Wilde
16.06.2018 kl 07:05 4708

25 % toll på kinesisk stål er ikke bra for bulk-sektoren. Det samme gjelder toll på soyabønner som USA eksporterer tonnevis av til Kina. Det ser også ut til at vi får en langvarig handelskrig mellom USA og Kina, nå som Kina innfører mottiltak. Dårlig timing!
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Volf
16.06.2018 kl 10:03 4535

I teorien skal kinesisk toll på amerikanske soyabønner være bra for bulk rederiene.
Nå begynner kinesiske importører å støvsuge Brasil,Argentina og Canada for soyabønner og distansen fra disse landene til Kina er lengre d.v.s behov for mere tonnasje. La oss håpe tollen varer lenge.
Kommer tilbake med mere informasjon når jeg har gjort div kalkulasjoner men foreløbig sed det bra ut.
Ha en fin dag.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Triton
16.06.2018 kl 11:40 4408

To av landets største meglerhus er ute med ferske oppdateringer på tørrbulk, og begge er positive til utsiktene i sektoren.

«Til tross for noe tidlig nervøsitet i andre kvartal er spotratene nå stigende, og perioderatene driver cape-verdiene høyere – den første større oppgangen siden tidlig i 2017», skriver analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities i en oppdatering fredag.

TØRRLAST OG CAPESIZE

Tørrlastskip er delt inn i fire ulike hovedklasser: Capesize, panamax, handymax og supramax.

De største skipene er capesize, med en gjennomsnittlig kapasitet på opp mot 156.000 dødvekttonn.

Fordi skipene er så store, har de tradisjonelt ikke kommet gjennom kanalene Suez og Panama, men måttet gå rundt Kapp Agulhas og Kapp Horn – derav navnet.

Disse skipene frakter tørrlast som kull, jernmalm og andre råvarer.

På bakgrunn av dette tar han opp sine estimater, og mener nå at sektoren handler på eller under den verdijusterte egenkapitalen.

«På denne tiden av året er dette etter vårt syn attraktivt, og vi anbefaler å hamstre tørrbulkaksjer før et kommende spotrate-rally sent i tredje kvartal», skriver Haavaldsen videre.

Også hos DNB Markets ser man for seg at tørrlastskipene vil kunne dra inn mer penger til høsten.

«En rekke datapunkter indikerer at andre halvår 2018 burde bli en gjentagelse av de siste tre årene for tørrbulk, med capesize-rater i andre halvår som i snitt ligger 86 prosent over første halvår», skriver DNBs shippingteam.


John Fredriksen rigger seg for høyere tørrbulk-rater
Brennhett i kull
Bakgrunnen for optimismen er positive globale makroutsikter og forventninger om lengre fraktdistanser.

Haavaldsen i Pareto beskriver spotratene så langt i år som greie, til tross for at jernmalmetterspørselen fra Kina ikke har vært den høyeste og et etterslep i fraktvolumer fra Brasil.

«Drevet av sterke marginer i stål og sesongmessige produksjonsøkninger venter vi dog at dette vil reverseres i andre halvår, og at dette vil ta capesize-ratene til det neste nivået», skriver han.

Hos DNB Markets viser man også til Kina, ikke minst grunnet fallende lagre av kull i landet, negativ utvikling den innenlandske kullproduksjonen, kutt i subsidiene til solkraft, press på infrastrukturen for flytende naturgass og tegn på at myndighetene tar grep for å sikre tilstrekkelig strøm for sommeren.

«Kull er brennhett grunnet mangel på alternativer, og dette vil løfte andre halvår i tillegg til opptrapping hos Vale, ettersom det fundamentale i både kull og jernmalm ser lovende ut», skriver meglerhuset.

Anbefaler Golden Ocean
En gjentagende utfordring for sykliske næringer som tørrbulkshipping er at gode tider – eller sågar utsikter til gode tider – raskt etterfølges av mange bestillinger på ny tonnasje. Dette bidrar igjen til å tippe balansen i markedet og sender ratene ned.

Golden Ocean Group75,252,52%
Dag
2,52%
1 uke
6,78%
1 mnd
9,07%
1 år
38,70%
09:00
12:00
15:00
75.00
72.50
77.50
Se mer på E24 Børs
Ifølge Haavaldsen har imidlertid ordreaktiviteten vært lavere enn ventet, hvilket vil holde flåteveksten beskjeden selv om skrapingsaktiviteten er nær ikke-eksisterende.

«Dermed er det duket for en god periode gjennom 2019, og vi fortsetter å se en ny bølge med ordre som hovedtrusselen mot sentimentet og de langsiktige fundamentale forholdene», skriver han.

Hos Pareto fokuserer man på selskapenes kortsiktige kontantstrømspotensial, og anbefaler aktører med en stor andel capesize-skip i flåten.

Deres favoritter er Star Bulk og Golden Ocean, som begge skal være «i briljant posisjon for å generere sterk inntjening i fjerde kvartal i år».

Diana Shipping og Scorpio Bulkers nevnes også – sistnevnte som det tryggeste alternativet, men med mindre oppside.

DNB Markets «top pick» er Golden Ocean, som anbefales kjøpt med kursmål 85 kroner per aksje. De trekker også frem D/S Norden, Genco og Safe Bulkers.

Golden Ocean-aksjen er fredag opp 4,09 prosent til 76,35 kroner per aksje på Oslo Børs.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Volf
16.06.2018 kl 17:31 4172

Litt historikk.
I perioden 2010-17 eksporterte amerikanske,canadiske,brasilianske og argentinske bønner totalt ca 728 millioner tonn soyabønner og nøyaktig to tredjedeler av dette endte opp i Kina.
I 2017 importerte Kina mere en 95 millioner tonn med soyabønner.
I kjølvannet av straffetoll ilagt kinesiske vaskemaskiner og solceller. Kina svarte med 25% straffetoll på blant annet amerikanske soyabønner.
For shipping har dette ikke hatt noe umiddelbar effekt da amerikanske og brasilianske korn og soyabønner er motsykliske.
Amerikansk eksport kulminerer i oktober november og bunner ut i mai juni det brasilianske er helt motsatt.
Som jeg skrev i innlegget over så støvsuger kinesiske importører Brasil,Argentina og Canada for soyabønner ,men kan kineserene klare seg uten amerikansk bønder ja det kan de og det er meget bra for bulkflåten for frakt av korn og soya forlanger befrakterne nyere og godt vedlikeholde skip og befraktere som jeg har snakket med reiner at ratene vil skyte i været fra høsten av.
Dette er meget forenklet forklart og det er mange andre ukjente faktorer som også kan påvirke utviklingen men straffetoll på amerikanske soyabønner er bra for rederiene men meget dårlig for amerikanske farmere som vil tape på det for for de kan heller ikke selge soyabønnene til Europa for her vill vi ikke ha genmodifiserte produkter. .
Ha en fin helg og kommentarer mottaes
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Mollen
16.06.2018 kl 18:11 4110

Solgte 8000 aksjer på fredag. Er blitt drittlei av å se GOGL stange mot øvre motstand gang etter gang for så å falle tilbake, mens jeg har sittet long. Om dette var lurt vil tiden vise. At bruddet kommer er jeg helt sikker på, men tror ikke det kommer nå i juni - juli. At denne akal videre opp og bli en moneymaker er jeg helt sikker på. Satser på ny inngang mellom 68 og 70
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Volf
17.06.2018 kl 10:29 3725

GoodBulk Ltd. (N-OTC: BULK) Announces Delivery of Capesize Vessel
Hamilton, Bermuda - (15 June 2018) - GoodBulk Ltd. ("GoodBulk" or the "Company") (N-OTC: BULK), a leading owner and operator of dry bulk vessels, announces that yesterday 14 June 2018 the Company took delivery of the Aquakatie, a 2007 built Capesize vessel of 174,142 dwt built by SWS, CHN. The vessel was acquired on 19 March 2018 for consideration of $19.9 million and is expected to be financed by a combination of $6.5 million of availability under its existing credit facilities and cash on hand. The vessel is expected to be employed in the spot market via the Capesize Revenue Sharing Agreement ("Capesize RSA") managed by C Transport Maritime SAM ("CTM").


About GoodBulk Ltd.
GoodBulk, incorporated in Bermuda and headquartered in Monaco, is an owner and operator of dry bulk vessels formed in October 2016 for the purpose of owning high quality second hand dry bulk vessels between 50,000-210,000 DWT. GoodBulk controls a fleet of 25 dry bulk vessels, including 22 Capesize vessels, 1 Panamax vessel, and 2 Supramax vessels. Designed to provide an efficient platform for investors to access the dry bulk market, all vessels are externally managed by C Transport Maritime S.A.M. a leading third-party manager of dry bulk vessels.

Company Contact
Andrew Garcia
President and Director
GoodBulk Ltd.
Tel +377 97 98 59 87
Email ag@goodbulk.com
20180615 _Aquakatie_vF2.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
eriksu2
17.06.2018 kl 22:18 3239

Hva gjør at du er mer positiv til goodbulk enn gogl volf? Er break even lavere? Lavere priset? Større del av inntjening til utbytte? Lavere gjeldsgrad? Ser ut som tar litt tid før de blir notert i us..
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Volf
17.06.2018 kl 22:29 3207

eriksu 2 det forklarte jeg på en annen tråd,husker jeg rett.
Ha en fin kveld.
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.06.2018 kl 23:14 3100

Handelskrig er aldri bra for global handel og dermed shipping. Capeflåten vil nok forsette sin himmelferd, selv om mannen med hentesveisen murer landet sitt inne. Men Panamaxflåten kan få en litt hardere medfart. Greit nok at soyabønner vil hentes i fra andre land i Sør Amerika, men Panamaxene flytter jo også på en del korn. Om ikke handelskrigen eskalerer så er jeg ikke bekymret. Vi får se hvor det bærer i løpet av de neste ukene. Mr. Trump virker ganske bestemt når han først har uttalt seg.

Kursen i det korte bildet er alltid interessant og spennende, men har ingenting å si for mine aksjer i GOGL, de holder jeg på i flere år til, og er med både opp og ned. Men det har blitt gikk en god del positive signaler rent TA-messig den siste tiden. VI har fått brudd opp fra en lang fallende trend. Vi har fått et "golden cross" på høyt volum. Det er en meget god volumbalanse i kursen. Vi har brudd opp i en OHS-formasjon som har potensiale på rundt 93.- på et par måneders sikt. På "nedsiden" har jo aksje gått over 30% på drøyt to måneder. Det har nå gitt en RSI i overkjøp område. At vi kan få noen dager med litt gevinstsikring er ikke unaturlig, men trenden er jo sterk og klar. I tillegg er det usikkerheten rundt en utvidet handelskrig som helt sikkert vil prege nyhetsbildet, de neste to ukene. Usikkerhet er som kjent aksjemarkedets aller verste fiende.

Da gjenstår bare én uke blant palmesus og friske mojitodrinker. Får nyte det til fulle før taxisetet venter når en kommer tilbake til sommeren i Norge:-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare