50% oppside i Nel
Tyske investorer trykker Nel til sitt bryst og gir Nel applaus. 50% opp kurspotensiale sier meg at de smarte eier og kjøper Nel aksjen.
https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/nel-verdaut-nikola-schock-50-prozent-kurspotenzial-20193754.html
https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/nel-verdaut-nikola-schock-50-prozent-kurspotenzial-20193754.html
Redigert 20.01.2021 kl 16:18
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Sparebank1 Markeds har kursmål kr 13 i Nel. Åpner i dag opp over 1% på Tradegate. En grønn dag ventes. Hydrogen feber på Oslo Børs ventes på første børsmelding. .
Redigert 27.11.2019 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Nel er i toppform nå ,spørsmålet er om Tradgate aksjene oppnår budplikr etter dagens handel 🎁👏❤️🤣🚀💎🎉🔜🔛🔝🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀🚀
Furuen
27.11.2019 kl 09:24
7686
Endelig snakkes det seriøst om hydrogenferjer i Norge:
«Samtidig har elektriske ferger blitt en av Norges suksesshistorier i klimakampen. Nye hydrogendrevne ferger er på vei, og snart vil hver tredje ferge være utslippsfrie, ifølge Hamar.
– Når vi legger så mye innsats i å bli verdensledende på nullutslipps ferger og hurtigbåter, må vi stille spørsmålet om ikke det er bedre å beholde den kaffepausen over fjorden, sier Hamar.»
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e8v7Ja/vil-vrake-gigantprosjektet-fergefri-e39-for-klimasatsing?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
«Samtidig har elektriske ferger blitt en av Norges suksesshistorier i klimakampen. Nye hydrogendrevne ferger er på vei, og snart vil hver tredje ferge være utslippsfrie, ifølge Hamar.
– Når vi legger så mye innsats i å bli verdensledende på nullutslipps ferger og hurtigbåter, må vi stille spørsmålet om ikke det er bedre å beholde den kaffepausen over fjorden, sier Hamar.»
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e8v7Ja/vil-vrake-gigantprosjektet-fergefri-e39-for-klimasatsing?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Ny H2ME2 tankstation åbnet ved Gatwick lufthavn
ITM Power har åbnet sin ottende brinttankstation i Storbritannien. Denne station er en del af en Shell servicestation, og ligger ved Gatwick lufthavn, og er offentligt tilgængeligt i et infrastrukturelt knudepunkt. Stationen har kontrakt på grøn strøm, som bruges til at producere brint ved on-site elektrolyse, og fungerer således uafhængigt af leveringer.
Gatwick lufthavn er den anden mest travle lufthavn i Storbritannien, kun overgået af Heathrow. Stationen er velplaceret i forhold til lufthavnen, og i forhold til det store motorvejsnetværk i området.
Det er den anden brinttankstation i Storbritannien, som er støttet af det pan europæiske Hydrogen Mobility Europe 2 (H2ME2) projekt.
I forbindelse med åbningen udtalte Bart Biebuyck, Executive Director i FCH JU:
Tildelt kontrakt med Nikolas elektrolysator og drivstoffstasjon for flere milliarder kroner.
spaggio
27.11.2019 kl 12:49
7146
Er det ikke bare en ordrereserve på 500 mill. Nok ?
Ett års omsetning !
Ett års omsetning !
Skal vi få bukt med fremtidsutfordringene innen klima og miljø, må vi legge vitenskap til grunn og gjøre radikale grep sier @olaelvestuen på #uhr19 https://t.co/BZOntZop8W
Framtia
28.11.2019 kl 10:01
6627
Virker som det er flere som kald svetter i Nel, enn de som har feber...Ikke annet å forvente når brorparten er kortsiktige aksjonærer, som tjener på kursvariasjoner...
Vi vil oppleve en rakettferd oppover på den rette børsmelding som bør nærme seg....
18 triggere står i kø. Da gjelder det å være inne når den tar av. Alle aksjer går opp og ned.
Utdrag fra e24.no: Venter kraftig hopp i Nel-aksjen
Nel-aksjen skal nær doble seg fra dagens nivå til 11,95 kroner. Det sier Norne Securities-analytiker Karl-Johan Molnes etter å ha vært på Nikola-show i Arizona.
Les om kursmål kr 11.95 fra analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Sequrities her: https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/venter-kraftig-hopp-i-nel-aksjen/24610088
----------------
Akkurat det samme kursmål som SP1M sin ferske analyse om Nel. Kursmål kr 13,- er forutsatt at Nel og Nikola holder er god forretnings fremdrift med å utfakturere de kr 10 milliarder som ligger inne i første ordre på 54 giga H2 stasjoner fra nå og til år 2021. Yes! Nel come on!
----------------
Jeg har opplevd at Nel steg +32% i løpet av 2 timer på en børsmelding. Det var Nel/Nikola fest dagen på OSE. Pengene rant inn på Ask kontoen.
18 triggere står i kø. Da gjelder det å være inne når den tar av. Alle aksjer går opp og ned.
Utdrag fra e24.no: Venter kraftig hopp i Nel-aksjen
Nel-aksjen skal nær doble seg fra dagens nivå til 11,95 kroner. Det sier Norne Securities-analytiker Karl-Johan Molnes etter å ha vært på Nikola-show i Arizona.
Les om kursmål kr 11.95 fra analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Sequrities her: https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/venter-kraftig-hopp-i-nel-aksjen/24610088
----------------
Akkurat det samme kursmål som SP1M sin ferske analyse om Nel. Kursmål kr 13,- er forutsatt at Nel og Nikola holder er god forretnings fremdrift med å utfakturere de kr 10 milliarder som ligger inne i første ordre på 54 giga H2 stasjoner fra nå og til år 2021. Yes! Nel come on!
----------------
Jeg har opplevd at Nel steg +32% i løpet av 2 timer på en børsmelding. Det var Nel/Nikola fest dagen på OSE. Pengene rant inn på Ask kontoen.
Redigert 28.11.2019 kl 10:27
Du må logge inn for å svare
omans
28.11.2019 kl 12:21
6349
Det nærmer seg 4% tap for dem som kjøpte på haussetidspunktet for denne tråden, altså når det skrives at nedside utelukkes og at det kun finnes oppside.
Nye blir "manipulert" til å tro at det ikke kan finnes nedside, at det evt kan gå ned før disse kursmålene som alle vet om er der kan innfris.
Alle vet om det, derfor kommer det ikke til å skje med det første.
Mange her ble lovet 11.95 i forrige uke av trådstarter. De sitter igjen med sjegget i postkassen, pga lovnader og tapet er større fra forrige uke da kurs var 1 krone høyere enn idag.
Nye blir "manipulert" til å tro at det ikke kan finnes nedside, at det evt kan gå ned før disse kursmålene som alle vet om er der kan innfris.
Alle vet om det, derfor kommer det ikke til å skje med det første.
Mange her ble lovet 11.95 i forrige uke av trådstarter. De sitter igjen med sjegget i postkassen, pga lovnader og tapet er større fra forrige uke da kurs var 1 krone høyere enn idag.
Jemo
28.11.2019 kl 12:30
6279
Slik jeg leser det et det vel ikke trådstarter som lover 50% oppgang. Det vises vel til en artikkel som sier det
omans
28.11.2019 kl 12:43
6216
Hadde dette vært eneste tråden startet denne måneden, ville jeg vært enig med deg.
Fra før vet vi at Molnes har mål 11.95 (har vært der noen måneder nå), og det er ca 50%, så det var jo intet nytt i den artikkelen,
Derfor burde ts også skrive litt om risiko, og ansvarsfraskrivelse, iom det kommer så mye fra den kanten.
Fra før vet vi at Molnes har mål 11.95 (har vært der noen måneder nå), og det er ca 50%, så det var jo intet nytt i den artikkelen,
Derfor burde ts også skrive litt om risiko, og ansvarsfraskrivelse, iom det kommer så mye fra den kanten.
Framtia
28.11.2019 kl 13:00
6122
Tror du må finne deg en mere stabil aktivitet! Her fins ingen stabilitet, men flust av manipulasjon! Dette er er betent børs tema, som ingen adresserer! Jeg sier ikke at Nel ikke kan forsvare prisingen, men det blir krevende i en kortsiktig setting! Her er de med lang horisont i fåtall! Dvs at de største beholder posisjonene sine, mens de små hopper i alle retninger...
StangInn
28.11.2019 kl 14:14
6003
Omans, hvis du kjøper og selger aksjer basert på innlegg her i forumet - vel da er du kanskje litt naiv...Forøvrig sitter jeg godt lastet (langsiktig) og har en liten traderpost :)
pheks
28.11.2019 kl 14:26
5943
Latterlig dårlig "til pass for deg" holdning ovenfor folk som faktisk blir lurt av slikt. Å tro at ingen blir lurt av postene til Tigeren er mer naivt enn å bli lurt av dem.
omans
28.11.2019 kl 15:57
5841
Det kan være litt sannhet i det, pga forrige uke var det en som takket vedkommende, iom det steg i forkant av en annonsert twitter melding.
Så kom det største fallet rett forut, pga twitringen handlet om noe annet. Seff ikke noe fundamental endring, men denne aksjer er endel opp og ned på forventniger (evt skuffelser), iom inntektene pr idag ikke samsvarer til aksjekursen. Man forventer store inntekter, og kurs stiger pga dette.
Så kom det største fallet rett forut, pga twitringen handlet om noe annet. Seff ikke noe fundamental endring, men denne aksjer er endel opp og ned på forventniger (evt skuffelser), iom inntektene pr idag ikke samsvarer til aksjekursen. Man forventer store inntekter, og kurs stiger pga dette.
Ingen vill ha nel nå, en av de dårligste aksjer så langt denne uke.
Mest sannsynlig siste gang noensinne vi endte over 8 kr. Kan tro vi prover in og under 7 kr redan imorgon.
Mest sannsynlig siste gang noensinne vi endte over 8 kr. Kan tro vi prover in og under 7 kr redan imorgon.
Barthoma
28.11.2019 kl 17:03
5701
Ja det snakkes om hydrogen til maritimt/ og tungtransport og her er IKKE NEL MED??????
Verdens første hydrogenferge
Flytende hydrogen produses ved å kjøle ned hydrogen til -253 grader. Energitettheten bli da tre-fire ganger høyere enn ved komprimert hydrogen. Dette reduserer logistikk-kostander, gir mer energi om bord i skipet og bidrar til en sikrere og mer effektiv driftsløsning for eiere av skip.
https://www.bkk.no/vannkraft/bkk-vil-forsyne-ferger-og-hurtigbaater-med-groenn-hydrogen
Verdens første hydrogenferge
Flytende hydrogen produses ved å kjøle ned hydrogen til -253 grader. Energitettheten bli da tre-fire ganger høyere enn ved komprimert hydrogen. Dette reduserer logistikk-kostander, gir mer energi om bord i skipet og bidrar til en sikrere og mer effektiv driftsløsning for eiere av skip.
https://www.bkk.no/vannkraft/bkk-vil-forsyne-ferger-og-hurtigbaater-med-groenn-hydrogen
Og jeg som solgte PHO og kjopte NEL. Er vel det vaerste jeg ha gjort de siste aarene. Hausseaksjer burde man ligge langt unna.
Hvorfor har du aksjer her da?
Du er den rareste investoren jeg har hørt om.
Påstår du er aksjonær og legger ut om hvor dårlig kursutviklingen skal bli?
🌞😂😂
Du er den rareste investoren jeg har hørt om.
Påstår du er aksjonær og legger ut om hvor dårlig kursutviklingen skal bli?
🌞😂😂
Helt riktig, min investering i nel kommer falla med 80-90 % under 2020. Tragisk men enkelt at se.
omans
28.11.2019 kl 20:07
5519
Det er ingenting pr idag som skulle tilsi en slik utvikling. Pr idag er det oppgangstider, med mindre tilbakeslag i trenden.
Dvs, oppgangsdragene er totalt sett kraftigere enn tilbakefallene.
Om man er aksjonær og samtidig overbevist om et fall på 80-90% på egen investering, er det antakelig vis den merkeligste investeringsstrategi i historien.
Man spekulerer i om å få tilbake på skatten mest mulig :)
Det er fortsatt 8.90 som er motstandsnivået som skal brytes. Det har bygget seg opp mot dette, men er for tidlig i utviklinga i en form for triangle. Kanskje en "nyttårsrakket"?
Dvs, oppgangsdragene er totalt sett kraftigere enn tilbakefallene.
Om man er aksjonær og samtidig overbevist om et fall på 80-90% på egen investering, er det antakelig vis den merkeligste investeringsstrategi i historien.
Man spekulerer i om å få tilbake på skatten mest mulig :)
Det er fortsatt 8.90 som er motstandsnivået som skal brytes. Det har bygget seg opp mot dette, men er for tidlig i utviklinga i en form for triangle. Kanskje en "nyttårsrakket"?
Hei. Svært få aksjer går kun opp. Alle aksjer går opp og ned. Svak omsetning som nå, da går det ned. Pang rett opp i løpet av 3 minutter på en god børsmelding. Jeg har vært med siden kurs 1,05 og blir da være en stayer i Nel. Jeg har ståltro på selskapet de neste 3 år. En avkastning på 100% bør gå på de neste 12 mnd. Et aksjekjøp bør ha en horisont. Jeg velger noen ganger å bevege meg ut og inn. Aksjeanalytiker Karl Johan Molnes i Norne Securites har satt kursmål kr 11,95 ikke meg. Det passeres før jul. Lykke til.
Barthoma
28.11.2019 kl 21:11
5336
Er det ingen som tenker noe om dette som Equinor og BKK nå kjører igang utprøving på???
Det kan jo faktiskt velte hele NEL på startstreken hvis det viser seg å fungere på en tilfredsstillende måte,,
Hva mener menigheten om flytende Hydrogen kontra NEL sin komprimerte Hydrogen?
Equinor er jo ikke smågutter som NEL med kun 600 millioner på konto,,!
Det kan jo faktiskt velte hele NEL på startstreken hvis det viser seg å fungere på en tilfredsstillende måte,,
Hva mener menigheten om flytende Hydrogen kontra NEL sin komprimerte Hydrogen?
Equinor er jo ikke smågutter som NEL med kun 600 millioner på konto,,!
Redigert 28.11.2019 kl 21:14
Du må logge inn for å svare
omans
28.11.2019 kl 21:48
5227
"Aksjeanalytiker Karl Johan Molnes i Norne Securites har satt kursmål kr 11,95 ikke meg. Det passeres før jul. Lykke til."
Igjen, du kommer med bastant lovnad til noen som tror på at dette er en absolutt sannhet.
På samme måte som du påsto 11.95 skulle passeres i forrige uke.
Så, hvilke konsekvenser skal dette få for deg, dersom 11.95 ikke nås i ditt bastante tidsperspektiv denne gang?
(mhp å skrive på nettet i offentlig rom)
Igjen, du kommer med bastant lovnad til noen som tror på at dette er en absolutt sannhet.
På samme måte som du påsto 11.95 skulle passeres i forrige uke.
Så, hvilke konsekvenser skal dette få for deg, dersom 11.95 ikke nås i ditt bastante tidsperspektiv denne gang?
(mhp å skrive på nettet i offentlig rom)
Redigert 28.11.2019 kl 21:50
Du må logge inn for å svare
Hammers
28.11.2019 kl 22:16
5145
Molnes er Hoffmegleren til NEL. Drar på turer med dem og leverer strålende rapporter om selskapet som taper i bøtter og spann.
Klart at han er interessert i å gi luftige anslag. Da sikrer han seg nye oppdrag og kanskje også nye turer.
Og klart; han vil da ikke skuffe sine venner!
Hvem vet hva de snakker om etter solnedgang?
Kanskje han blir fortalt at det hadde vært flott med noen saftige rapporter for å holde trøkket oppe.
I hvert fall lenge nok til at Lockup'en går ut - og kanskje også giga'emien blir satt ila en helg?
Ja, hvem vet? JEG gjør det ikke, men det skulle ikke forundre meg.
Hilsen Hammers.........som liker å tenke litt utenfor boksen!
Klart at han er interessert i å gi luftige anslag. Da sikrer han seg nye oppdrag og kanskje også nye turer.
Og klart; han vil da ikke skuffe sine venner!
Hvem vet hva de snakker om etter solnedgang?
Kanskje han blir fortalt at det hadde vært flott med noen saftige rapporter for å holde trøkket oppe.
I hvert fall lenge nok til at Lockup'en går ut - og kanskje også giga'emien blir satt ila en helg?
Ja, hvem vet? JEG gjør det ikke, men det skulle ikke forundre meg.
Hilsen Hammers.........som liker å tenke litt utenfor boksen!
Redigert 28.11.2019 kl 22:18
Du må logge inn for å svare
Framtia
28.11.2019 kl 22:36
5096
Og dette svada snakket mener du KUN gjelder Nel!?? Ta deg sammen! Dette er børs og finans og skjer over hele linja! Ikke tro noen er annerledes! Sikkert mye morsommere å spamme Nel kan det late som, med tanke på at de har gått som en kule til nå og vil fortsette slik i årene fremover...😂Håper dere klarer å tjene til livets opphold på hva enn dere gjør...
Jo. Det som er utrolig spennende nå. Det er å se om Equinor kjøper seg opp i Nel, på samme måte som Equinor gjorde i Scatec Solar. Jeg minnes å huske at Equinor bladde opp kr 600 millioner for noen måneder siden og kjøpte en liten post i det grønne selskapet SS. Equinor må bli et vesentlig grønnere selskap med oppkjøp av andre grønne selskaper. Nel startet opp med grønn H2 produksjone via Norsk Hydro i år 1927. Slik at Nel nå med sin verdensledene H2 teknologi gjør at selskap som Equinor kan komme inn på eiersien. Da er plasthammeren borte . Mange av oss har tjent vanvittig mye penger på Nel askjen de siste 4-5 årene. Festen vil fortsette, selv om noen av oss beveger oss litt ut og inn. Men da må vi som regel kjøpe oss på stigende kurser. Det har gitt gode resultater. Det er vel det som gjelder. Så for dere med konspiasjonsteorien bare står på. Dere sørger for en god latter for alle aksjonærer, og dere er med på å løfte trådene frem for andre aksjonærer. Nel har vel ca 16000 aksjonærer som smiler og gleder oss til de neste årene. Konspirasjonsgutta har vært her inne - helt siden Nel passerte kr 1,50. Da sa de at aksjen var dyr. Jeg syntes den var grise billig, og jeg syntes den er billig i dag. I dag har Nel bygget opp fundamentet, med nye fabrikker, milliardkontrakter er signert og selskapet har en gigantisk backlogg på kr 570.000.000,- Mange av oss stayere har hatt 560,87 % saftig god avkastning på vår kapital de siste 5 årene. Det er vel det som teller?
omans
28.11.2019 kl 23:06
4982
Veldig innholdsfattigt innlegg, men litt betraktning rundt om Equinor skal kjøpe seg opp. Spør Eldar hvordan det går?
Hammers
28.11.2019 kl 23:07
4975
Hvordan kan selskapet ha en ordrereserve på kun 570 mill hvis MILLIARDKONTRAKTER ER signert?
Hilsen Hammers
Hilsen Hammers
Hammers
29.11.2019 kl 00:13
4880
Nei.
Som vanlig ingen svar på kritiske og relevante spørsmål om alle de tøvete påstandene som blir slengt ut her på forumet.
Jeg vet ikke sikkert, men jeg tipper at det er en "Intensjonsavtale" som er signert?
Som navnet sier; en INTENSJONSAVTALE.
En som kanskje ikke lenger er aktuell etter hvert som batteriene stormer fram fra den gang da avtalen ble signert.
En avtale som kan brytes hver dag i uka!
Ja, for da Nikola skulle slippe bomba om "store ting med NEL" her om dagen.......ja da var det ingen som "husket på" NEL i det hele tatt! NEL fikk bomba midt i fleisen - og det hele var bare en latterlig forestilling! En som har blitt tiet ihjel av norsk presse.
Hilsen Hammers
Som vanlig ingen svar på kritiske og relevante spørsmål om alle de tøvete påstandene som blir slengt ut her på forumet.
Jeg vet ikke sikkert, men jeg tipper at det er en "Intensjonsavtale" som er signert?
Som navnet sier; en INTENSJONSAVTALE.
En som kanskje ikke lenger er aktuell etter hvert som batteriene stormer fram fra den gang da avtalen ble signert.
En avtale som kan brytes hver dag i uka!
Ja, for da Nikola skulle slippe bomba om "store ting med NEL" her om dagen.......ja da var det ingen som "husket på" NEL i det hele tatt! NEL fikk bomba midt i fleisen - og det hele var bare en latterlig forestilling! En som har blitt tiet ihjel av norsk presse.
Hilsen Hammers
Redigert 29.11.2019 kl 00:13
Du må logge inn for å svare
oppvigår
29.11.2019 kl 00:16
4867
I Norge er det over 22000 aksjeeiere, Tigeren.
https://www.youtube.com/watch?v=xKucVcNZ4sk&feature=youtu.be
Se fra 5 min.
https://www.youtube.com/watch?v=xKucVcNZ4sk&feature=youtu.be
Se fra 5 min.
Barthoma
29.11.2019 kl 00:16
4862
Equinor inngår nå samarbeid med Franske Air Liquide for fremtidig hydrogen satsing (flytende) og ikke NEL sin hydrogen teknologi. Hvorfor skal de da kjøpe seg inn eller opp i NEL???
Ser ut som Equinor avkriver NEL sin hydrogen løsning, og satse på flytende Hydrogen fremover. Dette er IKKE overhengende positivt or NEL.?
I løpet av neste år har BKK, Equinor og Air Liquide en plan om å etablere et felles selskap for satsing på flytende hydrogen, som også vil omfatte tungtransport og industri. Air Liquide er et fransk selskap med stor kompetanse på teknologi, produksjon og distribusjon av hydrogen globalt. Infrastrukturen for maritim sektor kan også brukes til tungtransport.
https://www.bkk.no/vannkraft/bkk-vil-forsyne-ferger-og-hurtigbaater-med-groenn-hydrogen
Ser ut som Equinor avkriver NEL sin hydrogen løsning, og satse på flytende Hydrogen fremover. Dette er IKKE overhengende positivt or NEL.?
I løpet av neste år har BKK, Equinor og Air Liquide en plan om å etablere et felles selskap for satsing på flytende hydrogen, som også vil omfatte tungtransport og industri. Air Liquide er et fransk selskap med stor kompetanse på teknologi, produksjon og distribusjon av hydrogen globalt. Infrastrukturen for maritim sektor kan også brukes til tungtransport.
https://www.bkk.no/vannkraft/bkk-vil-forsyne-ferger-og-hurtigbaater-med-groenn-hydrogen
oppvigår
29.11.2019 kl 00:21
4845
Ta og lytt til denne:
https://www.youtube.com/watch?v=xKucVcNZ4sk&feature=youtu.be
Så kan du høre at Bjørn SImonsen snakker om elektrolysører, og i den sammenheng sier han at de skal levere elektrolysører til Nikola.
https://www.youtube.com/watch?v=xKucVcNZ4sk&feature=youtu.be
Så kan du høre at Bjørn SImonsen snakker om elektrolysører, og i den sammenheng sier han at de skal levere elektrolysører til Nikola.
Han sier så mye. Men de får ingen bestilling fra nikola. Relationen mellan nel og nikola verkar vara på -30 grader celsius og motsvarande Fahrenheit i usa der nikola er og helt annan business-kultur.
Nel får ikke lengre twittre på nikolas twitter for nikola vil ikke förknippas med sandvika.
Tro ikke nikola "glemde" nel vid de nya batterier. Nei det var ett tydlig budskap, dere skal vekk.
Förståeligt, men nel er nå også veldig sint på nikola for de ikke bestiller. Detta er et kyckling-rally der begge er sint og oppgiven.
Vi må se vem som trekker sig först jeg hoppas på nel som powercell gjorde så vi kan redde lite av verdier. Ojojoj spännande er det!
Nel får ikke lengre twittre på nikolas twitter for nikola vil ikke förknippas med sandvika.
Tro ikke nikola "glemde" nel vid de nya batterier. Nei det var ett tydlig budskap, dere skal vekk.
Förståeligt, men nel er nå også veldig sint på nikola for de ikke bestiller. Detta er et kyckling-rally der begge er sint og oppgiven.
Vi må se vem som trekker sig först jeg hoppas på nel som powercell gjorde så vi kan redde lite av verdier. Ojojoj spännande er det!
