Oslo - starter uken med ca 1450 boliger......

noprofit
24.11.2019 kl 15:08 6370

Og dette kaller noen for kjøpers marked!

Kom med noe bedre alle dere som dømmer markedet ned.

Det r jo komplettpatetisk med denne holdningen.

Men d er jo mulig dere blir betalt for å komme med slike synspunkter, isåfall kutt ut å bruke dette forumet. Det r bare sørgelig å lese.

J skal være den første til å snu når den tid kommer men den tid er ikke NÅ.

Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2019 kl 14:33 2243

I Oslo brygger det seg opp til en prisøkning i januar, som setter støkk i de som sitter på gjerdet.

https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2019/12/02/7478768/obos-prisene-steg-videre-i-november
paneldata
02.12.2019 kl 18:58 2186

Uansett Fake news eller ikke om behovet i Oslo, så er det mye som tyder på at et reduksjonen i ferdigstillelser i Oslo blir matchet, og mer til, av flere ferdigstillelser i kommunene rundt Oslo. Rekordnivå på IG i Akershus nå.
Redigert 02.12.2019 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Ghost64
02.12.2019 kl 19:24 2165

Paneldata, jeg skal "gi" deg en ting.......kommunene i randsonen i Oslo vil kunne ta noe av bolig presset i Oslo. Allikevel er det snakk om forskjellige boligmarkeder. Folk som vil bo I Oslo vil også det fremover. De historiske forskjellene som er mellom Oslo og omkringliggende kommuner, Lørenskog, Skedsmo, Oppegård etc har jo nærmet seg Oslo-priser de siste årene. Jeg tenker at hvorfor i huleste skal jeg bosette meg i Lørenskog i et utbygd område like tett som i eks Kværnerbyen når jeg jobber i Oslo. Familien må ha minst en bil for å komme meg til jobb,(svært dyrt) kjøre unger etc. Nei tid er penger. Jeg vil ikke engang si at det er dyrt å bo i sentralt i Oslo, dyrt er det å kjøpe noe i randsonen som tvinger meg til å bruke masse tid til/fra jobb med usikre tog/bussforbindelser og dyrt i tillegg. Nei, flytting til byer er en megatrend og vil neppe stoppe opp nå. Tvert imot er det på tide at Oslo prisene Gjør et byks i forhold til de fjerne "drabantbyene" som Lørenskog, Oppegård m.f
paneldata
02.12.2019 kl 20:26 2126

Ja, om Oslo bykser opp eller om Akershus raser ned, eller en kombinasjon, det er spørsmålet.

Mitt tips er at det ikke blir noe særlig positivt Oslo-byks.
baltuz
03.12.2019 kl 14:22 2011

Boligtilbud sentralt oslo vest blir ivertall trangt fremover. her har det blitt bygget lite nytt, og jeg ser bare middeltunet som prosjekt av størrelse som ligger for salg nå. noen som kjenner nye prosjekter som skal legges ut?.
baltuz
03.12.2019 kl 21:48 1890

ja det er noen slike små oppussing/ombyggingsprosjekter men de tilfører ikke nye boliger i særlig grad slik som de store prosjektene som har vært på Oslo øst siste 20 årene. langs Akerselva, Nydalen, Løren osv hvor gamle industriområder er gjort om til boliger i relativt stort antall. har inntrykk av at tomtereserve minker betydelig på de mere sentrale og attraktive områdene, og nybyggingen dras lengre og lengre ut fra sentrum . Er det ingen av de tunge utbyggerne som har tomter eller nye større prosjekter i sentrum eller sentralt Oslo Vest de nærmeste årene ? i såfall er det lett å spå prisstigning for sentrale leiligheter , nye som brukte såfremt kjøpekraften er tilstede.
baltuz
03.12.2019 kl 21:49 1888

ja det er noen slike små oppussing/ombyggingsprosjekter men de tilfører ikke nye boliger i særlig grad slik som de store prosjektene som har vært på Oslo øst siste 20 årene. langs Akerselva, Nydalen, Løren osv hvor gamle industriområder er gjort om til boliger i relativt stort antall. har inntrykk av at tomtereserve minker betydelig på de mere sentrale og attraktive områdene, og nybyggingen dras lengre og lengre ut fra sentrum . Er det ingen av de tunge utbyggerne som har tomter eller nye større prosjekter i sentrum eller sentralt Oslo Vest de nærmeste årene ? i såfall er det lett å spå prisstigning for sentrale leiligheter , nye som brukte såfremt kjøpekraften er tilstede.
paneldata
03.12.2019 kl 22:25 1855

Oslo vest er full av innbyggere 80+.

Framtiden blir nok helt ok. Ingen fare for at det skal bli knapphet på kvm.
baltuz
03.12.2019 kl 23:01 1828

Det er vel litt forenklet slutning? Folketallet øker også på Frogner. Det bygges lite nytt. det bor ca 2000 personer i bydel Frogner som er 80+ . Av en befokning på ca 58.000 i bydelen så dør snaut 400 pers pr år . Det tallet har vært stabilt de siste 10 år iflg Oslostatiskkken og gir ikke et veldig stort tilbudsoverkudd :-)
paneldata
03.12.2019 kl 23:09 1816

Hvorfor skal folketallet øke på Frogner?
Har du en reell begrunnelse?
Er det politisk bestemt? En lovmessighet at befolkning skal vokse overalt? Er det en gammel vane?


Det vil bli langt over 400/år framover, pga det er iferd med å bli en langt større gruppe med alder for den type aktivitet. Om slike leiligheter da havner på utleiemarkedet eller blir solgt er et annet spm.
Redigert 03.12.2019 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
baltuz
03.12.2019 kl 23:24 1803

Den har iværtfall økt der som ellers i byen , men uten nybygging øker så klart ikke befolkningen særlig. Det er poenget jeg vil fram til , og det kommer til å øke presset på prisene i denne bydel også i sentrum ellers.

Størstedelen av Frogners befolkning har nok mange 10-år igjen, og befolkningstatistikken viser ikke at det er en større gruppe for den slags aktivitet på gang som du kaller det.
Slettet bruker
04.12.2019 kl 12:21 1676

Oslo er allerede i gang med rykket. I januar kan vi for alvor vente at de skaffer seg en luke til resten av feltet. Denne kan vi forvente bare vil øke og øke i 2020, 2021 og 2022. Og etter det i 2030 og 2040.

--------------------------

Oslo eneste by i vekst

I Oslo steg boligprisene med 0,3 prosent i november, mens de la på seg 0,6 prosent justert for sesongvariasjoner. 12-månedersveksten kom inn på 4,8 prosent, opp fra 3,8 prosent i oktober.
– Oslo er den eneste av de store byene som opplevde prisvekst i november, og byen er også den sterkeste over 12 måneder. Samtidig er aktivitetsnivået høyt. Hittil i år er 19.757 bruktboliger solgt i Oslo, det høyeste nivået siden 2006, sa Dreyer.

https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2019/12/04/7479337/boligprisene-viser-styrke

Redigert 04.12.2019 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Ghost64
04.12.2019 kl 16:42 1584

Prisøkning I Frogner bydel vil fortsette, ikke først og fremst at det bygges lite i Oslos største bydel i folke antall. Tett bydel uten større tomter. Historisk har Frogner vært dyrest, ikke uten grunn. Utryggheten i Oslo har de siste årene, tror jeg da, gjør noe med folk. Jeg tror vi vil se en sterkere tendens til tilstrømming til Oslo vest. Gjengproblematikken, bilbranner etc tror jeg vil gjøre seg mer gjeldene og gjenspeiles i folks boligmønster fremover. En vinnerresept kan være en mindre leilighet på Frogner med hensyn til prisøkning fremover.