Helgesnakcs

AntonBerg
REC 15.06.2018 kl 17:44 7483

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2016/11/Spetalen-om-aksjer-Du-laerer-det-ikke-paa-skolen


Avkastning skapes i de selskaper som raskest endrer atferd og tilpasser seg utfordringer i det miljøet de opererer i, det er disse som best overlever i lengden.

REC har fått mye pepper, men få har lagt merke til at selskapet undertiden har utviklet ny teknologi og tilpasset seg krevende markedsforhold, ja selv kina-tariff, og i dag leverer både EBITDA-overskudd og genererer cash selv på halv produksjon og på lavest prisnivå. Nå testest hele PV-industrien på Kina-endringer og da er det de selskaper som er best tilpasset endringene som lykkes. REC er kostnadsleder og teknologileder og genererer overskudd og cash på lavest ASP. Det er et av få selskaper i PVindustrien som er best tilpasset endringer i markedet. Det er få selskaper i PVindustrien som har vært så innovative og fokusert på kostnadskontroll som REC.
Redigert 20.01.2021 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2018 kl 18:09 7326

Og i dette selskapet kan du nå kjøpe aksjer til pålydende.....1 kr.
spanjolen
15.06.2018 kl 18:58 7227

For en longer er det ett godt kjøp spor du meg men i det korte bildet... er det fortsatt for høyt.
spanjolen
15.06.2018 kl 19:03 7218

Over dammen er det ned, olje er ned. Rec er på ukesbasis ned 10%. Blir Noen bølger å surfe på til uka!!!
Slettet bruker
15.06.2018 kl 19:23 7174

Det korte bildet interesserer meg egentlig ikke. Er rimelig sikker på at mine 1kr aksjer vil betale seg på sikt. Taper jeg penger på det er jeg i alle fall i godt selskap. Og blir det enda billigere aksjer til salgs, så fyller jeg bare på.
Odi.1
15.06.2018 kl 20:31 7042


Lukter nok på 80 øringen i slutten på neste uke, spørsmålet nå ,er om det egentlig vil stoppe der?
Slettet bruker
15.06.2018 kl 20:59 6991

Renewables Now) - Japanese conglomerate SoftBank Group Corp (TYO:9984) will pour up to USD 100 billion in solar power projects in India through a fund backed by Saudi Arabia’s government, Japanese public broadcaster NHK reports.

The Tokyo-based company is expected to enter a formal agreement with the Indian government on the investment, which will range between USD 60 billion and USD 100 billion.

Just last month, Indian media reported that SoftBank has joined forces with Infrastructure Leasing & Financial Services Ltd (IL&FS) to develop over 20 GW of grid-connected solar projects across the Asian country by 2025. Plans for the partnership came after in April the Japanese group agreed to form a 4-GW solar manufacturing joint venture in India with China's Golden Concord Holdings Ltd.

SoftBank already made a commitment in 2015 to invest up to USD 20 billion together with Bharti Enterprises and Foxconn Technology Co Ltd (TPE:2354) in Indian solar projects.
AntonBerg
15.06.2018 kl 21:15 6965

Se, lytt og lær på foredraget til Spetalen!

Matematikken vinner uavhengig av om en aksjekurs er overpriset eller underpriset.
Slettet bruker
15.06.2018 kl 21:48 6899

Lukter på 80 øre neste uke!!!!???? HVOR MANGE GANGER HAR VI HØRT DET FØR? Jo, HVER ENESTE GANG KURS HAR BEVEGET NED MOT, ELLER LITT UNDER KRONA. HVER ENESTE GANG HAR KURS BEVEGET SEG ANDRE VEIEN, TIØ ET GODT STYKKE OVER KRONA. HVER ENESTE GANG SKJER DET SAMME.
Redigert 15.06.2018 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
15.06.2018 kl 22:21 6838

Bortsett fra at absolutt hele saueflokken valser mot 0,80... har man noen andre fornuftige grunner for hvorfor vi skal til 0,80? Nope!

Hør på Spetalen, ikke vær en sau!
Zuq
15.06.2018 kl 22:47 6778

Ser at mange er negativ til kursen, og vil ha den lavere ned, selv hadde jeg kurs på 1,35 har plukket og fått den ned til 1,19. Hvis nedgangen fortsetter er jeg nødt til å plukke mer. Usikker på når den stagger men tror ikke den vil under 0,9. Da blir der rally og kursen vil fyke fort oppover, ikke glem at shorterene har solgt masse disse dagene for å dekke profitt.
Hammers
15.06.2018 kl 23:25 6705

Må si det er mye merkelig å lese på REC-trådene:
- Anton: I dag var det da DU (kanskje et par til senere) som pratet om 0.80! Dilter DERE etter 0,80? Da er vel DU bjellesauen - tenker jeg!
- Personlig ser jeg for meg 0,95 til 0,90 (så får man heller se an utviklingen før evt videre fall).
- Når DET er sagt; kursen endte på dagens laveste med kraftig volumøkning. Dette vitner om STYRKE i fallet. Småskummelt!

- Zuq: Ser du benytter den småfarlige strategien med å snitte ned. Da kan lett (et for deg) lite utgangsproblem ende opp som et STORT et!
- Dette hvis fallet eskalerer...….og kanskje faller til "sauenes 0,80" - evt lavere. Til slutt sitter man fullfinansiert+++ på veien videre ned!
- Kanskje noe å tenke på. Eller, som de sier i det gamle kinesiske ordtaket;
- Når man innser at man har gjort en tabbe (ditt 1. kjøp) - gjør man en NY TABBE dersom man ikke snarest gjør noe med den opprinnelige.
- Men for all del; vi har alle ulike strategier ...….og risikoprofiler.

Hilsen Hammers...….som på slutten av dagen begynte å få stadig sterkere vibber mot et nivå under krona.
Men; RUNDE tall pleier å holde - i hvert fall en stakket stund.


Redigert 15.06.2018 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
spanjolen
15.06.2018 kl 23:49 6667

Hammers,
Uken forløp som forventet. Det som var overraskende var det store volumet idag. Da var det sterkt at krona holdt. Mandag kommer vi til å komme under på formiddagen er mitt bet, for så så stige og avslutte over krona. Alt for mye krutt ble brukt idag. I tilegg er spennet mellom kursnivå og MA200 og 50 for stort til å forsvare en fortssettelse på videre fall. Strikken er tøyd for langt.. om da ikke det kommer flere dårlige nyheter. Men for trading kan det bli en fin start på uken..
AntonBerg
16.06.2018 kl 00:01 6647

@zug

Om du hat snitt på 1,19 på en portefølje du har litt perspektiv på så bør du være veldig fornøyd. Det er ikke mange andre som har volumer med bedre snitt. At Hammers kjøper og selger 20k aksjer her og der for å tjene ei pølse på Narvesen er en annen sak.

Om du har en oppkjøpsstrategi på vei nedover, så har du helt klar mulighet til å snitte videre ned og øke beholdningen. Så fort aksjen snur sitter du med masse tradingaksjer som andre har tatt tap på og som noen vil tilbakekjøpe. Det kan du helt enkelt unnlate å gjøre. Så fort aksjen er tilbake over 1,20 - hvilket den snart vil gjøre - så er du brått i solid pluss.

Ha god tid og nyt dette krakket som gir deg muligheter til å generere avkastning. Mens saueflokken løper løpsk i en retning har du gjort som Spetalen foreslår, nemlig gått din egen vei. Om en stund ser du 1,55 igjen og da har du bra avkastning på 1,19. Din kostpris innebære lav risiko og høy sannsynlghet for god avkastning. Så har du fått lit hår på ballene! Det er ikke mange her som har det ;)

...........................................

@Hammers

Jeg er ikke bjellesauen... jeg er slakter'n.

Dette blir ganske morsomt og humoristisk i ukene fremover. Hva gjør du og dine meningsfeller når kursen er på vei oppover igjen og hele dette hysteriet viste seg å være et blaff av noen som brukte teknikernes TA-graf til å lage et krakk for morro? Tenk på alle de som tappet seg for aksjer i dag til en annen som hamstret store volumer på krona.

Hammers
16.06.2018 kl 00:14 6616

Spanjol.
Enig i at det er noen "strekk" ute og går i aksjen. Men jeg vet ikke helt.
Det fallet som startet den 24. mai minner svært om fallet i januar. Da var det OGSÅ var store strekk!

Etter bruddet på det korte 10 dg snitt falt kursen i jan fra 1,49 til 0,944 ila ca 3 uker.
Mai-bruddet på MA 10 startet på 1.33......med en liten rekyl i omr 1,03 - 1,06. "Tilsv" rekyl ser man i jan fra 1,14 til 1,19.
I jan var det fortsatt en LANG vei videre ned - ca 20% fra toppen av DEN pukkelen.
Tar man toppen av maipukkelen på 1,06 - minus 20%......ja da snakker vi om ca 0,84.
Mye rart man kan leke seg med og fundere på..…...mens en "lite optimistisk" Bob Dylan-låt "roterer" i bakgrunnen!

Hilsen Hammers......lett påvirket...…...av Dylan!
Redigert 16.06.2018 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
spanjolen
16.06.2018 kl 00:23 6604

Joda men da må man se på det fundamentale også. Usikkerheten rundt finansiering av låneforfall, JV bråket osv. Nå er det på plass. Varene de selger ligger innenfor det prisleiet de guidet ved forrige fremleggelse. Støyen nå er eskalering av toll men den er nå grundig reflektert i kursen. Skal kursen nå falle nye 20% så er det skifteretten som må være skjelettet i skapet.. nei ser ikke 0.84 i denne omgangen.

Og forresten. Short ble nok kraftig redusert idag.. da minsker trykket nedover ...:-)
Redigert 16.06.2018 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.06.2018 kl 00:58 6572

Anton. Ikke prøv deg!
Du er nok ingen slakter, men Sauen med de største "bjellene". Altså de bjellene som ringer høyest.....og forteller flokken hvor den skal gå!
Uten å være backtrader; da jeg registrerte bruddene ved 1,30 (uten å skrive noe) skjønte jeg temmelig raskt hvilken vei dette bar.
Når jeg ser slikt har jeg personlig ALDRI vært av typen som ønsker å være med ned - for deretter senere HÅPE PÅ bedre tider.
Da er det da langt bedre å evt legge den samme kapitalen på kjøp på langt lavere nivåer - og få tilsv større mengder aksjer for den.

Hilsen Hammers......som ikke er så overbevist som om at dette blir så alt for moro for dere aksjonærer!
________________
Leser nå at USA ila fredagen har kommet mld om skjerpede straffetollsatser på en rekke kinesiske varer. Kinamann svarer raskt.
En situasjon der det bare finnes tapere?

http://www.msn.com/nb-no/okonomi/bors-og-marked/raskt-svar-fra-kina-p%c3%a5-trumps-toll/ar-AAyFjDZ?ocid=ientp
Redigert 16.06.2018 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Zuq
16.06.2018 kl 03:14 6512

Har gjort mange kjøp, vet hva risikoen er, er fortsatt i pluss på REC, De fleste småaksjonærer ser ikke trenden, "what goes down, has to go up" med mindre det blir konkurs :) Skal du tjene penger i REC må du sitte middel eller long, short har vist seg veldig farlig i dette spillet.
Odi.1
16.06.2018 kl 07:10 6450

spansken: " Short ble nok kraftig redusert idag.. "

You Think?? Den økte 13.6 til 67.000.000 , etter det, kom denne SP1 med en analyse til ca 80 øringen sies det.


Altså , nå er det minst 3 større aktører som har veddemål på at dette skal ned med 20% og til , 94 øre , og 80 øre
6-7 mil aksjer lå til salg på 1 kr, det er ett godt signal hvor dette skal nå.

19.07 er det Halvårsrapport , dette er lenge til, så vil tippe på minst 14 dager i trenden til ned i REC , før det kommer noen optimister på at-

q2 1H vil bli positivt. Også der er det lett å forregne seg kraftig, q2 har vert ett mareritt kvartal for flere aktører i Solenergi.
Så var det vel snakk om vedlikeholdskostnader, og at KG Produksjonsprisen ville gå relativt mye opp i dette kvartalet.

Det positive som kommer, er nok ferdigstillelsen av refinansieringen , i hver fall ett håp om at dette er i havn, en skal jo
aldri si - Aldri om dette heller.
Sjokket kan også komme når Aksjonærene får høre hva renter de skal betale i 5 år fra en 60% drift.
0 kr igjen til Aksjonærene på flere år, det beste en kan håpe på er ett salg av hele REC, heller ikke det vil bli
en enkel affære ,nå som vi må tro at inntekts kua BUTTE er pantsatt i refinansieringen.

Q2 kan bli en stor fiasko, og det er nok dette analysene fra de større aktørene bygger på også, eller hva tror dere?




Redigert 16.06.2018 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
16.06.2018 kl 11:27 6225

@sitting bull

Der ser du forskjellen mellom facts and fiction. Tariffs is a tiny speedbump.

Dette har jeg forsøkt å formidle til dere hele tiden, mens alle her på forumet er mer fokusert på Trump og støy (fiction) enn å følge med på delstatspolitikk(California) og corporate america som både moralsk og økonomisk ser at solar selv med tariff er mest lønnsomt. Så viser statestikken fra SEIA i 1Q18 at alt som har blitt fabulert her på forumet om frykten for Trump-tariff og handelskrig med Kina var totalt meningsløs bruk av energi, totalt skivebom og helt irrasjonelt. Teknikere har sendt aksjekursen ned på sine egne feilvurderinger - analyser som ikke stemmer overens med fakta om markedet i USA. Dette har jeg advart mot hele veien fordi jeg har sett det samme som SEIA og bloomberg her rapporterer. Jeg bruker generelt lite energi på å bli hysterisk over politikk være seg Trump eller Paris-avtaler. Det er fakta på bordet som er det essensielle, det er fakta om markedet i USA og fakta om RECs bedriftsøkonomiske situasjon som er mer relevant enn hva media skriver i sine headlines og hvor teknikerne går som jojo fra skanse til skanse på feil faktum.

SEIA-rapporten og Bloomberg-innslaget kommer et god tid etter mediastormen og hysteriet omkring tariffer, og det er de færreste teknikere som kommer til å legge merke til hva som er fakta. De fleste småaksjonærer her på forumet lar seg styre av media og fiksjoner, fremfor å holde seg til faktum. Da blir aksjekursen helt jojo og totalt basert på feilvurderinger og vrangforestillinger.

Alle som kjøper aksjer nå til krona tjener penger på at konsensusoppfatningen var totalt på bærtur. Dere er mer opptatt av en meningsløs TA-graf som er basert på spillteori og fiksjon enn å fokusere på fakta og vitenskap.

Hør på hva Spetalen sier om analytikere, konsulenter, konsensusoppfatninger. Alle teknikere her tjener ikke penger, det er under 10 % som tjener penger i lengden. Teknikere er spillavhengige som tjener litt her og der, og så spiller vekk alt på en dårlige trade litt lengre ned i gata. Krakket fra 1,35 til 1,05 handlet primært om å plassere tekninkere i en situasjon hvor de taper pengene sine. Det handler ikke om REC. Om noen uker og måneder er kursen noe helt annet igjen. Dagens sannheter som baissere forfekter nå vil da være morsomheter som vi rister på hodet av.

En god tekniker og en god fundamentlist, har selvfølgelig kontroll på hva som er fakta. Kunnskap og erfaring er ikke gratis og lettvint avlestning av TA-grafen, det hard arbeid med å filtrere fakta fra fiksjon og tilpasse seg og gripe muligheter der andre ikke ser dem. Aksjekurs på 1,05 reflekterer en fiksjon. Da er det store penger å tjene på at fiksjonen er feil og at konensusoppfatningen må korrigere slik den må absolutt hele tiden. At 9 av 10 på dette forumet nå skal være besservissere og fortelle hvor dårlig REC er, hva fallet skyldes, hvor mørke skyer det er fremover.... er totalt irrelevant all den tid 9 av 10 baserer sine oppfatninger på fiksjoner fremfor fakta. Det er 1 av 10 som bygger på fakta som da får rett. Krakket fra 1,35 til 1,05 innebærer at mange "got punked!"

Alle her bør bruke mer tid på å bli flinkere på fakta og bruke mindre tid på fiksjoner i media, analyser eller konsensusoppfatninger som er fra folk som er de siste som har greie på dette. Aksjekursen til REC er primært basert på myter og fantasier fra teknikere som ikke har greie på dette. Dermed er aksjekursen en feilprising.
Redigert 16.06.2018 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
skyfritt
16.06.2018 kl 11:51 6189

De teknikerne jeg kjenner leser ikke nyheter, de har ikke tv engang, de ser kun på chart for å holde all støy ute. De er ikke opptatt av akademisk tullball som lav p/e som Sissener ,Hegnar.Jeg bryr meg ikke om Butte,Moses Lake,silisiumpriser. Det fundamentale som teller er best kvartall og årlig inntjeningsvekst,høyest return on equity,størst profittmargin,sterkest salgsvekst, og mest dynamisk priceaction. Rec er og har vært møkkaaksje, bør advare folk mot hausseren og suckeren Anton Dverg
AntonBerg
16.06.2018 kl 12:05 6166

@skyfritt

Du ser vel selv at innlegget ditt verken er logisk oppbygd og bygger på selvmotsigelser?

En tekniker ser kun på chart og holder all støy ute. Om vi er enige i at 9 av 10 transaksjoner bygger på at en tekniker ser på chart, så ser vi at det ikke er foretatt noen fundamental vurdering. Det følger også av resonnementet ditt at all fundamental analyse er støy for en tekniker. Og ettersom teknikeren utelukkende skal fokusere på chartet, så er tekninkeren ikke kvalifisert til å vurdere det fundamentale. Ei heller har man gode samfunnskunnskaper fordi man skjerme seg fra omgivelsene som du sier. Når du har mange transkasjoner som bygger på disse premissene så er konsekvensen feilprising fordi teknikeren kun leser av et chart uten å gjøre noe mer. Det blir en sirkeldiskusjon fordi teknikeren leser av gammel data som var negativt som man på ny tolker som negativt. Det er ikke tilført noe ny informasjon i chartet fordi det er ingen teknikere som oppdaterer sin informasjon annet enn å lese av chartet med gammel utdatert data.

Den andre delen av påstanden din er om en tekniker faktisk er immun mot støy. Om vi ser aksjekursen til REC og hvordan teknikerne opererer så kan vi nok observerer at 100 % av teknikerne primært styres av chart + støy = volatilitet i aksjekurs. Hadde vi tatt vekk teknikerne hadde aksjekursen vært mye høyere og mindre volatile mot støy. REC er en tradingfavorit med høy volatilitet pga mye støy og mange teknikere. De fleste teknikere preges av alle støykilder i løpet av en intradag, om det er hovedindeksen, oljepris, USA, ASIA, chartet, media, hvem som møter opp for trading etc.

Vi som er strategiske investorer (fundamentalister) er nok mye mer immun mot støy, fordi vi har kunnskap til å filterere ut støykilder og skille mellom fiksjon og fakta. For oss vil mye støy føre til at teknikerne krakker som fører til at selskapet underprises som fører til at aksjen blir mer attraktiv for kjøp. Jo større avviket er fra sentrum jo større grunn får vi til å kjøpe. Derfor er krakk og kursfall noe vi liker. Jeg blir glad når teknikere vil selge aksjer til pålydende, fordi der er veldig kunnskapsløs ting å gjøre. Og jeg vet jo nøyaktig hvorfor teknikerne selger, hva som har ledet dem frem til beslutningen. Men det er åpenbart en dårlig beslutning å selge en aksje til pålydende rent teoretisk, og i praksis idiotisk når man heller kunne solgt på 1,55 for kort tid siden... eller bare kan vente litt å selge den for en høyere pris i fremtiden. Likevel konkurrerer teknikere om å selge aksjer på bunn når det er mye støy og chartet ser negativt ut. Da trenger vi kun å lage mye støy og tegne mange røde streker i chartet. Så observerer vi at de teknikerne som nå baisser mest om størst mulig avvik under krona er de teknikerne som nå desperat vil inn på en lavere kurs. Disse teknikerne må nå kjøpe i konkurranse med oss fundamentalister, og dermed vil teknikerne få tilgang til færre aksjer under krona enn de hadde tilgang til over krona. Tilbudet faller på fallende kurs. ;)

Om majoriteten av transkasjoner på OSE baserer seg på avlesning av chart så er alle aksjer feilpriset. Studier viser også at teknisk frekvenstrading automatisk fører til kursfall. Statistisk sett vil mer enn 50 % av transaksjonene være en bet nedover. Videre viser studier at vi mennesker har en hjerne som vil tolke aksjemarkedet med skepsis, forsiktighet, frykt og med riskoaversjon. Om vi sier "bø" er det 60-80 % sannsynlig at tradere vil begynne å gå i negativ retning uavhengig av om det er verifisert om faller er korrekt utløst.

Dette er systemfeil, svakheter med markedsplattformen. OSE er virusinfisert.
Redigert 16.06.2018 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
skyfritt
16.06.2018 kl 12:31 6123

"It is better to have a mediocre system and good money management than an excellent system and poor money management." -- Stanley Kroll, commodities trader"
AntonBerg
16.06.2018 kl 13:07 6083

@skyfritt

Du må gjerne selge det lille volumet av aksjer du har på 0,94 om du absolutt vil det. Det er det jeg som vinner på.
spanjolen
16.06.2018 kl 13:28 6040

Anton, idag har du fått sagt så mye bra om hva som skjer over dammen at 0.8 fader ut:-)

Enig med deg, jeg la vel ut noe fra Seia her forleden og det er flere en dem som følger utviklingen i USA.som ser en eksplosjon i installasjon de neste årene. Det sies at innen 2050 kan 70% av all energi komme fra fornybar og sol som den største bidragsyteren.
Jeg er ingen tekniker, følger Rec og fascinert over hva de har fått til i et utfordrende marked der spillereglene forandres over natta.

Men over til dagens situasjon, handels krigen eskalerer. Det betyr større proteksjonisme... hvorfor kan fa ikke Rec få ut igjen det fjerde benet igjen.... de er verdensledende på kvalitet/pris på råvarene.. da burde de få inn wafer in house igjen i USA. Enten med ny kapital/emi eller finne en god aktør i US og slå seg sammen )konsolidering må vel være på agendaen. Kortreist er også noe som passer i disse emisjonstidene...

Var det ikke forventet 20GW årlig og stigende til 40GW som er utsiktene bare i US?

Forresten India må snart sette igang straks tilltak!! Er snart ikke levelige forhold der.

skyfritt
16.06.2018 kl 13:43 6020

Spetalen snakket om økonomisk historie. Historien gjentar seg i markedet igjen og igjen. Feks Cisco steg 75000% på 90 tallet. I år 2000 kjøpte mange denne når den falt til 50 usd etter å ha tradet på høy 82.Så falt den til 8. I 2008 8 år senere analytikerne så "value" på 50,tradet den på 17. kan nevne Banc of A,som falt fra 50 til 2. "Invistorene" så ikke forskjellen på normal pris nedgang,og en høy teknisk unormal volum distribusjon. Det virkelige problemet var at de hørte rykter og en FUNDAMENTAL analyse som vektla lav P/E ratio med "value".
skyfritt
16.06.2018 kl 14:33 5951

Jeg sammenligner trading med regnvær, du kan ikke gjøre noe med regnet. Alle snakker om været, men ingen kan gjøre noe med det. Du kan ta på deg en regnjakke eller paraply. Er trenden ned kan du shorte eller stå på siden. Er trenden opp kan du longe eller stå på siden, du får ikke gjort noe med basic trendretning. Du kan følge trenden eller du kan lide under tap som enkelte gjør i rec gang på gang.
AntonBerg
16.06.2018 kl 14:34 5941

@skyfritt

For meg er fundamental analyse en total analyse hvor man forsøker å få 360 graders oversikt over alle tenkelige faktorer. Det er selvfølgelig en umulighet å oppnå, men likevel noe man skal etterstrebe. I tillegg skal man filtrere all variabler og data og forsøke å finne de objektive data. Det er selvfølgelig også en umulighet, og noen ganger må man bruke subjektiv skjønn. En fundamental analyse er ikke bare P/E. Det er teknikere som ofte finner et statistisk tall som de sverger til. Som fundamentalist er det ingen data jeg legger veldig stor vekt på, men jeg foretar en helhetsvurdering av alle data. Så kan jeg godt si at jeg legger større eller mindre vekt på ulike ting. Så har man sannsynligheter for low, main og high case. Jeg er kritisk til all informasjon, spesielt analyser og mediaoppslag. Jeg absorberer alt av informasjon og kan ofte se hva som er god og dårlig informasjon. Noen kilder er mer troverdige enn andre. Noen kilder er overraskende lite troverdig. Om du leser en nyhet om tariff i USA, så har jeg så mye metadata i hodet at jeg skjønner at en slik tariff kun blir "a tiny bump in the road"... så når SEIA og Bloomberg nå kommer frem til det samme... så var jeg der før det skjedde og mens stormen var som verst. Jeg legger stor vekt på det tekniske når støynivået og teknikerene er aktive i det korte bildet, ikke fordi det teniske nødvendigvis viser noe som er riktig, men fordi brukerne av TA utgjør en stor saueflokk som alle tror og synser noe. Om jeg ser en svakhet i TA-chartet så angriper jeg den. Som fundamentalist er det da viktig å identifisere helsetilstanden på hver sau og danne seg et inntrykk av hvor denne sauen løper og hvor raskt. Jeg skal vite hvor du kommer til å skite på deg før du selv vet det. Dette krakket vi er i nå har jeg kvernet dere tradere på siden før 1Q18-rapporten ble lagt frem, så har bare støynivået eksalert når panikken satt inn. Som fundamentalist er dette for meg god underholdning og en anledning til å tjene penger på folks dumskap og overdrevne tro på teknikaliteter.

Dere fokuserer på fiksjonen som skjer på teater-scenen, mens det er det som skjer bak i kulissene og utenfor teatret som representerer fakta. Som publikum i en teatersal så sitter dere alle sammen i samme retning, stirrer på de samme tingene og får alle sammen det samme budskapet fra forestillingen på scenen. Dere må lære at verden er større enn som så. Intradagen på OSE er en teaterforestilling. En aksje er ikke kun et TA-chart. Skal man bruke TA-chartet må man forstå hvilke data som er med og analysere dybden i hver datainput for å vurdere kvaliteten. Der er ikke nok å kun måle et gjennomsnitt av kvantum. TA er kun et hjelpeverktøy, ikke noe man skal tolke bokstavelig og profetisk. Da driver dere med metafysikk - hulelignelser o.l.. Hvis 9 av 10 transkasjoner er TA-basert, så er det feil i systemet. Om 2 % av transaksjonene er TA-basert, ja da er det et sunt bidrag hvis de som bruker TA er smarte aktører som har gått i dybden av tallene. Dere bør løsrive dere fra flokkmentaliteten og tenke som individer.
Redigert 16.06.2018 kl 14:58 Du må logge inn for å svare