Sship får særdeles viktige kontrakter i oppdrettsnæringen.

bålfreak
SSHIP 14.06.2018 kl 08:56 7002

Vi vet jo alle at oppdrett av fisk og i særdeleshet laks er en kjempestor næring i Norge. Faktisk neststørst målt i eksportverdi etter olje. Scanship får nå innpass i denne fantastiske næringen både i Norge og i Skottland med nylig oppnådde kontrakter. Kontraktene er inngått med såkalt lukkede anlegg til havs. Hvor mange slike anlegg finnes det langs kysten vår?? Noen som vet noe om dette. Kunne vært interessant å vite. De fleste anlegg er jo åpne, matavfall og skit går rett til bunns. Men sannsynligheten for at nye miljøkrav kommer er vel stor, slik at lukkede merder blir mer vanlig. Dermed vil også markedspotensialet øke for Scanships teknologi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dieseldyr
15.02.2019 kl 13:50 3194

Ørkenvandring for scanship for tiden... hvem legger ut disse store proppene da? Kun topp20 kan legge ut slike ordrer.. noen som vil holde kursen nede?
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2019 kl 14:15 3340

Denne 'Market Making' -avtalen har gjort det heller verre enn det var før. Ordreboken ser nesten latterlig ut.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 17:46 3629

Ja, Scanship har levert til Marine Harvest.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
01.02.2019 kl 13:48 3697

Har Scanship noen kontrakter med Mowi (tidligere Marine Harvest)? Var en en jeg snakket med som skulle grave tomt til renseanlegg ved et av Mowis settefiskanlegg!
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Adjit
31.01.2019 kl 12:28 3800

Exactly!
Now it's only 470 milj with about 50% higher order book and new unique MAP technology to be released this year. In the last report they stated: ''Scanship MAP being developed with 2019 go to market plan'' and ''currently being evaluated for multiple newbuild and retrofit cruise projects ''

Another new thing is the smart city concept, which is based on the MAP as well. Hopefully we'll get soon more information about that.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
31.01.2019 kl 11:10 3839

Fikk revisoren min til å se på regnskapet til Scanship i september uten å avsløre selskapets aksjekurs, han sa at ut i fra regnskap, backlog og balanse kunne en pris på 1,2 milliarder være en rettferdig pris å betale ved oppkjøp! Dette var uten kjennskap til selskap og bransje. Han mente også at dette virket som en meget spennende bransje, og at det kunne nok legges til noe på prisingen i forhold til at denne bransjen sannsynlig ville være levedyktig veldig lenge! Han var også imponert over frekvensen av stadig nye kontrakter. Han stusset på verdsettelsen når jeg oppga den!
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dublinmannen
29.01.2019 kl 16:15 4021

her blir det bonanza, om det går opp litt og litt i en stigende trend, eller om det skjer i et jafs er usikkert...;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Honor
18.06.2018 kl 10:52 5912

De har vel levert til flyplass, og selv snakker de om ""smarte" byer. Jeg tror også på oppkjøp etterhvert da jeg leste i fjor at de var bare et 50 talls mann ansatt (kan jeg ha husket riktig på det?).
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2018 kl 19:41 6049

Jeg ville vel ikke bli direkte overrasket om Vard la en milliard på bordet for Scanship. Det tilsvarer en dobling fra dagens kurs, men dit kommer vi nok raskt, uansett. Selskapet håver inn kontrakter og teknologien fungerer bra. Venter en frier særlig mye lenger nå, er det vel fare for at teknologien havnet i Asia. Kjenner jeg Vard rett så har nok Scanship vært på radaren en stund. Reiten visste hva de gjorde når de kjøpte drøyt tredve prosent av aksjene for to kroner stykket, i mai 2017. De har vel normalt et tidsperspektiv på 3-5 år, men i dette tilfellet kan de nok komme i mål mye raskere. De har allerede 150% avkastning på investeringen, og det kan bli mye mer.

Uansett; jeg vil tro at begge disse forretningsområdene; skip og oppdrett, hver for seg kan utvikle seg voldsomt. Begge representerer vekstbransjer og vil avspeile det fokuset på bærekraft som er i tiden. Personlig synes jeg lukkede oppdrettsanlegg er det mest spennende; de forsøkene som Akvadesig har gjort, er virkelig lovende! Ikke noe luseproblem, raskere vekst og 99% overlevelse taler vel for seg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dieseldyr
17.06.2018 kl 18:39 6091

Blir scanship solgt blir det nok av et skipsverft eller et rederi. Dei er verdensledende på utprøvd teknologi på skip. Oppdrett blir små iforhold til skipsfart og dette er vel ganske lite utprøvd og
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2018 kl 16:26 6148

diseldyr. jeg vet ikke hvem som driter seg mest ut jeg av deg eller laksen. Du skriver i hvert fall som en skikkelig drittsekk :)
10 000 tonn er ikke lite selv om en har oppnådd en reduksjon . Og det stoffet du nevne er bare et av mange.
Hva med rømninger som ødelegger villaksbestanden, og for og avføring som ødelegger fjordene
Og skadene er skjedd mest av tidligere bruk. Det er ikke bare å stoppe bruk så ordner alt seg selv. Hvem skal rydde opp i tidligere synder?
Kan du dokumentere at kyllingoppdrett har ødelagt naturen og fjordene på samme måte?
P.s
Forresten ,det skal du slippe. For jeg ser ingen mening i å diskutere med udannede personer :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2018 kl 15:06 6188

Med dagens politikk ligger det mange år fremover i tiden med genmodifisert laks. Tilsetningsstoffer i foret er jo kjemi. Begge deler vil ødelegge ryktet til norsk oppdrettslaks i ennå større grad enn hva som allerede er tilfelle. Lukkede anlegg, derimot, legges det til rette for allerede i dag. Teknologien er hyllevare og bransjen har midler til å investere. For meg er det rimelig opplagt at fremtiden ligger i lukkede systemer som sørger for sunn fisk og bra miljø. Det er bakgrunnen for min (langsiktige) investering i Scanship. Så får andre handle ut fra sine vurderinger. Men jeg blir nok ikke sittende så lenge, tipper selskapet er solgt i løpet av året.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dieseldyr
17.06.2018 kl 14:00 6221

Løsningen blir nok gjennom for eller genetisk.. å utvikle lukkede anlegg i Norge er som å skyte seg selv i foten med bazooka
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2018 kl 11:52 6265

Bruk av leppefisk tar vel over. Det gir store utfordringer i et dyrevelferdsperspektiv, noe som vil påvirke næringen mer og mer i årene som kommer. Om kjemisk avlusing var steinalder, så er bruken av leppefisk 1800-tallet. Skal næringen inn i år 2000 så er det andre løsninger som må til. Mindre antall laks i åpne anlegg, eller miljøvennlige, lukkede anlegg med høy effektivitet. Det er vel ikke vanskelig å se for seg hva næringen vil velge. Dagens priser gir store muligheter til å investere i nye og mer moderne anlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dieseldyr
17.06.2018 kl 11:39 6281

hva du tror har veldi lite å si på hva som er fakta. kjemsik avlusning er vel nermest ikke eksisterende.
fra lusedata.no som du bør gå innpå før du driter deg mer ut.

"Bruken av hydrogenperoksid (H2O2) gikk ned med 38 prosent i 2016 og ytterligere 65 prosent reduksjon i 2017. Målt i mengde virkestoff er fortsatt hydrogenperoksid det mest brukte middelet mot lakselus. I fjor ble det brukt et samlet volum på 9.277 tonn, mot 26.597 tonn året før"

i 2018 er det vel så godt som 0 bruk av lusemiddel.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2018 kl 10:01 6325

Bruken av kjemikalier setter stadig nye høyder for å fjerne lusa
Jeg tror gris - og kyllingavl er mer miljøvennlig for å si det slik ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dieseldyr
17.06.2018 kl 08:57 6366

Pøse kjemikalier i havet? Vokn opp vi er i 2018. Ingen mat produksjon i verden bruker mindre kjemikalier og setter mindre miljøavtrykk en norsk oppdrett..
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2018 kl 08:51 6375

-Jeg tror også at vi fortsatt skal ha mange åpne anlegg. Havet er en ressurs i så måte ogåpne anlegg gir mange fordeler.

Det er ikke noe i veien for å utnytte havet med lukkede anlegg vet du. De anleggene finnes allerede. Landbaserte anlegg og lukkede anlegg vil øke i antall mens åpne anlegg i havet vil forsvinner er min spådom. Man kan ikke fortsette å pøse kjemikalier ut i havet selv om det er stort Men åpne anlegg vil som sagt ikke forsvinne første tiåret i hvert fall. Vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2018 kl 07:16 6403

Det spørs vel heller om når et større industrikonsern overtar scanship for å få hånd om teknologien. Selskapet er høyt priset ut fra inntjening, men billig i forhold til potensialet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
bålfreak
16.06.2018 kl 14:38 6513

Jeg tror også at vi fortsatt skal ha mange åpne anlegg. Havet er en ressurs i så måte ogåpne anlegg gir mange fordeler. Men det satses selvfølgelig også på lukkede anlegg som vil bli en betydelig nisje innen oppdrettsnæringen. På Island satses det mye på lukkede anlegg på land. Kanskje Scanship kan få kontrakter der etterhvert. Uansett er markedene der for Scanship. De har veldig mange hester de kan spille på og er i en positiv særstilling sådan. Mange tenker nok at aksjen har gått mye og vil derfor ikke kjøpe aksjen ( har falt mye siste dager). Det er helt feil tankegang for en investor som bør tenke mer langsiktig. En trader kan selvfølgelig utnytte kortsiktige svingninger som vi ser nå bl.a på grunn av at aksjen var noe kortsiktig overkjøpt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2018 kl 19:15 6624

Jeg vil tro at et forbud mot åpne anlegg vil tvinge seg fram etter hvert. Men naturlig nok kan ikke det komme over natten.
At noen satser på lukkede anlegg er også for å slippe store problemer , bl.a med lakselus. Kvaliteten på fisken synker, og det koster mye å rense den for lus
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dieseldyr
15.06.2018 kl 15:17 6693

Det blir aldri forbud mot åpne anlegg. Det blir som å kun tillate høns og storfe oppdrett innendørs. Grunnen til at mange går for dyre lukkede prosjekt er at dem får gratis konsesjoner som kan brukes i vanlige anlegg etter 2år. Får en nok konsesjoner er det billigere å bruke mange hundre millioner på et lukket anlegg enn å kjøpe konsesjoner fra staten. Men men det er på havet scanship skal hente store penger.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2018 kl 14:49 6723

Aquadesign mener det går an å produsere like billig i lukkede anlegg p.g.a alle problemene en får ved åpne anlegg.
Men en blir trolig tvunget til det uansett ..
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
bålfreak
15.06.2018 kl 13:55 6758

Det forskes mye på lukkede anlegg, såpass veit jeg. Marine Harvest er igang med et prosjekt de kaller for Egget og de har vel også snakket om å benytte tankskip som produksjonsanlegg. Det gis vel også egne konsesjoner, subsidierte sådanne, av myndighetene til oppdrettere som må forplikte seg til å benytte lukkede anlegg. Så i fremtiden vil vi ganske sikkert se langt flere lukkede anlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2018 kl 12:42 6801

Kursmål 10 kr....billigsalg nå.....
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Dieseldyr
15.06.2018 kl 12:03 6833

Hvem som produserer like billig eller nesten like billig i lukket anlegg?
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2018 kl 11:55 6844

Dæven døtte nå er det bare å knipe seg fast i aksjene for nå har noen stilt inn robotene på scanship og tester hvor langt ned de kan få aksjer .helt ulogisk ordrebilde og ingen negative nyheter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2018 kl 09:40 6896

Ja, det er sterke krefter som jobber for lukkede anlegg. Luseplagen i åpne anlegg er nå så stor at det er nesten like lønnsomt å drive i lukkede anlegg. Miljøaktivistene er selvsagt for lukkede anlegg, men også andre som forsker på dette anbefaler å ikke gi flere konsesjoner for åpne anlegg
På dette området ser det derfor ut til at SSHIP kan få mange oppdrag fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 05:34 Du må logge inn for å svare