Det skulle ikke overraske meg om vi ser Equinor på eiersiden i Nel innen kort tid. Marked for H2 globalt er i vill vekst. Equinor trenger en grønn H2 bedrift som Nel. Nel har levert H2 tech varer til 80 land. Over 3500 H2 installasjonen er utført i den store verden. Den dagen det skjer, så har Plasthammeren som er ubetydelig, garantert smeltet. Gone with the wind.
Plasthammeren har nå smeltet. En kar som nyder å fare med løgner. Han nyder det å villede dere.
Fakta om milliardkontrakten som er signert år 2018 mellom Nikola Motors og Nel ASA. Utdrag fra hydrogen.no
NEL ASA meldte den 28. juni at selskapet har fått en kontrakt på flere milliarder kroner på å levere 448 hydrogenstasjoner med produksjonsutstyr til lastebilprodusenten Nikola Motor Company i USA.
Kontrakten er på mange milliarder og den største kontrakten for elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner noensinne, ifølge selskapets konsernsjef Jon André Løkke. Han lover feiring, og sier at selskapets produksjonsanlegg på Notodden for elektrolysører skal bli verdens største.
– Gratulerer, hvor viktig er denne kontrakten?
– Dette er kjempegøy! Det er jo en svært viktig kontrakt av flere årsaker, sier Løkke til E24.
– For det første får vi bevist at vi er helt i front i verden på teknologi, både innen fyllestasjoner og produksjonsutstyr for hydrogen. Vi dekker hele verdikjeden. For det andre får vi anledning til å skalere opp og redusere kostnadene. Jo mer vi får skalert opp, jo bedre posisjon har vi i den globale konkurransen, sier han.
Store verdier
Nel Hydrogen har ikke fått lov til å oppgi kontraktsverdien, men analytikere har tidligere anslått at den kan bli på mange milliarder kroner
Nel får kontrakt til «flere milliarder»
– Det ligger noen hint i meldingen om at den delen av kontrakten som er for å dekke Anheuser-Busch har en verdi for oss på over 500 millioner dollar (4 milliarder kroner, journ.anm.), og den er kun en del av kontrakten, sier Løkke.
Nikola Motor Company fikk tidligere i år kontrakt på å levere 800 hydrogenlastebiler til bryggeriet Anheuser-Bosch, og da trengs det ifølge selskapene rundt 28 hydrogenstasjoner.
– Største kontrakt noen gang
Det er ikke spesifisert i meldingen hvor lang tid det skal ta å levere de totalt 448 elektrolysørene, men leveransene skal etter planen begynne fra 2020.
Designarbeidet for de nye stasjonene har alt begynt, og to demostasjoner skal leveres mot slutten av 2018. De nye stasjonene vil imidlertid bli mye større.
– Dette her er den største elektrolysekontrakten som noen gang er signert. Det største anlegget som har eksistert var i Glomfjord på 135 megawatt, og dette er 1 gigawatt. Det er en helt annen størrelse, sier Løkke.
Selv om børsmeldingen er sparsommelig med detaljer om spesifikasjoner, har NEL ved flere presentasjoner siste året levert opplysninger om hvordan leveransene til Nikola muligens kan settes opp. Nikola skriver på sine sider at hver av de initielle "kommersielle" stasjonene skal produsere 8 tonn hydrogen i startfasen, og NEL har vist eksempler på "cluster 8 electrolyzer"-oppsett med bruk av 8 stk NEL 485 A-elektrolysører, et produkt som egner seg for modulær sammensetning, ifølge selskapets presentasjon - og som kan utvides og bundles med flere "clustere".
Selv om ikke detaljene er kjent enda kan vi dermed anta at totalleveransen, gitt dette oppsettet, vil kunne dekke over 50 mega-hydrogenstasjoner over hele USA, og legge grunnlaget for produksjon av opp mot 448.000 kg hydrogen per dag. Det tilsvarer kapasiteten til å fylle opp over 150 000 (person-)hydrogenbiler daglig - over 1000 ganger mer enn det maksimale behovet til dagens norske hydrogenbilflåte. Med denne leveransen skriver dermed NEL Hydrogen transporthistorie, ved å etablere fyllemulighet for det store gjennombruddet for nullutslipps langtrekkende lastebiler. Det kickstarter også et nasjonalt gjennombrudd for hydrogeninfrastruktur over det amerikanske kontinentet, og dette er bare begynnelsen, for Nikolas ordrereserve er på det mangedobbelte.
Fakta om milliardkontrakten som er signert år 2018 mellom Nikola Motors og Nel ASA. Utdrag fra hydrogen.no
NEL ASA meldte den 28. juni at selskapet har fått en kontrakt på flere milliarder kroner på å levere 448 hydrogenstasjoner med produksjonsutstyr til lastebilprodusenten Nikola Motor Company i USA.
Kontrakten er på mange milliarder og den største kontrakten for elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner noensinne, ifølge selskapets konsernsjef Jon André Løkke. Han lover feiring, og sier at selskapets produksjonsanlegg på Notodden for elektrolysører skal bli verdens største.
– Gratulerer, hvor viktig er denne kontrakten?
– Dette er kjempegøy! Det er jo en svært viktig kontrakt av flere årsaker, sier Løkke til E24.
– For det første får vi bevist at vi er helt i front i verden på teknologi, både innen fyllestasjoner og produksjonsutstyr for hydrogen. Vi dekker hele verdikjeden. For det andre får vi anledning til å skalere opp og redusere kostnadene. Jo mer vi får skalert opp, jo bedre posisjon har vi i den globale konkurransen, sier han.
Store verdier
Nel Hydrogen har ikke fått lov til å oppgi kontraktsverdien, men analytikere har tidligere anslått at den kan bli på mange milliarder kroner
Nel får kontrakt til «flere milliarder»
– Det ligger noen hint i meldingen om at den delen av kontrakten som er for å dekke Anheuser-Busch har en verdi for oss på over 500 millioner dollar (4 milliarder kroner, journ.anm.), og den er kun en del av kontrakten, sier Løkke.
Nikola Motor Company fikk tidligere i år kontrakt på å levere 800 hydrogenlastebiler til bryggeriet Anheuser-Bosch, og da trengs det ifølge selskapene rundt 28 hydrogenstasjoner.
– Største kontrakt noen gang
Det er ikke spesifisert i meldingen hvor lang tid det skal ta å levere de totalt 448 elektrolysørene, men leveransene skal etter planen begynne fra 2020.
Designarbeidet for de nye stasjonene har alt begynt, og to demostasjoner skal leveres mot slutten av 2018. De nye stasjonene vil imidlertid bli mye større.
– Dette her er den største elektrolysekontrakten som noen gang er signert. Det største anlegget som har eksistert var i Glomfjord på 135 megawatt, og dette er 1 gigawatt. Det er en helt annen størrelse, sier Løkke.
Selv om børsmeldingen er sparsommelig med detaljer om spesifikasjoner, har NEL ved flere presentasjoner siste året levert opplysninger om hvordan leveransene til Nikola muligens kan settes opp. Nikola skriver på sine sider at hver av de initielle "kommersielle" stasjonene skal produsere 8 tonn hydrogen i startfasen, og NEL har vist eksempler på "cluster 8 electrolyzer"-oppsett med bruk av 8 stk NEL 485 A-elektrolysører, et produkt som egner seg for modulær sammensetning, ifølge selskapets presentasjon - og som kan utvides og bundles med flere "clustere".
Selv om ikke detaljene er kjent enda kan vi dermed anta at totalleveransen, gitt dette oppsettet, vil kunne dekke over 50 mega-hydrogenstasjoner over hele USA, og legge grunnlaget for produksjon av opp mot 448.000 kg hydrogen per dag. Det tilsvarer kapasiteten til å fylle opp over 150 000 (person-)hydrogenbiler daglig - over 1000 ganger mer enn det maksimale behovet til dagens norske hydrogenbilflåte. Med denne leveransen skriver dermed NEL Hydrogen transporthistorie, ved å etablere fyllemulighet for det store gjennombruddet for nullutslipps langtrekkende lastebiler. Det kickstarter også et nasjonalt gjennombrudd for hydrogeninfrastruktur over det amerikanske kontinentet, og dette er bare begynnelsen, for Nikolas ordrereserve er på det mangedobbelte.
Redigert 29.11.2019 kl 08:54
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »