NAS Reparasjonsemisjon Jan 2020

EliotS
NAS 28.11.2019 kl 10:32 6667

Det fremgår av protokoll fra ekstraordinær generalforsamling hos NAS at det blev vedtaket at der skal gjennomføres en reparasjonsemisjon. Referatet opplyser også om de nærmere detaljer.

Her litt om vilkårene:

- Tegningskursen er NOK 40 per aksje. De nye aksjene er i alle henseender likestillet med selskapets allerede utstedte aksjer.

- Av det totale provenyet på inntil NOK 280 mio. skal inntill NOK 279,3 mio. allokeres til overkurs i balansen.

- Aksjerne kan tegnes av aksjeeiere som var registeret som aksjeeier i selskapet 5. nov 2019 og som registerert i VPS d. 7. nov 2019 og som ikke fik tildelt aksjer i den Rettede Emisjon (og så er der en rekke andre forbehold for udenlanske aksjeeier)

- Tegningsrettene er ikke omsettelige.

- Det gis anledning til overtegning og tegning uten tegningsretter.

Tidsramme for tegning:

- Selskabet utarbeider et prospekt, som skal godkjennes av Finanstilsynet og hvor betingelsene for tegning er beskrevet nærmere. Hvis dette ikke sker kan der kommer endringer i tidsplanen. Prospektet forventes at være godkendt senest 10. jan 2020.

- Tegningsperioden begynder 13. jan. 2020 og avsluttes 24. jan 2020.

- Tegningsbeløpet skal innbetales kontant. Betaling skal finne sted 29. jan. 2020 eller tidligere (- eller den tredje handelsdag på Oslo Børs etter utløpet av tegningsperioden dersom tegningsperioden er utsatt).

Der er en rekke yderligere forhold. Blandet at styret kan avlyse eller udskyde, hvis markedsforhold kræver det. Men dette er mere baseret på en række scenria som er baseret på avvik fra normale forhold.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EliotS
28.11.2019 kl 10:38 6625

Nu blir det så interessant at se om aktien skal i spændetrøje rundt kurs 40 kr frem til midten af januar.

Det blir også yderest interessant at lese Prospektet. Jeg regner med at der er redegjort for Smedegaard's nye stor startegisk plan. NAS er også tvunget til at kommenter på eventuelle konkret kontakt med potentielle opkøber i et Prospekt.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
28.11.2019 kl 10:54 6565

Får håpe det ikke ligger er lokk helt til den tid på kursen...
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Herman*
28.11.2019 kl 11:22 6472

Men det er vel vanlig at slike rep emisjoner blir kansellert hvis børskursen faller ned til eller under emisjonskurs-noe den har gjort. Kan det ikke komme en kansellering når som helst?
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
28.11.2019 kl 11:40 6408

Jeg vet ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EliotS
28.11.2019 kl 11:49 6360

Herman - Jeg kan ikke helt følge din logik her.

Selskapet har valgt nøje at redegøre for planene for emisjionen. Så giver det jo ikke mening umiddelbart derefter at kansellere emisjonen.

NAS signalere at når vi kommer til januar så har Norwegian en kurs som ligger over kurs 40 og skulle nogen forsøge at holde den nede så bliver emisjonen rykket længere frem i tid. Referatet fra igår har taget højde for eventuelt at rykke tidspunktet for emisjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EXTrader
28.11.2019 kl 13:19 6213

Da spør jeg ! Hvorfor bli med på en emisjon ? Når en kan kjøpe aksjen billigere i markedet ? For meg så virker dette helt idiotisk ut !?
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Restplassno
28.11.2019 kl 13:22 6199

Fordi at i dag, vet du ikke kursen i januar. I januar vet du kursen, men du kan ikke kjøpe til 38. Om kursen er 50 i januar, vil jo de fleste tegne seg til 40, vil jeg tro. Dersom du i dag vet at kursen vil være 50 i januar, er det jo bare å kjøpe med 2 kr rabatt på 40 kr i dag. Men jeg mener det er sikrere å se an kursen og kjøpe med gevinst i januar.

For å si det med andre ord. I dag kan du betale 38 kr for en aksje verdt 38 kr. I januar vil du kunne kjøpe en aksje som er verdt kanskje 50 eller 60 kr, til 40 kr.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
28.11.2019 kl 13:28 6172

Slitsomt for aksjen å ha dette over seg virker det som. Kjedelig november med nas. Håper der kommer seg.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
28.11.2019 kl 13:29 6159

Vil slikt kunne holde igjen en eventuell budgiver?
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EXTrader
28.11.2019 kl 13:36 6136

Med denne holdningen fra nas ! Så begynner dette å se useriøst ut ! Skal dette være en en gulrot for aksjonærene ? Så burde de klare i det minste sørge for at det i det minste ! Ser ut som en gulrot 🤯🥕📊📉
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Restplassno
28.11.2019 kl 13:38 6129

Med resonnementet ditt over, forstår jeg at det er vanskelig å se på det som en gulrot.

En emisjon er vel heller ingen gulrot i praksis. Men økt finansiell trygghet bør være det.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EXTrader
28.11.2019 kl 13:55 6054

En emisjon er som regel ikke en gulrot i den forstand, det forstår jeg ! Men for å forklare meg litt bedre, så ser dette ikke ut som ferskvare lengre i mine øyner 👀 Men mer på noe som har gått ut på dato. Beklager negativiteten 🤯 men regner med at du ser det samme som meg her ?!
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EliotS
28.11.2019 kl 13:55 6051

gbkvinlog - Det er nevnt i protokoll fra den ekstraordinær generalforsamling at NAS ikke er tvunget til at gennemføre reparasjonsemisjon, hvis markedsforholdene endre sig. Et eventuelt bud må beskrives som endret markedsforhold.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
28.11.2019 kl 13:59 6029

Takk EliotS!
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EXTrader
28.11.2019 kl 14:18 5965

Vist dette stemmer så kommer ikke redegjørelsen på rep, emisjonen før 10 Jan 2020 !

Selskabet utarbeider et prospekt, som skal godkjennes av Finanstilsynet og hvor betingelsene for tegning er beskrevet nærmere. Hvis dette ikke sker kan der kommer endringer i tidsplanen. Prospektet forventes at være godkendt senest 10. jan 2020.

Ser ikke den store fordelen med å betale 40 kr når den i dag handles under satt emi pris 🤯
Noe som ikke stemmer her spør du meg 🤯🙈
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Restplassno
28.11.2019 kl 14:20 5954

40 kr i januar dersom kursen er over 40 er veldig fint spør du meg.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Epona
28.11.2019 kl 14:35 5886

Det hele er et spill mellom selskapets obl.eiere og store aksjonærer vil jeg tro. De drar i hver sin ende helt til tauet ryker.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EXTrader
28.11.2019 kl 15:07 5812

Hvor er sissener oppi dette
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Fred55
28.11.2019 kl 16:47 5669

Kjedelig selvsagt at den ligger som den gjør. Samtidig var det jo å forvente når det ble varslet en rep emisjon. Klart det er større aktører som se potensialet om ikke hadde en ikke klart å få satt en emisjon på over 27 mill askjer til kurs 40. NAS har lenge lagt langt nede på 30 tallet før den startet rimelig raskt oppover. Og da den passerte 40 gikk det fort opp mot 48 før info o m emijson kom, som ble fulltegnet til kr 40 på få timer.
Når en kjenner den historien så sier det meg at skal en ha volumer går kursen opp med handle dager på mellom 10 og 40 mill kr siger den rolig ned. Enten bli emisjonen avlyst, eller så kommer det informasjon som rykker litt slik at vi ligger på lavt 40 tall. . Selvsagt kan det komme en emisjon selv om kursen ligger under 40 kr. Da vil alle små heller handle på nett. Og større aktør kan snappe store volumer for 40 kr. Skal de handle disse store volumene vil kursen stige til bra over 40 kr.
Opplever selv at mye positivt har skjedd siste tiden og mye på vei. At noen vinkler negativt at ruter legges ned og nye kommer. Så må jo det være at de selv likte å reise som de gjorde. Nå har NAS siktet inn mot fuller fly hyppigere avganger og mer action der volumet på reisende er.

Tipper at mye positivt vil komme i løpet av kort tid :-)
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EXTrader
28.11.2019 kl 17:07 5627

Takk Fred 👍 god oppsummering.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EliotS
28.11.2019 kl 17:36 5560

2 X Sissner er med på både det nye obligationslån og har tegnet nye aktier i NAS's private placement.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2019 kl 19:16 5432

Forrige gang jeg var med fikk vi emi på 155 når kursen lå på 240+. Spennende å se.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
tradingstock
28.11.2019 kl 20:22 5327

Når kommer de siste nye aksjene på markedet?
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Hartepool
30.11.2019 kl 12:19 4812

Siste tegningsdag i rep’n er 24 januar.
Er kursen under 40 deltar se færreste og emisjonen feiler....men .. det er en liten finte her.
Alle delta i rep,n og overtegning er tillatt.
Dersom kursen vaker under 40 har en enkelt aktør mulighet for å få 7 mill aksjer uten å presse kursen.
En mulighet jeg er sikker på at noen vurderer.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Fred55
30.11.2019 kl 12:59 4778

Var minst 1 stor aktør som sto frem og var litt skuffet i emisjonen som nettopp var. Han ønsket mange aksjer til 40 men fikk minimalt. Antar at det kan være flere aktører som vil forsøke å bruke denne muligheten, om den kommer.
Vil muligens være litt sidelengs fremover om ikke det kommer noe som sender den ett stykke oppover. Er klart mange senarier som er mulig fremover. Hva det ender med vet en jo ikke :-)
Trafikktall kommer til uken. Har selv vært 2 turer med NAS i november 1 utenlandsk tur og 1 innenlands. Begge gangene var det fulle fly mener fort at en lå bra oppe på 90 % tallet. Tyder bra :-) Billettpriser er noe opp når en følger disse
Obligasjonslåne eierne la inn en klausul om innløsning til Kr 50 innen 3 måned. Meg bekjent er ikke slikt "vanlig" så en eller annen årsak må det jo finnes siden det ble gjort. For meg ukjent.
Blir nå uansett en spennende tid fremover med tanke på at en ser at snu operasjon går rette veien inntekter stiger og ruter endres. Altså ser en at det skjer ting. Ny mann inn for GK eller for å si det litt annerledes ny mann inn ved siden av GK selv om rollen er over.
Har selv fisket litt på 39 tallet så har ett greit snitt ut fra det jeg selv er fornøyd med.

Når det gjelder miljø kan en jo flire litt. NAS sin flåte er en av de mest miljøvennelige snitt på 3,8 år på fly. Og bedre blir det i tiden fremover. Ikke mange som kan måle seg med det. Miljø aktivister reiser med tog og bruker ca 2 døgn til miljø konferanse i Spania. Litt paradokssalt om en skal kunne sammenligne miljø effekten ut av dette.
Fly ca 3 timer. Har selvsagt utslipp på fly drivstoff og produksjonen av drivstoff.
Tog 48 timer. Bruker også drivstoff som er strøm. Hva med vedlikehold av tog/skinner og forurensning fra skinner. Er vel ikke helt miljøvennelig hjul mot skinner i 48 timer ? hvor blir stømmen produsert ? miljøvennlig ja/nei hvem vet? Må vel ha 2 overnattinger på tog og dermed 2 sett med sengetøy/hånduker som skal vaskes. Hvor miljøvennlig er kjemikalier som skal rengjøre dette og ikke minst selve vaskeriet ?Vaskeri ligger trolig utenfor og rent/skittent blir sikkert transportert i lastebiler med D4 maskiner til og fra tog. Kunne fortsatte å ramse opp ting men stopper her :-)

Poenget er at miljø tar fullstendig av og begynner å miste litt perspektiv etter min mening.
Legger en til at arbeidsgiver skal betale for at en sitter 2 dager på tog i hver retning ikke er produktive skal ha dietter etc så er jo det også ett poeng. Hvem betaler gilde ?
Nei om de hadde holdt seg hjemme kjørt en video konferanse tatt tog/sykkel eller spasert fra hjem til kontor. Hatt konferanse via video/skype etc. Da hadde vi snakket miljø :-) :-)

Litt på siden av NAS kurs og hva som skjer. Men er jo litt det en bør forholde seg til. Om en skal tenke miljø bør en jo bruke litt mer fornuft å se helheter og det totale. SAS fikk forsvarskontrakten som gikk på pris ikke miljø. Kan fortsette å ramse opp, men alle skjønner tegningen.

Og til slutt. Jeg har ikke fasiten og sikkert mange andre variabel, men for meg er det best å reise med miljøvennlige fly og ikke minst ikke bli miljø fanatiker. Hilsen en som tenker miljø og forsøker litt fornuft inn i det hele :-)

Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EXTrader
30.11.2019 kl 14:35 4680

Takk igjen Fred 😃 begynner å like det du skriver mer og mer ! Godt gjennomtenkt 😉🤔
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2019 kl 14:41 4670

Nå gjelder det.
Hvis markedsforholdene fremover ikke blir ekstraordinære og sender kursen ned til 30kr og avlyser rep emisjonen, så skal nok kursen opp mot 60 kr, for å lokke kapitalen inn i aksjen..
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2019 kl 15:25 4623

30-33 Inn i jula.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2019 kl 15:27 4617

Aksjen har blitt en ustabil tradingaksje, noe jeg ikke trodde.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2019 kl 15:28 4615

100 på sikt men aner ikke når....risikoen er skyhøy.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Restplassno
30.11.2019 kl 16:22 4560

Her bommer du nok, lektor. Denne blir liggende rundt 38-40 inntil neste steg mot lønnsomhet tas. Trafikktall allerede på torsdag kommende uke. 5% økning i rask vil hjelpe på kursen, bare det.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
30.11.2019 kl 18:41 4443

RASK i november i fjor var svært dårlig (0.26). Jeg spiser hatten min restplass dersom RASK bare øker med 5%. Tror vi ser bedre tall, og at RASK kommer inn på 0.28-0.29
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Restplassno
30.11.2019 kl 19:14 4404

Håper også på rask 0.28 :) jeg bare sier at 5% alene vil hjelpe kursen etter min mening, denne aksjen er meget følsom nå.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
30.11.2019 kl 19:55 4367

Den er nok ikke skyhøy lenger. Den var, da husker jeg du sa du hadde aksjer, men ikke nå:)
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2019 kl 12:49 4090

Vi får vente å se folkens. Jeg er glad i NAS og håper men måtte for første gang kaste meg ut for å pust litt. Jeg skal inn men ikke på denne siden av jul.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
EXTrader
01.12.2019 kl 22:53 3820

Norwegian får seks avgangstider på London Heathrow

Flyselskapet kan nå innta en av verdens travleste flyplasser.


https://min.e24.no/a/b5wo4A
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare