet år å produsere ett kg. En slik nominell tidsserie er nærmest verdiløs.
MorganKane
23.04.2019 kl 11:48 2567

Jeg ser at shorterne har vært aktive i påsken. Det er et godt tegn i seg selv. Hvorfor stresse så sinnsykt med å legge ut 'negative' ting hvis man var sikker i sin sak, lissom? For å starte med det viktigste; Handelsavtalen er ikke i nærheten av priset inn. Ikke i det hele tatt faktisk (ref tidligere innlegg). By the way; Randers, du kan stoppe å lese her. Nedenfor kommer nok en 'skolestil'. Du vet jo selv at du har problemer med å lese mer enn 5-6 linjer med sammenhengende tekst så ikke prøv å start engang.

Uansett, en spesiell takk går til Nemi. Hun forstår åpenbart fortsatt ikke betydningen av hva linkene hun legger ut betyr. Men samma det. Poenget er at Kina bygde kun ca 5 GW i q1. Det forklarer de lave prisene for polysil. Det er altså ikke en eksplosiv økning av polysilproduksjonen i seg selv som er årsaken. Det hadde vært betydelig verre. Når vi da samtidig vet at estimatene resten av året likevel fortsatt er mellom 40 og 50 GW fra Kina (ref flere nyere artikler, blant annet den Nemi selv la ut), så betyr dette at installasjonstakten i Kina skal opp til nesten 3x q1 hvert kvartal, resten av året. Det er en helt hinsides økning. På global basis, hvis vi antar at resten av verden er stabil igjennom hele året, gir dette en global økning på ca. 40% resten av året (gitt 130 GW totalt innstallert på verdensbasis i 2019). Når vi vet hvor små forskjeller som skal til før man får prispress enten den ene eller andre veien er det åpenbart at polysilprisene raskt skal opp mot q1 2018 nivå igjen. For eksempel, olja går i taket bare OPEC kutter 1-2 % av global produksjon (tenk deg hva som ville skjedd hvis olje-etterspørselen over noen måneder økte med 40%). Grovt sett, sånn er det med polysilicon også. Derfor og som jeg har nevnt før; dette blir en perfekt storm for REC. Full tilgang til markedet samtidig som markedet strammer seg til. Og det til de grader. Ved full produksjon og etter at full drift/salg har kommet skikkelig i gjenge går ML i pluss fra under 8 usd per kg og er en gullgruve fra 10-12 usd per kg. Og da inkluderer jeg SG&A.

Og de som mener tariffen ikke blir helt borte, eller ihvertfall påstår at de mener det, har ikke skjønt noe. En av de viktigste tingene man må vite for å forstå slikt er å bli kjent med hvem som forhandler. Les dere opp på Lighthizer. Han har jobbet for amerikanske arbeidere en mannsalder. Både produksjon, bil, stål og teknologi. Aldri fossilbransjen (som faktisk også er litt positivt i denne sammenheng). I tillegg har amerikansk polysilindustri et svært godt forhold til han. Han har flere ganger sagt at han vil kjempe for og prioritere polysilindustrien i den pågående handelskrigen. I følge brevet fra REC insisterer han til og med på helt bortfall av polysiltariffen i forhandlingene. Videre, kineserne respekterer ham. De liker ham ikke nødvendigvis, men de respekterer ham. Han vet hva han driver på med og det setter kineserne stor pris på. De vet hva de får og de vet hva de må forholde seg til. Og Trump hører på ham. Dette fordi Trump vet at forhandlingene strander hvis Lighthizer trekker seg (det er svært få/ingen som kan nok om saken og som kineserne samtidig respekterer). Og det beste av alt; Lighthizer er kjent for følgende sitat; 'The art of persuasion is knowing where the leverage is'. I tillegg til at Lighthizer personlig har god 'leverage' på Trump, så har amerikanerne svært god innflytelse på kineserne i forhold til polysiltariffen. Til og med den kinesiske teksten på forlengelsen av tariffen, fra 19 januar i år, viser dette (tariffen forlenges INNTILL et år) Spesielt sammen med det faktum at de ikke ønsker strømintensiv tungindustri i øst.  At Randers ikke skjønner at tariffen kan bli satt ned til null får være hans problem. Det er ingenting som tilsier at hvis det er tariff på solpaneler den ene veien så må det være tariffer på polysil den andre veien. For det første så har amerikanerne tydelig sagt at de ikke kan heve alle tariffer før kineserne har vist at de leverer. Tariff på solpanel kan være en av disse. For det andre er det summen av tariffer som er relevant. Hvis Kineserne vil 'gjengjelde' en tariff på solpanel så kan de likegodt velge å sette tariff på appelsiner som å forlenge tariffen på polysil. Alt har med prioriteringer å gjøre, samt vite hvor man har 'leverage'. Det er altså ikkr slik at det er viktig for Xi å sette tariff på en spesifikk vare, innenfor samme industri, som et motsvar til en spesifikk tariff fra amerikansk side. Det er som nevnt summen som eventuelt teller. Dette ser vi nå også i forhold til jordbruksprodukter hvor kinesere nå bytter om på enkelte varer for å imøtekomme amerikanske ønsker.
otern
23.04.2019 kl 16:45 2449

Her var det en lang solskinnshistorie uten antydninger til skyer eller uvær. Jeg savner en litt mer nyanser fremstilling av situasjonen. Jeg er enig i at 5GW i Kina er lavt og dette bør bedre seg utover året. Men det er usikkerhet rundt de nye nasjonale tilskuddsordningene som skal bli vedtatt i Juni. Kanskje den svake installasjonstakten i Kina vedvarer ut Q2? Med et svakt Q1 og et usikkert Q2, vil jeg tro at varelagrene i store deler av verdikjeden er relativt stor og det tar tid før det blir balanse i tilbud og etterspørsel. Jeg er ikke enig med din påstand om at tilbudssiden ikke har «eksplodert». Det er mye ny kapasitet som kommer online nå, men samtidig er det nok flere som har redusert kapasiteten og gjennomført vedlikehold tidligere enn planlagt. Med dagens priser er det vel bare et spørsmål om tid før kapasiteten reduseres betraktelig. Mulig er det et taktisk spill ved å presses prisene ned for å kjøre for eksempel GCL i grøfta(masse kortsiktig gjeld)?

Når det gjelder handelskrigen er det uheldig at REC er en del av en helhetlig løsning. Handelsavtalen presser Kina til å reformere sin interne politikk og det er nødvendigvis ikke så enkelt. Det meldes stadig vekk om fremgang, men enkelte ting kan nok Kina ikke gå med på. Å løse de siste «5-10%», vil bli utfordrende og kan ta tid. Samtidig vet Trump at han må få til en avtale for å kunne vinne valget og kineserne kan hale ut tiden for å få en bedre avtale. Jeg er usikker på om vi skal sette vår lit til at Trump vil prioritere PV industrien over landbruk, petrolium og annen tungindustri…..

Jeg synes det er mye usikkerhet på kort sikt, men ting kan endre seg fort
MorganKane
23.04.2019 kl 23:37 2215

Ja, i mine øyne er ting rosenrødt. Ikke fordi alt bare er fryd og gammen, men fordi potensialet er enormt og risikoen minimal. Fundamentet i den vurderingen er at REC per i dag, inkl ML, BUTTE OG JV, er verdsatt til mindre enn 2 milliarder nok.

Uansett, jeg tror på en handelsavtale. Der er de fleste enig med meg. Du har rett i at de siste detaljene er vanskelig og krevende å få på plass, men signalene om at man er nesten i mål blir tydeligere og tydeligere. Jeg er derfor rimelig sikker på at en kunngjøring av avtale er rett rundt hjørnet, dvs at den blir annonsert etter neste 'face til face' møterunde i Beijing (neste uke) og i Washington (uka etter). Dvs en handelsavtale blir annonsert i andre uka i mai og undertegnes noen uker etter det. Det er selvfølgelig en liten mulighet om at det går noe mer frem og tilbake, men avtalen vil seinest undertegnes iforkant av G20 møter i slutten av juni (etter å ha blitt kunngjort noen uker før). Dette tror jeg de fleste er enige i. Der vi kanskje er uenig er hva avtalen vil innebære. Men les deg litt opp på Lighthizer. Trump er opptatt av jordbruk og energi, men jeg tror ikke han jobber imot polysilindustrien. De siste intervjuene fra administrasjonen (både Trump og Lighthizer) forbindelse med section 201 i fjor så sa man spesifikt at man skulle man jobbe for polysilindusteien ved neste korsvei. Og der er vi nå. Om ikke Trump er til å stole på så er leighthizer det. Og det er han som jobber med detaljene. Det er han som har hatt ansvaret for strategien i forhandlingene. Og han vet at polysil trenger 0 tariff. Og han vet at dette er ett område hvor det koster kineserne lite å åpne opp.

Når det gjelder polysilprisene fremover så er jeg enig i at det er usikkerhet. Men jeg mener at årsaken til de lave prisene er at Kina har innstallert svært lite i q1. Og hvis (når) de øker til 'normal' installasjonstakt så vil prisene øke. Jeg er uenig med deg at overhenget må bort først. Det blir som med olje. Med engang man begynner å få små trekk fra lager får man en kraftig stigning. Overhenget må altså ikke bort, men man må komme i en fase hvor lagrene begynner å reduseres igjen (man bruker mer enn hva som kontinuerlig produseres). Det trenger ikke ta så lang tid. Kanskje vi er der alt...
Redigert 23.04.2019 kl 23:45 Du må logge inn for å svare